צריכה עזרה בבקשה

צריכה עזרה בבקשה ../images/Emo9.gif

מלכים א פרק כא סיפור כרם נבות 1. קרא במדבר ל"ו 7, 9 וכן ויקרא כ"ה 23. כיצד באים חוקים אלה לידי ביטוי בתשובה של נבות לבקשתו של אחאב? לצד מי נוטה החוק, אחאב או נבות? 2. בדיווח של אחאב לאיזבל הוא משמיט ומשנה דברים. מה בתפיסת המלוכה של איזבל, גורם לאחאב לעשות את השינויים הללו? מה אחאב פוחד שהיא תחשוב עליו, אם יציג את הדברים כפי שהיו? (חשוב: מהו מעמד המלך בתרבויות השכנות? האם הוא מוגבל ע"י חוקים, כמו אחאב?)
 

mgb

New member
נבות ואחאב

בס"ד שלום לך! 1) ראשית נציין את הפסוקים: במדבר ל"ו ז וְלֹא-תִסֹּב נַחֲלָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, מִמַּטֶּה אֶל-מַטֶּה: כִּי אִישׁ, בְּנַחֲלַת מַטֵּה אֲבֹתָיו, יִדְבְּקוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ט וְלֹא-תִסֹּב נַחֲלָה מִמַּטֶּה, לְמַטֶּה אַחֵר: כִּי-אִישׁ, בְּנַחֲלָתוֹ, יִדְבְּקוּ, מַטּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ויקרא ל"ה כג וְהָאָרֶץ, לֹא תִמָּכֵר לִצְמִתֻת--כִּי-לִי, הָאָרֶץ: כִּי-גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם, עִמָּדִי. לא ארחיב את הדברים על הרקע לבקשת אחאב שמן הסתם ידוע, אבל ברור שנבות לא רצה למכות את שדהו בגלל רצונו לשמר את נחלת אבותיו ברשותו: מלכים א (פרק כא, פסוק ג) "וַיֹּאמֶר נָבוֹת, אֶל-אַחְאָב: חָלִילָה לִּי מֵיְהוָה, מִתִּתִּי אֶת-נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ" מסביר המצודת דוד שהדבר אסור כמו שכתוב בתורה (ויקרא כה כג) והארץ לא תמכר לצמיתות. לא היה משנה לנבות מה יהיה המחיר לכך אף שבסופו של דבר המחיר היה...חייו! אחאב לא נהג כהלכה זה ברור! מעבר לאיסור לא תחמוד..בית רעך, שדהו ..וכו' הוא ניצל את כוחו כמלך לנשל שלא כדין איש מנחלת אבותיו! 2)אחאב לא מספר לאשתו את כל פרטי הפרשה כפי שהיו כי מעמדו לא היה חזק כמעמדה שהיתה מלכה בזכות. ואיזבל אכן לעגה לו שכך מלך לא מתנהג. שעל סירוב של נתין הולך "סר וזעף".(שם, פסוק ז) וַתֹּאמֶר אֵלָיו, אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ, אַתָּה, עַתָּה תַּעֲשֶׂה מְלוּכָה עַל-יִשְׂרָאֵל; קוּם אֱכָל-לֶחֶם, וְיִטַב לִבֶּךָ--אֲנִי אֶתֵּן לְךָ, אֶת-כֶּרֶם נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי. מבאר המצודת דוד שאיזבל אמרה בתמיה: "וכי בדבר שאתה עושה עתה, תנהיג את המלוכה וכאלו אמרה, הן ראוי למלך להתגבר ולהתחכם שימולא רצונו, ולא להיות סר וזעף..." היא מייעצת לו ל"הלביש" על נבות עבירה ובכך ינתן לו גזר דין מוות. וכך עשה.. לאחר מותו-הרצחו של נבות, ה' שולח את אליהו אל אחאב שאומר לו משפט מפורסם: "..הרצחת וגם ירשת?.." מסבירים המפרשים: רצחת אותו כאוייב וירשת אותו כידיד וקרוב משפחה?? בברכה
 

shushu10

New member
פרשת כרם נבות באה לגלות טפח

מחייו המסואבים של אחאב. חמד אחאב את אדמת נבות שהיתה סמוכה לביתו, ובעצם הבקשה עצמה כבר עבר על חוקי התורה, כפי שבאו לידי בטוי בפסוקים שציינת בבמדבר וויקרא. איזבל היא בתו של אתבעל מלך צידנים, ומרגע שנשא אחאב אותה לאשה, החל לעבד את הבעל והשתחוה לו (טו' לא-לב) ובזה בעצם בטלה אמונתו באל אחד ובחוקיו. בדיווח של אחאב לאיזבל הוא אינו מזכיר את מלותיו של נבות "חלילה לי מה' מתתי את נחלת אבתי לך". הוא פוחד לומר לה כי למעשה הוא מצווה לנהוג לפי חוקי עם ישראל, ובעצם הבקשה הוא עובר על החוק. בעיניה הוא רוצה להשאר שליט חזק ללא כל מגבלות, כי הוא מאד רוצה את הכרם ! איזבל - כשמה כן היא. אחאב היה הולך בעקבותיה ככלב כנוע. ראי בפרק יט' פס' א-ב' כיצד היא תופסת את מקומו ומחליטה במקומו. הוא מספר מה קורה והיא עושה מעשה. כן גם בספור נבות - המלך נכנס למטה ופניו אל הקיר, גם אינו אוכל לחם. גם כאן הוא משאיר לה את כל הבמה. היא מיד תופסת שלטון- כותבת ספרים על דעת עצמה בשם אחאב וחותמת בחותמתו, ושולחת אל הזקנים את ההוראות המדויקות כיצד "לפתור את הבעיה בכח הזרוע - משפט מכור מראש". את השאר תוכלי למצוא בעצמך....
 
למעלה