קיפוד במארת חולדה../images/Emo140.gif
לקט חילופי מכתבים בין זן מאסטר סונג סאן ותלמידיו התקבץ לספר "אפר על הבודהה". להלן תרגום של סיפור אחד מתוך הספר. מקווה שתיהנו - אשמח לקבל תגובותיכם. 28. קיפוד במאורת חולדה 10 באוגוסט, 1974 סאן סה נים (זן מאסטר) היקר, תודה רבה לך על השיעור האחרון שלך – התנצלותי הכנה על זה שאני מלכלך את הדף הלבן והנקי הזה במחשבותיי, ואפילו במחשבות על מחשבות. מצבי הכללי מצוין. ההוראה שלי כאן בבולדר (קולורדו) היא הטובה ביותר שהייתה אי פעם – ההתלהבות, הכנות והרעב של הסטודנטים שלי עוזרים לי להתרומם מעל עצמי לעיתים. התרגול שלי ממשיך (אני קד 108 קידות כל בוקר) והבריאות שלי פורחת. החשיפה הראשונה שלי להרים אמיתיים היא מעבר למילים. אני מנסה להגיע לנקודה החביבה שלי, ליד אגם קפוא בגובה 10,000 רגל. "מי אני?" בגובה 10,000 רגל!!! לעיתים אני מתגעגע אליך. רינפוצ´ה הוא מאסטר טנטרי – יש הרבה שתייה, סקס, סמים וכד´. לפני עשר שנים כל זה היה יכול לרגש אותי; עכשיו אני רק מתבונן. מספר שאלות. מהי מערכת היחסים בין לשאול "מה אני?" וזרם המחשבות, תפישות וכד´? למשל, האם אתה מכוון את השאלה למחשבה מסוימת, כאבים בברך כשיושבים וכד´? כשמחשבה באה האם לשאול "למי המחשבה הזאת באה?" האם לעשות זאת עם כל מחשבה בתורה? עם כל תחושה דומיננטית? או האם פשוט להשאיר את השאלה בחיים ולתת לכל שאר הדברים לבוא וללכת? במילים אחרות, האם אתה ער לתוכן המיינד שלך ושואל את השאלה עם כל אירוע במיינד שלך, או שהאם אינך שם לב לתוכן המיינד, ומזרים אנרגיה לשאלה עצמה במקום זאת? בהקשר זה ישנן מספר בעיות חוזרות על עצמן של הסטודנטים שלי. סטודנטים רבים שאלו אותי כיצד להתמודד עם בעיות כמו פחד, כעס, אוננות וכד´? האם עליהם להכיר בפחד ואז לשאול למי הפחד הגיע? האם עליהם לתת להכל לקרות ולהזרים אנרגיה לשאלה הגדולה? חלק מהבעיה היא שאנשים יכולים לשאול את השאלה תוך כדי זרם מחשבות יומיומי, אולם כשיש אירוע דרמטי, בעיות אישיות מופיעות, קשה להם להתחבר לשאלה, הנראית באותו רגע רחוקה. אני מצפה לראותך בקרוב. מתי אתה עוזב לקליפורניה? אני מקווה לחזור בזמן לסשין באוגוסט. נראה שלא אצליח להכיר את המרכז – הרבה שינויים. עד אז, אני מקווה שבריאותך והאנגלית שלך טובים. באהבה ביון ג´ו נ.ב. אולי השיעור הכי גדול שלי כאן הוא שיעור שלילי. החשיפה שיש לי כאן לכל כך הרבה מורים שונים ודרכים שונות רק הראתה לי עד כמה גישתך בולטת בבהירותה. אנשים כאן מדברים, קוראים וחושבים אפילו יותר ממני!!! האם היית מאמין?? 