קושי להתמודד עם הוריי סביב המחלה

קושי להתמודד עם הוריי סביב המחלה

אבא שלי חולה סרטן המצב שלו הדרדר מאוד וכרגע הוא בבית במצב סיעודי בן 66(הוא על כסא גלגלים עם טיטולים וכו').
כרגע אין לו תאבון והוא נראה מנותק אינו מרבה לדבר.
אמא שלי אישה שתלטנית מאוד וכל הזמן מנדנדת לו תוכל אתה חייב לאכול, היא רוצה שהוא יצא לטייל בחוץ עם המטפל, הוא לא רוצה, והיא מנדנדת לו.
לפעמים זה נראה שבגלל הנידנודים שלה הוא בחר להסתגר בתוך עצמו.
שאני נמצאת אצלם היא מבקשת מהמטפל לקחת אותו להחליף לו חיתול, אמרתי לה שאבא שלי מובך מזה שאני שם, שלא תעשה את זה בנכוחתי אבל היא ממשיכה.
אני אומרת לה שתעזוב אותו אבל לא מעניין אותה היא רוצה שהוא יאכל היא רוצה שהוא יצא הכל סביב מה שהיא רוצה, ואין לה טיפת התחשבות מה הוא רוצה.

מאוד קשה לי להיות במחיצתם כי היא מצידה רוצה להראות לי כמה היא דואגת לו , אבל בדרך שלה.
אני מוצאת את עצמי נמנעת להגיע אליהם בגלל זה, וכואב לי.

מה עושים איך מתמודדים עם הוריי.
 

saribon

New member
כשאחד מבני המשפחה חולה -כל המשפחה במצוקה.

שלום לך צפון עד דרום...
הקושי שאתם חווים הוא רב ועוטף את כולם. יש כאן הרבה יותר מקושי בריאותי
. ייתכן ואת צודקת ואמך נוקטת בדרך שאיננה מתאימה לאביך. אני מבקשת להזכיר רק שאמך היא המטפלת העיקרית שלו. היא נמצאת איתו יום יום יום שעה שעה ומן הסתם חווה אין סוף קשיים שאולי בכלל אינך מודעת אליהם. יכול להיות שהיא חווה גם את ההתערבות שלך -כשאת אומרת לה להפסיק או לעזוב -כמשהו מאוד תוקפני - את באה לבקר מדי פעם , ומבקרת אותה? אני בטוחה שאת עושה זאת מאהבה לאביך אבל נסי רגע לחשוב איך אמך מקבלת את הענין. אני בטוחה שהיא עצמה , עייפה, דואגת, מפחדת, אולי אפילו כועסת (על המחלה, על אביך אפילו, עליך, על כל העולם..) נשמע לי מדבריך שיש בינך ובין אמך כל מיני עניינים וכעסים על התנהגויות בעבר שייתכן ויוצאות כעת - קשה לך מאוד להכיל אותה ואת דרך הטפול שלה באביך ויכול מאוד להיות שכל זה יושב על ההיסטוריה שלכן -שאינני מכירהכמובן.

היא רוצה שהוא יאכל, היא רוצה שהוא יצא החוצה - היא מנסה לחבר אותו לחיים - בכל דרך שהיא מכירה ויודעת. ייתכן שאביך נמצא במצב שבו זה לא מתאים לו. אולי הוא ויתר. אולי הוא החליט שהוא לא רוצה להמשיך לחיות במצב כזה, אולי הוא פשוט בדכאון - הכל יכול להיות ואני לא יודעת מספיק פרטים על המצב. אבל אני מנסה לפני הכל לנסות ולגרום לך לראות קצת אחרת את מה שאמך עושה - יכול להיות שהיא חושבת שההתעקשות שלה תציל אותו? יכול להיות שהיא חושבת (ומכירה אותו לא מעט שנים) שהוא ויתר והיא חייבת להעיר אותו?

מה שאני מנסה להגיד - ראי כמה מאמץ ואנרגיה הי משקיעה באביך -ותני לה על כך קרדיט. היא נמצאת שם כל הזמן , אני לא יודעת איך ומתי היא מתאווררת אם בכלל, קשה לה מאוד. גם אם היא טועה. גם אם אולי אביך צריך משהו אחר -אם את רוצה לשנות משהו במה שקורה שם בבית שלה - אני חושבת שיהיה יעיל יותר לבוא מתוך הבנה , חמלה ואהבה מאשר מתוך כעס. מתוך הוקרה למה שאך כן עושה - לנסות לברר איתה אולי אפשר אחרת.

