קינמטיקה של תאונה בקורס 60

עמיחי נ

New member
קינמטיקה של תאונה בקורס 60

אחרי שיצא לי לחנוך קצת אנשים מהקורס האחרון אצלנו בתחנה(אני ארגנתי את החונכות אז חנכתי רק כשממש הייתי חייב
)ראיתי שלהרבה יש בעיה של להבין מה זה בעצם המושג "קינמטיקה של תאונה"... הרוב המוחלט של החניכים הוא בכיתה ט' או י' והם לא למדו אף פעם פיזיקה ברמה שמספיקה בשביל זה, כמו כן רוב המדריכים לא למדו לפני זה פיזיקה וחלק מציגים ניסיון לא מוצלח(לא באשמתם כמובן) להעביר את החומר. עכשיו, הרבה אנשים יכולים להגיד שהנושא הזה הוא העשרה ותו לא ואין שום סיבה להתחיל ללמד את החניכים מושגים כמו כוח,מתקף וכו'. אני אף פעם לא הסכמתי לרעיון הזה אבל חשבתי שברוב המקרים החניכים יהיו עם נהג ואז הם כבר יסתדרו איתו... הבעיה התחילה כשהייתי בתאונת שרשרת גדולה עם כמה נפגעים ושלחתי את החניכה לטפל במישהו בזמן שאני הלכתי לטפל במישהו אחר. אחרי כמה דקות באתי לראות מה קורה עם החניכה וראיתי שהיא קצת לא הסתדרה... בשיחה אחרי המקרה יצא לי להבין שהיא פשוט לא הצליחה לזהות את הפגיעות והחומרה שלהן מכיוון שמושגים בסיסיים בפיזיקה ובדינמיקה של התאונה לא מובנים לה. אמרתי לעצמי "ניחא, עוד איזה 5-6 תאונות היא תתפוס את זה"... כמה שעות אחרי זה, לקראת סוף המשמרת קיבלנו קריאה לת.ד קשה שהיתה במרחק דקות מאיתנו... כשהגענו לשם, מצאנו על איילון רכב הפוך שהיה במרחק קטן מאוד מטוטללוס...הפצוע היה בחוץ מדמם כששוטרים מציקים לו. המתנדבת רצתה לדעת למה הוא פצוע יחסית קל, למרות שהאוטו היה קווץ'... הראתי לה שהוא פגע במעקה בטחון ושהברגים נפרמו לאחר שהופעל עליהם כוח מסויים ובנוסף לכך מיכלים מים שהיו ממוקמים בנקודות מסויימות מוקפים בספוג ובמוטות פיתול מוגנים, התפוצצו ועזרו מאוד בהקטנת הפגיעות. באותו רגע הבנתי שהמתנדבים חייבים לדעת מה זה כוח ומה זה מתקף... אם ילמדו אותם שאותן החביות,מעקות בטיחות וכו' לא סתם מונעים מהרכב לעוף מהכביש, אלא גם ממלאים חלק חשוב מאוד בהקטנת העוצמה שמופעלת על הרכב, אז הם יוכלו לדעת לאיזה פגיעות לצפות... אם מתנדב לא מצליח לבד לפענח שנוסע ברכב במושב האחורי יכול להפגע בברכיו בזמן תאונה חזיתית, אז יש פה בעיה... כי ראיתי כבר מתנדבים חדשים שאמרו לפצוע לנסות לקום... באמבולנס הראתי להם אחרי זה שיש "וואחד פציעה בפיקה" (אלו המילים שיצאו לי אז
). כמו כן בפגיעות של הולכי רגל, פעם אוטו פגע בחבר שלי... אותו החבר סיפר לי שהאוטו נמעך לקיבינימט מקדימה,,,שהמכסה מנוע היה קצת מעוקם, ושלו בסה"כ היה שטף דם וקצת סריטות.. הוא שאל אותי למה זה קרה.. בדקתי את הדגם של הרכב ומה מצאתי? הרכב עומד בתקנות\המלצות(לא הצלחתי להבין מהטקסט למה כל חלק מתכוון) חדשות באירופה שאומרות שמכסה המנוע צריך להיות בנוי ממתכות גמישות יותר ושהוא צריך להיות מוגבה קצת ואם אפשרות להוספת מוטות פיתול עם מקדם נמוך מאוד בכדי לספוג את המכה ולמנוע מהולך הרגל פציעות קשות... המשכתי קצת לבדוק על הנושא(לא באופן מעמיק..אבל עשיתי סקירה קצרה) וראיתי גם שתקנות דומות הוכנסו לפני כמה שנים לגבי שלדות של מכוניות... וזאת בעקבות תאונות של מכוניות מירוץ בעיקר, הנהגים פעם היו עושים תאונות קשות במהירויות גבוהות... האוטו היה חוטף מכה... נמעך קצת מקדימה..היה קצת נזק...אבל בגדול היה אפשר להשמיש אותו מחדש... אבל הנהג היה נפצע קשה מאוד מהחגורה,הגה וכו'... מאז הכניסו שילדה גמישה יותר בשילוב של חיפוי רך יותר, שבמקרה של תאונה מגדיל את משך הזמן שבו מופעל הכוח על הנהג ובכך מונע ממנו פציעות קשות יותר(כמו לקפוץ מבניין ולנחות על המקפצה הזאת שהכבאים מנפחים...) אתם גם חושבים שכדאי קצת לעשות שינויים במערך הדרכה של הנושא הזה ולהפוך אותו למשהו קצת יותר הבנתי?
 