15 באוגוסט, 1974 מה שלומך, ביון ג´ו? תודה לך על מכתבך הארוך. אני כבר מבין שההוראה שלך טובה מאוד. קודם רק הבנת הכל; עכשיו תפשת את ה- HIT. שתייה, סקס, סמים – פעולות אלה אינן טובות או רעות. אולם אנשים נקשרים לפעולות אלה בקלות רבה. אנשים צעירים באמריקה נקשרים במיוחד לסקס. זן מאסטר וון היו אמר שלהתעסק בסקס זה כמו קיפוד שזוחל לתוך מאורת חולדה: קל להיכנס, בלתי אפשרי לחזור אחורה, לא משנה כמה הוא מנסה. אנשים יוצרים קרמה בפעולות הנעשות מתוך היקשרות. קרמה פירושה מחסום. מחסום הוא סבל. אם מישהו אינו קשור לשתיה, סקס וכד´ אז אין מחסום. אין מחסום זה חופש. חופש משמעותו - אני גדול. עליך לבדוק ולראות האם לאנשים יש היקשרות לשתיה וסקס. אנשים רבים אומרים: "אני לא קשור לזה וזה." אבל ה- "אני לא קשור" הזה היא מחשבה הנובעת מהיקשרות. "אני לא קשור" זהה לחלוטין ל"אני קשור". לגבי "מה אני?" - "מה אני?" האמיתי היא השאלה השלמה. רק מיינד "לא יודע". כל השאלות ששאלת במכתבך הן מחשבות. אם אתה שומר על "מה אני?" שלם, אז אתה לא יודע "מה אני?" כל המחשבות נחתכו, אז כיצד יכולה שאלה להופיע? לשאול מיהו זה שחושב היא לא הדרך הנכונה. זוהי מחשבה דואלית (ניגודית). זוהי שאלה ניגודית, לא שאלה שלמה, השאלה המושלמת. כאב הוא כאב, שאלה היא שאלה. למה לשאול שאלה לגבי כאב? אם אתה שומר על השאלה השלמה אין כאב. הפעולות האלה - כעס, פחד וכד´ - נוצרו על ידי קרמה מהעבר, אז תוצאותיהן הן פעולות שנעשות בכעס, פחד וכד´. אם אדם יושב זן, הוא יגרום לקרמה שלו להיעלם והוא לא יהיה תפוס בפעולות אלה. אז אם אתה מפחד, כועס וכד´ פשוט תנסה זן. אם קורה שאתה מתרגז, זה בסדר, אל תדאג. "אני רוצה לחתוך את הכעס הזה!" – זה רק מחשבות. כעס הוא לא טוב ולא רע. רק אל תיקשר לזה . רק לשאול "מה אני?" והפעולה עצמה תיעלם במהירות. כשהבודהה היה בחיים, הייתה זונה ששמה היה עברו-מיליון. כל יום היא הייתה מוכרת את גופה פעמים רבות. כל יום גברים רבים באו והיה להם סקס איתה. אולם כל גבר שהיה לו סקס איתה הגיע להארה. אז היא רק השתמשה בסקס ללמד בודהיזם. כשגבר היה מגיע אליה היו לו תשוקות רבות. אולם לאחר שהיה איתה לא היו לו תשוקות כלל, הוא הבין את האני האמיתי שלו, והלך משם עם מיינד בהיר. הסקס הזה הוא לעזור לכל הברואים סקס. אולם אם היה לי סקס רק כי אהבתי את זה, בגלל תשוקותיי, התוצאה של זה תהיה סבל. אז הפעולות עצמן אינן טובות או רעות; הכוונה חשובה. אם אתה חושב שמשהו הוא טוב, אז זה טוב; אם אתה חושב שמשהו הוא רע, הוא רע. אם אתה רוצה להשתחרר ממחשבות ומקרמה עליך לתרגל זן. גם אני מתגעגע אליך. מתי תחזור לקיימברידג´ זן סנטר? אני עוזב לקליפורניה ב- 17-18 לספטמבר ואהיה בקיימברידג´ בסשין אוגוסט איתך. יש לי שאלה בשבילך: כשמישהו שאל את זן מאסטר לין צ´י שאלה, הוא היה צועק "קטץ!!!" זן מאסטר דוק סאן רק היה מכה את השואל. זן מאסטר קו ג´י היה מרים אצבע אחת. האם שלושת התשובות אותו דבר או שונות? אם תענה לי, אני אכה אותך שלושים פעם, ואם לא תענה לי, אני אכה אותך שלושים פעם. מה אתה יכול לעשות? להתראות בקרוב, ס.ס.
