קבעוני לדורות
זה עתה ציין העם היהודי בארצנו ובפזורה את ימי הפורים! אירוע זה גרם לזעזוע עמוק בעם. לפתע פתאום בגלל קפריזה של אדם אחד שכעסו עולה אל ראשו וכוח ושלטון בידיו, נגזרה גזרה על כל העם להשמיד, להרוג ולאבד את כולם – טף ונשים ללא חמלה וללא רחמים. על מה ולמה ? מרדכי לא השתחווה להמן והתנהגות זו הציתה תבערה ללא כל יחס למעשהו של מרדכי. גם אם הייתה בכך פגיעה בהמן – כולם משתחווים ואחד, אחד מתוך כולם מסרב וממרה את הפקודה המלכותית. אכן ראוי הוא לעונש, אך כל העם על מה ולמה? והמלכות של אחשורוש הייתה דיקטטורה מוחלטת. הממרה את פיו – הבא אל החצר הפנימית אשר לא יקרא (לא יוזמן), אחת דתו להמית וזאת יודע כל ילד בממלכה. ואח"כ "כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתם בטבעת המלך אין להשיב" – אין כל אפשרות לשנות את הצו המלכותי. יהא מי שלא יהא, הצו בתוקף בכל מצב. והנה המלך ומשנהו מוציאים כזה צו מלכותי נחרץ ומוחלט ונראה שאין כל מוצא, והפור נפל, ואין כוח בעולם שיוכל לשנות. אין כל ספק שכל הפרשנים והשדרנים למיניהם ולעתוניהם היו תמימי דעים שגורלו של עם ישראל נחרץ לכליה. והנה למרות כל הנבואות השחורות מתהפך הגלגל והמן בעל הכוח האדיר מאבד את חינו בעיני המלך עד אשר מגיע אל עמוד התליה. וכל זה במהפך של ארבעה ימים בלבד - שלושת ימי הצום, ובסוף היום השלישי משתה אחד ואח"כ משתה שני ו"תלוהו עליו". ועל כן אומרת הגמרא "שלחה להם אסתר לחכמים קבעוני לדורות" כלומר חייבים אתם להשאיר מסר זה ברור ונחרץ, ישועת ה' כהרף עין אף אם אין ברקע כל סיכוי לכך. ודורנו אשר עומד שוב במצב שכל אויביו קמים עליו לכלותו, אמון הוא על ישועת ה' שתבוא מכוון בלתי צפוי, ורק ביד הבורא להפוך את היגון לשמחה. ואליו נשואות עיננו כנאמר "כן יאבדו כל אויבך ה' ." ש ב ת ש ל ו ם !!! המאמר נכתב ע"י הרב יוסף ברוק.
זה עתה ציין העם היהודי בארצנו ובפזורה את ימי הפורים! אירוע זה גרם לזעזוע עמוק בעם. לפתע פתאום בגלל קפריזה של אדם אחד שכעסו עולה אל ראשו וכוח ושלטון בידיו, נגזרה גזרה על כל העם להשמיד, להרוג ולאבד את כולם – טף ונשים ללא חמלה וללא רחמים. על מה ולמה ? מרדכי לא השתחווה להמן והתנהגות זו הציתה תבערה ללא כל יחס למעשהו של מרדכי. גם אם הייתה בכך פגיעה בהמן – כולם משתחווים ואחד, אחד מתוך כולם מסרב וממרה את הפקודה המלכותית. אכן ראוי הוא לעונש, אך כל העם על מה ולמה? והמלכות של אחשורוש הייתה דיקטטורה מוחלטת. הממרה את פיו – הבא אל החצר הפנימית אשר לא יקרא (לא יוזמן), אחת דתו להמית וזאת יודע כל ילד בממלכה. ואח"כ "כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתם בטבעת המלך אין להשיב" – אין כל אפשרות לשנות את הצו המלכותי. יהא מי שלא יהא, הצו בתוקף בכל מצב. והנה המלך ומשנהו מוציאים כזה צו מלכותי נחרץ ומוחלט ונראה שאין כל מוצא, והפור נפל, ואין כוח בעולם שיוכל לשנות. אין כל ספק שכל הפרשנים והשדרנים למיניהם ולעתוניהם היו תמימי דעים שגורלו של עם ישראל נחרץ לכליה. והנה למרות כל הנבואות השחורות מתהפך הגלגל והמן בעל הכוח האדיר מאבד את חינו בעיני המלך עד אשר מגיע אל עמוד התליה. וכל זה במהפך של ארבעה ימים בלבד - שלושת ימי הצום, ובסוף היום השלישי משתה אחד ואח"כ משתה שני ו"תלוהו עליו". ועל כן אומרת הגמרא "שלחה להם אסתר לחכמים קבעוני לדורות" כלומר חייבים אתם להשאיר מסר זה ברור ונחרץ, ישועת ה' כהרף עין אף אם אין ברקע כל סיכוי לכך. ודורנו אשר עומד שוב במצב שכל אויביו קמים עליו לכלותו, אמון הוא על ישועת ה' שתבוא מכוון בלתי צפוי, ורק ביד הבורא להפוך את היגון לשמחה. ואליו נשואות עיננו כנאמר "כן יאבדו כל אויבך ה' ." ש ב ת ש ל ו ם !!! המאמר נכתב ע"י הרב יוסף ברוק.