קרן בפעולה
New member
קצת להרחיב את ידיעותיכם
מהי לקות שמיעה ? לקות שמיעה הינה פגיעה ביכולת השמיעה. תחת ההגדרה הרחבה "לקות שמיעה" נכללות דרגות שונות של ירידה בשמיעה. אנשים לקויי שמיעה הינם אנשים כבדי שמיעה או חרשים. יש המבחינים בין חרשים לכבדי שמיעה לפי רמת הירידה בשמיעה: שמיעה תקינה 0-15db ירידה גבולית בשמיעה 16-25db כבד שמיעה ירידה קלv בשמיעה 26-40db ירידה בינונית בשמיעה 41-55db ירידה בינונית עד חמורה 56-70db ירידה חמורה בשמיעה 71-90db חרש ירידה עמוקה בשמיעה 90db ומטה ויש המבחינים בין כבדי שמיעה לחרשים על פי הגדרה תרבותית-חברתית ותפיסת האדם את מקומו בקהילת החרשים השומעים וכבדי השמיעה. על אילו תחומים משפיע הליקוי בשמיעה ? כאשר מדובר בילדים צעירים קיים חשש שהליקוי בשמיעה ישפיע על רכישה תקינה של שפה עקב החסך השמיעתי. הליקוי בשמיעה אינו מאפשר לילד/מבוגר לקבל משוב על איכות קולו (גובה, אינטונאציה, היגוי) ולפיכך משפיע על מובנות הדיבור. לקות שמיעה עשויה להשפיע על רכישת אוצר המילים ותחביר תקין ומכאן גם על מימוש הפוטנציאל הלימודי שלו, לקות השמיעה עשויה להקשות על פיתוח כשרים חברתיים ומיומנויות חברתיות, התפתחות רגשית דימוי ובטחון עצמי. אילו גישות תקשורת קיימות בחינוך תלמידים לקויי שמיעה? מקובל להבחין בין ארבע גישות עיקריות: א. הגישה האוראלית - גישה זו שמה דגש רב על השימוש בשפה דבורה: פיתוח דיבור, קריאת דיבור, פיתוח שרידי שמיעה, וניצולם. ב. הגישה הכוללנית - גישה זו מעודדת שימוש בכל אמצעי התקשורת האפשריים (דיבור, ג'סטות, שפת סימנים, איות אצבעות, כתיבה ג. הגישה הדו-לשונית - גישה זו דוגלת בשימוש בלימוד שתי שפות: שפת סימנים כשפה טבעית ושפה דבורה כשפה שנייה. ד. הגישה השמיעתית מילולית - גישה זו דוגלת באימון שרידי השמיעה ולימוד השמיעה ע"י אמצעי הגברה, אימונים מקצועיים ויומיומיים. מהן הסיבות העיקריות לאבדן שמיעה? קיימות סיבות מגוונות לאבדן שמיעה: * תורשה. * חוסר בשלות טרום לידתית. * מחלות נוירולוגיות. * זיהומים נגיפיים בהם חלתה האם בהריון (אדמת,CMV). * דלקת קרום המוח או מחלות זיהומיות אחרות (חזרת). * אי התאמה בגורם RH בזמן הלידה. * רעשים מוגברים. * תרופות אוטוטוקסיות. * חבלות קשות באברי השמיעה. * ליקויי מבניים באברי השמיעה. * מומים מרובים. * גידולים על מערכת העצבים. * זקנה. מיהי אוכלוסיית היעד של שמע ? שמע נועד לתת מענה לתלמידים לקויי שמיעה (כבדי שמיעה וחרשים) בכיתות א עד י"ב וכן לבני משפחותיהם. כל תלמיד בעל ירידה של 25db ומטה באוזן הטובה זכאי לסיוע של שמע. מהם השירותים שמספק שמ"ע ? מרכז שמע פועל לשילובו של התלמיד לקויי השמיעה בביה"ס רגיל באזור מגוריו. על מנת לסייע לשילוב מוצלח מעמיד המרכז לרשות התלמיד ובני משפחתו שירותים שונים: סיוע ותגבור לימודי בשעות אחר הצהריים מורות מדריכות במסגרת השילוב האינדיבידואלי סייעות ובנות שירות לאומי המסייעות לתלמיד במהלך שיעורים שיקום תקשורתי: אימוני שמיעה ודיבור, פיתוח שפה. בנק מכשירי שמיעה להשאלה. אבחון וטיפול פסיכולוגי אבחון דידאקטי ספריית עזר למורים, הורים תלמידים ואנשי מקצוע עובדת סוציאלית מגוון פעילויות העשרה (דרמה, מחשבים, אומנות ומוסיקה) מהי הפילוסופיה החינוכית והגישה התקשורתית המאפיינת את המרכז? 98% מתלמידי שמע הם תלמידים המשולבים במסגרות חינוך רגיל באופן אינדיבידואלי. תלמידים אלו נדרשים מדי יום לתקשורת אוראלית עם סביבתם ומכן חשיבותה של השפה הדבורה, פיתוח שרידי השמיעה וטיפוח מובנות הדיבור של התלמידים. יחד עם זאת, על תלמידי המרכז נמנים תלמידים מסמנים (בנים למשפחות חירשות) מרכז שמע רואה לנכון לקדם כל תלמיד בהתאם לצרכיו ודוגל בהתאמת התכנית לצרכי התלמיד ומאפייניו. זהו מקווה שתקראו ותהנו ושאני הרחבתי את ידיעותיכם בנושא..
