קונצרט קלאסי באזור ת"א?

eyalcol

New member
קונצרט קלאסי באזור ת"א?

שלום לכולם, דודים שלי מגיעים מאיטליה בסוף דצמבר ואני רוצה לקחת אותם לאיזשהו קונצרט מוסיקה קלאסית באזור ת"א (או המרכז בכלליות). מישהו או יודע על איזשהו קונצרט (בטהובן למשל) או אופרה טובה (באיטלקית כמובן זה יהיה נהדר) שניתן ללכת אליו בשלהי 27/12 עד סביבות ה02/01? עזרה בבקשה :(
 

yonti261

New member
יש לי הצעה

לכו לאופרה "המסע לריימס".זה באיטלקית,ההפקה מרהיבה,התלבושות צבעוניוית,התפאורה והתנועה מקוריים מאוד,הזמרים מצויינים וכל זה בלי להזכיר את המוזיקה של רוסיני שמלאה שמחת חיים.הדודים שלך ימותו על זה.
 

GustavM

New member
אתמול הייתה ההצגה האחרונה של האופרה

הלכתי, והיה מאוד יפה... אפילו סצנת הסקס בשירותים בתחילת המערכה השנייה היא מאוד במקום... נחמד להביך את הקהל מדי פעם :))))) רק חבל שהזמר שגילם את ליבסקוף (הגבר שמאוהב בפולנייה ועושה אותה בשירותים בסופו של דבר) היה נטול נפח לחלוטין, הווה אומר שהוא שיחק יפה - אבל אי אפשר היה לשמוע אותו מעבר לשורה 3. אני ממליץ שתבדוק באתר הבמה - קלאסי, שם מרוכזים באופן קל ונגיש כל האירועים בתחום המוזיקה הקלאסית. יש שם מין לוח שנה כזה לפי תאריכים ומה יש בכל תאריך - תבדוק שם. כמו כן כדאי לבדוק מה יש בפילהרמונית ובאופרה. תהנו :)
 
לצערי אופרה אין בתאריכים האלו

כאמור "מסע לריימס" הסתיימה אתמול, והאופרה הבאה, "כוחו של גורל" עולה רק ב-4/1. קונצרטים בטח תמצא לרוב.
 

GustavM

New member
צורת העבודה של האופרה בארץ מרגיזה

חודש שלם עושים אופרה אחת, אז מחכים חודש, ואז עוד אחת... משעמם ככה... בניו יורק במטרופוליטן מריצים 4 אופרות בו זמנית... ואפילו עם עושים אחת, שלא יעשו הפרשים של חודש בין אופרה לאופרה, זה סתם חבל...
 
נראה לי שזה בעיקר עניין של תקציב

כמה הפקות לדעתך אפשר להעלות בעונה אחת? לא הרבה כפי הנראה. בדר"כ המצב הרגיל בזמן העונה (דהיינו מתחילת נובמבר עד תחילת אוגוסט בערך) הוא שמעלים אופרה אחת בחודש פחות או יותר, כל אופרה מציגה בסביבות 12 פעמים שמחולקות על שבועיים וחצי-שלושה (כולל מופעי "לקראת בכורה" בשבוע שלפני), ועוד שבוע וקצת הפסקה עד האופרה הבאה. ספציפית לעכשיו: בחנוכה ירוץ בערך שבוע וחצי המחזמר לילדים "נרניה - האריה, המכשפה וארון הבגדים", ולכן נוצר מצב של הפסקה של שלושה שבועות בין "ריימס" ל"כוחו של גורל". חוץ מזה באולם של בית האופרה מועלים גם מופעי מחול רבים, קונצרטים וסדרות שונות (ג'אז, הסדרה הקלאסית הקלה, מופעי "שבת של זהב", הסדרה הסימפונית, הסדרה הליתורגית וכו'), כך שגם אם יש מרווחים בין האופרות, האולם עצמו לא "נח", וכמעט תמיד יש מופעים.
 