Anusha

New member
דעתי...

שכן צריך להעמיק עם הנושא הזה בקורס 60. אם כבר מעמיקים ולומדים את זה יותר אז שיהיה פשוט ומובן. בלי כל מיני מונחים של פיזיקה
[כי כמו שאמרת- לא כולם למדו/לומדים פיזיקה]. וכשהעניין הזה יהיה מוכן לקורסים כבר, הייתי מניחה שעדיף לעשות מהין השתלמות למתנדבים שלא למדו על זה בקורס 60. כי בכל זאת...לאף מתנדב לא יזיק לדעת לאיזה פגיעות לצפות בתאונות שונות [ושוב:), כמו שאמרת-יש כאלה שלא יודעים להעריך איזה פגיעות יש מתאונות שונות].
 

עמיחי נ

New member
זה גם נכון

אבל אחרי שילמדו לאיזה פגיעות צריך לצפות בסוגים שונים של תאונה (שזה באמת אחד החלקים החשובים ביותר בהרצאה הזאת...יוצא לי המון להשתמש בזה) כדאי להסביר את המנגנון פציעה... להסביר למה בחלק מהמקרים הפציעות קשות יותר ולמה בחלק הן קלות יותר... להסביר בדרך הזאת את הפעילות של הכרית אוויר ולמה היא עלולה לגרום לפציעות ואיך היא מצילה חיים במקרה הצורך.
 
קורס 60 כשמו כן הוא

קורס של 60 שעות, ונכון שבפועל נותנים יותר, אבל יש גבול לכמה יותר אפשר לתת. שיעור קינמטיקה בטראומה הוא כזה שמסביר בפשטות לאיזה פגיעות אפשר לצפות במקרה של תאונות דרכים שונות, נפילה מגובה ועוד. עם כל זאת יש גבול לכמה ארוך השיעור יכול להיות. כל הדוגמאות שנתת הן יפות וטובות אבל הן דורשות אחד משניים: ידע בפיזיקה או ידע מאוד גדול במבנה הרכב. מה שלא תמיד יש למדריכים. מעבר לכך הוא דורש לא מעט זמן של הסברה. אם זאת, וכיוון שאתה חושב שזה כל כך חשוב. קח את כל הנקודות הללו שהעלת ואת כל אלו שאתה מוצא לנכון להעלות והעבר אותן במסודר למדריכים בתחנה שלך (ואתה מוזמן לפרסם אותן גם כאן) שימושי זה תמיד יהיה, ותמיד אם יש זמן ומקום בקורס אפשר אפילו יהיה להכניס אותן. אגב, תארת מתנדבת חדשה דנדשה בסיפור שלך - לרוב למתנדבים חדשים לוקח זמן לתרגם את מה שנלמד בקורס "על יבש" לשטח. לשם כך מיועדת תקופת החונכות ואנחנו בתור החונכים שלהם צריכים לעזור להם ליצור את התרגום הזה.
 

עמיחי נ

New member
היא עשתה 20 משמרות...