את אומרת שאביך מדוכא ומסוגר - האם הוא מקבל טפול תרופתי לדכאון? זה חלק משמעותי לעתים מההתמודדות במצבים כאלה. משהו ששוה לבדוק.

דבר נוסף - זה נכון שאם אדם לא רוצה לאכול - לא צריך להכריח אותו - בעיקר לא כשהוא מאוד חולה - תחושות הרעב והצמא משתנות מאוד במצבים כאלה -אבל אנשים נאחזים במחשבה שאוכל זה מה שיחזק את החולים ואפילו "יבריא אותם. זה אינסטינקט - אתה חלש? אתה צריך להתחזק. איך מתחזקים? אוכלים כמובן.. ואז נוצר מצב של מריבה על כל ביס שהופך לפעמים לכלי נשק של ממש -גם אצל החולה.

נשמע לי שהמשפחה שלכם תצא נשכרת מאיזה שהוא תהליך של ייעוץ וליווי בסיטואציה בה אתם נמצאים. אני לא יודעת עד כמה את ואמך מסוגלות לדבר ביניכן - אבל אולי אם שתיכן הייתן נפגשות עם מטפל - שהיה עוזר לכל אחת מכן לבטא את הקשיים והתסכולים שלכן - אני בטוחה שתהיי מופתעת מדברים שאמך תגיד. מהקשיים שתבטא. מהפחדים שיעלו אצלה.

נסי לשים את עצמך במקומה - בעלה - מזה שנים רבות- חולה. הם עדיין אנשים יחסית צעירים. זה משהו שדי "נחת" עליה מן הסתם. אני לא יודעת מה טיב הקשר ביניהם - אבל זה תמיד מפחיד. זה יכול להעלות משקעים מהעבר ביניהם, וזה יכול לגרום לה לפחד שהיא מאבדת אותו. היא מתמודדת כל יום עם טפול מתיש ( ואדם סיעודי - לא משנה כמה מטפלים יש לו - הוא חוויה מתישה למטפל העיקרי), חיי היום יום שלה השתנו לחלוטין. היא מתמודדת עם מחשבות ודאגות -משהו שלא כל אחד מיטיב להתמודד איתו. היא זקוקה להמון תמיכה בסיטואציה הזו - שאינני יודעת מי מעניק לה. היא עושה מה שהיא רואה לנכון וכשהיא עושה את זה - היא זוכה לביקורת מהבת שלא באה יותר מדי לבקר . יכול להיות שהיא לא מצליחה לראות מה הצרכים של אבא שלך בתוך כל זה. יכול להיות שהיא טועה. אבל זה מה שהיא יודעת לעשות. האם את בטוחה שאת כן רואה ויודעת מה הצרכים שלו? אבל גם אם כן - את לא שם, היא כן. בקשר בין בני זוג - בבריאות ובחולי - יש דינמיקה מוכרת וידועה - שהם מתמודדים איתה -ולאנשים מבחוץ - אפילו לילדיהם - לא תמיד קל איתה. לא תמיד היא ברורה - אבל עלינו גם לכבד את הורינו כאנשים מבוגרים ולקבל את העובדה שהיחסים הללו הם שלהם. האם את בטוחה שמה שאמך עושה גורם לאביך סבל? או קושי? והשאלה הנוספת היא - האם בגילם ובמצבם - את חושבת שאפשר לשנות מה שהיה תמיד? הסיטואציה הזו מורכבת מאוד ועדינה ואני הייתי ממליצה לך מאוד לחשוב על דרך טיפולית - אני לא יודעת איפה את גרה - אבל יש כל מיני אופציות - החל מהתייעצות עם רופא המשפחה שיפנה אותך לגורמים המתאימים. קבוצות תמיכה לבני משפחה של חוס"ן, מחלקת הרווחה במקום מגוריך שיכולה לסייע לכם בפניה למישהו שיוכל לתת תמיכה. פניה למטפל משפחתי. וכמובן האופציה של תמיכה רוחנית - ליווי לאנשים ומשפחות המתמודדים עם משברים בריאותייםעל ידי אדם שהוכשר לכך ויכול לתת תמיכה משפחית לכולכם. חשוב מאוד בתוך התהליך הזה לא לשכוח גם את אביך - מן הסתם גם הוא זקוק לתמיכה ויכול לעזר מאוד באדם שיבוא להקשיב לו ולצרכים שלו כשהוא נקי מההסטוריה המשפחתית.