לקט חילופי מכתבים בין זן מאסטר סונג סאן ותלמידיו התקבץ לספר "אפר על הבודהה". להלן תרגום של סיפור אחד מתוך הספר. מקווה שתיהנו - אשמח לקבל תגובותיכם. 28. קיפוד במאורת חולדה 10 באוגוסט, 1974 סאן סה נים (זן מאסטר) היקר, תודה רבה לך על השיעור האחרון שלך – התנצלותי הכנה על זה שאני מלכלך את הדף הלבן והנקי הזה במחשבותיי, ואפילו במחשבות על מחשבות. מצבי הכללי מצוין. ההוראה שלי כאן בבולדר (קולורדו) היא הטובה ביותר שהייתה אי פעם – ההתלהבות, הכנות והרעב של הסטודנטים שלי עוזרים לי להתרומם מעל עצמי לעיתים. התרגול שלי ממשיך (אני קד 108 קידות כל בוקר) והבריאות שלי פורחת. החשיפה הראשונה שלי להרים אמיתיים היא מעבר למילים. אני מנסה להגיע לנקודה החביבה שלי, ליד אגם קפוא בגובה 10,000 רגל. "מי אני?" בגובה 10,000 רגל!!! לעיתים אני מתגעגע אליך. רינפוצ´ה הוא מאסטר טנטרי – יש הרבה שתייה, סקס, סמים וכד´. לפני עשר שנים כל זה היה יכול לרגש אותי; עכשיו אני רק מתבונן. מספר שאלות. מהי מערכת היחסים בין לשאול "מה אני?" וזרם המחשבות, תפישות וכד´? למשל, האם אתה מכוון את השאלה למחשבה מסוימת, כאבים בברך כשיושבים וכד´? כשמחשבה באה האם לשאול "למי המחשבה הזאת באה?" האם לעשות זאת עם כל מחשבה בתורה? עם כל תחושה דומיננטית? או האם פשוט להשאיר את השאלה בחיים ולתת לכל שאר הדברים לבוא וללכת? במילים אחרות, האם אתה ער לתוכן המיינד שלך ושואל את השאלה עם כל אירוע במיינד שלך, או שהאם אינך שם לב לתוכן המיינד, ומזרים אנרגיה לשאלה עצמה במקום זאת? בהקשר זה ישנן מספר בעיות חוזרות על עצמן של הסטודנטים שלי. סטודנטים רבים שאלו אותי כיצד להתמודד עם בעיות כמו פחד, כעס, אוננות וכד´? האם עליהם להכיר בפחד ואז לשאול למי הפחד הגיע? האם עליהם לתת להכל לקרות ולהזרים אנרגיה לשאלה הגדולה? חלק מהבעיה היא שאנשים יכולים לשאול את השאלה תוך כדי זרם מחשבות יומיומי, אולם כשיש אירוע דרמטי, בעיות אישיות מופיעות, קשה להם להתחבר לשאלה, הנראית באותו רגע רחוקה. אני מצפה לראותך בקרוב. מתי אתה עוזב לקליפורניה? אני מקווה לחזור בזמן לסשין באוגוסט. נראה שלא אצליח להכיר את המרכז – הרבה שינויים. עד אז, אני מקווה שבריאותך והאנגלית שלך טובים. באהבה ביון ג´ו נ.ב. אולי השיעור הכי גדול שלי כאן הוא שיעור שלילי. החשיפה שיש לי כאן לכל כך הרבה מורים שונים ודרכים שונות רק הראתה לי עד כמה גישתך בולטת בבהירותה. אנשים כאן מדברים, קוראים וחושבים אפילו יותר ממני!!! האם היית מאמין?? 