מהי לקות שמיעה ? לקות שמיעה הינה פגיעה ביכולת השמיעה. תחת ההגדרה הרחבה "לקות שמיעה" נכללות דרגות שונות של ירידה בשמיעה. אנשים לקויי שמיעה הינם אנשים כבדי שמיעה או חרשים. יש המבחינים בין חרשים לכבדי שמיעה לפי רמת הירידה בשמיעה: שמיעה תקינה 0-15db ירידה גבולית בשמיעה 16-25db כבד שמיעה ירידה קלv בשמיעה 26-40db ירידה בינונית בשמיעה 41-55db ירידה בינונית עד חמורה 56-70db ירידה חמורה בשמיעה 71-90db חרש ירידה עמוקה בשמיעה 90db ומטה ויש המבחינים בין כבדי שמיעה לחרשים על פי הגדרה תרבותית-חברתית ותפיסת האדם את מקומו בקהילת החרשים השומעים וכבדי השמיעה. על אילו תחומים משפיע הליקוי בשמיעה ? כאשר מדובר בילדים צעירים קיים חשש שהליקוי בשמיעה ישפיע על רכישה תקינה של שפה עקב החסך השמיעתי. הליקוי בשמיעה אינו מאפשר לילד/מבוגר לקבל משוב על איכות קולו (גובה, אינטונאציה, היגוי) ולפיכך משפיע על מובנות הדיבור. לקות שמיעה עשויה להשפיע על רכישת אוצר המילים ותחביר תקין ומכאן גם על מימוש הפוטנציאל הלימודי שלו, לקות השמיעה עשויה להקשות על פיתוח כשרים חברתיים ומיומנויות חברתיות, התפתחות רגשית דימוי ובטחון עצמי. אילו גישות תקשורת קיימות בחינוך תלמידים לקויי שמיעה? מקובל להבחין בין ארבע גישות עיקריות: א. הגישה האוראלית - גישה זו שמה דגש רב על השימוש בשפה דבורה: פיתוח דיבור, קריאת דיבור, פיתוח שרידי שמיעה, וניצולם. ב. הגישה הכוללנית - גישה זו מעודדת שימוש בכל אמצעי התקשורת האפשריים (דיבור, ג'סטות, שפת סימנים, איות אצבעות, כתיבה ג. הגישה הדו-לשונית - גישה זו דוגלת בשימוש בלימוד שתי שפות: שפת סימנים כשפה טבעית ושפה דבורה כשפה שנייה. ד. הגישה השמיעתית מילולית - גישה זו דוגלת באימון שרידי השמיעה ולימוד השמיעה ע"י אמצעי הגברה, אימונים מקצועיים ויומיומיים. מהן הסיבות העיקריות לאבדן שמיעה? קיימות סיבות מגוונות לאבדן שמיעה: * תורשה. * חוסר בשלות טרום לידתית. * מחלות נוירולוגיות. * זיהומים נגיפיים בהם חלתה האם בהריון (אדמת,CMV). * דלקת קרום המוח או מחלות זיהומיות אחרות (חזרת). * אי התאמה בגורם RH בזמן הלידה. * רעשים מוגברים. * תרופות אוטוטוקסיות. * חבלות קשות באברי השמיעה. * ליקויי מבניים באברי השמיעה. * מומים מרובים. * גידולים על מערכת העצבים. * זקנה. מיהי אוכלוסיית היעד של שמע ? שמע נועד לתת מענה לתלמידים לקויי שמיעה (כבדי שמיעה וחרשים) בכיתות א עד י"ב וכן לבני משפחותיהם. כל תלמיד בעל ירידה של 25db ומטה באוזן הטובה זכאי לסיוע של שמע. מהם השירותים שמספק שמ"ע ? מרכז שמע פועל לשילובו של התלמיד לקויי השמיעה בביה"ס רגיל באזור מגוריו. על מנת לסייע לשילוב מוצלח מעמיד המרכז לרשות התלמיד ובני משפחתו שירותים שונים: סיוע ותגבור לימודי בשעות אחר הצהריים מורות מדריכות במסגרת השילוב האינדיבידואלי סייעות ובנות שירות לאומי המסייעות לתלמיד במהלך שיעורים שיקום תקשורתי: אימוני שמיעה ודיבור, פיתוח שפה. בנק מכשירי שמיעה להשאלה. אבחון וטיפול פסיכולוגי אבחון דידאקטי ספריית עזר למורים, הורים תלמידים ואנשי מקצוע עובדת סוציאלית מגוון פעילויות העשרה (דרמה, מחשבים, אומנות ומוסיקה) מהי הפילוסופיה החינוכית והגישה התקשורתית המאפיינת את המרכז? 98% מתלמידי שמע הם תלמידים המשולבים במסגרות חינוך רגיל באופן אינדיבידואלי. תלמידים אלו נדרשים מדי יום לתקשורת אוראלית עם סביבתם ומכן חשיבותה של השפה הדבורה, פיתוח שרידי השמיעה וטיפוח מובנות הדיבור של התלמידים. יחד עם זאת, על תלמידי המרכז נמנים תלמידים מסמנים (בנים למשפחות חירשות) מרכז שמע רואה לנכון לקדם כל תלמיד בהתאם לצרכיו ודוגל בהתאמת התכנית לצרכי התלמיד ומאפייניו. זהו מקווה שתקראו ותהנו ושאני הרחבתי את ידיעותיכם בנושא..