האם יש עוד אחים ואחיות? בני משפחה אחרים?

הדרך ליצור שינוי - אם הוא נחוץ -היא בעדינות, ברכות, באהבה. את אומרת שאמך אשה שתלטנית - על אחת כמה וכמה שלא תשיגי דבר אם רק " תגידי" לה. כדי לשנות משהו צריך לגשת לכך בחכמה - להבין מאיפה הדברים באים. על איזה צורך הם עונים, מאיזה קושי הם נובעים. מה הפחדים שמזינים אותם. קשה מאוד לעשות תהליך כזה לבד - בעיקר בזמן משבר כמו זה בו אתם נמצאים.

יכול להיות שאמך לא תסכים לטפול - או לקבל עזרה וליווי - אבל גם אם לא - אני חושבת שלך זה יכול לעזור בכל מקרה. לפעמים מספיק שאנחנו עושים עבודה עם עצמנו ,על עצמנו כדי שדברים בקשר שלנו עם אנשים ישתנו. כשאנחנו לומדים איך לבקש משהו, איך להגיד אותו בצורה שתשמע - אנשים מקבלים את מה שאנו אומרים אחרת. כשאנחנו לומדים להבין למה אדם מסוים מכעיס אותנו - אנחנו יכולים להתמודד איתו טוב יותר. וכן הלאה.

אשמח להמשיך איתך את הדיון - כאן או בכל אמצעי אחר.
 

MotheRonit

New member
באותו מצב... חייבת לשאול

אבא שלי חולה ותופעות הלוואי באות לידי ביטוי בחוסר תאבון, קשיים במערכת העיכול וצרבות.
אמא שלי מכריחה אותו לאכול כי, בדיוק כמו שכתבת "הוא חייב את האנרגיה"... האמת שגם הוא אמר "אני לא רוצה, אני צריך"
והוא יושב ליד השולחן מחזיק את הראש ו"משחק" עם האוכל. מועך אותו... ומערבב... ונאנח... וכל ביס הוא נראה כזה מסכן... זה לא קל לראות אותו ככה, מכריח את עצמו לאכול...
והוא פשוט נראה כאילו הוציאו לו את האוויר

לציין שהוא לקראת סוף הסבב... הנוכחי... כמובן שתמיד קיוויתי לבריאותו וכל סיבוב נוסף היה כמו בוקס לבטן... אבל הפעם אני לא בטוחה שהוא יוכל להתמודד...
הוא אגב משוכנע ומשכנע שזה פיזיולוגי נטו... ולא נפשי/פסיכולוגי/דכאוני... אבל לדעת אמא שלי ואני הוא נכנס למעגל שלילי של ייאוש...
 

saribon

New member
רונית יקרה

אני שמחה שבחרת לכתוב כאן.
יש לי הרבה מה לכתוב ולהגיב אבל אני מאוד קצרה בזמן ואני רוצה להקדיש לך תשומת לב. אוכל לכתוב מחר בבוקר ואני מבטיחה לעשות כך.
 

saribon

New member
זה באמת לא קל לראות כך את מי שאנחנו אוהבים

וההתמודדות היא מעייפת וקשה.

