קונצרט סופר מומלץ - יצירות של סקריאבין!

BanjoKazooie

New member
קונצרט סופר מומלץ - יצירות של סקריאבין!

http://www.habama.co.il/Pages/Event.aspx?Subj=5&Area=3&EventID=18329 ב26.12 יתקיים קונצרט המוקדש כל כולו למוזיקה של המלחין הדגול אלכסנדר סקריאבין. בתוכנית: |סהדגש| סקריאבין - פנטסיה בסי מינור רון רגב סונטה מס` 2 דמיטרי נובגורוצקי סונטה מס` 3 מיכאל בוגוסלבסקי פרלודים אופוס 11 רויטל חכמוב הקונצרט בהנחיית אנדרה היידו , שידוע כחובב סקריאבין. אין ספק שזה קונצרט יוצא דופן וחובה להגיע אליו!
 

cut2

New member
זהירות מרויטל חכמות

ראיתי אותה מנגנת את האפסיונטה של בטהובן בקונצרטים שתומר לב ריכז לפני כשנתיים (מכלול הסונטות של בטהובן בשטריקר), והיא הייתה איומה ברמות מטורפות - דפקה בהיסטריה, ניגנה בחוסר טעם וחוסר סגנוניות, טעתה כל שניה בערך (מזוויע ממש), ולא הצליחה לשמור לשניה אחת על קצב מסודר. וכן, הקהל הריע לה בטירוף וזה היה הרגע העצוב בקונצרט. תדווח אחרי זה, אולי את סקריאבין היא שונאת פחות
 

ItsikH

Member
מצער לשמוע ../images/Emo4.gif אבל היא לא מרכז התוכנית אנחנו נברר איתה את הענין - לפחות לגבי סקריאבין... בכ"א במרכז התוכנית שתי סונטות מיוחדות (די מוקדמות) והפנטזיה שהיא יצירה מאוד מיוחדת. אם רויטל חכמוב "תדפוק" את הפרלודים (ולא חייבים לשפוט לפי קונצרט אחד כמובן) - דיינו.
 

cut2

New member
הדפיקות, כאמור, זה הכסף הקטן

את סקריאבין טרם גיליתי. בעתיד.
 

ItsikH

Member
כמה מלים על סקריאבין ועל התוכנית יצירתו של סקריאבין היא פסנתרנית באופן מובהק, רק ספורות מיצירותיו אינן לפסנתר סולו (קונצ'רטו - לפסנתר כמובן - ואי אילו סימפוניות). ככל הנראה היה גם פסנתרן יוצא דופן, כפי שמעידים בני זמנו ובהם רחמנינוב, חברו לספסל הלימודים, וישנן גם הקלטות ספורות שלו מנגן ששרדו. מבין יצירותיו לפסנתר, 10 הסונטות הן הבולטות ביותר וככל הנראה גם החשובות ביותר, ולטעמי מייצגות את התפתחותו המוזיקלית באופן מובהק. בתחילת דרכו כתב באופן מסורתי למדי, אם כבר ביצירתו המוקדמת ניתן למצוא מוטיבים יחודיים לו. מבנה הסונטות לרוב שונה מהמקובל (למעט השלישית שהיא מסורתית בצורתה), והחל מהחמישית עבר לסונטות בנות פרק יחיד. הסונטה השניה, שתושמע בקונצרט, היא בת שני פרקים, איטי ומהיר. הפרק הראשון במקצבים אופייניים (קדמות מרובות, מקצבים מנוגדים בשתי הידיים), ולמרות שהיא מיצירותיו המוקדמות יש בפרק הזה כבר רמזים גם לחידושים ההרמוניים שביצירתו המאוחרת יותר. שני הפרקים, גם השני הוירטואוזי, דרמטיים ביותר. הסונטה השלישית, שגם תושמע בקונצרט, היא דווקא המסורתית ביותר מביניהן, אם כי גם בה מופיעים אותם מקצבים אופייניים. בהמשך הסונטות - הרביעית כבר בשני פרקים בלבד והיא כבר לא ממש רומנטית אם כי עדיין טונאלית בהחלט, בחמישית כבר יש אלמנטים חדשניים יותר והיא לטעמי הטובה ביצירותיו, יש הרואים בה השפעה אימפרסיוניסטית. שתי הסונטות הבאות הן ממש אטונאליות ואני אישית מעולם לא התחברתי אליהן, אני רואה בהן אקספרימנטים (לא ממש מוצלחים). בשלוש האחרונות הוא מתכנס לסגנון מגובש וייחודי, חוזר לטונאליות במידה מסוימת, אבל באופן שונה. הפנטזיה אופ' 28 שייכת לתקופה המוקדמת, היא רומנטית באופן מובהק מבחינת הרמונית ומלודית, אבל המבנה שלה הוא מקורי ומיוחד. קודם כל, שני המוטיבים, וגם הפיתוח שלהם, מאוד דרמטיים (אולי אפשר לומר שיש כאן השפעה ואגנריאנית). בעקבות הצגת הנושאים יש פיתוח קצר שמביא לרפריזה לכאורה... אבל לא. מעבר נוסף ושוב פיתוח שמביא לסיום האמיתי, הטראגי, בניגוד לסיום המדומה, ההרואי (ממש כך - זו יצירה דרמטית ביותר וגם הניגודים בה קיצוניים). את הפרלודים איני מכיר אלא באופן שטחי ביותר ../images/Emo9.gif
 

