קושי חברתי בבית ספר - כיתה א'

קושי חברתי בבית ספר - כיתה א'

שלום לכולם,
כותבת בפורום בפעם הראשונה... כיף שיש מקום נעים ומכיל לשמוע ולהשמיע...
הבן שלי בן 6 ובכיתה א'. איננו על הספקטרום (וזאת לאחר אבחונים, אבחנה מבדלת, וכו..), אך בדברים מסויימים מתנהג כאילו כן ואבחנתו מתייחסת לקשיים רגשיים. הוא ילד מתוק, עם חוש הומור, רגיש מאוד, טוב לב וחברותי. יש בו משהו תמים מאוד ולעיתים נתפס כמוזר, מה שמקשה עליו ליצור קשרים.. לאחר שנה בגן שפתי מחוץ לעיר, החל כיתה א' בבית ספר בתוך השכונה שלנו. מאז שהחלה השנה, אני שומעת ממנו שמנסה להתחבר, אך יש לפחות ילד אחד שהוא אוהב לשחק איתו שאני רואה כי הילד הזה יותר לועג לו מאשר משחק איתו... משחק לידו ולא ממש איתו, מנצל את תמימותו... כואב לי לחשוב שהוא לבד... דיברנו עם המנהלת, היועצת, המורה, אך אני די מתקשה למצוא את המינון בין מעורבות למעורבות יתר. אולי פשוט עוד מוקדם וצריך לתת לו להילחם לבד? מתלבטת...

חוץ מלהזמין הביתה אחה"צ, אשמח לשמוע מהורים לילדים עם פרופיל דומה ורעיונות לעזור לו... האם כדאי להמשיך לדחוף מול המחנכת שתתווך ותגבש יותר את הכיתה או שמא מדובר במעורבות יתר שרק תזיק לו? באמת מתלבטת... רוצה לעשות לו טוב, אבל תוהה איך...

גמר חתימה טובה לכולם!!
 

SMADAR55

New member
הבן שלי אמנם על הספקטרום אך בכל זאת אנסה להתייחס

בבית ספר יש פעמים רבות פעילויות בכתה בקבוצות קטנות או זוגות. המחנכת יכולה לנסות לשבץ את בנך בקבוצה עם ילדים שנראה לה שיש סיכוי שיכולים להתחבר איתו . צריך לבקש ממנה לשים לב אם יש ניצני חברות עם ילדים מסויימים, אלו ילדים יותר ידידותיים ונכונים להתחבר.
במידה ויש פעילות של "בית חם" לדבר עם המורה לצוות את בנך בקבוצה עם בנים מתאימים .
במידה ויש בבית הספר קבוצה של מיומנויות חברתיות (משהו שלרוב ילדים על הספקטרום מקבלים במסגרת שעות בית הספר) , לבקש שבנך ישובץ בקבוצה כזו. כדאי לדבר עם יועצת בית הספר והמחנכת בנושא. עדיף ליזום פגישה ולא בטלפון.
אני ממש לא חושבת שזו מעורבות ייתר אם תפני למחנכת בנושא. לילד יש קושי וכדאי לעזור לו.
 

TikvaBonneh

New member
לא צריך לתת לו להילחם לבד

הוא בכלל לא מבין שהוא צריך להילחם. אני ממש לא רואה כאן מעורבות יתר. כשלבן הגדול שלי היו קשיים בבית הספר, אז התנדבתי לכל מיני פרוייקטים שאיפשרו לי להיות בתוך בית הספר כמה שיותר, כדי שאוכל לעקוב מקרוב אחרי המצב.
לדעתי הילד צריך סיוע. את יכולה לבקש מהפסיכיאטר שאיבחן אותו שימליץ על סייעת אישית עבורו. אני מכירה מקרה בו ילד קיבל סייעת כשנתיים לפני שקיבל אבחנה בספקטרום.
היכן ערכתם את האיבחונים? באיזה גיל? באילו כלי איבחון השתמשו באיבחון הפסיכולוגי? כיצד אתם מטפלים בקשיים הריגשיים, והאם אתם יודעים ממה הם נובעים?
 
לדעתי, בגיל הזה יש בהחלט מקום להתערב.

ובכל החזיתות.

גם המורה יכולה לדבר על הנושא.

גם אתם יכולים לראות אם יש הורים שאתם מתחברים אליהם יותר. זה יכולה להיות את או בעלך. זה לא ממש עקרוני.
אם הוא מסתדר עם האבא, אפשר לארגן פעילות כזו, שבה הם נפגשים גם עם הילדים. עם האמא גם את יכולה להזמין את האמא ואת הילד לאחר הצהריים אצלכם בבית. אפשר להיפגש ביחד בגינה. אנחנו בזמנו גם ארגנו ארוחות ערב משותפות בפארק. (לא המוני, אלא עם עוד זוג הורים או שניים). זה מאוד נחמד ולא מלחיץ וכך הילד יכול להכיר עוד ילדים, יותר נחמדים מהילד המעצבן הזה ולהגדיל את היצע החברים שלו.
כמובן שעדיף שזה יקרה עם ילדים מהכיתה אבל חוץ מזה אפשר גם להיפגש עם עוד ילדים, שלא מהכיתה ושההורים שלהם חברים שלכם.
להדריך את הילד איך להתנהג בפגישות האלה. ללמד אותו איך להתנהג. זה מאוד מאוד חשוב. לא להשאיר דברים לידי המקרה.
זה כמעט השלב האחרון שבו אתם עדיין יכולים להתערב ועדיין אפשר להתקשר לקבוע עם ההורים האחרים פגישות בטלפון בלי שזה ייראה מוזר, ולכן כדאי לנצל את השנה הזאת כמה שיותר. אני בטוחה שתוכלי למצוא כמה זוגות הורים נחמדים או שמספיק שרק אחד מהם נחמד כדי שיהיה לך נחמד לבלות אתם גם.
גם המורה בגיל הזה עוד יכולה להתערב.
יש ילדים רגישים בכל כיתה וכדאי להתחבר אתם.
אולי להושיב את הילד שלך ליד ילד/ה עדינים. כך צומחות הרבה פעמים חברויות.
להשתדל להרחיק בינו ובין הילד שלועג לו וליצור במקביל חברויות חדשות, עם ילדים עדינים וטובים, אפשר גם מכיתה מקבילה, למשל.
 

yuliyuli1

New member
אפשר לשאול איזה אבחונים עשיתם?

כי גם הילד שלי לא היה מאובחן בספקטרום אילו לא הייתי מכירה מקרוב את התחום ולא הייתי יודעת להגיד למאבחן איזה התנהגויות בדיוק יש לו שמתאימות לספקטרום.
אפילו הספקנו לבקר אצל 2 פסיכיאטריות מאוד נחשבות (בתחום של ADHD) שקבעו (כל אחת בנפרד) נחרצות אחרי פגישה של פחות מחצי שעה שהילד לא בספקטרום (והוא ממש כן).
אילו הייתי מסתמכת על האיבחונים שלהן הילד שלי לא היה מקבל סייעת - מה שממש הכרחי להשתלבות שלו (קודם בגן ועכשיו בכתה א).
 
למעלה