ציטוטים מתוך ספרים

ציטוטים מתוך ספרים

אם אני מצטטת קטע מתוך ספר תוך ציון שם הספר והמחבר, האם יש בכך הפרת זכויות יוצרים?
 
לצטט מותר, להעתיק אסור

זכות יוצרים, על-פי סעיף 1 (2) לחוק, היא "זכות היחיד להעלות על הבמה את היצירה או חלק ניכר הימנה בצורה של ממש או להעתיקה..." וסעיף 2 (1) (I) לחוק זכות יוצרים קובע, שאין הפרת זכות יוצרים ב"טיפול הוגן ביצירה לשם לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה או תמצית עיתונאית". מכאן שלצטט קטעים מסוימים בציון המקור מותר, אבל להעתיק ולפרסם (בלי רשות) את היצירה או חלק ניכר ממנה אסור. הערה: החתום מעלה אינו עורך דין.
 
עוד לא הבנתי מה ההבדל

בין להעתיק ובין לצטט, במידה ואני מביאה ציטוט לפורום כלשהו, אז אני בעצם מעתיקה לא?
 

cardo

New member
לצטט זה להעתיק קטע מתוך יצירה

תוך יחוס למחבר. להעתיק זה לשכפל. בדרך כלל ציטוט מתיחס לנקודה או לטענה או לפיסקה או למספר קטן של פיסקאות. העתקת יצירה שלמה או חלק ניכר ממנה לא יכול להיחשב לציטוט.
 
השאלה מה זה "חלק ניכר ממנה " ?

אם למשל אני קוראת ספר בפסיכולוגיה בן 250 עמודים. אני באה לפורום תמיכה נפשית, קוראת הודעה של כותב , ונזכרת במקרה שהפסיכולוג בספר שקראתי שדומה מאוד למקרה של כותב ההודעה. ומתוך רצון לעזור אני מעלה את הקטע של המקרה והצעת הטיפול להודעת פורום-כמותית מדובר בשני עמודים....לכאורה זה לא חלק ניכר מהספר. אך, האם אין פה בעיה חוקית? אני לא עורכת דין, ואין לי ידע בנושא רק מההגיון אני יכולה לחשוב. אם אותו פסיכולוג ירצה לתבוע אותי-אני לא בטוחה שלא תהיה לו עילה למרות שציינתי את המקור שם סיפרו ושמו. אני חושבת שלא כמות הציטוט היא שתקבע. יום נפלא מרחל-נשמה
 
עניין של סבירות ושכל ישר

לדעתי, בדוגמה שהבאת אין הפרת זכות יוצרים. בכל מקרה של ספק אפשר (ורצוי) לבקש רשות מבעלי הזכויות.
 
אני מסכים והייתי מוסיף

בבואנו לפרש הוראות בחוק זכויות יוצרים או בפקודת זכויות יוצרים, תמיד עלינו לזכור את נקודת המוצא: החוק רואה ביצירות האינטלקטואליות טובין ציבוריים. ההגנה על זכויות יוצרים לא ניתנה לבעלי הזכויות מפני שהיצירות הן שלהם, אלא כדי לתת תמריצים כלכליים ליוצרים ליצור יצירות. כפי שציינו כאן בשרשור ארוך ומעניין על העתקת תוכנות, שמופיע גם בטאגליינס, גם על העתקה אין איסור מוחלט, שכן העתקה לשימוש ביתי לא מסחרי מותרת. העתקת ספר שלם ופרסומו באינטרנט ללא רשות בעל הזכות אסורה על פי החוק. כנ"ל לגבי חלק מכריע מהיצירה. שימוש הוגן ביצירה אינו אסור. ברגע שמישהו מצטט תוך יחוס למקור, הוא איננו מפחיט את סיכויו של בעל הזכות למקור עותק של הספר. יתכן כי אנשים אף ירכשו את הספר בעקבות החשיפה לציטוט. הציטוט הוא חלק בלתי נפרד מהרב שיח התרבותי ובלעדיו קשה לתאר רב שיח כזה. הכרעת השאלה מהו חלק מכריע מיצירה היא אכן שאלה שתקבע לגופו של המקרה. יתכן לדעתי שהעתקת פרק שלם מחיבור מדעי תהווה העתקת חלק מכריע, לעומת זאת יתכן שהעתקת פרק שלם מרומן לא יהווה העתקת חלק מכריע.
 

uri_raz

New member
שאלה בנושא ציטוט מתוך תמונות

בחבילת קלפי טארוט יש 78 קלפים מאויירים. האם לשם כתיבת בקורת על החבילה או לשם הדגמה (נניח להסביר משמעות קלף על-ידי הבאת תמונות של קלף אחד ממספר חבילות) מותר לסרוק כמה קלפים מהחבילה ולהעלות אותם לאתר אינטרנט ? בהנחה שהתשובה חיובית, ובהנחה שרירותית ש 4 קלפים זה חלק לא מהותי של החבילה, מה מונע מ 78/4 = 20 מבקרים להעלות 20 בקורות, כל אחת עם 4 קלפים שונים, ולמעשה להעלות את *כל* החבילה לאינטרנט ? אם שום דבר לא מונע מהם לעשות זאת, האם חוקי להעלות לאינטרנט דף HTML שמציג את כל הקלפים על המסך בו-זמנית על-ידי שליחת הדפדפן לאסוף את כל התמונות, רביעייה אחרי רביעייה, מעשרים האתרים השונים ? [קרי הדף נמצא על שרת אחד שאיננו השרת שעליו נמצאות התמונות של הקלפים - הדפדפן ייצטרך לעבור דרך 21 שרתים כדי להציג את כל החבילה בדף אחד גדול]
 
מותר להעתיק חלק מיצירה לשם ביקורת

אינני יכול שסקירת 4 קלפים מתוך 78 היא חלק בלתי ניכר מהיצירה. גם אינני יכול לקבוע שהיא חלק ניכר, אפ כי אני נותה לחשוב שכן, כי אינני מכיר קלפי טארוט. בהנחה שניסחת פקודה שאוספת חלקים לא ניכרים מיצירה ומקבצת אותם לקובץ אחד או עמוד אחד שבו כלולה כל היצירה, הדבר עדיין לא מהווה הפרת זכות יוצרים, אם השימוש בקובץ זה הוא ביתי לא מסחרי, אך ברגע שאתה מפרסם בציבור את היצירה, למשל מפרסם קישור לעמוד הזה שמקבץ את היצירה או חלק ניכר ממנה, הפרת זכויות יוצרים. אזכיר שלא מזמן נקבע כי יצירת קישור לקובץ מפר זכויות יוצרים היא הפרת זכויות יוצרים.
 
אכן, לא הכמות קובעת

בתיק אזרחי (מחוזי, ירושלים) 1396/97 (ירון מאיר נגד אשר קנר ואח´) קבעה כב´ השופט יהודית צור, כי בבחינת השאלה אם קיימת הפרה של זכות יוצרים, יש להוכיח העתקה של חלקים ממשיים ומהותיים של היצירה, כשבעניין זה לא הכמות קובעת, אלא האיכות והמהות.
 
למעלה