תגובתו של קונטרבסיסט
להרחיב את התגובות הקודמות: כן, יש קונטרבסים בעלי חמישה מיתרים, המשמש בעיקר במוסיקה תזמורתית. המיתר החמישי משמש להנמכת המנעד עד דו סוב-קונטרה (נוראאא נמוך, שלושה צלילים אחרי תחילת הפסנתר). הכלי שראית הוא כנראה ויולה-דה גמבה, כלי עתיק בעל ששה/שבעה מיתרים, המכוונים בערך כמו גיטרה. אתה צריך גם לזכור שבמוסיקה קלאסית אין ממש כזה דבר "כלי מנגינה" ו"כלי ליווי". אם תקשיב טוב, המנגינה (או מספר מנגינות במקביל) עוברת בין כלים, ומרקם הליווי משתנה בין קטע לקטע. קיימת התחשבות רבה בגווני הצליל של הכלים, ולכן לא כל הכלים מנגנים כל הזמן. ההחלטה אילו כלים ינגנו, ואיזה תפקיד מתוך מכלול התפקידים נקראת "תזמור". חלוקת כלי-הקשת מקבילה באופן גס לחלוקה של הקול האנושי: כינור - סופרן ויולה - אלט (גם נקראת Alto בצרפתית) צ'לו - טנור קונטרבס - באס כאשר התזמורת מנגנת במלואה, לרוב אלו התפקידים הסטריאוטיפיים שינתנו לכלי-הקשת. אולם אם המתזמר מחליט על מרקם דליל יותר ("קל" יותר), הוא רשאי לתת את קו הבס לצ'לים ואף לויולות. הכפלת הקונטרבס והצ'לו באוקטבות, בדומה להכפלת בס באוקטבות בפסנתר, נותנת קו באס מודגש וברור יותר. הקונטרבסיסט הקלאסי מנגן במידה שווה גם בקשת וגם בפיציקטו. הקונטרבס בג'אז (ואחותו גיטרת-הבס בג'ז, ברוק וכו') משמש לתפקיד אחר - הוא מקשר בין האלמנט הריתמי (התופים) והאלמנט ההרמוני (הפסנתר) ליצירת מה שנקרא Rhythm section, מחלקת-הקצב, שהיא מחלקת הליווי לכלי הסולני (שירה, סקסופון וכו'). לכן משתמשים לרוב בפיציקטו (פריטה), שהוא יותר מוגדר מבחינה קצבית, ובקונטרבס, שבו הפיציקטו נשמע טוב ומלא, יחסית לצליל הפיציקטו הקצר והיבש בשאר כלי הקשת. כמו כן, במסגרת אלתורי הג'אז הקונטרבס גם משמש כסולן, לרוב בפיציקטו אך לעתים גם בקשת. יש אפילו כמה סטנדרטים (שירים) בג'אז, המשתמשים בקונטרבס כסולן (דוגמא - So What) הצ'לו משמש בג'אז אך ורק כקוריוז. הוא משמש יותר ככלי לירי/מיוחד בעיבודי רוק (קרני פוסטל - דוגמא לצ'לנית רוק). בשני המקרים הוא משמש ככלי סולן, ולא מלווה.