קביעת דומיננטיות ונשיאות משקל

קביעת דומיננטיות ונשיאות משקל

ילד בן 4 שמחליף ידיים בפעולות שונות, או משתמש ביד אחת לאורך זמן בפעילות מסוימת - וביום אחר משתמש ביד השניה לאותה פעילות, וקשה לקבוע בוודאות את הדומיננטיות שלו. (אבחנה של דיספרקסיה שפתית, מוטורית המצב יותר טוב, גישה כללית של הימנעות מדברים חדשים) א. הומלץ פה בעבר על התערבות אינטנסיבית קצרת טווח של נשיאת משקל רבה על הידיים, שמסייעת לקבוע את הדומיננטיות. אשמח לדוגמאות לתכנית כזאת, שהגננות שלו יוכלו ליישם (כמה פעמים ביום, כמה זמן, סוגי פעילויות אפשריים...) ב. איך בכלל אני קובעת דומיננטיות במקרה שעדין יש ספק? יש איזו רשימת פעילויות שכדאי לבדוק? ראיתי פעם רשימת מטלות באיזה אבחון ומאוד לא אהבתי אותה, כי אלה היו פעולות שדרשו שתי ידיים - חלוקת קלפים וכדומה, כשיד אחת מחלקת והשניה מחזיקה את החפיסה - והשאלה "איזו יד היא המבצעת הראשית" תלויה באסטרטגיה ובניואנס של ביצוע הפעולה, והשתובה לא חדמשמעית. ג. אנחנו נמצאים שלושה וחצי שבועות לפני סוף שנת הלימודים (אוסטרליה, נו). האם כדאי ליישם תכנית התערבות כזאת, או לחכות לשנה הבאה? (שמתחילה בסוף ינואר, ולא ידוע מי תהיה המרפאה בעיסוק שלו אז, אם בכלל תהיה, ומתי היא תתחיל לעבוד, זה עלול להיות רק בסוף פברואר) תודה
 

אסתר86

New member
שאלות ותשובות בנושא דומיננטיות../images/Emo35.gif

האים משהי יודעת למה מומלץ נשיאת משקל כשאין דומיננטיות? האים זה רק עניין של חיזוק גפה עליונה ואז כל פעילות שמחזקת גפה עליונה (גם אם זה לא נשיאת משקל) תעזור? לגבי נשיאות משקל, האים זה תמיד מומלץ כשיש קושי במוטוריקה עדינה גם במקרה שיש דומיננטיות קבוע? ׁ לגבי השאלות של טחינה עם דבש, באחת החוברות של חיה קושניר, יש רשימה של פעילות לבדיקת דומיננטיות. פעילויות עם נשיאת משקל: זחילה לתוך מנהרה, עמידת ידיים, הליכת סרטן, שכיבות שמיכה בקיר, הליכת מריצה. האים כשילד בערסל והולך עם הידיים לאסוף חלקי משחק, זה גם נחשב נשיאת משקל?
 

Mנטה

New member
דומיננטיות קשורה בין השאר גם במע' הפרופריו'

אולי בגלל זה.
 

sיגי

New member
שלום לך טחינה הרחוקה

יש לי שאלון של חיה קושניר, אני צרפת לך אותו ומקווה שיעזור. אני חושבת ששווה להתערב ולפחות להביא למודעות של הילד גם אם שנת הלימודים מסתיימת. בהצלחה!
 
תודה ../images/Emo13.gif והמשך דיון

הנה משהו שמדגיש את כל המורכבות של דומיננטיות: אין ברשימה הזאת חלוקה למוטוריקה עדינה וגסה. (אני הולכת לחלק אותה בעצמי, ולהתייחס לכל קטגוריה לחוד) והקטע של ההשחלה: מי יקבע מה היד היותר דומיננטית? זו שמחזיקה את החוט או זו שמחזיקה את החרוז? אני מפילה את הסעיף הזה בטענת "תלות באסטרטגיה ספציפית" וכפל משמעות אפשרי. דרך אגב, כמה פעמים לדעתך יש לבדוק כל פעילות? אני לא מרגישה נוח להסתמך על תצפית אחת בלבד... לא עם ילד שמחליף ידיים בתדירות גבוהה. אני עדיין מקווה לקבל תשובות בנוגע לתכנית התערבות של נשיאות משקל - מינונים וכו.
(לגבי סוף השנה: אחרי שיחה עם המורה ברור לי שנעשה מה שאפשר עכשיו)
 

