צללי צללים

צללי צללים

במאמר "צללים תאולוגיים" כתב אסא כשר:

"אם אנו עוסקים בפסוקים תיאולוגיים שהנושא שלהם מציין את האל והנשוא שלהם הוא תואר כלשהו איננו מחוייבים ואיננו מוכרחים להתגדר בתואר עצמו; תורת תארים אינה נדרשת להיות תורה בדבר תארים בלבד. כדי לאפשר הבנת פסוקים תיאולוגיים אני מציע להטיל שינוי סטנדרטי בנושא ושינוי סטנדרטי בנשוא, כדי לקבל פסוק חדש שיהיה שווה לכל נפש [...] זו נוסחת השינוי: נתון פסוק תיאולוגי פשוט - תואר מסויים מיוחס לאל. במקום התואר הנתון תבוא שלילתו של התואר ובמקום לייחס את התואר לאל הוא ייוחס מעתה לכל אחד מן הדברים בעולם. לדוגמא: הפסוק הנתון הוא - "האל הוא מחוייב המציאות". במקום לדבר על האל נדבר על כל אחד מן הדברים בעולם, ובמקום התואר "מחוייב המציאות" נשתמש בשלילתו, כלומר בתואר "שאינו מחוייב המציאות". במקום הפסוק "האל הוא מחוייב המציאות" נקבל כך את הפסוק "כל אחד מן הדברים בעולם אינו מחוייב המציאות". פסוק זה נראה לי הרבה פחות בעייתי מן הפסוק המקורי אותו הוא בא להחליף". עכ"ל.

במידה ובחרת לעסוק בפסוקים תאולוגיים, אז אתה מחויב ומוכרח לעסוק בתואר עצמו. זה המשמעות של "פסוקים תאולוגיים" בהגדרה! ניתן לומר שמלכתחילה איננו עוסקים בתאולוגיה ושעמדתנו הדתית מכוונת לקיום מעשים בפועל. אך מרגע שהגדרנו את השיח כתאולוגי אי אפשר להתחמק מזה.

ועוד: "תורת תארים אינה נדרשת להיות תורה בדבר תארים". נכון, כפי שתורה פיסיקלית אינה נדרשת לעסוק בפיסיקה ותורה רפואית אינה נדרשת לעסוק בבריאות. זה רק נקרא "תורת תארים" אך למעשה זה לא נועד לעסוק בתארים אלא בפוליטיקה וב"טענה מרתקת אודות המדע, הפילוסופיה ושאר דרכי ההבנה האנושית".

"כדי לאפשר הבנת פסוקים תיאולוגיים אני מציע להטיל שינוי סטנדרטי בנושא ושינוי סטנדרטי בנשוא". איננו צריכים להידרש להארות הווינאים או לויטגנשטיין כדי לעמוד הבעיה. ממה נפשך: אם גזרנו על עצמנו שתיקה מטאפיסית, אזי שתזוזה תחבירית לא תחלץ אותנו מהנדר. ואם מלכתחילה היגדיו דנים רק על אודות ה"יש", אזי הוא לא טיפל בבעיה שהטרידה את ההוגים לדורותיהם אלא סתם פטפט על דברים בעלמא. אלו שהולכים שבי אחר טיעונים ריקים כאלו שוכחים שכל ספרי ההגות בימי הביניים בקשו להתמודד עם בעיה שנתפסה בעיניהם כבעיה רצינית – יחס האל לעולם ויחס האדם לאל.

באשר לשינוי בין הנושא לנשוא: עוד מהתקופה בה נוסחו הכללים הבסיסיים של הלוגיקה תפס היחס מקום מרכזי בתורה זו. בלוגיקה האריסטוטלית נזכר היחס כאחד מתשעת המקרים היכולים לדבוק בעצם. אולם ליחס יש יחס מועדף בתורת הקטגוריות; כל אחד מתשעת המקרים אינו אלא מין מיוחד של יחס, באופן כזה שכל פרדיקט, בסופו של דבר, מבטא עמידה של מקרה ביחס לעצם. "המשפטים הפרדיקאטיביים עצמם הם מין מיוחד של משפטי-היחס" [ברגמן, "מבוא לתורת ההיגיון" פרק ג', 201]. כך ניתן להעמיד את כל המשפטים ההחלטיים של נושא-נשוא כדוגמאות פרטיות של משפטי יחס: אם כל א הוא ב, משמע שישנו יחס מסוים בין א ל-ב. באותו אופן אם כל א אינו ב, משמע ש-א מתייחס אל ב' דרך זרקא [אוגד השלילה, כלומר "לא נכון ש..."].

