קינמטיקה של תאונה בקורס 60
אחרי שיצא לי לחנוך קצת אנשים מהקורס האחרון אצלנו בתחנה(אני ארגנתי את החונכות אז חנכתי רק כשממש הייתי חייב
)ראיתי שלהרבה יש בעיה של להבין מה זה בעצם המושג "קינמטיקה של תאונה"... הרוב המוחלט של החניכים הוא בכיתה ט' או י' והם לא למדו אף פעם פיזיקה ברמה שמספיקה בשביל זה, כמו כן רוב המדריכים לא למדו לפני זה פיזיקה וחלק מציגים ניסיון לא מוצלח(לא באשמתם כמובן) להעביר את החומר. עכשיו, הרבה אנשים יכולים להגיד שהנושא הזה הוא העשרה ותו לא ואין שום סיבה להתחיל ללמד את החניכים מושגים כמו כוח,מתקף וכו'. אני אף פעם לא הסכמתי לרעיון הזה אבל חשבתי שברוב המקרים החניכים יהיו עם נהג ואז הם כבר יסתדרו איתו... הבעיה התחילה כשהייתי בתאונת שרשרת גדולה עם כמה נפגעים ושלחתי את החניכה לטפל במישהו בזמן שאני הלכתי לטפל במישהו אחר. אחרי כמה דקות באתי לראות מה קורה עם החניכה וראיתי שהיא קצת לא הסתדרה... בשיחה אחרי המקרה יצא לי להבין שהיא פשוט לא הצליחה לזהות את הפגיעות והחומרה שלהן מכיוון שמושגים בסיסיים בפיזיקה ובדינמיקה של התאונה לא מובנים לה. אמרתי לעצמי "ניחא, עוד איזה 5-6 תאונות היא תתפוס את זה"... כמה שעות אחרי זה, לקראת סוף המשמרת קיבלנו קריאה לת.ד קשה שהיתה במרחק דקות מאיתנו... כשהגענו לשם, מצאנו על איילון רכב הפוך שהיה במרחק קטן מאוד מטוטללוס...הפצוע היה בחוץ מדמם כששוטרים מציקים לו. המתנדבת רצתה לדעת למה הוא פצוע יחסית קל, למרות שהאוטו היה קווץ'... הראתי לה שהוא פגע במעקה בטחון ושהברגים נפרמו לאחר שהופעל עליהם כוח מסויים ובנוסף לכך מיכלים מים שהיו ממוקמים בנקודות מסויימות מוקפים בספוג ובמוטות פיתול מוגנים, התפוצצו ועזרו מאוד בהקטנת הפגיעות. באותו רגע הבנתי שהמתנדבים חייבים לדעת מה זה כוח ומה זה מתקף... אם ילמדו אותם שאותן החביות,מעקות בטיחות וכו' לא סתם מונעים מהרכב לעוף מהכביש, אלא גם ממלאים חלק חשוב מאוד בהקטנת העוצמה שמופעלת על הרכב, אז הם יוכלו לדעת לאיזה פגיעות לצפות... אם מתנדב לא מצליח לבד לפענח שנוסע ברכב במושב האחורי יכול להפגע בברכיו בזמן תאונה חזיתית, אז יש פה בעיה... כי ראיתי כבר מתנדבים חדשים שאמרו לפצוע לנסות לקום... באמבולנס הראתי להם אחרי זה שיש "וואחד פציעה בפיקה" (אלו המילים שיצאו לי אז
). כמו כן בפגיעות של הולכי רגל, פעם אוטו פגע בחבר שלי... אותו החבר סיפר לי שהאוטו נמעך לקיבינימט מקדימה,,,שהמכסה מנוע היה קצת מעוקם, ושלו בסה"כ היה שטף דם וקצת סריטות.. הוא שאל אותי למה זה קרה.. בדקתי את הדגם של הרכב ומה מצאתי? הרכב עומד בתקנות\המלצות(לא הצלחתי להבין מהטקסט למה כל חלק מתכוון) חדשות באירופה שאומרות שמכסה המנוע צריך להיות בנוי ממתכות גמישות יותר ושהוא צריך להיות מוגבה קצת ואם אפשרות להוספת מוטות פיתול עם מקדם נמוך מאוד בכדי לספוג את המכה ולמנוע מהולך הרגל פציעות קשות... המשכתי קצת לבדוק על הנושא(לא באופן מעמיק..אבל עשיתי סקירה קצרה) וראיתי גם שתקנות דומות הוכנסו לפני כמה שנים לגבי שלדות של מכוניות... וזאת בעקבות תאונות של מכוניות מירוץ בעיקר, הנהגים פעם היו עושים תאונות קשות במהירויות גבוהות... האוטו היה חוטף מכה... נמעך קצת מקדימה..היה קצת נזק...אבל בגדול היה אפשר להשמיש אותו מחדש... אבל הנהג היה נפצע קשה מאוד מהחגורה,הגה וכו'... מאז הכניסו שילדה גמישה יותר בשילוב של חיפוי רך יותר, שבמקרה של תאונה מגדיל את משך הזמן שבו מופעל הכוח על הנהג ובכך מונע ממנו פציעות קשות יותר(כמו לקפוץ מבניין ולנחות על המקפצה הזאת שהכבאים מנפחים...) אתם גם חושבים שכדאי קצת לעשות שינויים במערך הדרכה של הנושא הזה ולהפוך אותו למשהו קצת יותר הבנתי?
אחרי שיצא לי לחנוך קצת אנשים מהקורס האחרון אצלנו בתחנה(אני ארגנתי את החונכות אז חנכתי רק כשממש הייתי חייב