קפיצה לישראל, השגת דרכון ובחזרה לחו"ל

beatman

Member
קפיצה לישראל, השגת דרכון ובחזרה לחו"ל

מתרגם מאמר של מארק קוטלרסקי מהאתר detaly:

זה מזמן לא היה סוד לאף אחד שרבים מאלו הנוהלים תחת חוק השבות - לרוב אזרחי ברית המועצות לשעבר, ובמיוחד רוסיה - חוזרים לישראל, בעיקר כדי להשיג אזרחות ישראלית ו דרכון זר. מישהו שהשיג את התוצאה הרצויה תוך שבועיים (או אפילו מהר יותר), חוזר מייד הביתה, בעוד מישהו נשאר כדי לקבל את "סל הקליטה", המוערך בעשרות אלפי שקלים, ויוצא שוב, לגמרי לא מתכוון להתיישב בישראל.

תופעה זו הושמעה תשומת ליבו של העיתונאי של העיתון מקור ראשון זוויקי קליין. לדבריו, מקורות בקהילה הדוברת רוסית בישראל מדברים על ענף שלם, שהוקם בהתאם לחוק האמור, כאשר למבקר יש את הזכות לקבל את המסמך הרצוי מבלי לעזוב את שדה התעופה, או תוך מספר ימים ממש. לאחר שקיבל דרכון זר בידיו, הוא עלה מייד על מטוס, בעקבות הכיוון ההפוך.

התפרצות האהבה הדרומית לדרכון ישראלי מוסברת על ידי חוסר היציבות במדינות המרחב הפוסט-סובייטי ויתרונותיו של מסמך זה לעומת, למשל, רוסי דומה, בכל הנוגע לטיולים במערב. כלומר, כמה ישראלים מעוניינים בדרכון אירופי, הרבה רוסים מעוניינים בישראלי.

שינויים משמעותיים בכיוון זה הופיעו לאחר שאושר על חוק הדרכונים בשנת 2017, לפיו חוזרים חדשים יכולים לקבל דרכון זר תוך שלושה חודשים, ולא שנה, כפי שהיה קודם. למעשה, אפילו את שלושת החודשים האלה ניתן לעקוף. לפני אימוץ החוק האמור לעיל, חזרות חוזרות חדשות לא קיבלו דרכון אלא "מעבר לס", מסמך ביניים, שהטיל מגבלות על המחזיק בו.

נוכחותם של אנשים ברוסיה ובמדינות חבר המדינות המכוסים בחוק השבות חשפה פוטנציאל רציני למסחר, ונראו חברות וחברות שונות שמוכנות לשוחד מרשים בכדי לספק את השירות הדרוש. פרסומות באתרים בשפה הרוסית ואפילו בשלטי חוצות ברחבי רוסיה מציעים "אזרחות ישראלית תוך יומיים". מודעה אחרת מבטיחה "דרכון ישראלי בשלושה ימים בלבד בישראל."

לדוגמה, חברת ישראל-רוסיה מציעה לחוזרים פוטנציאליים מגוון שירותים מלא, כולל קבלת אזרחות ישראלית ודרכון זר בזמן קצר ביותר ללא עיכובים בירוקרטיים. מנכ"ל החברה המצוטט באתר קובע: "אנו נעזור לכם לקבל אזרחות ישראלית בעוד יומיים, ואתם לא צריכים לחכות שלושה חודשים. 99 אחוז מלקוחותינו מתראיינים לראשונה. "

ברור שבמקרה זה מדובר על ראיון בשגרירות, שעל בסיסו מתקבלת החלטה על השיבה; והחברה, בין היתר, מורה ללקוחותיה כיצד להתנהג במהלך הראיון ולענות נכונה על שאלות הקונסול (ישנם מקרים רבים מקריים בעניין זה, עד כדי כך שבאחת הראיונות ילדה צעירה אמרה לקונסול שהיא נוצרית, מכיוון שישו נולד בישראל, מה שאומר שהדת העיקרית שם היא הנצרות ...)