אריסטו הבחין בין כמות לאיכות בנוגע לפסוקים החלטיים שצורתם תקנית: A: משפט כולל בכמות וחיובי באיכות: כל א' הוא ב'. E: משפט חלקי בכמות ושלילי באיכות: כל א' אינו ב'. i: משפט חלקי בכמות וחיובי באיכות: יש א' שהוא ב'. O: משפט חלקי בכמות ושלילי באיכות: יש א' שאינו ב'. כשנבחן את היחסים בין ארבעת הפסוקים הללו ניווכח שA- ו-E הפכיים, I ו- O כלולים ב-A ו-E, והם תת הפכיים אהדדי. לאמור, בלוגיקה האריסטוטלית, בשלילה, מדובר על אקט חיובי.

ב"מילות היגיון" כתב הרמב"ם: "כאשר היו שני דברים אי-אפשר התחברם יחד במקום אחד, אבל כי אחד מהם מציאות דבר-מה והאחר הסתלקות אותה מציאות והעדרה, כעיוורון וראות, הנה אנו נאמר, כי הראות – קניין, והעיוורון - העדר. וכן אמרנו: החכמה והסכלות, העושר והעוני ומציאות השיער בראש והקרחות [...] ולא יתואר בשם העדר כי אם מי שטבעו ימצא לו הקניין ההוא המנוגד להעדר ההוא, כי אנחנו לא נאמר בכותל שהוא סכל ולא עיוור או אילם" ["מילות ההיגיון" שער יא].

דברי הרמב"ם אינם אלא תמצות דברי אריסטו בנוגע לכך. בבואו לדון על היחס, הזכיר אריסטו את ההעדר תחילה: "על היחסי: סוג אחד שלו נאמר ביחס להעדר, וסוג שני ביחס לאקטיבי ולפסיבי, ובאופן כללי, ביחס לזה שמייצר או משנה ולזה שניתן להשתנות. כי זה שיוצר שינוי, הוא כך בתוך זה שניתן להשתנות, וזה שניתן להשתנות הוא כך על ידי הפועל שיוצר את השינוי" [אריסטו, פיסיקה 200b28-32; ובמקבילות בספרי האנליטיקה].

ב"העדר" הכוונה לכך שישנה תכונה שעקרונית הייתה יכולה להימצא בעצם, אך היא נעדרת ממנו. אינינו אומרים על הקיר שהראייה נעדרת ממנו, כיוון שמלכתחילה לא יוחסה לו הראות. בספר "הקטגוריות" [פרק עשירי] הבחין אריסטו בין משפטי שלילה לבין משפטי העדר. משפט שלילי הוא משפט השולל פרדיקט מנושא ["הכותל אינינו רואה"], בעוד שמשפט העדר הוא משפט המחייב תכונה ושולל את הימצאותה בנושא ["האדם הזה איננו רואה"]. מבחינה צורנית: במשפט שלילה משתייכת השלילה לאוגד ושוללת אותו, הוי אומר היא מפרידה בין הנושא לנשוא; במשפט העדר משתייכת השלילה לנשוא [לא לאוגד], אך המשפט בכללותו הוא משפט חיובי.

ב"מסות חדשות על שכל האדם" כותב לייבניץ: "יש מילים שבני-אדם משתמשים בהן לא כדי לסמן איזה מושג, אלא את חסרונו או העדרו של מושג מסוים, כגון 'לא-כלום', 'בורות', 'עקרות'... איני רואה מפני מה לא היינו יכולים לומר שיש מושגים העדריים, כמו שיש אמיתות שליליות, שהרי מעשה השלילה פועל חיובי הוא" [לייבניץ, "מסות חדשות על שכל האדם" ספר שלישי פרק א', 287. ר' גם אצל קאנט "ביקורת התבונה הטהורה" הוצאה ב' 97. כן ר' אצל ברגמן "מבוא לתורת ההיגיון" פרק ג, עמ' 206].

