קדמות התורה שבע"פ - המשך

קדמות התורה שבע"פ - המשך

התנהל דיון (שבינתיים גלש לעמוד 2) על קדמות התורה שבע"פ. להלן מס' טיעונים לקדמות התורה שבע"פ:(חלקם כבר הועלו ונידונו) 1- משה היה על הר סיני 40 יממות, מה הוא עשה שם? משה בעצמו מודיע שלמד ולימד את בני ישראל חוקים ומשפטים. היכן למד ולמה לא כתבם. וכן כתוב על יהושע "ויהושע בו נון נער לא ימיש מתוך האוהל" למה לא מש ומה עשה שם? 2- אם אין יותר מאשר התורה שבכתב, מדוע משה היה השופט העליון היחיד? הרי כל אחד יכול להבין מה שהוא רוצה מתוך התורה שבכתב? 3- דיני משכן, שמיטה וטהרה הם די מפורטים. היכן הפרוט על שאר המצוות? בתורה לא מוזכר איך קובעים שנים וחודשים, בדרך אגב מוזכר שהחודשים ירחיים והשנה שמשית. אין פרוט מי קובע את החודשים איך מעברים את השנה. 4- כתוב על אברהם:"עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצוותי חוקתי ותורותי" משתמע ששמר הרבה מצוות, וזה עוד לפני התורה שבכתב 5-נח קיים מצוות קרבנות ב"בהמה הטהורה", אברהם ויעקב נתנו מעשר, יהודה קיים מצוות יבום, יוסף ניהל את אדמות מצרים בצורה דומה מאד למצוות מעשרות ויובל.(יתכן וזו הסיבה שהתורה מפרטת את פעולותיו- ללמד שעשה זאת על פי רוח התורה.) דהיינו התורה שבע"פ היתה ידועה (בחלקה) לנח ולאבות. דיון נעים
 

vizini

New member
משה היה על הר סיני 80 יממות.

40 בפעם הראשונה ו-40 בפעם השניה. מה, הוא שכח את כל מה שלמד בפעם הראשונה?
 
התורה אחרי חטא העגל קצת שונה

ובהרבה יותר קשה להבנה. זה ההסבר המקובל ויש לזה אולי סימוכין בכתוב. הרעיון שבסיס הדברים הוא עמוק ומענין אבל לא שייך לנידוננו.
 

vizini

New member
נו, באמת. אחרי חטא העגל אלוהים שינה

את התורה? אולי גם לפני 2000 שנה הוא עשה את זה שוב? רק אל תספר את זה לנוצרים... תמצא תירוץ טוב יותר.
 
על פי התורה בטלה הברית הראשונה

של מעמד הר סיני, והדברים ברורים לחלוטין בפסוקים. הנוצרים העתיקו את הרעיון, יבושם להם. את התורה שלי אני לא מתכוין לשנות בגלל הנוצרים.
 
עיין בפרשת כי תישא ובמפרשים:

1- שבירת הלוחות מציינת את שבירת הברית. הלוחות השניים מייצגים ברית שונה במקצת מהברית הראשונה-התורה כמו הלוחות היא יותר מעשה ידי אדם. 2- משה נצטווה להמשיך במסע לארץ ישראל בלא משכן, אח"כ בטלה הגזרה הזו עיין שם. 3- "ספר הברית" של פרשת כי תשא, חוזר על "ספר הברית" של פרשת משפטים. כלומר חזרו על הברית פעם שניה. 4- יתכן וגם התוכחה השניה בפרשת כי תבא היא תקון לתוכחה מלפני חטא העגל. ויש בזה אריכות. אין הכוונה שהברית השניה שונה מאוד מהברית הראשונה, אבל הבדל כנראה יש.
 

saar7650

New member
לא מצאתי שום הבדל

אולי רק העניין שאת הברית השניה כתב משה רבינו ולא הקב"ה. לגבי 3.- "חזרו על הברית פעם שניה"- אמת ויציב! אבל "כ-ר-א-ש-ו-נ-ה"! כלומר את אותה ברית כתבו. איזה הבדלים יש בין הברית הישנה לברית החדשה לא ראיתי בשום מפרש. אולי דברים מזעריים ולא משמעותיים. אז כדאי מאוד לדייק ולומר כי ההבדלים הם חסרי משמעות.
 
בעצם אנו לא חולקים.

1- אין ספק שהברית הראשונה בטלה, ונכרתה ברית חדשה די דומה לראשונה. 2- בברית השניה הלוויים החליפו את הבכורות. 3- ספורנו טוען שהמשכן ניתן בברית השניה ולא בראשונה, ואיני מסכים אתו.
 

