ציור דיו יפני 墨絵 סומי-אה / Sumi-e - רקע
סומי-אה : ציור הדיו היפני ( 墨絵 פירושו : ציור 絵 דיו 墨 ) הגיע ליפן במאה ה-9 מסין בימי שושלת סונג, ואומץ בחוגי הזן בודהיזם כציור מונוכרומי אלמנטרי, המאתגר את האמן בסקאלה ענקית מן השחור, מאות גווני אפור תוך מתן מקום חשוב למקומות הלבנים, שהם למעשה צבע הנייר המקורי ללא מגע המכחול. רוב ציורי הדיו הם מינימליים, עם רקע לבן גדול יחסית, עם דגש על אי-סמטריות של האובייקטים בדף הנייר, כשעין המתבונן נעה בטבעיות מאובייקט אחד למשנהו, כמו ציור קנה במבוק עליו נחה ציפור קטנה שמביטה אל מעבר לבמבוק... אולי אל פרפר חולף או ישירות למתבונן בציור...
אובייקטים לבנים כמו פריחת שזיף לבנה, שלג על גבי עלי הבמבוק, מפל מים בנקיק הררי, מי בריכה, נחל או נהר - לא יצויירו ישירות אלא יוקפו במשיכות מכחול או שטיפות (wash) דיו כדי להבליטם, או שיצויירו אובקטים מובהקים בתוך המרחב הלבן... הרי אם רואים דגים שוחים או סירה עם דייג - מיותר לצייר את המים, לא ?
סומי-אה : ציור הדיו היפני ( 墨絵 פירושו : ציור 絵 דיו 墨 ) הגיע ליפן במאה ה-9 מסין בימי שושלת סונג, ואומץ בחוגי הזן בודהיזם כציור מונוכרומי אלמנטרי, המאתגר את האמן בסקאלה ענקית מן השחור, מאות גווני אפור תוך מתן מקום חשוב למקומות הלבנים, שהם למעשה צבע הנייר המקורי ללא מגע המכחול. רוב ציורי הדיו הם מינימליים, עם רקע לבן גדול יחסית, עם דגש על אי-סמטריות של האובייקטים בדף הנייר, כשעין המתבונן נעה בטבעיות מאובייקט אחד למשנהו, כמו ציור קנה במבוק עליו נחה ציפור קטנה שמביטה אל מעבר לבמבוק... אולי אל פרפר חולף או ישירות למתבונן בציור...
אובייקטים לבנים כמו פריחת שזיף לבנה, שלג על גבי עלי הבמבוק, מפל מים בנקיק הררי, מי בריכה, נחל או נהר - לא יצויירו ישירות אלא יוקפו במשיכות מכחול או שטיפות (wash) דיו כדי להבליטם, או שיצויירו אובקטים מובהקים בתוך המרחב הלבן... הרי אם רואים דגים שוחים או סירה עם דייג - מיותר לצייר את המים, לא ?