התחביר בלוגיקה האריסטוטלית אמנם התיר לבצע פעולת חילוף באופן שבו מחליפים את הנושא בנשוא. אולם כשעושים זאת, עלינו להכניס זרקא במוחלפים. כעת, נניח את "שלילת ההעדרים", כלשונו של כשר. כפי שראינו, מבחינה לוגית השלילה הנה אקט חיובי: היות שישנה הבחנה בין העדר לבין שלילה, מעשה השלילה מניח את השלול באקט פוזיטיבי על-מנת לשלולו. לכל היגד שולל – ואחת היא אם מדובר בכמת כולל או בכמת יִשִי - ישנו אקוויוואלנט פוזיטיבי [ריבוע הניגודים של בואתיוס].: לפסוק "אין א שהוא ב" [כלומר: כל א אינו ב] ישנה מקבילה שהיא "כל א הוא ב". אם ייטען שההיגד "ה' יודע" אינו אלא היגד שבא לשלול הימנו את הסכלות, אנו נשיב: כשאנו שוללים מהאל את אי הידיעה, החלופה היחידה היא לייחס לו ידיעה, היות שאין שלילת ההיעדר אלא חיוב היפוכו, וההפך במקרה זה הוא ידיעה.

ועוד" נניח ששללנו מהאל שני תארים או יותר. אנו לא יכולים לדעת את תוכן התארים, אולם אין ספק בדבר ששני הניגודים שלהם הם שני דברים נפרדים, שתי תכונות שונות. כלומר: אולי איננו יודעים מה הם כן, אך ביכולתנו לדעת שהם לא דברים זהים! יוצא אפוא שהטיעון המתהפך הכניס באל ריבוי – דבר שמלכתחילה רצינו למנוע. לו שללנו מהאל, למשל, את אי הידיעה וגם את אי היכולת, היפוכם יהיה היגד מחייב, קרי: ייחוס ידיעה ויכולת לאל. לפיכך, מה שעומד מאחורי שתי התכונות ששללנו הם שני דברים שונים, שהרי לא ראי שלילת הידיעה כראי שלילת ההיעדר, מכיוון שהפכם שונה בעצמו, ולכן אנו יודעים ללא כל ספק מה לא ניתן לשלול מהאל, גם אם בפועל אין לנו שום תוכן חיובי המוסב על האל ונהיר לנו מבחינה סמנטית [טיעון של רבי חסדאי קרשקש ב"אור השם" ודברים ברוח דומה הביא הרב שלמה אלישיב ב"לשם שבו ואחלמה", בספר הכללים פרק קמא].

על פניו ישנה דרך להתגבר על קושי כזה, והיא להניח את אחדות הפרדיקטים כפי שלייבניץ עשה: ב"מאמר מטאפיסי" הציג לייבניץ את רעיון ה- inesse: "עיקרון ההיכללות" [מאמר מטאפיסי סעיף 8]. עיקרון ההיכללות קובע שכל שם עצם מבודד יכול לקבל מעמד תחבירי-לוגי בשמשו כנושא של פסוק. במצב בו שם אכן ממלא את התפקיד הזה כל מה שיאמר על אודותיו לאחר מכן, בחיוב הנשואים לגביו, כלול אפריורי במושג השם. לשון אחר, כל מה שניתן להיאמר על שם מסוים כלול מלכתחילה, כרכיב סמנטי, בסמנטמה שלו: הנשוּא כלול בנושא [inest subjecto]. לפיכך, לכאורה, שלילת הפרדיקטים תוביל ממילא לאחדות בנשללים, ומכאן תיגזר שלילת תארים. אולם אם נדייק נראה שלייבניץ לא טען שיש אחדות לפרדיקטים באשר הם, אלא שיש להם אחדות מבחינת היותם קטגוריות [מה שנאמר על אודות משהו], ורק מהיבט זה כל הפרדיקטים נכללים בנושא. לכן גם טענה זו אינה אלא טענה לכאורה.
 