אתר זה מתייחס גם לחוק המעודכן: "מעתה ואילך מדינת ישראל מאפשרת לך לקבל אזרחות ודרכון מבלי להתגורר במדינה, ורבים רוצים להשתמש בהזדמנות זו."

כאמור, עליכם לשלם עבור הנאה: ישראל-רוסיה מעריכים את שירות ה- VIP המוצע בכ -12 אלף אירו. זה כולל מעבר לכל הרשת הביורוקרטית, כמו גם שירותים אחרים, כמו "תיבת דואר לשנה", המשמשת למעשה ככתובת ישראלית, ליווי אישי בשדה התעופה, סיוע בקבלת ויזה לארצות הברית ועוד ועוד. בנוסף, החברה מציעה ללקוחות גם הכנות לראיון בקונסוליה הישראלית וסיוע בהשגת המסמכים הדרושים. על פי אתר החברה, יותר מאלף משפחות השתמשו בשירותיה וקיבלו דרכונים ישראליים.

חברה אחרת, Darkona, מבטיחה לקבל דרכון ישראלי זר תוך "יום אחד". אתר החברה מתאר ברהיטות את היתרונות הרבים של אזרחות ישראלית ודרכון, כולל אפשרות לנסיעות ללא ויזה ברחבי העולם. מובטחים ללקוחות פוטנציאליים שכל תהליך ההרשמה יימשך בין יום ליומיים ואז תוכלו לחזור הביתה ולחכות לקבלת המסמך.

אבל אם הדרכון פחות או יותר ברור, אז מתעוררות שאלות לגבי "סל הקליטה". כדי להבהיר את המצב פנה מקור ראשון למשרד הקליטה בבקשה לקבל נתונים על תשלומי "סל" זה לחזרתיות חדשות ממדינות חבר העמים. ידוע שבנוסף לתשלומים של עשרות אלפי שקלים למספר חודשים במדינה, כל חזרה חוזרת מקבלת 2500 שקלים במזומן למשפחה או קצת פחות, אם מדובר על אדם אחד.

זוויקה קליין מתאר בפירוט את הנוהל שכולם מכירים, בהתייחס לפתיחת חשבון בנק, העברת הטבות חוזרות לחשבון זה, כמו גם את כללי תשלום ההטבות החלים על מי שמשום מה נסע לחו"ל ואז חזר. בפרט מוזכר כי אם החוזר חזר שנה לאחר שעזב בחו"ל, יש לו את הזכות לקבל שוב את ה"סל ", אך אם תקופה זו עולה על שנה, אזי הזכות אבודה.

כדלקמן מהתגובה שקיבלו עורכי המשרד, "בשלוש השנים האחרונות 5963 אנשים חזרו לישראל ממדינות חבר העמים. 86 אחוז מהם קיבלו "סל קליטה", ו -14 אחוזים לא השתמשו בזכותם באופן מלא; חלקם נמצאים בתהליך של מיסוד זכות זו. " בנוסף דווח כי "משרד העלייה והקליטה פועל להבטיח שכל אחד מהשבים יוכלו להשתמש בזכותם ולהסתגל בצורה מיטבית בישראל."

במילים אחרות, חשבון פשוט מראה שכ- 8,500 איש כלל לא קיבלו את "סל הקליטה", ככל הנראה מכיוון שהם בכלל לא חיו בישראל; אין להם חשבונות בבנק ישראלי, וממילא הם לא העבירו את הנתונים שלהם לשם. אנו יכולים להניח שיש מי שאינו מבין כיצד נעשה זאת, או שיש אנשים עשירים שאינם זקוקים ל"סל "כלל, אך ישנם מעטים מאוד מהם.

ב"יבש "מכירים בכך שתופעה דומה קיימת; יתרה מזאת, הם מאמינים שלמעשה משרד הקליטה מעריך את מספרם של אלה שנעלמו לאחור. לדברי אחד הבכירים בסוהנוט, על פי הערכותיו, כ -25 אחוז מכלל החזרות ממדינות חבר העמים מגיע אך ורק לשם קבלת דרכון זר, ואחרי שקיבל אותו, יוצא מיד מהארץ.