ראשית - אכן - חלק מתופעות הלוואי של כימו זה חוסר תאבון וגם קשיים במערכת העיכול. אנרגיה אפשר לקבל לא רק באמצעות מזון מוצק - ישנם גם תוספי מזון שקל יותר הן לאכול והן לעכל ( כגון אנשור, פולמוקר ודומיהם). עוד דרך להתמודד עם הידיעה שלא רוצה אבל צריך לאכול היא לגוון מאוד את המזון. לעתים לא מתחשק לאכול את האוכל ה"רגיל" ובא דווקא משהו אחר. אז אולי אפשר לשאול, להציע ואפילו להכין דברים אחרים - לא שגרתיים, יותר כיפיים. ושוב - להתייעץ עם דיאטנית המתמחה בתזונה לאנשים שעוברים כימו - מה כדאי ומה לא. סתם קוריוז קטן - הייתה לי חברה שאחד הדברים שמאוד אהבה לאכול בזמן המחלה הייתה עוגת מוס לימון שהכנתי לה עוגה עתירת ביצים ועל בסיס מרנג (חלבונים מוקצפים). חמצמצות הלימון היתה לה נהדרת והדיאטנית עמה התייעצה אמרה שזה דווקא נהדר כי זה מאוד עשיר בחלבונים ויחזק אותה. אז אפשר ללכת על דברים לא שגרתיים - אבל עתירי קלוריות ואנרגיה - למשל -שייקים עשירים שמכילים בנוסף לפירות וכו גם סובין/זרעי פשתן/זרעי צ'יה /טחינה וכו' -שמאוד עתירים באנרגיה.. -אני מאוד מאוד ממליצה -במידה וזה לא נעשה -להתייעץ עם תזונאית מתמחה כאמור ולקבל רעיונות. אני לא יודעת מה המגבלות הבריאותיות שלאביך מעבר לתופעות הלוואי עצמן - לעתים יש ברקע גם סוכרת/בעיות בכליות או כל דבר אחר שיכול להיות מושפע מתזונה, לכן חשוב להתייעץ.

קשיים במערכת העיכול -אם הם מתבטאים גם בעצירות למשל יכולים להיות סבל נוראי וכדאי לנסות להקל על הקשיים הללו ככל האפשר. שוב - להתייעץ עם רופא - ואם אתם חשים שלא קבלתם מענה מספיק - להתייעץ עם רופא אחר ..

זה לגבי הנושא הפיזיולוגי תזונתי.
אבל יש כאן הרבה מעבר לכך - את אומרת שלדעתך ודעת אמך הוא נכנס למעגל שלילי של ייאוש. בהחלט יכול להיות. הוא חולה סרטן. כואב לו, קשה לו ,מפחיד לו נורא! (אני זורקת הנחות ,אני לא מכירה את אביך כמובן) . אינני יודעת אם בבסיסו הוא אדם אופטימי או לא, אם יש לו מטען רוחני להעזר בו או לא, אבל אף פעם לא מאוחר מדי.

מחלה כסרטן מביאה איתה המון פחדים, המון שאלות, חששות,דאגות (שלא לדבר על סבל פיזי).
אחת הבעיות שאנשים חולים נתקלים בה היא הבדידות הגדולה בתוך המחלה. לעתים - הם חוששים לדבר על כל מה שמטריד אותם - הן משום שהם מפחדים לתת שם לדברים והן בעיקר משום שהם לא רוצים להכביד על האנשים שמטפלים בהם. שוב- אינני יודעת מה טיב הקשר המשפחתי שלכם ומה סוג התקשורת. אבל בדרך כלל אם מישהו נכנס למעגל דכאוני - אחד המאפיינים הוא גם חוסר יכולת (ולפעמים גם חוסר רצון או מוכנות) לדבר עם האנשים שסביבו על המצב. האם אתם מנהלים שיחות כנות וגלויות על מצבו? האם הוא מצליח לבטא פחדים וחששות? האם אתם מביעים את החששות שלכם? האם אתם חווים יחדיו רגעים של פחד משותף ואפילו בכי? הדברים הללו מעבר לעובדה שהם מקלים על החולה לשאת את הבדידות שלו בתוך המחלה -משום שיש לו עם מי לדבר, גם מביאים להרבה רגעים של קרבה ואינטימיות. בסיטואציות כאלה - קרבה ואינטימיות הם בין הדברים הכי מעודדים שיכולים להיות.