אם תוכל להדגים טיעוניך בצורה אלגברית

אז העינוי של לפענח את לשון הלוגיקה הימי בינימית שלך יחסך לי. כמובן שאינך חייב להתחשב בהתפתחויות הכופרות האלו של אלגברה בולאנית שמוציאות את כל הכיף מהעינוי, אבל תראה, עד כה יותר מ40 קוראים, אף לא תגובה אחת, חוץ ממני, ואין לי שום דבר לומר כי אני לא בטוח שפיענחתי מה אמרת בכלל.
אם אני מבין את דברי כשר נכון-
אם נתון:
A- אלוהים
B- העולם
C- תואר כלשהו
אז:
A * B = B * !C
אין פה ממשק טקסטואלי שמאפשר לי לכתוב באותיות לועזיות בלי שהסדר יתחרבש אז הוספתי רווחים וכתבתי את סימון השלילה ! לפני האות.
 
דליגמר איניש והדר ליסבר

לפני שאענה לך לגוף העניין, הערה. לקרוא לסימון הבוליאני התפתחות כופרת נובע מחוסר היכרות עם התלמוד ויחסו למחשבה רציונלית.

"אמר רב שמואל בר נחמני מניין להמוציא מחבירו עליו הראיה? שנאמר "מי בעל דברים יגש אליהם", יגיש ראיה אליהם. מתקיף לה רב אשי: הא למה לי קרא? סברא הוא" [בבא קמא מו, ב].

רב אשי התקיף את רב שמואל בר נחמני כשהוא נשען על פסוק במקום להשתמש בהיגיון. משמע כשהסברא מחייבת דבר-מה אין צורך בראייה מהכתוב. יתרה מזאת: ישנם תחומים בהם מתבטל הכלל "אחרי רבים להטות" ותחת זאת ישנה מלכתחילה עדיפות לסברא. בדיני ממונות, למשל, מה שקובע שייך לדיני חזקות ולכן נקבע כי במצב של התנגשות בין רוב לבין חזקה "לא אזלינן בתר רובא" [בבא בתרא צג, א; אמנם דבר זה היה שנוי במחלוקת בין רב לשמואל, אך מכיוון ש"הלכתא כרב באיסורי וכשמואל בממוני" הלכה כשמואל. אולם השווה לקידושין פ, א].

המעמד של השיקול הרציונלי זהה למעמד של גזירת הכתוב, כלומר מעמדה של הלוגיקה הוא כמעמד של דין תורה וביכולתה להתמודד עם פסיקות של ראשונים [ראה רא"ש על סנהדרין ד, ו; נימוקי יוסף על הרי"ף כח, ב; המהר"ל נתיב התורה, טו]. ב"קונטרס הספיקות" סימן א נאמר יותר מזה: בחזקות, סברא מנצחת גם את גזירת הכתוב!

כעת. מכיוון שכל הזמן אנו משנים את הטרמינולוגיה בהתאם לשפת הדור, ובכל פעם מנסחים את החוק מחדש, אין שום פסול להבנות את השקלא וטריא בצורה בוליאנית, אם זה רלוונטי ללימוד ולבירור הסוגיות הנידונות. לדוגמא מהאגדה, מה שנאמר על עזרא הסופר במסכת סנהדרין כא, ב; ולדוגמא מההלכה השווה בין הניסוח שבא בפרשת שופטים, בספר שמות כא-כב, לניסוח במשנה בבא קמא א, א ורש"י שם.

אין זה אומר שדי בלימוד לוגיקה כדי להשתלם בפסיקה, וכמובן שאין בדברים הנ"ל סיוע לשיטתך, שבזה לידע והשכלה, אך יש בהם להעמיד דברים על מכונם. רציונליות מוחלטת, שתהיה חדה ככל שתהיה, ללא ידע קודם מביאה לשיבושים, "לפום חורפא שבשתא" [בבא מציעא צו, ב], ואיסוף ידע ללא מחשבה עצמאית הופך את האדם לחמור. לכן ראשית יש לעסוק באיסוף ידע, בשינון ובקיאות לצד לימוד כללי חשיבה, חילוף והיסק, ולאחר מכן לעבור להגות ופלפול, ליצירה והבנייה. מי שיאחז רק באחד מהם, כדרכם של עצלים ושונאי עמלה של תורה, יגיע בהכרח לעיוותים והרחקות ויקשה קושיות ללא טעמים.