sיגי

New member
אני לא מכירה את תכנית ההתערבות עליה דיברת

1. כשאני בודקת ילד אני מתייחסת גם להעדפת צדדיות רגל ועין וגם שואלת במשפחה איזו דומינטיות יש עד מרחק סבא סבתא. 2. לגבי החוט והחרוז נראה לי שצריך לראות מי נכנס למי - החרוז לחוט או החוט לחרוז ואז לראות איזו יד פעילה יותר ואיזו פחות, כי צריך לקבע אחד מהם ולהניע את השני. (מקווה שאני ברורה) 3. לגבי מספר הפעמים שעורכים תצפיות אני ממליצה להורים שלוקחים את הטופס לבדוק מספר פעמים כל פעילות ואם אפשר במצבים שונים, לא להסתמך על פעם או פעמיים בשבוע. אני מצטרפת אליך לציפיה שמישהו יאיר את עיני בנוגע לנשיאות המשקל
 

fez1

New member
לגבי השחלת החרוזים-

כדאי שתשחילי (בעצמך) מס' חרוזים, כך תראי איזו יד, באופן ספונטני, אוחזת בחוט ואיזו בחרוז, וכך תוודאי תפקידה של כל יד בפעולת ההשחלה. לא נראה לי שזה תלוי אסטרטגיה כי בכל אסטרטגיה שתהיה - תפקידה של כל יד צריך להיות קבוע.
 
מסכימה ומדגישה

את עינין תצפית ההורים במשך השבוע, נסי לפתח את זה. חוץ מזה כמה זמן הוא בטיפול. אני מאמינה מהנסיון שלי שעבודה אנטנסיבית לאורך זמן כמו שנעשת בטיפול, בגיל הזה, מביאה לבחירת דומיננטיות.
 

נאוה ר

New member
נשיאות משקל והקשר לדומיננטיות ולפיתוח חציית

קו אמצע. כל הנושא מתחיל בתינוקות המוקדמת - עכשיו אתן אמורות ללבוש בגד נוח ולשכב על הרצפה....ולהתנסות.... תינוק שוכב על הבטן ונשען על האמות. מתרגל את נשיאת המשקל. ואז הוא מעביר משקל לאחת הידיים ומושיט את היד השניה לקחת חפץ. עכשיו יש חפץ אחר שמעניין אותו והוא נמצא בטווח הנגדי. הוא לא מעביר משקל ליד השניה אלא לוקח את החפץ מהמרחב הנגדי. (זה מובן גם לכן?). וככה גם בעמידת 6 ובכל מנח שבו התינוק נמצא. ככל שהוא נושא יותר זמן משקל על שתי הידיים הוא יותר מתנסה ביד עזר הנושאת את המשקל וביד שניה הפועלת במרחב. ומהלמידה באה הבחירה..... או אולי זה בכלל לא נכון כי הדומיננטיות נקבעת עוד ברחם אמנו..... אבל מהניסיון שלי ילדים שנושאים משקל באופן מסודר ומאורגן למשך עד שבועיים בוחרים יד דומיננטיות - במקרה כמובן שלא מדובר באמבידקסטרי מבטן ומלידה (וכאן חשוב התשאול של ההסטוריה). אין שום קשר מחייב לדומיננטיות עין רגל. מנסיוני מסתובבים הרבה מוצלבים בינינו. * חוט וחרוז - שמעתי פעם תאוריה שבנים ובנות משחילים אחרת. לפי דעתי כמו כל פעילות - היד שמייצבת חרוז או חוט היא היד הלא דומיננטית.
 