הגורם הוסיף כי יש כאלו ש"חיים מספר שבועות, מצליחים לקבל תשלומי קליטה ורק לאחר מכן עוזבים, אך האנשים האלה אינם מופיעים בקרב ארבעה עשר האחוזים שצוינו. מי שאין לו כתובת מגורים לא יכול להיות רשום במשרד הקליטה, כלומר הוא לא קיים בשבילו, אלא ברשימות המשרד לאוכלוסייה והגירה. "

צוויקה קליין אומר כי שוחח עם אחד מנציגי הקהילה הדוברת רוסית, שלא רק הסכים עם פקיד סוקנוטה, אלא גם הוסיף דלק לשריפה, והדגיש כי בנוסף להשגת דרכון זר, זו גם הזדמנות להשיג "סל". לדבריו, ישנם חזרות המגיעות למדינה, מזמינות דרכון זר ומשאירות את ישראל עם דרכון של ארץ המוצא: "זמן שהייתם בישראל ממשיכה לתקתק, צוברים את המינימום הדרוש בזמן שהם במדינה המארחת, ואז, חוזרים, הם הם מתבקשים לתת להם "סל קליטה", למרות שהם היו בחו"ל כל הזמן הזה. אני מכיר לפחות מקרה אחד כאשר משפחה שהתה בישראל בסך הכל שישה ימים בלבד והצליחה להשיג "סל" של 36 אלף שקל. "

סוהנוט מעריך תופעה זו כשלילית, ומדגיש כי כמעט אין מדינה אחרת בעולם התרבותי בה המהגרים שהגיעו לשם מקבלים דרכון ומיד חוזרים.

סגן הכנסת עודד פורר (NDI), יוזם החוק, אינו מסכים עם ביקורת; לדעתו, בעוד שהנוהל להוצאת דרכון זר מתבצע במסגרת הנוהל שנקבע, אין טעם במצב הרוח הבהלה, והוא לא רואה שום דבר מביש בכך שאדם שקיבל דרכון יוצא מייד. ראשית, הפרלמנט סבור כי בכל מקרה זה מקשר אותו עם ישראל, ויש סיכוי שהוא יחזור לכאן, ושנית, נוכחותו של דרכון מאפשרת למדינת ישראל לדעת כי האנשים הללו קיימים.

בתגובה לבקשת עורכי המשרד להגנת האוכלוסין וההגירה, הם ענו: "אנו מכירים סוגיה זו ומציינים כי לאחר שהוכנסו התיקונים הרלוונטיים לחוק בשנת 2017, לא נמצאו מקרים של הפרתה. המשרד שומר על נושא זה תחת שליטה, חוזר מדי פעם לדיון שלו. "

משרד הקליטה נענה גם לבקשה: "ניתן לשלם את" סל הקליטה "תוך 18 חודשים מכיוון שהנתונים לשנת 2019 הם חלקיים. הסמכות לאשר את מעמד החזרתם ולהנפיק דרכונים מוקנית במשרד לאוכלוסייה והגירה, ועלינו להוציא תעודה של חזרת חוזרת חדשה לכל מי שיש לו אישור להחזרתו. "

זוויקה קליין אינה מעירה על תשובות אלה, המהוות תשובה בירוקרטית רגילה, אם כי המסקנה, לדעתנו, מרמזת על עצמה.

-----------------------------------------------------------------
https://detaly.co.il/v-izrail-za-darkonom-i-obratno/
 

PeteSampras

New member
חוק ה"שבות" המסוכן

חוק השבות המקורי התכוון לעליה יהודית לארץ ישראל. ואילו חוק השבות הנוכחי (מאז התיקון ההוא בשנות השבעים) מהווה פרצה מסוכנת להגירת גויים לתוך ארץ ישראל. לא מספיק שיש ערבים מוסלמים ונוצרים מקומיים, אלא שממשיכים לייבא גויים, בניגוד ל"הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". עד מתי?
 
למעלה