קנס של 30 אלף שקל לחברת בנייה שהפלתה רוכש ערבי

קנס של 30 אלף שקל לחברת בנייה שהפלתה רוכש ערבי

http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=57187692

https://www.themarker.com/realestate/1.6528921

האגודה לזכויות האזרח גילתה שדירה עבור אזרח ערבי יקרה יותר, והדרך לנציגת השירות ארוכה יותר ■ "גובה הקנס מעיד כי רמ"י אינה פועלת בצורה נחושה מספיק כדי למגר את התופעה של אפליה במגורים. אם חברת משהב תמשיך לנקוט במדיניות מפלה נבקש לפסול את השתתפותה במכרזי בנייה"


גילי מלניצקי

לאחר שהאגודה לזכויות האזרח לא התירה לה ברירה, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) החליטה להטיל קנס של 30 אלף שקל על חברת משהב, לאחר שזו הפלתה לרעה לקוח ערבי שביקש לקנות דירה בפרויקט של החברה במעלות תרשיחא. זו הפעם הראשונה שרמ"י קונסת חברת בנייה בגין הפליה מחמת לאום.

ראשיתו של הסיפור בפרויקט ייחודי של האגודה לזכויות האזרח, במסגרתו נבחנת אפליה סמויה של לקוחות ערבים בקרב חברות נדל"ן. בוחנים מטעם החברה בדקו את יחסן של מספר חברות לפניות מלקוחות ערבים לעומת לקוחות יהודים.

לטענת האגודה, לפניות שביצע הלקוח הערבי כדי להתעניין ברכישת הדירה לא חזרה נציגת המכירות של משהב. אף כאשר נערכה שיחה ביניהם, נאמר לפונה הערבי כי נערך מבצע מכירות מוקדמות - אולם הוא כבר הסתיים. זאת, בעוד נאמר לפונה היהודיה כי ישנם מבצעים על הדירות במכירה מוקדמת, וננקבו בפניה מחירים נמוכים יותר של דירות.

משהב פועלת בפרויקטים רבים בשכונות שבהן ריכוזים גבוהים של ציבור דתי-לאומי. בפנייה שנעשתה לחברה מטעם האגודה לזכויות האזרח, אחת מעובדות החברה אף הגדירה אותה כ"בונה לציבור הציוני".

בשימוע שנערך לחברה בנושא בוועדת המכרזים של רמ"י, טענה חברת משהב כי היא כופרת בכל הטענות על אפליה; וטענה כי המחיר הגבוה שננקב בפני הלקוח הערבי היה עבור דירת הפנטהאוז, שהיא בבסיסה יקרה יותר. משהב אף טענה כי החברה פירסמה לכלל הציבור את הדירות בפרויקט, ועשתה כך גם בערים מעורבות כמו עכו. עוד נטען מצדה כי תמלילי השיחות חלקיים, ולא משקפים את רוח השיחות או כל התנהגות מפלה.

בדיון הראשון שהתקיים בנושא בוועדת המכרזים של רמ"י, התקבלו חלק מהטיעונים של משהב והוחלט כי יש רק לחדד את איסור האפליה בחברה. בעקבות כך, החליטה האגודה לזכויות האזרח לערער בפני בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, ולפיכך החליטו ברמ"י לערוך דיון נוסף בנושא. בדיון זה, שנערך לפני יותר מחודש, החליטה ועדת המכרזים של רמ"י לשנות את ההחלטה ועל כך דיווחה באחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה.

בהחלטה בדיון הנוסף נקבע כי "נפל פגם בהתנהגותה של החברה וכי במקרה זה לא נהגה החברה ביחס שווה בין הפונים, באופן שיש לראותו כאפליה פסולה". בהמשך לכך קנסה רמ"י את החברה ב-30 אלף שקל ואף שקלה להטיל סנקציות הקשורות לביטול המכרז. רמ"י החליטה לבסוף שלא להטיל את הסנקציות, היות והחברה מתקשה גם כך לשווק יחידות דיור בפרויקט, ובמשך שנתיים שיווקה רק 14 מתוך 104 יחידות.

בתוך כך מהווה החלטה זו צעד הצהרתי חשוב עבור יזמים ומשווקי דירות בפרויקטים אחרים. ראש יחידת זכויות חברתיות וכלכליות באגודה לזכויות האזרח, עו"ד גיל גן-מור, אמר בתגובה כי "אנחנו מברכים על כך שהוועדה קבעה שמדובר באפליה וקנסה את החברה, אולם ברור מהתנהלותה, מכך שהיה צורך להגיש עתירה ומגובה הקנס הנמוך שהוטל על משהב, שרשות מקרקעי ישראל אינה פועלת בצורה נחושה מספיק כדי למגר את התופעה של אפליה במגורים.

"אנחנו מקווים שלא יהיה צורך בעתירות נוספות לבית המשפט כדי שהרשות תפעל בעתיד בצורה רצינית במקרים של אפליה. לגבי חברת משהב, אם יתברר בעתיד שהיא ממשיכה במדיניות מפלה, האגודה לזכויות האזרח תבקש לפסול את השתתפותה במכרזי בנייה".
 
למעלה