אבל גם 50 לא היו עוזרות לה.. צריכים ללמוד את הדברים האלו. את צודקת ברעיון שזה קורס 60, אני אישית תמיד אוהב להסחף עם נושאים לכל מני כיוונים אחרים לגמרי (אני מגביר היסטוריה בבית הספר והמורה כל הזמן עוצר אותי כשאני נסחף מנושא אחד לדברים שלגמרי לא קשורים לרעיון הכללי
) מה את אומרת, אולי כדאי להציע את זה בתור נושא העשרה שיועבר למתנדבים? משהו כמו שעתיים שלוש על נושא הקינמטיקה בפיזיקה וההשלכות שלה על תאונה ודרכי הטיפול בה? זה גם יתן לי סיבה טובה ללחוץ מחדש על המזכירות נוער אצלנו (שהחל מיום חמישי אני מתחיל להיות נוכח בישיבות שלהם וינסה לדאוג לכך שהעבודה תעשה) לקדם את נושא השת"פ שהתחלתי לעשות עם צופי אש. הרעיון היה שהם ילמדו אותנו על הציוד שלהם, חילוץ מרכב, התנהגות בזירות מסוכנות וכו'... והמדריכים אצלנו יעבירו להם קורס של נאמני החייאה עם כמה דגשים שחשובים להם.
 
העשרות הן תמיד דבר מבורך

ואם תוכלו לארגן מי שידריך אותן זה בכלל יהיה נהדר 20 משמרות זה כלום, גם לתחנה כמו תל אביב שעושים כמות נדיבה של נסיעות במשמרת. אני מאמינה שמתנדב טוב עם מספיק נסיון לא יצטרך את הקינמטיקה מהסיבה הפשוטה ש ABC בסיסי יעזור לו לגלות את כל הפגיעות הקיימות אצל הפצוע. אני מסכימה איתך שקינמטיקה היא דבר חשוב, ולכן הבסיס שלה נמצא בקורס השישים. אני גם מאמינה שאותה מתנדבת היא לא פונקציה כיוון שאחד אינו יכול להעיד על הכלל. כפי שכבר אמרתי קודם. רכז את החומר בצורה מסודרת, אתה גם יותר ממוזמן לפרסם אותו בפורום למען כולנו. את החומר תפיץ הלאה, רצוי אפילו לכל המתנדבים. כעיקרון מועצת הנוער לא אמורה להיות אחראית על הדרכות והעשרות, במידה ואצלכם היא אחראית על הנושאים האלו כמובן מומלץ להעלות את זה בפניה.
 

עמיחי נ

New member
סבבה...

אם זה אפשרי מבחינת החוקים של מד"א אני יותר מאשמח לקחת על עצמי לארגן מצגת בנושא הזה, יש לי המון חומר על הונשא מהאוניברסיטה,בצפר וכו'... אני ינסה לשלב את זה עם המצגת הקיימת על קינמטיקה של תאונה בתוספת של כמה תמונות שלי יש וזאת תוכל להיות אחלה של העשרה.
 

עמיחי נ

New member
אוקיי..התחלתי לעבוד על זה..

אני אשמח אם אנשים יוכלו להעלות פה או לשלוח לי באימייל [email protected] תמונות של תאונות שבהן ניתן לראות פגיעות ראש, פגיעות במעקות ביטחון וכו'... עמיחי
 

Beigelman

New member
עמיחי איש יקר :)

קודם כל, רעיון טוב, אהבתי. אני רוצה לציין קודם כל שמעבר לכל ההדרכה של הנושאים הנ"ל, צריך להקדיש זמן מסוים להסביר טוב טוב לחניכים איך מה שהם לומדים בכלל קשור לקינמטיקה ולתאונות הדרכים. בכל מקרה, יש לי שאלה. ראיתי שמעבר לכך שאתה נכנס לפיסיקה (לא גבוהה, אבל יותר גבוהה, אבל יותר גבוהה מהרמה של חניך קורס שישים.) אתה נכנסת גם לנושא חוזק חומרים, אני בטוח שרוב המדריכים בארץ אין להם מושג בכלל בנושא הזה (הרוב המוחץ של מדריכי הנוער לפי דעתי), איך מדריך יכול ללמד משהו שהוא בעצמו לא יודע?
 

עמיחי נ

New member
החומר די פשוט...

