קונאטיבי מול קוגנטיבי
בשיחה עם זאב הארוי, אומר ל' שלרמב"ם האמונה הינה קוגנטיבית (בניגוד לל', אשר לו היא קונטיבית). שנים שאלתי את עצמי כיצד יכול להיות של' יחשוב שאדם יכול להכיר את בוראו ועדין יכול לבחור למרוד בו. בשיחה זו נראה שיש פתרון אפשרי. ל' מצטט את הרב חרל"פ בספרו מי מרום על שמונה פרקים לרמב"ם ( פרק שביעי סעיף ו): "ואך יש לחקור ביסוד ההשגות; אם ההשגה היא העיקר, או בקשת ההשגה היא העיקר. ואם תמצי לומר דבקשת ההשגה היא העיקר, אכתי יש לראות אם בקשת ההשגה צריכה להיות דווקא במה שאפשר להשיג או גם - או בעיקר - למה שאי אפשר להשיג." ובכן אח"כ ל' דורש את המילה יתגבר (בתחילת שו"ע) - "למה המחבר איננו [?מילה שלא הבנתי] יעמוד אדם בבוקר לעבודת ה', [...] למה הוא משתמש במליצה יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת ה' ? [...] אני חושב מתוך הכרה עמוקה מאוד שאדם למעשה איננו יכול לעבוד את השם. (יונה הדרי: יכול רק להתאמץ?) שזה מאותם הדברים שאינם בגדר השגה. (יונה: ולהתאמץ הוא יכול ?) כן, ולכן יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת ה'. " עד כאן התמליל.
ובכן בזאת מתאפשר הקונאטוס.
בשיחה עם זאב הארוי, אומר ל' שלרמב"ם האמונה הינה קוגנטיבית (בניגוד לל', אשר לו היא קונטיבית). שנים שאלתי את עצמי כיצד יכול להיות של' יחשוב שאדם יכול להכיר את בוראו ועדין יכול לבחור למרוד בו. בשיחה זו נראה שיש פתרון אפשרי. ל' מצטט את הרב חרל"פ בספרו מי מרום על שמונה פרקים לרמב"ם ( פרק שביעי סעיף ו): "ואך יש לחקור ביסוד ההשגות; אם ההשגה היא העיקר, או בקשת ההשגה היא העיקר. ואם תמצי לומר דבקשת ההשגה היא העיקר, אכתי יש לראות אם בקשת ההשגה צריכה להיות דווקא במה שאפשר להשיג או גם - או בעיקר - למה שאי אפשר להשיג." ובכן אח"כ ל' דורש את המילה יתגבר (בתחילת שו"ע) - "למה המחבר איננו [?מילה שלא הבנתי] יעמוד אדם בבוקר לעבודת ה', [...] למה הוא משתמש במליצה יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת ה' ? [...] אני חושב מתוך הכרה עמוקה מאוד שאדם למעשה איננו יכול לעבוד את השם. (יונה הדרי: יכול רק להתאמץ?) שזה מאותם הדברים שאינם בגדר השגה. (יונה: ולהתאמץ הוא יכול ?) כן, ולכן יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת ה'. " עד כאן התמליל.
ובכן בזאת מתאפשר הקונאטוס.