דברים אלו גופם מפורשים בדידקטיקה של חז"ל, באמרם בירושלמי הוריות יט, א: "הסודרן קודם לפילפלן", ובבבלי מסכת שבת סג, א: "דליגמר איניש והדר ליסבר" וכן במימרה מברכות סג, ב וע"ז יט, א: "אמר רבא: לעולם ילמד תורה ואחר כך יהגה". ופרש"י ד״ה ילמד: "מרבו עד שתהא גירסת התלמוד ופירושו שגורה לו בפיו ואח״כ יהגה ויעיין בלימודו לדמות מילתא למילתא להקשות ולתרץ וכו׳ ועוד לאחר ששנה הרבה הוא מתיישב בלימודו ומתרץ לעצמו דבר הקשה ואמרינן בפרק הרואה הסכת ושמע, הס ואח״כ כתת".

ובמסכת קידושין ל, א: "אמר רב ספרא משום ר' יהושע בן חנניא: מאי דכתיב: (דברים ו) "ושננתם לבניך" אל תקרי ושננתם אלא ושלשתם: לעולם ישלש אדם שנותיו, שליש במקרא, שליש במשנה, שליש בתלמוד" [כ"כ סנהדרין כד; ע"ז יט, ב].

הרמב"ם הלכות ת"ת א, יא: "וחייב לשלש את זמן למידתו: שליש בתורה שבכתב; ושליש בתורה שבעל פה; ושליש יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו, ויוציא דבר מדבר, וידמה דבר לדבר, וידין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שיידע היאך הוא עיקר המידות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה ועניין זה, הוא הנקרא תלמוד.

וביאר אלבק: "משמעות 'תלמוד' היא לימוד, פירוש, טעם, סברה [...] תלמודא זה סברה שהתלמידים האחרונים לומדים בדברי הראשונים הסתומים כדי לפרשם וליתן בהם טעם, ואותו דקדוק נקרא תלמוד. וכך מפרש רש"י בכמה מקומות כגון סוכה כח, א גמרא [תלמוד] זו היא סברא שהיו התנאים האחרונים מדקדקים בדברי הראשונים הסתומים לפרשם וליתן בהם טעם, כמו שעשו האמוראים אחר התנאים שפירשו דברי התנאים שלפניהם וקבעו בהם תלמוד [...] בבא מציעא לג, א בתלמוד כבר פירשתי למעלה שהוא לתת לב להבין סתימות טעמי המשנה מה הם וכששתים סותרות זו את זו יבין לתרץ שיהיו שתיהן קיימות, או לדעת דברי התנאים החלוקים בדבר ונימא הא מני פלוני חכם הוא [...] סברת טעמי המשניות" [אלבק, חנוך. מבוא לתלמודים. כנרת, זמורה ביתן, דביר - מוציאים לאור בע"מ. תשכ"ט. עמ' 3].

עכשיו לעניינינו. לצורך התחשיב אשתמש באותיות קטנות בתור קבועים, במספרים בתור פרדיקטים ובאותיות גדולות בתור כמתים. לא אקדים תחשיב סמנטי וגם אין בכך צורך. די שניווכח בכך שמבחינה צורנית התחשיב בעייתי:

< = מחליף
~ = שלילה
<1, 2, 3...> = פרדיקטים
A, E = כמתים: כולל וישי בהתאם
<a, b, e> = קבועים
[] = אם... אז

Ee(1e&2e) >
AbAc((~1b&~2c)&(~1e=1b&~12e=2c))[]
 