והרעיון שלי הוא לא להבין מה הכוונה בחוזק של חומרים מבנה אטומי של כל אחד וכו' (כי גם לי אין יותר מדי מושג...) אלא להבין את הרעיון הכללי ואת הצורה שבה זה מתבטא בשטח... אין צורך להסביר מה זה מודול יאנג וכו' אלא רק איך זה בא לידי ביטוי כאשר השילדה מתעקמת בזמן התאונה וכו'... אחרי שבדקתי את הנושא עוד קצת אני חושב שאם רוצים לעשות את זה באמת טוב צריך לקבל נתוני ריסוק של מכוניות שעבור עיבוד כלשהו ואני לא חושב שאני גורם שיכול לנתח את הנתונים בצורה רשמית אז אני חושב שיש צורך לערב גורמים בכירים יותר :-\ אני חושב איך לפתור את הבעיה הזאת ואיך לקבל יותר נתונים לגבי מעקות ביטחון וכו'
אני מקווה שקצת אחרי שאני יסיים עם הפסיכומטרי אני יוכל להגיש טיוטא ראשונה...
 

Rockamora

New member
דווקא אצלינו..

כולם הבינו את נושא הקינמטיקה ממש טוב. כנראה שהיו לנו מדריכות טובות.. זה לא כזה מסובך להסביר את כל הנושא סביב אנרגיה קינטית ואיך היא פועלת..
 

עמיחי נ

New member
?

אני בספק שלמדתם איך אנרגיה קינטית פועלת
... אולי מעברי אנרגיה למדתם
וכן...יכול להיות מאוד שהיו לכם מדריכות טובות עם רקע מסויים או פשוט הבנה מופשטת טובה שעזרה להן להעביר לכם את החומר. ד"א מה למדתם בנושאי אנרגיה?
 

Rockamora

New member
כמו שאמרת! מעברי אנרגיה

איך האנרגיה עוברת מהצד המרוסק של הרכב ועד לצידו השני דרך הנהג והנוסעים. זה היה ההסבר הראשון שרק תלמידי פיסיקה שהיו בקורס הבינו. אבל אז בא הסבר יותר מופשט- בן אדם שקופץ ונוחת על הרגלים יחשד כנפגע עמ"ש\עמש"צ. האנרגיה\זעזוע שנוצר\ת מהפגיעה בקרקע עובר מהנעל ואז קצה הגולגולת דרך כל חוליה וחוליה בעמ"ש. גם למדנו איך להעריך מראש פגיעות בנפגעים רק מממבט על הקינמטיקה של התאונה. אותו עם קורי עכביש על החלון ומעיכה מלאה של הפרונט נחשוד ישר לפגיעות ראש [קורי עכביש על השמשה הקדמית] רגלים שבורות אולי אפילו קטיעות מדחיקת הפרונט לתוך תא הנוסעים.
 

עמיחי נ

New member
נוקאאוטים למדתם?

לי היה מורה שמאוד אהב ג'ודו... וכל שיעור בפיזיקה היה קשור להסברים פיזיקליים של מכות (בניגוד למרצה שלי באוניברסיטה לפיזיקה שכל דבר היה קשור לאיך חלקיקים מתנהגים כמו ילדים היפראקטיביים ולאיך מחשבים אחוז אלכוהול במשקאות
) אז למדנו איך "מתנהג" המוח במכות חזקות ואיך נגרמים נוקאאוטים...וכו'
עוד משהו מעניין... פעם בדרך חזרה מהאוניברסיטה ראיתי תאונה מאוד מעניינת שבה הבגאז' הלך טוטלוסט והיה מעוך לגמרי, אבל במכונית השניה הקדימה היה בסדר גמור ואף אחד כמעט לא נפצע בתאונה הזאת (מי שנפגע היה בעיקר מחרדה).. אחרי שחשבתי על זה הבנתי שהבגאז' באותו היה מוגבה ונראה שהוא ישב על השילדה במקום להיות מחובר אליה אז מה שקרה בתאונה זה שהוא ספג את עיקר המכה והקטין את "אימפקט" על הנוסעים ברכב שנפגע...כמו קפיץ
. הראייה הזאת של הפיזיקה של התאונה יכולה להיות עוד דרך לנחש מה יהיו הפגיעות בתאונה.
 
למעלה