15 באוגוסט, 1974 מה שלומך, ביון ג´ו? תודה לך על מכתבך הארוך. אני כבר מבין שההוראה שלך טובה מאוד. קודם רק הבנת הכל; עכשיו תפשת את ה- HIT. שתייה, סקס, סמים – פעולות אלה אינן טובות או רעות. אולם אנשים נקשרים לפעולות אלה בקלות רבה. אנשים צעירים באמריקה נקשרים במיוחד לסקס. זן מאסטר וון היו אמר שלהתעסק בסקס זה כמו קיפוד שזוחל לתוך מאורת חולדה: קל להיכנס, בלתי אפשרי לחזור אחורה, לא משנה כמה הוא מנסה. אנשים יוצרים קרמה בפעולות הנעשות מתוך היקשרות. קרמה פירושה מחסום. מחסום הוא סבל. אם מישהו אינו קשור לשתיה, סקס וכד´ אז אין מחסום. אין מחסום זה חופש. חופש משמעותו - אני גדול. עליך לבדוק ולראות האם לאנשים יש היקשרות לשתיה וסקס. אנשים רבים אומרים: "אני לא קשור לזה וזה." אבל ה- "אני לא קשור" הזה היא מחשבה הנובעת מהיקשרות. "אני לא קשור" זהה לחלוטין ל"אני קשור". לגבי "מה אני?" - "מה אני?" האמיתי היא השאלה השלמה. רק מיינד "לא יודע". כל השאלות ששאלת במכתבך הן מחשבות. אם אתה שומר על "מה אני?" שלם, אז אתה לא יודע "מה אני?" כל המחשבות נחתכו, אז כיצד יכולה שאלה להופיע? לשאול מיהו זה שחושב היא לא הדרך הנכונה. זוהי מחשבה דואלית (ניגודית). זוהי שאלה ניגודית, לא שאלה שלמה, השאלה המושלמת. כאב הוא כאב, שאלה היא שאלה. למה לשאול שאלה לגבי כאב? אם אתה שומר על השאלה השלמה אין כאב. הפעולות האלה - כעס, פחד וכד´ - נוצרו על ידי קרמה מהעבר, אז תוצאותיהן הן פעולות שנעשות בכעס, פחד וכד´. אם אדם יושב זן, הוא יגרום לקרמה שלו להיעלם והוא לא יהיה תפוס בפעולות אלה. אז אם אתה מפחד, כועס וכד´ פשוט תנסה זן. אם קורה שאתה מתרגז, זה בסדר, אל תדאג. "אני רוצה לחתוך את הכעס הזה!" – זה רק מחשבות. כעס הוא לא טוב ולא רע. רק אל תיקשר לזה . רק לשאול "מה אני?" והפעולה עצמה תיעלם במהירות. כשהבודהה היה בחיים, הייתה זונה ששמה היה עברו-מיליון. כל יום היא הייתה מוכרת את גופה פעמים רבות. כל יום גברים רבים באו והיה להם סקס איתה. אולם כל גבר שהיה לו סקס איתה הגיע להארה. אז היא רק השתמשה בסקס ללמד בודהיזם. כשגבר היה מגיע אליה היו לו תשוקות רבות. אולם לאחר שהיה איתה לא היו לו תשוקות כלל, הוא הבין את האני האמיתי שלו, והלך משם עם מיינד בהיר. הסקס הזה הוא לעזור לכל הברואים סקס. אולם אם היה לי סקס רק כי אהבתי את זה, בגלל תשוקותיי, התוצאה של זה תהיה סבל. אז הפעולות עצמן אינן טובות או רעות; הכוונה חשובה. אם אתה חושב שמשהו הוא טוב, אז זה טוב; אם אתה חושב שמשהו הוא רע, הוא רע. אם אתה רוצה להשתחרר ממחשבות ומקרמה עליך לתרגל זן. גם אני מתגעגע אליך. מתי תחזור לקיימברידג´ זן סנטר? אני עוזב לקליפורניה ב- 17-18 לספטמבר ואהיה בקיימברידג´ בסשין אוגוסט איתך. יש לי שאלה בשבילך: כשמישהו שאל את זן מאסטר לין צ´י שאלה, הוא היה צועק "קטץ!!!" זן מאסטר דוק סאן רק היה מכה את השואל. זן מאסטר קו ג´י היה מרים אצבע אחת. האם שלושת התשובות אותו דבר או שונות? אם תענה לי, אני אכה אותך שלושים פעם, ואם לא תענה לי, אני אכה אותך שלושים פעם. מה אתה יכול לעשות? להתראות בקרוב, ס.ס.