יצא לך סלט בשתי שורות

ולא ברור לי מה הקבועים. האם אותם קבועים שהזכרתי?
לגבי דבריך- אינני מקבל ש"שיטתי בזה לידע ולהשכלה". כמו כן אינני מקבל ש"רציונליות מוחלטת, שתהיה חדה ככל שתהיה, ללא ידע קודם מביאה לשיבושים".
אלו הם דברים שבדית מליבך לשם יצירת איש קש שנוח להתנשא מעליו.
מה שאני טוען הוא אחר לחלוטין- שדיון צ-ו-ר-נ-י באבני הבניין של הלוגיקה מבחינה אטימולוגית, כאשר הוא מעורבב עם ניסיון לשיפוטים הנוגעים ל-ת-ו-כ-ן הדברים- דינו להסתבך עד אימה ולהיות לא נהיר.
אינני פוסל את התעניינותך במונחי הלוגיקה, ואני אף שותף לה ומברך עליה. אלא שלצורך מעשי יש כבר לוגיקה חזקה שפיתח ג'ורג' בול שניתן להציג באמצעותה שיפוטים באופן כ"כ נהיר ובהיר ולא משתמע לשתי פנים עד כי היא הפכה למוטמעת בכל שפות התיכנות (שאני מכיר).
לדאבוני טרם מצאתי לוגיקה סימבולית חזקה כמותה, למרות שחיפשתי ומצאתי דברים מעניינים הן אצל פרגה והן אצל לואיס קרול. בשיטות האריסטוטליות, סכוליסטיות וכ"ו אין לי שום התמצאות והן נראות לי, למראית עין, מגושמות ומלאות בתאולוגיה ובמטאפיסיקה ואינני מוצא את רגלי וידי בהן. אצל חז"ל יש אמנם מידות שבהן נדרשת התורה אבל אין לי מושג אם ואיך אפשר להשתמש בהן לצורך שיפוטים- הן נראות לי יותר כמו דרכי רציונליזציה לשיפוטים שכבר התבצעו, אולי באופן אינטואיטיבי או באמצעות לוגיקה חמורה יותר.
 
<<

לא בכדי הזכרתי את ההבחנה בין הוכחות אפודיקטיות לבין דיון דיאלקטי. ניתן, אמנם, להצרין שקלא וטריא, אך דיאלקטיקה תלמודית אינה תמיד דיון צורני. על כן מן ההכרח, במידה שרוצים לשלב בין צורה לתוכן, למלא את הצורות בפראפרזות מילוליות מעת לעת. למשל, כיצד תצרין לאקונה בחוק? תגובתך היא היא ראיה לדברים שכתבתי: אתה מנתח דברים לפי הגיונך, שעה שחסר לך המון רקע בתחום הדיון - דיונים תלמודיים. במידה וזה מעניין אותך, טוב תעשה אם תאסוף מספיק רקע לפני שתחווה שיפוטים על הנושא [כדאי לך לקרוא את "המידות לחקר ההלכה" של הרב עמיאל].

מכל מקום, לא יצא שום סלט. סך הכל הסוגר הימני החיצון עבר לצד שמאל. התעלם מהסוגריים ודוק.
 
מכיוון שהשאלה הנידונה אינה דווקא דיון תלמודי

אלא היא פילוסופית ביסודה- כיצד לתרגם את התארים החיוביים, והיא מעורבת עם עוד שאלה- אל מה לתרגם אותם, שהיא אכן שאלה תלמודית- אני שב ואומר לך כי אתה מערבב בין שני נושאים שונים לחלוטין. האחד דורש לוגיקה חמורה, והשני הוא עניין ש"בלב" או ששייך לתפיסה הכללית של "רוח" כתבי המקרא והתלמוד שמושגת לעיתים מקריאה מרובה בהם ולעיתים מפתיחות הלב לאי אלו קטעים מסויימים שבהם, שמגלמים את אותה חוקיות כללית.
 
ולגבי המשפט המוצרן

לא כתבת מה מייצגים הארגומנטים ולמה הוא מתייחס בכלל- לדברי כשר? לדבריך?
חביבי- אתה לחלוטין לא ברור. מתעורר בי החשד שזה בכוונה תחילה. עכירות אינה עמקות ואני עומד על המשמר מפני אלו המעכרים את דבריהם למען יסברו הבריות בטעות כי הם עמוקים. אני מבכר לשמוע ולו משפט אחד צלול ותמציתי מפיך מאשר כל המגילות המלומדות הללו שלך. ואין זה הופך אותי לשונא ההשכלה והדעת!
 
