צעצועים גיל שנה ו-7 חודשים-לא מרוכז

מישלינה

New member
צעצועים גיל שנה ו-7 חודשים-לא מרוכז

שלום יעל, בני בן שנה ו-7 חודשים עדיין לא מיומן מספיק להכניס צורות בהתאם צורה, אין לו סבלנות לבנות מגדלי כוסות או להשחיל טבעות על מוט. מאידך אוהב פעילויות שאין צורך להתרכז בהן כמו: לפרק מגדלי כוסות, לזרוק כדור, להתחבא, לשחק "תופסת", להכות במקל בקסילופון, לדפדף בספרים, להכות בחפץ על שולחן או חפץ אחר. רציתי לדעת: 1.איך אוכל לגרום לו להתרכז במשחקים? (כל פעם לזמן קצרצר, זה מספיק?) 2.איזה משחקים מתאימים להוצאת אנרגיה בדרך חיובית ושבעזרתם יוכל גם ללמוד ולהפיק תועלת התפתחותית? (דרך אגב, אחיו התאום מעסיק את עצמו במשחקי ריכוז-בניית מגדלים, הרכבה עם מגה בלוקס, השחלת טבעות על מוט לפי גודל, פאזלים ראשונים ומומחה בהתאמת צורות.-כך שיש לנו מגוון של משחקים מסוג זה) תודה רבה
 

מישלינה

New member
../images/Emo105.gifמקפיצה

מ ק פ י צ ה קפיץ קפוץ
 

יעל כץ

New member
צעצועים לגיל שנה ו- 7 חודשים

שלום, המיומנות היא בין השאר פונקציה של תרגול. לכן, אם הוא לא מתרגל הגיוני שהוא לא מצליח. עכשיו, התמונה אצלכם קצת יותר מורכבת כיוון שיש לו אח תאום שכן מצליח. ויכול להיות שההצלחה של אחיו דווקא מרחיקה אותו מההתנסות (את יכולה להתייעץ עם מומחים לתאומים). מה שנראה, שהילד הזה פנה, כרגע, לכיוונים שונים מאחיו. אבל גם הם התפתחותיים להפליא, אם כי קצת יותר מאתגרים אותך, כאמא! המשחקים שהוא משחק - תופסת, השלכה של חפצים, הקשה עם מקל בקסילופון - כולם, כאמור, תורמים להתפתחות. מה שאת יכולה, זה להצטרף אליו ולהוסיף למשחקו משמעות. למשל, כשהוא זורק כדור - תני לו קופסה גדולה או סל ושינסה לזרוק לתוך הסל (מפתח תאום עין יד, תאום בין הידיים ומחזק את שרירי הידיים). לווי את הפעולה שלו בהסבר - יופי, זרקת את הכדור גבוה... חזק או חלש, הכדור נכנס לתוך הסל או הכדור נפל מחוץ לסל, וכו'...(כך את מעשירה את אוצר המילים והמושגים שלו) כשהוא מכה בקסילופון עם המקל - את יכולה גם כאן להוסיף: "עכשיו אתה מכה עם המקל בקסילופון... עכשיו הצליל חלש, עכשיו חזק.. הנה צליל גבוה... הנה צליל נמוך... כשהוא מקיש קחי תוף או סיר וכף ותכי בעצמך ביחד ואפילו תציעי לאח שלו להכות גם. את יכולה לשיר תוך כדי כך. משחק בתופסת? נהדר. מפתח זריזות והשליטה הגופנית וגם אינטראקציה חברתית! אגב, הוא יודע מה טוב לו... ובוחר בעצמו משחקים שמוציאים אנרגיה בדרך חיובית! יתכן והעובדה שאחיו מצליח בתחומים האלה גורמים לו לוותר?
 

מישלינה

New member
תודה רבה על תשובתך המפורטת.

נתת לי גם כמה נקודות למחשבה. כיצד אוכל, בכל זאת, לגרות אותו להתעסק במשחקים הדורשים התנסות מהסוג שאחיו מיומן בה, ולו רק למספר דקות כדי לחזק את המיומנות שלו? אציין שלפני מספר שבועות כן היה מתנסה בלהשחיל טבעות על מוט מדי פעם ומנסה להתאים צורות בפאזל צורות פשוט (היה מצליח בהתאם למידת התנסותו). בימים אלה נראה שמשחקים כאלה אלה הן ממנו והלאה ("לא בראש שלו"). כשכתבת ש"הוא יודע מה טוב לו... "-האם בכל זאת להתעקש ולגרות אותו למשחקים מהסוג ה"לא אהוב" עליו, או שהדבר רק יציק לו וירחיק אותו מהמטרה (שלי)? לא הייתי רוצה לקבע את המצב של תאום אחד מתנסה במשחקים הדורשים ריכוז ושמעסיק את עצמו ואילו התאום השני "שובב". (יתכן אף שחלוקה הזו תשתנה בעתיד)!? תודה מראש על התייחסותך למקרה ולו רק אם תכוון אותי במעט.
 

יעל כץ

New member
תוספת

חשוב שתחפשי ברגישות את הדרך הנכונה להגיע אליו ולגייס את הסקרנות ושיתוף הפעולה שלו. זה כנראה יהיה בדרך אחרת מאשר עם אחיו. וזה בסדר, לא? אז יש כרגע שתי אפשרויות. אחת - באמת לעזוב אותו כרגע ולחכות שהוא יראה ענין בהשחלות. יתכן וזה לא יהיה במגדל טבעות אלא למשל בהשחלה של כדורים על מוט או בכלל משהו אחר. במקביל, אם זה נראה לך נכון, את יכולה לנסות ולגרות אותו לשחק בדרך של משחק ודמיון. כנראה שהדרך הדידקטית פחות מדברת אליו. למשל, תני לו להתאים פאזל של מכוניות (אם הוא אוהב), או חיות (או הוא אוהב חיות). כשהמוקד הוא לא ההצלחה להרכיב פאזל, אלא להכניס את המכונית למקום שלה... תציעי לו להחזיר את המכוניות למקום שלהן (לחברת דורון לילד, יש פאזל מכוניות שאפשר גם להעמיד אותן על צירי הלוח). אגב, בימים אלה נכנסו לשילב סדרת משחקים מצויינים ללימוד צורות וצבעים שעשויים מחומר פלסטיק גמיש ורך, והחלקים נדבקים ללוחות עם סקוצ'. יתכן והתנסות כזו תהיה לו מעניינת ושונה. (סדרמת משחקי סקוצ'יקיד של חברת צ'ופצ'יק).
 
למעלה