amitmis

New member
סקריאבין כפסנתרן...

סקריאבין היה אחד המלחינים הגאונים שחיו אי פעם, וזכיתי לשמוע מספר ביצועים שלו כפסנתרן, כמו גם של רחמנינוב כפסנתרן. ההבדל - שמעתי די הרבה ביצועים של רחמנינוב מנגן (10-15), והוא ניגן גם יצירות של עצמו, וגם יצירות של מלחינים אחרים (ובניהם שופן). את סקריאבין שמעתי מנגן רק את עצמו. ולמה זה רלוונטי: בביצועים של רחמנינוב מנגן רחמנינוב - סבלתי. בביצועים של רחמנינוב מנגן שופן - היה לא משהו, יותר טוב מאשר הוא מנגן את עצמו, וחלק ביצועים היו ממש טובים. מכאן מסקנת אינדוקציה קלושה למדי - מלחינים נוטים לנגן את עצמם לא משהו. זה התירוץ למשפט הבא שלי, ולדעתי, שסקריאבין לא היה פסנתרן כזה טוב מבחינה מוסיקאלית. מצד שני, כאמור, שמעתי אותו מנגן רק את עצמו.
 

ItsikH

Member
לא אינדוקציה כי אם אקסטרפולציה ואין לה הרבה על מה להתבסס כיוון שההקלטות של סקריאבין הן משוחזרות, כלומר נאמנותן למקור מוטלת בספק רב. יותר קוריוז מאשר הקלטה ממש. גם לגבי הקלטות מאוחרות יותר כמו של רחמנינוב, יש לזכור שאינן ערוכות כלומר הן קרובות לביצוע חי, וגם שאיכות ההקלטה מקשה על ההתייחסות. אלו יותר רמזים היסטוריים מאשר הקלטות במובן המודרני, משהו כדוגמת שרידים ארכאולוגיים.
 

amitmis

New member
אני מסכים עם הטיעונים...

אף שלרחמנינוב מצאתי מספר ביצועים, וחלקם טובים, כך שהטיעונים לא רלוונטיים. סקריאבין, לדעתי, חי מאוחר יותר, כך שגם במקרה שלו הם לא רלוונטיים. שאלה - האם כל ההקלטות של סקריאבין הן בהכרח רדקציות "ארכיאולוגיות"?
 

ItsikH

Member
סקריאבין מת הרבה לפני רחמנינוב כבר ב-1915, והוא בן 43 (שניהם למדו יחד ונולדו בהפרש של שנה). ההקלטות בויקי הן מ-1910, בטיוב אין לי מושג אבל זה עדיין ארכאי ביותר. הקלטות מכניות הן בעייתיות ביותר כיוון שבכדי לשחזר את הצליל המקורי צריך את הפסנתר המקורי שעליהן הוקלטו, ואת המהירות אין למעשה דרך לשחזר. ההקלטות של רחמנינוב הן מתקופות שונות, מאוחרות יותר, ובוצעו, למיטב ידיעתי, באמצעים "מודרניים" יחסית, כלומר הצליל עצמו מוקלט ולא המכניקה של הפסנתר.
 

amitmis

New member
אה הא...

