צרידות: הקשר לפחד במה

צרידות: הקשר לפחד במה

אם אתם מרצים שחקנים או זמרים האם שמתם לב שדווקא לפני הרצאה הקלטה אודישן או הופעה שחשובים לכם במיוחד אתם מצטרדים כהוגן? אשמח להפנות אתכם למאמר הבא ולשמוע מה אתם חושבים בנידון..
פחד במה ומיתרי הקול שלנו
פחד קהל

מי מפחד מפחד במה?!? ואיך מתמודדים עם פחד במה!

האם התרגשות ופחד במה יכולים להועיל לנו?

גם מרצים ואומנים 'גדולים' ומנוסים לפני הופעה משמעותית וגדולה יחושו בד"כ את הפרפרים שבבטן שגורמים לתחושות שונות ומוזרות ובעיקר משאירים אותנו עם תחושת חוסר שליטה קורבנות/מסכנות ולעיתים לדקות ארוכות.

התרגשות עשויה לגרום ל:

הגברת לחץ הדם
האצת פעימות הלב
הרחבת כלי הדם
חולשת שרירים או מתיחת יתר של שרירים.
עליה ברמת הסוכר בדם
המרצת מערכת העצבים
התכווצות המעיים, הרחבה של האישונים בעינים, שער שמסתמר
תחושת חרדה ופחד
בהחלט שלא תמיד נעים!!!

אבל, התרגשות עשויה גם לעזור לנו !!! ועד שנבין זאת כדאי שנפסיק להאשים את עצמנו בכך שאנו מרגישים את אותם תסמינים של התרגשות חזקה(כי התרגשות היא כמעט תמיד חזקה) ובמקום זה נבין את עצמנו ונעזור לעצמנו.(רגשות האשמה לא תורמות לנו) יתר על כן אם נהיה מוכנים היטב לפעילות הכללית והקולית שלנו ההתרגשות עשויה דווקאלהזניק אותנו להשגים ולהצלחות חדשים שלא חשבנו שנשיג.

גם בשירה וגם בכישורים שלנו מול קהל.

המרצה עשוי להישמע חזק, נמרץ ומאתגר עם הוא מדבר עם אותה אנרגיה מיוחדת שלא תשאיר את הקהל שלו אדיש. גם אם דבריו יהיו מאוד מענינים ללא אותו הרטט והאנרגיה המיוחדים הספוגים בהורמונים שמשתחררים כתוצאה מההתרגשות הוא עשוי לשעמם אותנו.

(לכן מומלץ גם למורים להוסיף מידת שמחה והתרגשות שתחזק את הפעילות הקולית (תוסיף מתח חיובי לטונוס השרירים של מיתרי הקול ותוסיף ענין אצל התלמידים. מורה שישתעמם מעצמו קולו יחלש וכך גם הרעש סביבו יגבר). וכמובן שגם זמר על הבמה עם אותה התרגשות חיובית יצליח לרגש ולחדור ללב מאזיניו .

אם לא נשכיל לשתף פעולה עם ההתרגשות והמתח אנו עלולים לתפוס את עצמנו סובלים מצרידות כל פעם לפני הופעה גדולה כנס או הרצאה גדולים שלנו..

מה קורה במישור הפיזי:

מתח רב מדי יצטבר במיוחד בלסתות (בשרירי הלסת) , ובסרעפת . איברים שקשורים ישירות להפקת הקול. ותתבצע מעין 'נעילה של הקול' (כל עוד ההתרגשות חזקה מדי ויוצאת משליטה שלנו). הלסת התחתונה הינה העצם הגדולה והחזקה מהעצמות שבפנים. שרירי הלסת עלולים להתפס ולהקשות על מפתח הפה. ראיה לכך היא הפעולה של תדהמה שבה הלסת נשמטת!!כי אנו עוזבים את השרירים.מתח גם מכווץ את הסרעפת. כשהסרעפת מכווצת אנו נהיה יותר מאופקים.איפוק היא תכונה חברתית טובה אך אמן על במה או מרצה שואף מעצמו ונדרש להיות משוחרר ופתוח ולא מכווץ ו'נעול'.הסרעפת אחראית על כניסת האוויר והיציאה שלו . היא זאת שדוחפת את האוויר ביציאתו. 'שחרור' לעומת בלימה.(שחרור שריר הסרעפת לעומת כיווצו) המטרה שהסרעפת תהיה גמישה וקלילה בתפקודה. . לכן אם מצאתם עצמכם נעולים ולא יכולים לזוז או אפילו לחשוב ביצירתיות ולא הצלחתם להגיע לאיכויות קוליות כפי שאתם מכירים כנראה שגם הסרעפת והלסת התכווצו.

מול קהל אנו שואפים להיות עם אנרגיה מתפרצת ויצירתית לעומת מאופקת.

אז מה עושים כדי להתגבר על פחד הבמה:

כדי להתגבר על ההתרגשות המזיקה הצעד הראשון הוא להבין שלפנינו הזדמנות יוצאת דופן להביע את עצמנו בדרך שונה מרגיל.

בזרימה ובשחרור (במידה ואנו נואמים או שרים).

על במה או מול קהל אנו נדרשים להחצנה של רגשות הדיעות ושל הקול שלנו.

אחד מהגורמים לפחד ולחרדה הוא הלא נודע. אז שיטה בדוקה ובטוחה היא לדמיין שיהיה נפלא. לפרטי פרטים. לעשות זאת לפי הצורך עד שאנו מרגישים שאנחנו מוכנים לקבל ולהכיל את ההתרגשות המועילה.

מבחינה פיזית לשחרר לסתות (פיהוקים. למשך מספר דקות עד לתחושת שחרור. ניענועים מצד לצד של הלסתות עד לתחושת ריפיון שרירי הלסת)

עיסוי שכמות עורף וגו עליון.(עדיף להעזר בחבר שיעסה את האזור הזה. אזור עמוס בכיווצי שרירים)

תרגול לפני הופעה או הרצאה של הסרעפת כדי להגמיש אותה ולהקנות לנו תחושת בטחון. ובאמת לשחרר את השריר החזק הזה שעלול להגביל את הקול שלנו.

וחשוב מכל שנפחית ביקורת עצמית ופרפקציוניזם ונקבל את עצמנו באהבה כמו שאנחנו בדיוק. בעיניים מתבוננות של 'תלמיד חכם' שלומד איך להשתפר.

(כמו כל תינוק שלומד וחוקר איך ללכת ולא נשבר לאחר כל נפילה. ומצליח !!! )



ההמלצה שלנו מבית TMRG

תמצית הצחוקול תמצית צמחים מיוחדת שעוזרת לשחרר את המתח העודף ומשאירה אותנו קלילים ונמרצים בלעדיו.



טליה TMRG




גלו כיצד להתמודד עם פחד במה






במידה ואינכם יכולים לצפות במאמר באתר שלנו, כיתבו אלינו למייל ל[email protected] או לחצו על הקישור ובקשו שנישלח לכם את המאמר המלא.

שלח לי את המאמר המלא במייל!


tmrg.co.il
 

trilliane

Well-known member
מנהל
האמת? להפך. דווקא בהופעה זה תמיד נשמע יותר טוב (קולית)

 
פחד במה צרידות

נכון. זה הרעיון. לנצל את ההתרגשות כדי שהקול ישמע יותר טוב...(ולא להכנע לפחד אלא לעבוד איתו)
 
למעלה