../images/Emo26.gif../images/Emo26.gif../images/Emo26.gifתשובה התקבלה
אחראי הפורום שם העביר את השאלה לרב לייטמן, ובינתים הפנה להסבר. האם זה ענה על תמיהתך, "נאמן למקורות"?
הנה התשובה הזמנית לשאלתי שם: השאלה הועברה לרב. בינתיים עיין כאן:
http://www.kabbalahmedia.info/forums/hebrew/viewtopic.php?p=2273#2273 והנה המובאות מהקישור: שאלה: נושא: דתיים וחילונים כבוד הרב, אני רוצה לשאול אותך שאלה, כל מה שאתה כותב בכתב, ומסביר בעל פה, אודות ההתפתחות העומד להתגלות אצל העם היהודי, מובן מאד, גם מה שאתה מסביר שהעולם החילוני מוכן לקבל המדע של העבודה הפנימיות יותר מהעולם החרדי, גם מובן,אבל יש לי שאלה שהייתי רוצה לשאול אותך, ואקווה שתענה לי, ובאם לא תענה לי בפרטיות אז תענה על דרך כלל במאמר מוסגר,ושאלתי הוא, האם אתה חושב שהבית יוסף והפוסקים שהדריכו את העם הישראלי לחיצוניות של שמירת תורה ומצוות ולימדו אותנו הסדר לחנך את הבנים שלנו, טעו בזה שהם עשו מה שהם עשו, שהרי יותר טוב היה שלא ידרכו אותנו לכלום, ואנחנו נתגדל כחילוניים, ומי שיהיה לו הרגש פנימי שצועק אליו מה הטעם בחיינו אז יתקרב לשמוע את האמת, עד שלבסוף יתוודע לו המטרה הפנימית, וגם יתוודע לו שיש איזה ענין של התאמה לענינים רוחניים, וממילא הוא מחוייב לשמור תורה ומצוות מבחינה חיצונית וכו´. והיות שהם חינכו אותנו שמסר השלימות תלוי בבחינת המעשה, נמצא שמנהיגי הדור אשמים בהתפתחות האנושית!! האם כבודו חושב שזה אמת! או שהם באמת עשו מה שהם צריכים לעשות, ואנחנו אשמים!!!!, וזה באמת לא משנה מי אשם, כי בין כך ובין כך המצב לא בסדר, וצריכים לזוז מהמצב בו אנו נמצאים, אבל השאלה הוא, האם גדולי הדור "בדורות שעברו", שחינכו אותנו לבחינת המעשה, האם הם קלקלו בזה, שהרי יותר טוב היה שיעזבו את העם היהודי לחילוניות גמורה, ורק אז היתה אפשרות להתפתחות, ולמה קלקלו את הכל בעת שתיקנו לנו דרך ארוכה ומשובשת ומקולקלת שאינה מצליחה כמעט להוליד אצל האדם, שירצה לזוז מהמחסום??????? מצפה לשמוע תשובתך
תשובה: האדם פועל רק מתוך הרצון שלו, כיוון שאנחנו - הרצון לקבל תענוג, כמו כל הטבע. אבל הרצון לקבל הזה עשוי להשתנות - או ע"י השפעתו של האור העליון, של הבורא, או ע"י השפעת הסביבה, החברה. זה בא בעיקר בצורה של חינוך. אחר כך - חברים, שכנים, בית הספר, פרסומת. כך זה אצל החילוניים. הקבלה נקראה לשנות את השפעת הסביבה על האדם, וזה נעשה ע"י הארגון שלנו. אבל נשאר המגזר הדתי של האוכלוסיה. בעל הסולם כותב, כי אמנם דווקא הם לומדים תורה, אך לא כראוי - הם אינם לומדים קבלה, ולכן אינם מושכים ע"י הלימוד שלהם את האור שבתורה אל העולם, ומשום כך כל העולם סובל ואינו מתקדם למטרתו. אילו הציבור הדתי היה משנה את החינוך שלו לחינוך עפ"י הקבלה, הרי שהכל היה משתנה. הרי שאין למה לצפות מהחילוניים - הם לא לומדים תורה, ואלה לומדים, אך לא בצורה הנכונה. אבל אנחנו יכולים לעבוד רק בקרב החילוניים, וזה מה שאנו עושים. הרב לייטמן ------------------------------------------------------------------------ עיין גם בתשובת הרב לשאלה דומה. אחראי הפורום. ------------------------------------------------------------------------ א´ בעל הסולם כותב בסוף ההקדמה לספר הזוהר, כי אי-רצונם של היהודים הדתיים לעסוק בקבלה, הוא הסיבה לכל הסבל שבעולם. ב´ אין ספק, מאידך גיסא, שאורח החיים הזה של שמירה על המסורת ועל מסגרת ההתנהגות הוא המתאים ביותר לשם שמירת העם, והוא הצדיק את עצמו במשך אלפי שנים. ג´ ברור שבתקופה זו של "התגברות האגואיזם לשם התיקון שלו החל משנת תשנ´ה", ההחזקה הכפייתית של הציבור הדתי בבורות כבר איננה מסייעת לשמירת המגזר הדתי של העם במצב טוב, וישנה נסיגה במגזר זה. ד´ ללא ספק, ראשי היהדות הדתית מבינים את הבעייה, אך אין לה פתרון במסגרת אותה השיטה שלהם, ולשבור אותה מסוכן, ואף אחד לא יעשה כן; לכן המגמה הכללית היא להמתין, עד אשר יבואו השינויים מאליהם, דהיינו מלמעלה. ה´ אינני מותח ביקורת על שום דבר שקורה אלא רק מזהה עובדות בהיבט השפעתן על תהליך תיקון העולם, דהיינו על רווחתו של העולם. ו´ אני מסתייג מהחרדים שבארץ, כיוון שהם מציבים עצמם בניגוד לחברה ומנצלים אותה, עושקים את פרי עמלם של האחרים, וחושבים שזה מגיע להם. לכן קיימת בישראל שנאה לחרדים מצד החברה. ז´ אין דבר כזה בחוץ לארץ - שם כל אחד חי על חשבונו, ואף אחד לא כופה שום דבר על הזולת. לכן קיימת הסכמה וקרבה יחסים בין היהודים הלא-דתיים לדתיים. ח´ נותרת לי רק בעייה אחת והיא להסביר לאדם חילוני, שחכמת הקבלה היא מדע אודות השגת הבורא, ולא מכלול פעולות מכניות, שבטעות מכונות "מצוות". ט´ כך גם בשם "יהודי", על-פי הקבלה, נקרא לא סתם אדם שנולד מאם יהודיה אלא מי שזכה לדביקות בבורא, משום שיהודי הוא מלשון יחוד (עם הבורא). הדבר ידוע ומפורסם בכל ספרי הקבלה. כך גם ישראל - הכוונה היא תמיד למי שהולך לדביקות בבורא, מלשון "ישר-אל". לכן אדם שחי בהבחנות אמיתיות, ולא כאלה שהן מוסכמה בין יושבי העולם הזה - מתייחס למערכת הבריאה הכללית בצורה אחרת, לא כמו סתם אדם שחי בעולם הזה. ובזה כל הסתירה שבין המקובלים בכל הדורות לאלה העיוורים מבחינה רוחנית, שלא הבינו אותם. עד אשר יופיע אליהו... הרב לייטמן