אגב, פשוט נראה שאתה מבין בזה משהו - איך לעזאזל אפשר לשחזר ביצוע שלא הוקלט מעולם???
 

ItsikH

Member
ממש לא מומחה, ידע כללי בלבד אחת מטכניקות ההקלטה הקדומות ביותר התבססה על "הקלטת" תנועת הפטישים בפסנתר או משהו בדומה לזה. מבלי להתעמק בטכנולוגיה, ברור ש"השמעת" ההקלטה באופן נאמן למקור מחייב שימוש בפסנתר המקורי, וגם ששחזור מהירות הביצוע מחייב מידע נוסף שלא ברור אם קיים. הקלטה "אמיתית" היא הקלטה של הצליל עצמו ולא של המכניקה של הפסנתר. גם כאן, ההקלטות המוקדמות היו "מכניות" במובן שמנגנוני ההקלטה וההשמעה היו מכניים לחלוטין ואיכות ההקלטה היתה ירודה ביותר.
 

Petrus

New member
למתעניינים

בוויקיפדיה יש ערך לא רע על פיאנו רול, אותה דרך "להקליט" פסנתרנים. בגדול, מה שקורה זה ש"מקליטים" או מתעדים את הנגינה של הפסנתרנים באמצעות גליל נייר שבו נוצרים חורים שמציינים את גובה ומשך הצליל. בפסנתר שעליו מנגנים את הרול נוצר לחץ אוויר באמצעות מפוח, ובמקום ברול שיש חור, האוויר עובר דרך הנייר ומזיז את הפטיש. זו רק טכנולוגיה אחת, והיו עוד כל מיני טכנולוגיות לרישום ונגינה של רולים, אבל זו הטכנולוגיה הכי מתקדמת עד כמה שידוע לי. הרול מוקלט ומתנגן במהירת קבועה, ולכן אין ממש בעיה של פענוח מהירות הנגינה ברולים שהוכנו בצורה כזאת. כשהייתי לפני כמה חודשים במוזיאון המדע במינכן (ה-Deutsches Museum), צפיתי בפסנתר כזה שניגן את האימפרומפטו בלה במול מז'ור של שוברט (האחרון מהסט הראשון), ברול שהוקלט ע"י ארתור שנאבל. הביצוע היה נפלא וזה היה מרגש ביותר -- מצד אחד לשמוע הקלטה, ומצד שני המוזיקה בוקעת מפסנתר אקוסטי שנמצא מולי ולא מרמקולים.
 

L m a o

New member
מרגש? לפי מה שהבנתי קשה לדייק

בארטיקולציה והדינמיקה- יש לי הקלטה של רחמנינוב מנגן את הסונטה השניה של שופן, ויצא לי לשמוע גם רול של אותה היצירה- ויש הבדל עצום..
 

Petrus

New member
ברור שקשה

אבל זה עדיין לא גורע מזה שזה פשוט היה מרשים, מרגש ומיוחד מאוד. שלח לי מסר עם האימייל שלך ואשלח לך סרטון וידאו באורך של כ-30 שניות שצילמנו במוזיאון.
 

ItsikH

Member
...ומסתבר שבויקי ניתן למצוא הקלטות של סקריאבין מנגן (שמעתי אותן בתוכנית של רם עברון לפני כמה עשורים). וד"א אלו כמובן דוגמיות של הפרלודים שלו, שיהיו בקונצרט. ישנה גם הקלטה שלו מנגן את האטיוד המפורסם ביותר שלו, אופ' 8 מס' 12.
 

amitmis

New member
הנה דוגמא למה שאמרתי...

זה לדעתי, ביצוע ממש "לא משהו"...
 

ItsikH

Member
זה ארוע מיוחד ושווה את המאמץ../images/Emo45.gif אחת לכמה שנים פרופ' היידו מארגן קונצרט מוסבר על סקריאבין. ההנחיה אולי פחות משמעותית כאן כמו בחירת המבצעים והיצירות לחויה מיוחדת. כבר נכחתי בשני קונצרטים כאלו, באחרון זכיתי לשמוע את שי ווזנר הצעיר מבצע את הסונטה החמישית באופן יוצא דופן.
 
למעלה