<<<

לא נמאס לתלות כל חוסר הבנה במניעיו המקולקלים של כותב הדברים? זה שאתה שונא להתאמץ ולעיין, או רוצה הסבר עם בדידים לא אמור לגרום לך ישר לפקפק בזולתך. שום עמקות ושום נעליים, זוהי נוסחה בנויה כהלכה והיא למעשה די פשוטה. תעמוד על המשמר כמה שתרצה, מתי שזה רלוונטי. הדברים כתובים פה בבהירות. לא צלחת את הטקסט המילולי יצרתי לך נב"כ, גם זה לא עוזר אז מה אתה מצפה שאעשה? בי מתעורר החשד שכל מאמץ , ולו קל ביותר, מערער את שלוותך ואתה פשוט לא אוהב לחשוב ולאמץ את השכל.
 
אתה אמור לציין מה הארגומנטים

ואתה אמור לציין לאיזה טקסט אתה מתכוון בכלל. אין לי שמץ מושג מה אתה רוצה לומר בנוסחא השבורה שלך.
אני כתבתי נוסחא ברורה וציינתי מה הארגומנטים ולאיזה טקסט אני מתכוון.
אתה פולט אותיות לא קשורות. כמו הטקסטים שלך- בבל"ת שמנתק את ההקשרים אצל הקורא.
טקסטים גדולים הם צלולים ובהירים ומבהירים ומאחדים. הטקסטים שלך עושים את ההיפך- הם מעכירים- מנתקים כל הקשר ולא מאפשרים לקורא לבחון את הטיעונים שלך באופן לוגי. שמא אתה מאחז את דעת הבריות בכוונה תחילה?
 
עיקרון הכוליות

שבלימוד הוא עיקרון מנמוני ביסודו. התמונה השלמה של הדברים חשובה יותר לזיכרון מהדיוק בפרטים. זה עיקרון טוב ויפה, אך הוא לא מוכרח להיות בניגוד עם רציונליות ולוגיקה חמורה כשם שמשתמע מדבריך. הרציונליות השלמה מתבטאת בהיוריסטיקות מחשבה שנמצאות בהרמוניה עם תפיסת הכוליות.
דוגמא לרציונליות שכזו מצאתי בכתבי רודולף שטיינר, בדבריו לגבי פיתוח ה"חושים הרוחיים" ועלי הכותרת של הצ'קרות. אלו אמנם כתבים מיסטיים בצורתם החיצונית, אבל בנקל אפשר לתרגמם לעקרונות חשיבה רציונליים בלי שום שימוש בטרמינולוגיה מיסטית.
 

u r i el

New member
ואפשר לסכם את דבריך בקצרה :

" ...רְאֵה נָא גַּם רְאֵה, דּוֹדִי, וְהָבֵן
וְסוּר מִמּוֹקְשִים צִנִּים וּפַחִים,
וְאַל תַּשִּׁיאֲךָ חָכְמַת יְוָנִית
אֲשֶר אֵין לָהּ פְּרִי כִּי אִם
פְּרָחִים...."

[ ריה"ל,
ח' שירמן, תולדות השירה והפיוט, ב, עמ' 494-493. ]
 
מילת המפתח כאן היא 'אם'.

כשר כותב: "אולם אם אנו עוסקים בפסוקים תיאולוגיים שהנושא שלהם מציין את האל והנשוא שלהם הוא תואר כלשהו איננו מחוייבים ואיננו מוכרחים להתגדר בתואר עצמו;" כמובן שהוא אינו מאמין בתיאולוגיה שאפשר לתאר במילים. אולם הוא כותב לפני כן: "על תורת-התארים לקבוע מהי משמעות הנאמר, אם אמנם יש לו משמעות כזו.". את המשמעות עבורנו הוא יכול גם יכול לתאר. בדומה הוא כותב בהמשך המאמר: " כדאי להעיר שאילו חשבנו שהמחוקק הדתי אינו בעולם, כי אז יכולנו לומר על חוקי המוסד הדתי שהם חוקיו של מישהו מחוץ לעולם, ויכולנו לקבל את הטענה שכל אחד מן הדברים בעולם אינו ראוי שיישמעו לחוקיו מתוך הכרת חובה או מתוך רצון חופשי והסכמה." ושוב מילת המפתח כאן היא 'אילו'. מי שמשתמש במונחים תיאולגויים יוכל לקבל אוריינטיציה על פי מושגיו הוא (שאותם כשר מן הסתם לא יקבל כבעלי משמעות). בדומה בסיפרו המשובח יהדות ואלילות: "לדת היהודית יש משמעות של התנגדות פעילה לכל גילוי אפשרי של אלילות" שים לב, הוא אינו אומר שזו ה-משמעות (הוא מצהיר מפורשות שאינו רוצה לעשות כן, למרות שהתורה שלו עומדת בפני עצמה, אינה זקוקה להשלמות בכדי לתאר משהו). וכן הוא אומר בעמ' 29: "בכל אחד מההבטים השונים של הדת היהודית יש ביטוי מוצלח של התנגדות פעילה לכל גילוי אפשרי של אלילות.".
כל שאר מה שכתבת מענין מאוד אבל לא רלוונטי כאמור מפני מילות התנאי הנ"ל.
 

