קורטיזול ובלוטת התריס

טרי

New member
קורטיזול ובלוטת התריס

שלום! שוב אני, זו ששאלה לפני שבוע בערך על תופעות של היפר במצב שהבלוטה היא היפו. חזרתי על בדיקות הדם, ויצא לי שמצב ה- TSH שלי הוא 9.89, T3,T4 תקינים. בנוסף יצאו לי ערכי קורטיזול גבוהים - 924.5, עשיתי את הבדיקה ב-8 בבוקר ובצום. יש קשר בין בלוטת התריס לערכי קורטיזול? מה המשמעות של התוצאות? תודה!
 
קורטיזול ובלוטת התריס

שלום טרי, יכול להיות קשר בין בלוטת תריס לבין בלוטת יותרת הכליה אשר מייצרת קורטיזול, אבל בד"כ הצירוף הוא תת פעילות של בלוטת התריס ותת פעילות של בלוטת יותרת הכליה. במקרה שלך הרמה של הקורטיזול די שוללת תת פעילות שכזו. למעשה הרמה גבוהה. זה בפני עצמו לא אומר דבר, ייכול לשקף סטרס או נטילה של גלולה למניעת הריון. למה זה נבדק בכלל?
 

טרי

New member
המשך

אני לא ממש יודעת למה זה נבדק, האנדיקרינולוגית שלחה אותי לזה במסגרת המעקב אחר תת פעילות של בלוטת התריס. אני לא על גלולות למניעת הריון (בעיה של קרישתיות יתר), ולא נראה לי שזה כתוצאה מסטרס. מה ההשפעות של קורטיזול גבוה? האם הערך שיצא לי נחשב גבוה מאד? (924 כשהנורמל הוא עד 618), האם יכול להיות שזה קשור לבעיות אוטואימוניות אחרות ולאו דווקא לבלוטת התריס?
 
קורטיזול גבוה

שלום טרי, אני מניחה שהאנדוקרינולוגית שלך רצתה לשלול תת פעילות של בלוטת יותרת הכליה ולא ההיפך. ישנה מחלה שנקראת תסמונת קושינג שנובעת מרמות מוגברות של קורטיזול. הסימפטומים שלה הם השמנת בטן, פנים עגולות, חלוקה שונה של שומן הגוף, אודם בפנים, נטיה לפגיעות של העור, יתר לחץ דם, נטיה לסוכרת, הפרעות שינה, הפרעות נשפיות ועוד דברים רבים נוספים. גם כשחושדים בקושינג, הבדיקה הראושנית איננה בדיקת קורטיזול בקר בדם. להרבה אנשים יש מסיבה זו או אחרת רמה מוגברת, אולי אפילו רק הסטרס של לעבור בדיקת דם, ואין זה אומר הרבה. אם יש לך את הסימנים שציינתי למעלה, אני מניחה שעם רמה כזו האנדוקרינולוגית שלך תמשיך בבירור. לי אישית, אם לא היה לי חשד קליני, לא הייתי עושה דבר עם הרמה הזו.
 

טרי

New member
עוד שאלה

מצטערת על ההצקה, אבל בשביל זה יש פורום - נכון?? פשוט התור שלי לאנדיקרינולוגית הוא רק בעוד שבועיים ואני מנסה להבין קצת את הבדיקות לבד ויוצאת מבולבלת. יצא לי בבדיקות :EBNA IgG (POS) ,EBV Past infection לפי חיפוש באינטרנט הבנתי שמדובר על מחלת הנשיקה, דבר שלא היה לי אף פעם. לא ברור לי למה בכלל בדקו לי את הנושא, ואין לי שום סימפטום מתאים, אם כבר להיפך (אני מתנהגת כמו בהיפר - תירואיד). מצד אחד לא נראה לי שיש קשה בכלל בין הדברים ובגלל זה אני שואלת כאן כי אולי אני צריכה לעבור בירור לא אנדיקרינולוגי בכלל ואז חבל שאני אחכה לרופאה בעוד שבועיים. מצד שני, האנדיקרינולוגית היא זו ששלחה אותי לבדיקה הזו אז מן הסתם יש קשר כלשהו. את יכולה לעזור לי להתיר קצת את הבלבול?? תודה רבה, ושוב סליחה על ההצקה.
 
תיירואיד, קורטיזול ו-EBV

שלום טרי, אכן אין כל קשר. אין לי מושג למה זה נשלח. לעיתים נשלחות בדיקות בטעות בגלל לחיצה מוטעית על כפתור מחשב. זה קורה גם לי. רק הבהרה לגבי המחלה ששמה היותר מדויק הוא infectious mononucleosis , זו מחלה שרבים מאיתנו עוברים כילדים בצורה תת קליני, כלומר ללא סימפוטמים אפייניים. הבדיקות שלך מצביעות על זיהום ישן, נדמה לי שזה המצב של כ-90% מהמבוגרים, כך שאין בכך דבר מדאיג או מפתיע. אז זהו, בכל זאת חכי לתור אצל אדוקרינולוגית שלך, תקבלי ממנה, אני מקווה, את ההבהרות שרצית. שבת שלום
 
למעלה