התולעת 1

New member
והמצווה זו פירושה

אין מחלוקת בין אף אחדו התולעת 1 ו 18:00 | 09/06 קודם כל שתבין שבמצוות של התורה, תרי``ג מצוות אין מחלוקת בין אף אחד לאף אחד. במנהגים, בתקנות, בגזרות שהיו בדורות מאוחרים יש שוני וזה מעוגן בהלכה. והרמב``ם בהקדמה שלו אם תיקח את ההקדמה של הרמב``ם בספרו ספר המדע הוא מביא שם כך: ``כל המצוות שנתנו לו למשה בסיני בפירושן ניתנו שנאמר (בספר שמות כד` פסוק יב`) ``ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצווה`` תורה זו תורה שבכתב והמצווה זו פירושה, וצוונו לעשות את התורה על פי המצווה ומצווה זו היא הנקראת תורה שבעל פה
 

יאטמץ

New member
הנחות יסוד

ישנן כמה הנחות יסוד מובלעות בטענתך. א. ההוכחה שלך היא מהתורה בלבד, כלומר מי שמאמין בתורה מחויב להאמין שעם התורה שבכתב ניתנה גם תורה שבעל פה. טענה זו היא אך ורק נגד הקראים. ב. גם מי שמאמין בתורה מסיני יכול לטעון שיכול להיות שהתורה ניתנה עם פירוש בעל פה אבל מי אמר שחז"ל לא הוסיפו ושינו מדעתם? אתה ודאי תטען שכתוב בתורה עצמה שצריך לשמוע אל החכמים שבדור (אגב, לפחות לפי התושב"ע מדובר שם על סנהדרין) אך מי אומר מי הם החכמים? אולי הם צדוקים אולי בייתוסים? ג. אלוהים אדירים, למה לא לכתוב את "התורה שבעל פה"?
 
תשובה

א-נכון, אך יש לזה השלכה גם עבור מי שאינו מאמין ורוצה להבין את הכתוב בתורה כמקור היסטורי או דתי. ב-למה לחשוד שהחכמים שבכל דור ודור סילפו את המסורות שהיו בידם? יש לך ראיות נגדם? לשאלתך, מי הם החכמים- מעבירי המסורת שבע"פ.
 

יאטמץ

New member
לא התכוונתי סילפו בהכרח

א. התייחסות לתורה כמקור היסטורי יכולה להיות גם בדרכים אחרות (ע"ע ביקורת המקרא) אבל לא נפתח פה דיון בנושא. ב. חכמי היהודים טוענית (ויש לזה מקורות רבים) שהתורה "לא בשמים היא" והיא ניתנה לבני האדם ובידי חכמי הדת יש את הסמכות הבלעדית לקבוע מהו רצון אלוהים. עקרון זה מובע בצורה הקיצונית ביותר ב"תנורו של עכנאי" שודאי מוכר לך. במקומות רבים נראה כאילו חז"ל עשו בתורה כבשלהם ופעמים רבות נראה שהם החליטו על הלכה מסוימת והכתוב משמש להם כאסמכתא או אישור פורמאלי. יכולות להיות הרבה סיבות אפשריות לרצונם של חז"ל לשנות או להוסיף על המסורות שקיבלו וזאת על מנת שהם יקבעו את החוקה של העם היהודי. ג. לא ענית לי על ג.
 
חכמים לא שינו דבר

למיטב ידיעתי אין שום מקור המצביע על שינויים שעשו חכמים בתורה. תנורו של עכנאי ושאר מקומות דומים משמעותם שונה לחלוטין: התורה ניתנה לחכמי ישראל המחויבים להבינה ולפרשה ע"י משא ומתן הלכתי. ניסים, מופתים, קוסמים ושאר מרעין בישין לא בבית ספרנו. כל דרשות חז"ל אמורות להיות דרשות אמת על פי הכללים המסורים מדור דור. הרבה דרשות הנראות במבט ראשון תמוהות, אינן תמוהות כאשר לומדים אותן בעיון. לא הבנתי למה התכוונת ב ג' כל טוב
 

יאטמץ

New member
תשובות

א. לגבי פרשנויות תמוהות של חז"ל אין לי כעת זמן אבל עוד הערב אתן כמה סוגיות. ב. לגבי תנורו של עכנאי - כשרבי אליעזר אמר "כותלי בית המדרש יוכיחו" הוא לא התכוון "בגלל שאני קוסם גדול יותר אז אני צודק יותר" הוא בא לומר שמן השמים מסכימים לסברתו, (ובת הקול היא טענתו החזקה ביותר) ור' יהושע לא חשש מזאת אלא קם ואמר "לא בשמים היא" התורה ניתנה בהר סיני ומאז ניתנה לרשותם של חז"ל והם המקור הבלעדי לפירושה. ג. התכוונתי, למה אנו צריכים גם תורה שבכתב וגם תורה שבא בעל פה כדי לפרש אותה? מדוע אי אפשר לכתוב הכל וזהו?
 
תגובה

א- אשמח לדון וללמוד עמך כמה דפי גמרא, זו מצווה מהתורה . ב- שנינו מסכימים על אותו רעיון שחכמים קובעים את ההלכה על פי הבנתם, אך אינם מוסמכים לשנות דין רק בגלל ש"בא להם". ג- איך אפשר לכתוב את כל הדינים על קלף, בכתב סופר, בדיו וכו' ? חוץ מזה, זה מה שצוונו: ללמוד את הדינים בע"פ. כל טוב
 

יאטמץ

New member
אהה

א. עזוב ב. סבבה, אנחנו מסכימים על העקרון לפי התורה שבעל פה. אך עלי לציין שלמרות שאין לי הוכחה לכך אינני סמוך ובטוח שחז"ל באמת העבירו את מה שקבלו בלבד ולא "החליטו" מה הוא הלכה למשה מסיני ומה דרבנן. ג. לא הבנתי מה הבעיה, הרי אתה מודה שמשה לימד את העם את התורה עם פירושה, כ"כ מסובך לכתוב את זה? ד. כמובן שזה ציווי התורה, אבל שאלתי פרקטית. כל טוב גם לך.
 
למעלה