קצת על מגמתיות
בשרשור למטה דיברנו על כספיאן, והעלתה תהיה - על מי הוא מבוסס? בתור אחת שמתלהבת בקלות מתיאוריות הקונספירציה, חשבתי בהתחלה על גיאורגיוס - ג'ורג' הקדוש, מלך אנגליה. יש תמונה מפורסמת שלו כשהוא הורג את הדרקון, ומשום מה זה הזכיר לי תמיד את הסצנה בדורך השחר כשהם נלחמים בנחש. ג'ורג' הקדוש נחשב לפטרון של אנגליה, והם קראו בשמו בקרב. זה נשמע מאוד מבטיח בתור נקודות להשוואה - - - אלא שכספיאן לא הורג את המפלצת, ולמרות ההירואיקה הוא לא מוזכר דווקא כמגן נרניה. ולמרות שמשום מה חשבתי שזה ככה, אף אחד לא קורא בשמו בהתקפה. אבל מסקנה יש, ודווקא לא כל כך רעה. מאוד יכול להיות שכספיאן כן מבוסס על קדוש נוצרי כלשהו, או על דמות מיתולוגית או סתם על אדם שלואיס הכיר; מצד שני, יכול להיות שלואיס פשוט סיפר סיפור, וככה יצאה הדמות בלי כוונה מודעת. וזה העלה בי תהיה: עד כמה אנחנו, הקוראים, מגמתיים בקריאה של נרניה? עד כמה אנחנו להוטים למצוא שם הקבלות והטפות? והאם - וזה האם גדול - אנחנו מייחסים לסיפור תמים אווירה כנסייתית יותר ממה שמגיע לו? ועד כמה, בעצם, מגיע לסיפור שיעשו לו דבר כזה? יאללה, דברו.
בשרשור למטה דיברנו על כספיאן, והעלתה תהיה - על מי הוא מבוסס? בתור אחת שמתלהבת בקלות מתיאוריות הקונספירציה, חשבתי בהתחלה על גיאורגיוס - ג'ורג' הקדוש, מלך אנגליה. יש תמונה מפורסמת שלו כשהוא הורג את הדרקון, ומשום מה זה הזכיר לי תמיד את הסצנה בדורך השחר כשהם נלחמים בנחש. ג'ורג' הקדוש נחשב לפטרון של אנגליה, והם קראו בשמו בקרב. זה נשמע מאוד מבטיח בתור נקודות להשוואה - - - אלא שכספיאן לא הורג את המפלצת, ולמרות ההירואיקה הוא לא מוזכר דווקא כמגן נרניה. ולמרות שמשום מה חשבתי שזה ככה, אף אחד לא קורא בשמו בהתקפה. אבל מסקנה יש, ודווקא לא כל כך רעה. מאוד יכול להיות שכספיאן כן מבוסס על קדוש נוצרי כלשהו, או על דמות מיתולוגית או סתם על אדם שלואיס הכיר; מצד שני, יכול להיות שלואיס פשוט סיפר סיפור, וככה יצאה הדמות בלי כוונה מודעת. וזה העלה בי תהיה: עד כמה אנחנו, הקוראים, מגמתיים בקריאה של נרניה? עד כמה אנחנו להוטים למצוא שם הקבלות והטפות? והאם - וזה האם גדול - אנחנו מייחסים לסיפור תמים אווירה כנסייתית יותר ממה שמגיע לו? ועד כמה, בעצם, מגיע לסיפור שיעשו לו דבר כזה? יאללה, דברו.