svevo

New member
לטעמי הבעיה היא לא במס' ההפקות

שזה שמונה במקרה של האופרה הישראלית, אלא בבחירת הרפרטואר, לפחות זה של העונה הנוכחית. מתוך שמונה האופרות שמועלות העונה, 6 (בעברית - שבעים וחמישה אחוזים!!) נכתבו במאה ה-19 כשחמש מתוכם בל-קנטו. שתיים מהחמש נכתבו ע"י אותו מלחין, פוצ'יני. לא ייתכן , בעיני, שרבע מהאופרות של העונה נכתבו ע"י אותו מלחין. זו שערורייה וזלזול בבאי האופרה. זה עוד יתנקם באופרה. עכשיו, שתי האופרות הנותרות מייצגות את המאה ה-18 ומטה (דידו של פרסל) ואת המאה ה-20 (העלאה מחודשת של מסע לתום האלף - "לבקשת הקהל". פחחח). ממש כבשת הרש. מוצרט? יוק. מונטוורדי? סופר יוק. מה עם הינדמית, סטרווינסקי, דביסי, יאנצ'ק, פרוקופייב, שנברג, פולנק? הצחקתם את הקשישים באופרה. נתנחם באיזה דיוידי טוב (קנוי טבין ותקילין, לא מורד ר"ל)
 
בעיות רבות לאופרה הישראלית

והראשונה שבהן היא תקציב, אם כי יש בתי אופרה בינלאומיים שגם בהם מציגים 8-9 הפקות בשנה במרווח דומה לזה שאצלנו. לדוגמא האופרה של ז'נבה. בעיה אחרת היא הרמה של המבצעים, שפעמים רבות אינה מספקת. יש הרבה זמרים טובים וזולים בעולם שמשום מה לא מגיעים לאופרה. אפשר לשמוע זמרים כאלה באופרות הקונצרטיות בפילהרמונית. יש הטוענים שצריך לעשות 4 הפקות בשנה עם הזמרים הכי טובים שיש. אני טוען שיש מקום גם להפקות קונצרטיות באופרה, וכך לחסות את עלויות ההפקה. גם במחלקת הבימוי אל יזיק רענון. בעיה מרכזית אחרת היא אכן הרפרטואר, אך יש לכך כמה צדדים. ראשית צריך לזכור שיש רק בית אופרה אחד בארץ, ואין מסורת אופראית. לכן צריך מצד אחד להרחיב את הרפרטואר ככל האפשר אך גם לפנות למכנה משותף רחב, כי אחרי הכל האופרה בהחלט צריכה לחשוב גם על הענין הכלכלי. למרבה הצער אופרות מסוימות לא מושכות מספיק קהל כמו אחרות. כמה צופים היו בהצגות הראשונות של הכתרת פופאה או יוליוס קיסר או ווצק? ההצגות הראשונות (ולפעמים גם האחרונות) הוצגו מול חצי אולם. רק אחרי שהמבקרים גמרו את ההלל אז התחילה נהירה. אז בגדול אי אפשר לומר שהרפרטואר לא מאוזן דיו. כבר היו עונות נועזות מבחינה זו, וראינו את מלאך האש, ליידי מקבת (פעמיים), קתיה קבנובה, ההולל ואחרות.
 
מסכימה איתך

אבל נראה לי שגם כאן יש עניין שהוא חצי כלכלי - נניח שהתקציב באמת מאפשר להעלות 8 הפקות בשנה, ונניח שהיו מחליטים ש-5-6 מתוכן יהיו אופרות מהדוגמאות שהבאת - כמה מהמופעים האלו לדעתך היו ממלאים אולמות? אין מה לעשות, רוב הקהל עדיין יעדיף את "מאדאם באטרפליי" על "ווצק". אז צריך לשלב בין "ממלאי האולמות" לבין אופרות פחות מוכרות. דווקא מוצרט היה לא מעט בעונות שחלפו (למרות שנכון שהייתי מעדיפה אולי לראות אופרות קצת פחות מבוצעות מ"קוזי" ו"חליל הקסם"), ולדתי כן יש נסיון להביא אופרות פחות מוכרות או לא להציג כל עונה את אותן האופרות. אם ניקח לדוגמה באמת את העונה הנוכחית, אז יש לך את "ממלאי האולמות" - באטרפליי, פורצה, אונייגין, טורנדוט, לה ג'וקונדה, ויש לך אופרות שלא ממש מבוצעת הרבה - "המסע לריימס", "מסע אל תום האלף", "דידו ואניאס" (שאמנם יחסית מוכרת לקהל, אבל לא זכור לי שהועלתה פה בגרסה בימתית מלאה). גם בעונה שעברה נדמה לי שהיה יחס בערך דומה (קופצים לי "ארמיד" ו"ליידי מקבת ממצנסק". למרות ששתיהן היו הפקות מעולות בעיני, בשתיהן האולם לא היה תמיד מלא, לעומת "הטרובדור" ו"סיפורי הופמן" שכן מכרו, פשוט כי הן יותר מוכרות). אין ויכוח בינינו שהיה יכול להיות מעניין לשמוע עוד אופרות מעוד תקופות, אבל עדיין האופרה היא קודם כל מפעל עסקי ולא חינוכי.
 

