קבוצה לשיפור מיומנויות חברתיות

יוניתו

New member
קבוצה לשיפור מיומנויות חברתיות

אשמח לשמוע מנסיונכם על תובנות, רעיונות והמלצות. הקבוצה שלי מונה שלושה ילדים שעולים לגן חובה, האחד ביישן ומופנם השני עם סף תסכול נמוך והשלישי מתקשה במיומנות של מו"מ ונמנע מאינטראקציות ממושכות עם ילדים אחרים. אצל שלושתם הגננות מדווחות על קשיים חברתיים בולטים. תודה!
 

Navva

New member
איך מארגנים כזו קבוצה?

ע"פ ההמלצות של המכון להת' הילד בני צריך קבוצה כזו. אני מעוניינת לארגן כזו קבוצה בעיר מגורינו. למי פונים? איך מאתריםילדים נוספים????
 

לילך מ

New member
היה לי נסיון מוצלח בשנה שעברה עם קבוצה של שני

בנים בגיל זה. הפעילויות כללו משחקים במרחב (כדור, בלון,מטקות+בלון/כדור תלוי, באולינג ,משחקי היכרות פשוטים (כשהכדור מגיע אליך תספר איזה צבע/אוכל אתה הכי אוהב, מה הכי מרגיז אותך וכד') הרבה מסלולים וכו' ), ציורים משותפים, צבעי ידיים, משחקי קופסא פשוטים ועוד. הדגש והשאיפה מבחינתי היו ליצור,לפחות בתחילת התהליך, סיטואציות שאינן תחרותיות. למשל שבירת שיאים משותפים בהתמסרויות, מטרות משותפות כמו לא לתת לבלון ליפול על הרצפה. התחרותיות צצה מידי פעם באופן טבעי, בכל פעם שהפעילות הבליטה חולשה של ילד אחד לעומת עוצמה של הילד השני (והיה לי חשוב ללמד אותם גם איך להתמודד בסיטואציה של תחרות, שבגן הם נמנעו ממנה). אבל מצד שני זכורים לי רגעים מרגשים בהם הם עודדו אחד את השני לתפוס אומץ במסלולים, או ששניהם ניצחו אותי והיו מאוד מרוצים מעצמם ובכלל רגעים של פירגון ביניהם. ההתייחסות למיומנויות החברתיות התרחשה תוך כדי ע"י תיווך שלי ,דוגמא אישית והצבת גבולות כשצריך, זאת בהתאם לסיטואציות השונות בטיפולים. הדגש שלי עם עצמי היה לכבד את הקשיים של הילדים, ובמקביל להתייחס לקשיים וליצור מצבים שמעלים את הקשיים. למשל שני הבנים בהם טיפלתי מאוד נמנעו מלהתלכלך (אחד מהם חשש יותר), אז הכנו יחד סינרים משקיות זבל גדולות לכל אחד מאיתנו והם ציירו יחד על בריסטול שהיה תלוי על הקיר.לידנו היו מונחים מגבונים לרגעי המצוקה בהם הצבע נגע ביד. השיא של הכיף בפעילות הזאת היה לקראת הסוף כשהם קישקשו קצת אחד על השני ועל עצמם (על הסינר כמובן) עם המכחולים. במסלולים האחד נתן לשני יד כדי לעזור לו בחלקים הקשים. חשוב שהטיפול יכלול גם משימות שקל להם לבצע, כדי שלא יחוו רק תסכול. שני הילדים המדוברים היו מאוד מופנמים וחסרי ביטחון גופני ורגשי וההצלחות (של התגברות על פחד וגם מבחינה חברתית) בחדר הטיפולים החלו לחלחל לאט לאט גם אל ההתנהלות שלהם בגן, ובנוסף הם הפכו לחברים מאוד טובים. בהצלחה
 
קבוצה למיומנויות חברתיות

יונית, גם בתחום החברתי כמו בכל תחוםהתפתחותי אחר חשוב להעריך תחילה את רמת התפקוד של הילד - לערוך תצפיות במסגרת קבוצת השווים ואף לבקש מידע מההורים ומהצוות החינוכי. חשוב לבדוק במה בדיוק הילד מתקשה האם הקושי הוא במימד הקוגניטיבי של היכולות החברתיות כמו למשל - קושי בהבנת האחר, קושי בהבנת השפעת מעשי על האחר,קושי בהבנת זוית הראיה של האחר, בהבנה של נרמות וכללים המקובלים בחברה שלו , או שמא הקושי של הילד דווקא במימד ההתנהגותי של היכולות החברתיות כמו למשל - חוסר דפוסי תקשורת מילויליים ובילתי מילויים, חוסר יכולת לנהל משא ומתן וכיצד הוא מצטרף לקבוצה של ילדים משחקים , ואולי הילדים שתיארת הינם בעלי יכולות הבנה והבעה חברתית אך הקושי הינו בוויסות הרגשי- חברתי , שכן אז דרך ההתערבות שונה לחלוטין. כמו בכל תחום אחר חשוב לברר עם הילד, הוריו והצוות החינוכי מהו המקור לקושי ומה נעשה עד כה כדי ליצור שינוי. שאלת לגבי רעיונות להתערבות. ובכן, המגוון רחב אך בהחלט תלוי בתשובות אודות השאלות ששאלתי קודם לכן. באופן גורף כדאי להתחיל עם פעילויות אשר מאפשרות לכל אחד להביא לביטוי את עצמו , יחודיותו ולאחר מכן להמשיך לפעילויות המאפשרות לכל אחד מחברי הקבוצה להיות שותפים בעשייה, כאשר תרומתם הינה חיונית והכרחית. רק בשלבים מאוחרים יותר להתפתחות הקבוצה ( מפגש שישי והלאה ) הייתי מאפשרת התמודדות עם קונפליקטים שונים. כמובן שלא חשוב מה תביאי ( משחקי כדור, ציור או משחקי חשיבה ) התווך שלך ויכולת הניתוח שלך את התהליכים המתרחשים בקבוצה - יעשו את ההבדל. בהצלחה
 
למעלה