קביעת מועדים בהלכה
עסקתי לפני כמה זמן בנושא של לוח השנה העברי: נושא שהוא טכני בעיקרו, אבל יש לו בוודאי הבטים הלכתיים.
למשל- למדתי שהאמורה הלל נשיאה פסק שקביעת מועד מולד הירח יהיה על פי חישוב ולא על פי תצפית, ובכך אישר פורמלית מציאות שהייתה כבר קיימת בפועל.
יש עוד מועדים שנקבעים לכאורה על ידי תצפית- קריאת שמע, כניסת השבת וצאת השבת ועוד.
כיום יש לכל מי שחפץ- אתרי אינטרנט ולוחות שנה מודפסים בהם כתובים לגבי כל יום כל המועדים החשובים, וכך איש אינו צריך לצאת ולברר אם יש כבר שלושה כוכבים והשבת יצאה, ודי לו לעיין בלוח ולהציץ בשעון.
השאלה שלי היא לגבי אותם לוחות שנה:
האם פסיקתו של הלל נשיאה מתייחסת לא רק לגבי מולד הירח אלא לגבי כל שגרת היומיום שמאז יכולה הייתה להתבסס על חישובים מדעיים או מסורות של חישובים ולא על תצפית בפועל?
לחילופין - אולי הסוגייה שהיא מודרנית באופייה עלתה לדיון בדורנו ופסק מי שפסק (מי?) שאיש אינו צריך לצאת ולראות אם הוא מכיר פני חברו, ומספיק אם תיאורטית הוא אמור להכיר?
ואולי בכלל אין שום פסיקה, כך נוהגים כולם, בימינו אין חושך מוחלט בלילות ובקושי רואים כוכבים, ואיש לא ראה בעייה בכך?
(השאלה אמנם לא קשורה לנושא הפורום, אבל יש כאן מלומדים רבים מזרמים שונים ביהדות האורתודוקסית ואף מחוצה לה, ואולי מישהו מכיר את הנושא)
עסקתי לפני כמה זמן בנושא של לוח השנה העברי: נושא שהוא טכני בעיקרו, אבל יש לו בוודאי הבטים הלכתיים.
למשל- למדתי שהאמורה הלל נשיאה פסק שקביעת מועד מולד הירח יהיה על פי חישוב ולא על פי תצפית, ובכך אישר פורמלית מציאות שהייתה כבר קיימת בפועל.
יש עוד מועדים שנקבעים לכאורה על ידי תצפית- קריאת שמע, כניסת השבת וצאת השבת ועוד.
כיום יש לכל מי שחפץ- אתרי אינטרנט ולוחות שנה מודפסים בהם כתובים לגבי כל יום כל המועדים החשובים, וכך איש אינו צריך לצאת ולברר אם יש כבר שלושה כוכבים והשבת יצאה, ודי לו לעיין בלוח ולהציץ בשעון.
השאלה שלי היא לגבי אותם לוחות שנה:
האם פסיקתו של הלל נשיאה מתייחסת לא רק לגבי מולד הירח אלא לגבי כל שגרת היומיום שמאז יכולה הייתה להתבסס על חישובים מדעיים או מסורות של חישובים ולא על תצפית בפועל?
לחילופין - אולי הסוגייה שהיא מודרנית באופייה עלתה לדיון בדורנו ופסק מי שפסק (מי?) שאיש אינו צריך לצאת ולראות אם הוא מכיר פני חברו, ומספיק אם תיאורטית הוא אמור להכיר?
ואולי בכלל אין שום פסיקה, כך נוהגים כולם, בימינו אין חושך מוחלט בלילות ובקושי רואים כוכבים, ואיש לא ראה בעייה בכך?
(השאלה אמנם לא קשורה לנושא הפורום, אבל יש כאן מלומדים רבים מזרמים שונים ביהדות האורתודוקסית ואף מחוצה לה, ואולי מישהו מכיר את הנושא)