לעווי

New member
אשא מגן לאסא

לא לפי סדר הטענות

א. כתבת: "אם ייטען שההיגד "ה' יודע" אינו אלא היגד שבא לשלול הימנו את הסכלות, אנו נשיב: כשאנו שוללים מהאל את אי הידיעה, החלופה היחידה היא לייחס לו ידיעה, היות שאין שלילת ההיעדר אלא חיוב היפוכו, וההפך במקרה זה הוא ידיעה".

אך גם כתבת: "לא יתואר בשם העדר כי אם מי שטבעו ימצא לו הקניין ההוא המנוגד להעדר ההוא" (מתוך מילות ההיגיון).

הציטוט הראשון נכון רק אם נניח כי בטבעו של ה' ימצא לו החכמה. כי אם נניח שבטבעו(?) של ה' לא תמצא חכמה, אזי לא נכון יהיה לייחס לו חכמה. אמנם, גם לא נכון יהיה לייחס לו העדר-סכלות.

ב. אינני בטוח שהרמב"ם מקבל את "תורת התארים" של כשר, אבל כשר יכול לטעון כי לא נכון לייחס לה' סכלות כשם שלא נכון לייחס לאבן סכלות. לפי זה, גם לא נכון לייחס לה' חכמה כשם שלא נכון לייחס לאבן חכמה. בקיצור: לא נכון לייחס לה' דבר. ומדוע אנחנו מייחסים לה' דברים? מטעמים פסיכולוגיים. זו רק שפה דתית ולא צריך לקחת את הפסוקים התאולוגיים ברצינות פילוסופית. אגב, לפי הרמב"ם (ותקן אותי אם אני טועה) ייחוס אירועים משמחים לה' (שעליהם מברכים הטוב והמטיב, למשל) - מבחינה פילוסופית - איננו ישיר. אלא מאחר והסיבה שיש עולם היא קיומו של האל, הרי שהכל הוא בגללו. למעשה, גם הדברים הרעים הם בגללו. למעשה, הכל בגללו, ולכן שום דבר איננו ישירות בגללו. ולמה אנחנו מציינים דווקא את האירועים החריגים כמו לידה ומוות וכיו"ב לה'? - מטעמים דתיים פסיכולוגיים! אז אולי גם הרמב"ם יסכים לתורת שלילת התארים של כשר.

ג. כשר לא מתעסק עם הבעיות הגדולות שהעסיקו את חכמי ימי הביניים בגלל שהוא כבר הכריע בהם. לאמור: איננו יודעים דבר על האל ולכן לא נאמר עליו דבר ממילא כל פסוק תאולוגי הוא בעצם פסוק מיתולוגי. וההצדקה הדתית לאמירתו היא מטעמים פסיכולוגיים.

ד. כל המוטיבציה להמיר פסוקים תאולוגיים לפסוקים בנליים היא דתית. ככה אדם דתי (אליבא דכשר) יתאר את האל. במלים אחרות: תורת התארים של דתי הדיוט היא פסוקים תאולוגיים. ולדתי גדול אין תורת תארים. אם בכל זאת הוא יאלץ לשבר את אזני ההדיוטות (הנבוכים) הוא יבצע פעלולים סמנטיים המסירים את התארים מהאל, וזאת דווקא מתוך אמונתם הנשגבת!
 
למעלה