צריכה עזרה בתנ"ך...

צריכה עזרה בתנ"ך...

יש שאלה שממש ממש לא הבנתי אותה אם מישהו יוכל לעזור לי אני ממש אשמח... מלכים א פרק י"ז אברבנאל לפסוק 1: "ולפי שאליהו עשה בלי צווי ובלי רשות ומבחירתו לקנאו את קנאת ה' לכן באהו הדיבור 'לך מזה ופנית' וגו". (1) כיצד אפשר לבסס את פירושו של אברבנאל על פסוק 1. (2) הסבר כיצד אפשר לערער על פירושו של אברבנאל על- פי פסוק 1.
 

mgb

New member
פירוש הפסוק

בס"ד שלום! בפסוק נאמר כך: " ויאמר אליהו התשבי מתשבי גלעד אל אחאב חי ה' א-לקי ישראל אשר עמדתי לפניו אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דברי". 1) אליהו נשבע, אמנם, בשם ה' שיעצור את הגשמים ל-3 השנים הבאות אבל לא בשם ה' הוא אומר זאת לאחאב כי אם על פיו. 2) ניתן אולי לערער על פירוש זה שהרי אליהו היה נביא וחייב לאמר את כל דבריו בשם ה'.ובלאו הכי עצירת הגשמים תלויה ברצון ה'. (חז"ל אומרים ש-3 דברים לא מסר ה' לבני אדם: גשמים תחיית המתים וידיעת זמן הלידה). ואם אכן ייעצרו הגשמים ואכן כך היה, הרי שה' הסכים על-ידו לכך.
 
לא הבנתי...

נכון בתשובה ל- (1) רשמת: אליהו נשבע, אמנם, בשם ה' שיעצור את הגשמים ל-3 השנים הבאות אבל לא בשם ה' הוא אומר זאת לאחאב כי אם על פיו. עכשיו לא הבנתי איך זה מתייחס לפירוש של הברבנאל ואם תוכלי להסביר לי בבקשה גם מה אברבנאל אומר תודה...
 
יש לי גם עוד שאלה ../images/Emo9.gif

מלכים א פרק י"ז (1) במה שונה נוסח הקרי בפסוק 15? (2) יש הטוענים כי גרסאת הכתיב היא הנכונה. הסבר טענה זו על פי הכתוב מפסוק 13. ממש לא הבנתי אם מישהו יכול לעזור אני ממש אשמח
 

mgb

New member
קרי וכתיב

בס"ד שלום! בפסוק ט"ו (15) לפי הקרי אליהו מקדים את עצמו אליה כיוון שדעתו שהאוכל והמזון בא לה בזכותו רואוי הוא להיות קודם. אבל לפי הכתיב הקדים הפסוק את האשה כי בזכות שנתנה לו לאכול(=צדקה) שהיה אז כאיש עני זכתה שיהיה מזון בביתה שנה שלימה. הקריאה לפי הקרי לכאורה מבוססת על *פסוק י"ג (13) כיוון שאליהו כאן מקדים לאמר לי ואחר-כך לך ואחר-כך לבנך. משמע שהוא אכן אכל קודם על פי קריאת הקרי! *..."אך עשי לי משם עגה קטנה בראשנה והוצאת לי ולך ולבנך תעשי באחרונה"
 

mgb

New member
ביאור הדברים

בס"ד שלום! כוונתי שאליהו נשבע בשמו של ה' אבל לא מטעמו, כלומר הוא לא קיבל מראש ציווי או נבואה להישבע בשמו, אלא, הוא נשבע שכך ה' ינהג-על פי שבועתו! יוצא שלא ה' הוא אשר אמר לו כך לאמר וכך להישבע לפני אחאב. ומה שהארברבנל טוען הוא שאליהו נשבע ואמר את דבריו ללא ציוויו ורשותו של ה' , אלא מכוח קנאתו. וזה בעצם מה שהאברבנל טוען, שאליהו פעל כאן מכוח קנאתו ולא מכוח שליחות מה'. מקווה שכעת מובן יותר. בברכה!
 
שאלה אחרונה שנזכרתי בה ../images/Emo9.gif

דבר ראשון ממש תודה על העזרה אתה ממש נחמד
מלכים א פרק י"ז פסוקים 1-16 יש הטוענים כי אליהו לא יכול היה למלא את ייעודו כנביא כל עוד לא עבר תהליך שהפך אותו לחלק מהחברה. הסבר כיצד אפשר לראות את המעבר מהסיפור הראשון אל הסיפור השני כתהליך שהופך את אליהו לחלק מהאנשים שהוא מייצג. אני ממש אשמח אם תעזור לי
 

mgb

New member
חחח..כמה את משלמת לשעה..../images/Emo6.gif

בס"ד טוב, אינני יודע מי טוען שאליהו היה צריך לעבוד קורס בסוציולוגיה אבל נניח שכן, כך אני מבין את הטיעון: אקדים שתי הקדמות קצרות: 1) בבית המקדש ישבו בין השאר שופטים. תנאי למינוי שופט שהוא חייב להיות נשוי. זאת, על מנת שכשישפוט אדם נשוי יקח בחשבון את משפחתו וירגיש את האחריות למתן עונש לאדם נשוי. 2)ישנו מעשה בעני שנקש על דלת עשיר לקבל צדקה. היה זה לילה חורפי וקור היה מקפיא. פתח העשיר סדק קטן שלא יתקרר מצינת הלילה ורצה לתת לעני מתת-יד. אבל העני לא קיבל וביקש מהעשיר לצאת לרגע. שאל העשיר לסיבת הדבר. והעני השיב כשתהיה כמוני בחוץ תבין מה אני סובל ותתן לי צדקה גדולה יותר. לשאלתך: כמדומה לי שה' רצה שאליהו יחיה גם בין אותם אנשים(ולא ביער כשעורבים מאכילים אותו) שנגזר עליהם רעב בשלושת השנים ואז יחליט אם ראוי לגזור עליהם רעב וכמה זמן.. תודה על השאלות ועל הזכות להשיב.
 

יוסי ר1

Active member
אליהו

לשואלת שלום. ידידי mgb ענה לך תשובה מפורטת ויפה. עם זאת, קבלי קישור לניסוח מעט שונה שכתבתי בזמנו
 
למעלה