דבר נוסף משמעותי וחשוב עד מאוד - מציאת משמעות בכל המצב. כשאדם מוצא משמעות - לחייו, למעשיו, למחשבותיו, כשאדם מוצא טעם בחיים, - יש לו בשביל מה לחיות ויש לו מה שמעודד אותו. בסיטואציות של מחלה זה לא תמיד פשוט. אנחנו מוכרעים תחת עומס המחלה - תחת הכאב והפחד, תחת כל מה שמוכר וידוע כקשור לסרטן. ולעתים שוכחים למצוא את המשמעות - אפשר לנסות ולמצוא משמעות גם בעצם המחלה - אבל זה מה שאפשר להגדיר "למתקדמים". לפני שמוצאים או מנסים למצוא את זה - אפשר להתעודד ולמצוא את המשמעות בחיים עצמם - באהבה שיש בחיינו, בבני המשפחה, בהישגים, באמונה דתית, בפילוסופית חיים, בתחביב אהוב -בעצם בכל דבר. דרך יחסית פשוטה לעורר את המשמעות הזו ולהזכיר לאדם החולה את התחושות שיש לחייו משמעות, היא ממש להזכיר לו. לשוחח על רגעים טובים שחווה בחייו, לבקש ממנו לספר זכרונות לשאול שאלות, לשחזר סיפורי ילדות או חוויות משפחתיות, להתבונן ביחד באלבומי תמונות - פעמים רבות -ברגעים כאלה - גם אדם סובל וכאוב- יחייך וישכח לרגע את הכל כשהוא משחזר את הטיול ההוא לחוף הים או את ההצלחה המקצועית שהיתה לו בסיטואציה מסוימת. כל דבר שיכול להוות זכרון טוב ושחזור של תחושה של שמחה - יכול להרים את רוחו. אפשר לנצל את הרגעים הללו סתם לקרבה וצחוק משותף ואפשר לנסות להמשיך ולשוחח על עוד דברים - בין אם זה להציע לו לקבל תמיכה וליווי בתוך המחלה ובין אם זה שיחה על משמעות החיים..
ועוד דבר - להזכיר לו גם שהוא לא המחלה. נכון - הוא חולה עכשיו, אבל מעבר לזה הוא אדם, הוא בן זוג, הוא אבא, הוא חבר, הוא עובד, וכן הלאה. לנסות לשמר כמה שיותר את התפקידים הללו - אנשים שנמצאים בתוך מחלה לעתים עסוקים כל כך במחלה ובמה שמסביבה שהם (וגם הסביבה שלהם) שוכחים שהם לא המחלה. שהם רק האדם שהיו שחולה כעת במחלה. אדם שיודע שיש בו הרבה מעבר למחלה שלו, שממשיך להיות מחובר ככל יכולתו למי שהיה לפני המחלה -שומר על הרבה כוחות ונשאר מחובר לחיים .

לגבי החשש שלך מההתמודדות שלו - אני רוצה לספר לך שלאנשים יש יצר חיים בלתי ייאמן. לעתים תראי אנשים במצבים איומים כשכל אחד מסביבם אומר -די שייגמר כבר - אבל הם עדיין נאחזים בחיים. הם עדיין איתנו. לא מזמן אמר לי מלווה שנוהג להגיד הרבה פעמים שהוא רוצה למות, אחרי שחווה חוויה של כמעט מוות - שאף אחד לא באמת רוצה למות - גם לא אנשים ששואלים את נפשם למות. אני מקווה כמובן שאביך רחוק מהמצב הזה של רצון למות או של האופציה בכלל - כי לפי מה שהבנתי ממך הגילוי היה בשלב די מוקדם ובהחלט נותנים לכם תקווה,אבל יצר החיים קיים אצל כל אחד. אנשים מסוגלים להתמודד עם דברים שלא חשבנו שיוכלו, דברים קשים קורים ועוברים - והאנשים שעברו אותם עדיין כאן.

חשוב מאוד לחזק אותו - בעיקר בתמיכה רגשית - לתת לו תחושה שיש לו משמעות, שהוא חשוב לכם, שאתם איתו. להפיג את הבדידות שלו על ידי מתן מקום עבורו להגיד מה מטריד אותו ומה מדאיג אותו.

ישנן הרבה מאוד דרכים בהם אדם יכול להתמך - כולל דברים שאפשר לעשו לבד בלי עזרה חיצונית וכלה בקבלת עזרה מבחוץ - קבוצות תמיכה, ליווי מקצועי, ליווי רוחני.
הכל תלוי כמובן בפתיחות של החולה ושל המשפחה מסביב לקבל ולהעזר בדברים חיצוניים ופנימיים כאחד.
ישנן כל מיני אפשרויות ואם תרצי לשמוע על כך יותר אשמח לפרט.

