נביא עוד כמה ציטוטים מהרב עצמו שמסבירים זאת :
1. מפני שהציור של גדולת האור האלהי הוא גדול מאד בפנימיות הנשמות של דור האחרון של עקבא למשיחא, במדה כזו שאין להן עדיין הסתגלות איך להנהיג את החיים הממשיים, ע"פ גודל עליון כזה, מתוך כך באה הכפירה ואתה הדלדול הרוחני הדומה לחורבן, שאנו רואים בדורנו. אבל דרך הרפואה הוא רק להרבות כלים, הסברות ותכניות, המועילים לסול דרכים בשביל הסתגלות מעשית ע"פ האורות היותר עליונות. ומטעם זה באה ג"כ הדרישה הגדולה לחרות הרוח ואימוץ הגוף, כי רק רוח חזק ואמיץ וגוף בריא ואיתן יוכלו להכיל בתוכם בלי זעזוע את ההארות היותר עליונות, ולעמוד במעמד האיתניות הראוי לחיים פועלים מלאים עוז של יצירה, ולהמשיך מתוכן המשכות של ארחות חיים, מתוך צרוף פנימי, שכל אלו ההכנות דרושות הן לתשובה השלמה, העומדת אחר כתלנו. 2. לעת תחל תקופה חדשה בעם, וכוחות חדשים יבאו לכל מקום, שהמה הולכים ע"פ השגחת ה' יתברך, להמציא מקום אל הדרכה טובה וישרה המתרוממת ברוב שכל והוד חיים, מ"מ בהתחלה, קודם בוא האורה והכוחות צריכות להתחזק, אז מתמוטטות הצעות רבות ונפילה מוסרית מוכנת. על כן בעקבא דמשיחא, שאז יתעוררו כוחות רבים בישראל להיות מוכנים להתנער ולאור באור החיים, באור ד', בזיו החכמה האלהית ואור פני מלך חוטר מגזע ישי, בהתנער אור החיים טרם בא הדבר לתיקונו, חוצפא יסגא, והם חבלי משיח, שע"י ההתעוררות הדמיונית לחפש אורחדש שעוד לא נגלה להם, יאבדו רבים את דרכם במושגים שלציורי המוסר הרגילים... ע"כימצאו רבים שיעזבו הדרך הישרה בהליכות התורה, ויזידנון [להשניה] דת ודין, מפני שהכוחות כבר הושפעו להתחזק. ע"כ קיבל גם הרע את חלקו, והאור הטוב לישר הנתיבה עוד טרם הופיע... יש גם יתרון, שבהתחלת האורה בעם והכוחות השכליים עוד לא התפתחו כולם, יהיו הציורים מוכנים קרובים אל החוש והמושג הפשוט... אז מועיל הדבר שגם האנשים החומריים אשר לא יוכלו לזכותארחם מהתגברות השכל, יושפעו בהדרכה ישרה. והחמור הנוער, השוטף בתאוות גסות, לא ירדוף אחרי עיניו כ"א ישפיל דעתו וכחות נפשו יהיו במצב מנוחה ושלות ישרים... ובמנוחה יהיה גם האיש דל השכל, יען כי הודרך, גם בעת התחלת התנוצצות האורה, בדרכים ישרים בנויים ע"פ ציורים הקרובים אל המוחש, בלימודים הצחים שמשפיעים כח לתורת המוסר. א"כ יש דרך לישר נתיבה ג"כ בעת התגברות הכוחות והתעתדות האור העתיד לבא, ויוכל העם לקבל אורו של משיח ולהנצל מחבליו. אמנם הדבר תלוי באיכות הציורים ואופן הקנאתם, שאם יהיו חזקים כראוי, והנפשות יהיו מורגלים בהם רוב הרגל, אם חכמי הדור ירגילו את הדור בהדרכה מעשית מתמדת... אז גם בעת התגברות כחות חדשים יעמוד יסוד המוסר על כנו 3.ואפרופו "צמצום ב'" : "יסוד החוצפא יסגא דבעקבתא דמשיחא, הוא בא מהתמעטות ההופעה הרוחנית למטה, והרעיונות הנאצלים והמוסרים הנעלים אינם נתפסים בלבות בני אדם, על כן החומריות מתגברת. אבל זה היסוד המאיר, שהיה בדורות הקודמים מתפשט למטה, לא אבד את אורו, כי אם התכנס למעלה, בספירות עליונות, ועל פי זה נתרבה האור בנשמה, בגניזתה הפנימית. והאור המתרבה דוחק הוא את הפריסה, אשר נתפשטה לצד התחתית, ויוצאים נגוהות מאופלים, שעל ידם מתגדלות התכונות המעשיות, וההכרות הגשמיות מתעמקות ומתגברות, ומכינות הן בהתגברותן בסיס גדול להארה רבה, שתבא בשפעה גדולה, בבא התור להגלות כל האורה המכונסת, שנתעלתה. ובא יבא אז אורו של משיח, בהפתעה נפלאה מאד. " 4. ריבוי החוצפא דבעקבא דמשיחא הוא דבר מוכרח אל התכלית. כי אע"פ שאמתתה של תורה ואור ד' הוא דבר גלוי לעינים, מ"מ טבע כל אדם לחשוד עצמו שמא מפני נטייתו אל ההרגל לבבו נמשך לְאַמֵּת הדברים. ואע"פ שהמשכיל האמיתי משכיל היטב יתרון האור מן החושך, מ"מ איזה עב קל יש עדיין על פני האמת, וע"ז תהיה איזו חולשה בפעולת הכרת האמת בלבות חלושות. ע"כ מוכרח שתתגבר החוצפא, והנטיה תהיה הפוכה מכל דרכי התוה"ק עד שההרגל לא יפעל מאומה, כי אם אור האמת מצד עצמו. אז תיבחן האמת לכל דרכיה ותהיה בטוחה על אמיתת שלטונה בעולם. על כן "ובא לציון גואל, ולשבי פשע" - דוקא המורדים בשנאה לכל קודש, וכל חפצם לבלע את הקודש, המה יכירו אור האמת, ועי"ז יתקלס עילאה, ותבוא ההצלחה האמתית והנצחית לעולם. .