יופי חי ../images/Emo13.gif

תודה רבה מאוד, נאווה, ועכשיו כמובן יש לי עוד שאלה: "ילדים שנושאים משקל באופן מסודר ומאורגן למשך עד שבועיים בוחרים יד דומיננטיות" אם רק תוכלי לפרט מה זה אומר "באופן מסודר ומאורגן", לתת לי איזה כיוון כללי של פרוטוקול, נניח... 3 פעמים ביום? פעמיים? ארבע? למשך מינימום של X זמן כל פעם? למשך פרק זמן כולל של Y? יש מקסימום שמעליו זה כבר יותר מדי? יש מינימום של ימים בשבוע שצריך להפעיל את התכנית, אחרת זה לא יהיה יעיל? זה מה שאני צריכה (כי מעולם לא עשיתי דבר דומה), ואז אני אוכל ליישם את זה בזמן שנותר לנו לעבוד אתו עד החופש. ושוב תודה.
 

נאוה ר

New member
טחינה עם דבש שלום!

אני מבינה שאת מחכה לרצפט נוסח 3 כוסות קמח + כוס וחצי סוכר, נכון? אז 3 עד 5 דקות ביום של נשיאות משקל (פחות אם לילד יש סיבולת נמוכה) של תרגילי נשיאת משקל לבחירתו - זחילה, הליכת דוב, הליכת עקרב, עמידת מריצה, עמידת קיר. ויחד עם זה כל יום להוסיף הליכת מריצה (בתנאי שהגו מאפשר את זה). ואחרי שבוע עד שבועיים מסתכלים ורואים מה קורה. ספרי לי מה קרה אצלך.
 
ידעתי שאני צריכה את זה!!! ../images/Emo13.gif

אני הייתי חושבת על משהו הרבה יותר אינטנסיבי, ומעייפת אותו ואת המערכת ללא כל צורך. תדוה! אדווח על ההתפתחויות.
 

נאוה ר

New member
פרשנות הליכות

הליכת דוב מזכירה עמידת כלב ביוגה ובה האדם הולך או עומד על 4 הגפיים (בלי נקודת מגע בברכיים עם הרצפה). הליכת עקרב נקראת גם הליכת עכביש או הליכת שולחן. יושבים על הרצפה עם הרגליים כפופות מקדימה והידיים מאחורה ואז מרימים את הישבן . יש לי צילומים שבהם אני עומדת בתנוחות אלו ואפילו תמונות של דוגמנית הבית אבל פיספסתי את השיעור שבו יעל מלמדת איך מצרפים תמונה.....
אז מקווה שהסברי מספקים.
 
אז מה זה עמידת קיר? ../images/Emo13.gif

אני מבינה שמניחים ידיים על הרצפה ומעלים רגליים על הקיר, אבל... האם עושים זאת כשהראש והבטן פונים למעלה (לכיוון התקרה) או למטה (לרצפה)? ואיך בכלל אפשר לעשות את זה בלי ליפול תוך שניה?
 

נאוה ר

New member
עמידת קיר

עומדים עם הגב לקיר ומניחים ידיים לפנים על הרצפה ומתחילים לטפס עם הרגליים על הקיר. צריך ללמוד באיזה מרחק מהקיר יש להניח את הידיים כדי לא ליפול. וכמובן יש לעלות על הקיר לגובה שבו אתה מרגיש יציב. לאט לאט הגובה הזה יגדל. כי אם רוצים או לא רוצים התוכנית הזאת גורמת גם לשיפור הכושר. דרך אגב סיפרתי פה פעם את הסיפור על הילדון שטיפלתי בו שהיה טניסאי וקיבל את התוכנית הזאת?
 
האם יכול להיות

שההעברות הן עקב התעייפות ביד, ונשיאות המשקל תורמות לחיזוק הגפה העליונה ----> יד פחות מתעייפת ----> אין העברה מיד ליד?
 

אסתר86

New member
נשיאות משקל ודומיננטיות ../images/Emo138.gif

תודה לתשובה המפורט! עכשיו אני מבינה את הקשר בין נשיאות משקל ודומיננטיות אצל תינוקות אך אני עדיין לא מבינה הקשר אצל ילדים גדולים יותר שלא שוכבים על הבטן.
 
למעלה