אני אתייחס לעוד דבר שקשור לדכאון - במידה וזה המצב - אפשר להתייעץ עם הרופאים שלו לגבי עזרה תרופתית לנושא הדכאון . במקרים רבים אצל חולי סרטן זה חלק מהמהלך הטיפולי ולמרות הדעות הקדומות שיש לאנשים רבים לגבי טפול אנטי דכאוני - הוא עוזר פעמים רבות. חולה סרטן מתמודד עם אין ספור בעיות והוא זקוק לכל העזרה שהוא יכול לקבל - בעיני גם טפול תרופתי במקרים מסוימים הוא עזרה מצוינת ושווה לפחות לבדוק את זה.

עוד נקודה אחת אחרונה ששוה לחשוב עליה כי גם היא יכולה להיות רלבנטית -את מתארת אותו ליד השולחן ונשמע שיש תהליך שלם של אכילה ודרמה מסביב לאוכל. לעתים קרובות -אדם חולה מחפש את המקומות בהם הוא נראה מסכן, (אפילו לא במודע) כדי לגייס אליו עוד סימפטיה ועוד תשומת לב. לעתים זה נובע מחוסר תשומת לב ולעתים ממבנה האישיות, ולעתים זו איזו בריחה להתעסקות במשהו שהוא לכאורה שולי אבל שמקטין את הצורך להתמודד עם הבעיות האמיתיות.. חשוב לשים לב גם לזה - מה יקרה אם הוא לא יקבל כל כך הרבה תשומת לב בזמן האוכל? אם הוא יאכל מה שיאכל בלי הרבה דרמה מסביב?

שוב - הכל כמובן בערבון מוגבל - אינני מכירה את אביך, את הדינמיקה המשפחתית וכל מה שמסביב..

אשמח אם תשארי איתנו ותמשיכי לכתוב - כאן או בפרטי - כרצונך.
 

MotheRonit

New member
תודה רבה. נתת לי הרבה חומר למחשבה.

אני צריכה קצת להתבשל עם זה ויודעת שאם אצטרך יש פה אוזן קשבת. תודה על הזמינות והתשובות המפורטות.
 
אבי נפטר הבוקר

מה שכתבת מהדהד לי בראש כל הזמן ועוזר לי להיות קשובה יותר לאמא שלי
ולא לשפוט אותה.

שוב תודה

בגן עדן תהא מנוחתו
 

saribon

New member
חיזקו ואימצו

התקופה הזו קשה מאוד. אני מקווה שתוכלו למצוא כח אחת אצל השניה. ואצל אנשים אחרים הקרובים אליכן.
מוות - עם כל העצב שבו -עוזר לנו פעמים רבות גם להקשיב לדברים עם הלב. שמעתי לא מזמן משפט - כשהלב נשבר - הוא נקרע לרווחה. -יש המון כאב וצער אבל יש פתח לדברים נוספים - לחיזוקים, לאהבה, לתמיכה הדדית.

אני מזמינה אותך להמשיך ולכתוב - כאן או באופן פרטי - כשתוכלי ותרצי - ולא להשאר לבד עם הקשיים.

כשאני מדברת עם אנשים שחוו אובדן - אני משתדלת לא לאחל להם להיות חזקים. אני חושבת שחשוב מאוד לדעת להתאבל ולבכות. לבטא את הצער והכאב ולא לתת להם לחנוק אותנו. אבל יותר מכך - חוזק הוא משהו סטטי מאוד, מוחזק ונוקשה - אני מעדיפה לאחל - חיזקו ואימצו - יש בזה תהליך , דינמיות, התקדמות.

אז חיזקו ואימצו - את וכל בני משפחתך. נחמה אחת היא שאביך לא סובל יותר. זה לא משנה את הצער והכאב שלכם.

ואכן - אמן - בגן עדן תהייה מנוחתו ושינוח בשלום על משכבו.
 

MotheRonit

New member
צר לי כל כך לשמוע

הרבה פעמים שמעתי בחיי "לפחות הוא כבר לא סובל" ומהמקום האגואיסטי שלי, זה לא ממש עוזר ל*רגש*, אבל בראייה מפוכחת יותר *הראש* יודע שזה נכון, ובאיזשהו מקום אני מקווה שתצליחו למצוא נחמה. גם בידיעה שהוא תמיד ימשיך לחיות בלבבות, במחשבות, בזכרונות שלכם. שלא תדעו עוד צער!
 
למעלה