hberlioz

New member
svevo יקירי,

שני תיקונים קלים: א. פוצ'יני - זה לא בלקנטו ב. פוצ'יני - זה יותר המאה העשרים מאשר המאה התשע-עשרה... במקרה זה אני מסכים איתך שהיה אכן עדיף לשבץ במקום בטרפלאיי (שכבר הוצגה מספר פעמים באופרה) משהו אחר. הייתי שמח לשמוע את כל מה שהצעת ויש עוד הרבה רעיונות אחרים. אולם כנראה שהשיקולים הכלכליים גוברים על האומנותיים ובמיוחד בתקופה של קיצוצים מפליגים בתקציב התרבות. באופרות של בריטן האולם היה חצי ריק... אגב, רכשתי גם אני את דיסק גזואלדו שהזכרת שיצא בלואזו-ליר המתחדשת ואהבתי מאוד! על החתום: חובב פוצ'יני מהפורום השכן...
 

svevo

New member
מסייה ברליוז הנכבד!

מקבל בהכנעה את התיקונים! אכן, פוצ'יני ואני מעולם לא היינו הטובים שבחברים, אך עודני צעיר ומי ידע לומר מה יילד יום? אולי עוד אגלה את צפונותיו.. ממממ, חובב ברליוז ופוצ'יני מהפורום השכן? מי זה יכול להיות??
מאי ופיצי יקיריי - דיברתי רק על העונה הנוכחית. בעבר אכן היו הפקות מעניינות ורפרטואר מאתגר. השנה לא. ואגב, אני לא חושב שיש לראות באופרה הישראלית מפעל עסקי. יש לזכור שהאופרה מתקיימת הרבה בזכות תמיכה ציבורית (מיסים, בעברית), ודינה אינו כדין סלקום, למשל. כדי לסיים את השרשור בקרן אור, עלי לציין שבכל זאת אשמח מאוד לצפות (בפעם הראשונה, בשבילי) באוניינגין הנפלאה. בכל הקשור לדיידו של פרסל, קשה להאמין שאצליח להנות. את פרסל אני מעדיף בכלים אותנטיים ועם זמרים וזמרות המורגלים בסגנון הבארוק. אני לא משוכנע שזה מה שנקבל. אגב, אורכה של דיידו שעה בלבד. מעניין אם האופרה תסתפק בשעה הזו או שמא תוסיף עוד מני מגדניות פרי עטו של אורפאוס בריטניקוס.. (ומה הקטע עם האקווריום הענק?!)
 

GustavM

New member
בקשר לרפרטואר

לרוב המצב באופרה טוב עשרות מונים ממה שקורה בפילהרמונית, שם השמרנות חוגגת. דווקא בעונות האחרונות של האופרה בסה"כ התרשמתי לטובה ממגוון של הפקות לא-שגרתיות (יחסית) ומעניינות. לדוגמא, אני זוכר מאוד לטובה את שתי האופרות של שטראוס שעלו בשנתיים האחרונות: "אריאדנה בנקסוס" בשנה שעברה, וה"רוזנקווליר" בשנה שלפניה. לעומת זאת השנה באמת בחרו באופרה בתוכנית די משעממת. דווקא "המסע לריימס", אפילו שהיא יחסית "קונוונציונלית" היא אופרה פחות ידועה ומאוד מעניינת שהיה מאוד נחמד לשמוע, שלא לדבר על לראות בהפקה חדשה ומרעננת (שהייתה מעולה!). לעומת זאת, במובן אירוני משהו, השנה דווקא הפילהרמונית קצת יצאו מעורם ובחרו תוכנית יחסית מגוונת למה שיש להם בד"כ (כרגע עולים לי סימפוניית פאוסט של ליסט, הסימפוניה השמינית של ברוקנר, "4 שירים אחרונים" של שטראוס ו"עבודת הקודש" של בלוך), לצד שורה של אמנים ידועי שם הרבה יותר מבשנים האחרונות (אני אישית מצפה בקוצר רוח לקולג'יאייט קוראל בסוף השנה....).
 
למעלה