קנים

דוד1000

New member
קנים

וכמנהג הדובר ב"דעת אמת" להתעסק, משום מה, ברמשים חיות ובהמות, גם עכשיו נטפל לעיסוקו החביב, [שבו התמחה בצפון בתקופת התחפשותו לדתי], ויש לו בעיות עם הקנה של הבהמה שלו. שבחולין מ"ה ע"ב כתוב שיש שלושה קנים בגוף: אחד פורש ללב ואחד פורש לריאה ואחד פורש לכבד לדון כמה צריך להיות חסר בהם בשביל שהבהמה תהיה טריפה. לא כתוב מאיפה מתחילים קנים אלה, רק איפה נגמרים. אך רש"י מסביר על ´תלתא קני הוו´: "לאחר שהקנה נכנס לחזה מתפצל לשלושה", ועל ´חד פריש לריאה´ מסביר: "ומתחלק בתוכה והן הן סמפונות". ולכאו´ משמע שהקנה עצמו מתפצל לג´ ונכנס לג´ המקומות האלה. וע"ז שואלים האחרונים שבמציאות רק קנה הנשימה בלבד נכנס לריאה, ושני האחרים יוצאים מהלב ומובילים דם. כך שואל ה"יד יהודה" בפתיחה לסי´ מ´, והסטייפלר בקה"י י"ז מביא שאלה זו במכתב מחכם אחד. והנה, לא פחות ולא יותר, ראיה לאי ידיעת חז"ל, וסיבה להתפקר...! . שהרי אותו אחד שמקשה שאלה זו, היד יהודה, הוא עצמו מדייק מהרמב"ם שסובר שאין קשר בין הקנים, כי הלכותיהם כתובות בנפרד. א"כ לרמב"ם זה ודאי כפי המציאות, א"כ חז"ל לא טעו כלל, אלא אדרבא, ידעו המציאות של אנטומית הבהמה יותר מכל עם! (עי´ לקמן מאינ´ עברית). ורק לרש"י קשה. ולמרות שאין בזה שום נפ"מ, כי אותם דיני הטריפה יהיו על על הקנים בין קשורים זב"ז ובין אם לא, א"כ לכל היותר, ביאור המציאות היא מחלוקת ראשונים היאך המציאות בדבר זה שלא נפ"מ להלכה. אך האחרונים אומרים שגם רש"י סובר כרמב"ם, ואין כוונת רש"י שמתפצלים מקנה אחד ממש, אלא שנראים דבוקים בו ומתפצלים ממנו. ועי´ ההסבר עם ציורים בטוטו"ד בס´ היפה "שיחת חולין" עמ´ קס"ב-קס"ג, עי"ש שכך הסבירו היד יהודה, ערוה"ש והסטייפלר. הוא העיז לפתוח מלתעותיו על הטהור וקדוש הסטייפלר, כי כתב שיש איזה סימפון מסמפוני הכבד שנכנס לריאה, וכך יוכל מחט לעבור בין הריאה לכבד, והטמא לעג לטהור. וזה מכיוון שלא הבין את דבריו הקדושים והנפלאים שבאו להסביר איך מגיע מחט ריאה לכבד למרות שאין חיבור נראה. דהיינו: הסטייפלר הוא שעורר הבעיה המציאותית, שהגמ´ אומרת ששייך שיעבור מחט דרך הסימפונות בלי לנקוב. וזה דבר שרופאי בהמה מעידים שיכול לקרות, כפי שאציין מיד. ומשום מה "שכח" הדובר ב"דעת אמת" ש"ידידו הטוב" [בדמיונו] ה"יד יהודה" מסביר בדיוק כך בסוגיא בחולין מ"ח ע"ב. ועי´ ב"שיחת חולין" דף רס"ג שלא נבהל להוסיף על דברי שניהם שהסימפון אינו ישיר מהריאה ללב, אלא עובר דרך הלב, עי"ש תמונות מדוייקות של המסלול לפי המציאות. וזה שאין הדובר ב"דעת אמת" מעודכן במציאות האמתית, היא המציאות החז"לית שילך וילעג על עצמו ולא על היודעים. ועי´ בחוברת "מבית לוי" מבית מדרשו של הגר"ש ואזנר שליט"א ניסן תשנ"ה מאמר של הגר"א ליכטנשטיין- רב בית המטבחים של מרבק, שכתב מאמר היאך מציאותית מגיע מחט מהריאה ללב ולכבד, ומעיד על מעשה אצלם שפתחו לב הבהמה ומצאו מחט והלב היה שלם מבחוץ, ורופאי בית המטבחים אמרו שהדרך היחידה שיכול להגיע לשם זה דרך הסימפונות דרך מחזור הדם. שוב הדובר ב"דעת אמת" מפגר בעידכונים המדעיים.
 

G o v er n o r

New member
"ורופאי בית המטבחים אמרו שהדרך

היחידה שיכול להגיע לשם זה דרך הסימפונות דרך מחזור הדם" נשמע אדיוטי להחריד. מחט שנשאפה לדרכי הנשימה של בהמה לא תעבור למחזור הדם דרך הסמפונות, מכיוון שפשוט אין מעבר למוצקים מדרכי הנשימה אל מחזור הדם של הריאה. הדבר היחיד היכול לעבור מדרכי הנשימה אל מחזור הדם הוא האויר, וזה נעשה בדרך של פעפוע. המעברים בסמפונות עצמן נעשים צרים והולכים כמו פרקטל תלת-ממדי ולגבי כל ארך נתון של מחט, מגיע מהר מאד הרגע בו המחט נתקעת בסמפונות. כאמור, _אין_ מעבר למוצקים מן הסמפונות אל מחזור הדם. רק גאזים יכולים לעבור. משמע, לפנינו עוד דיון _דמיוני_, _היפותטי_, _תאורטי_ באנטומיה של הבהמה, אשר מוצאים לפעמים בגמרא. חכמים נוהגים לעתים ליצור בהבל פה סיטואציות דמיוניות לא מציאותיות, רק כדי לחדד ענינים הלכתיים וללבנם. אין הם מתכוונים לומר שדברים אלה יכולים להתרחש במציאות. אולם, הפאגאנים, בהם משופע עם ישראל, לרוע מזלנו, נוטלים אמירות דמיוניות אלה ו"מסבירים" בעזרתם "נפלאות" שאף בר-דעת לא טען מעולם שהן מציאותיות...
 

פלסטיק

New member
רחמי עליך אחי

עומד כאן ומסביר לנו שרשי לא הבין דבר בגופם של יונקים. כל כך הרבה טעויות שהיריעה קצרה מידי לתקנן אז רק נתחיל בהתחלה. מהלב יוצעים שני עורקים ולא שלושה. דרך אגב אגב אצל הדגים יש רק אחד
 
למעלה