קצת על סצנת הרגאיי..

קצת על סצנת הרגאיי..

סצינת רגאיי קיימת בארץ משנות ה-80. ב-1980 הוקמה תנועת הרגאיי הישראלית ובשנת 82' החלו להופיע כאן אמני רגאיי ידועים, בהם הרכב הדאב הבריטי Aswad והזמרת הג'מייקנית האגדית גרייס ג'ונס. בשנת 85' נפתח מועדון הסווטו בת"א, שהפך למועדון הבית של הרגאיי בישראל. באותה שנה הגיעה לארץ הוויילרז, להקתו האגדית של בוב מארלי, לשלוש הופעות. גם אלפא בלונדי, מאמני הרגאיי הידועים של אותה תקופה, היה כאן בהופעה בסינרמה. ב-88' ו-90' התקיימו שני פסטיבלי "קולות מן העולם השלישי", שבהם הופיעו בין השאר ברנינג ספיר וזיגי מארלי. ב-1993 יצא אלבום הראגא הראשון בישראל חומוס מטמטם של נייג'ל האדמו"ר, בהפקת יוסי פיין. היום דרך אגב, האדמו"ר הוא סוג של גורו של אמנות לחימה יהודית הנקראת "אביר". באותה שנה התקיים פסטיבל הרגאיי הראשון באכזיב, שבמסגרתו הופיע כאן ההרכב הג'מייקני המפורסם איזראל וייבריישן. הפסטיבל הזה התקיים עוד ארבע פעמים, עד שנת 97', ובמסגרתו הופיעו אמנים רבים מהארץ ומחו"ל. באותן שנים החלו לפעול באופן קבוע אמני ראגא ישראלים דוגמת פישי הגדול וצ'ולו, שבמקביל לרגאיי התעסקו לא מעט גם בהיפ-הופ. בשנת 97' נפתח גם פאב "הבאר" בקיבוץ צאלים שבנגב, שבו קמה נציגות יפה לאנשים שחיים בדרך הראסטפארי, הכוללת בין השאר אכילת מזון מן הטבע ואימוץ דרך חיים אורגנית. הבאר הפך לביתו של הרגאיי בדרום, והתארחו בו אמנים רבים, בהם ג'ה מייסון ובמבו סטיישן. גם חברי שב"ק ס' ביקרו שם כמה פעמים. בשנת 99' ביקרו חברי להקת שב"ק ס' בג'מייקה, בעיקר כדי לקבל השראה להקלטת אלבומם השלישי כנען 2000, ושם החל שיתוף הפעולה ההדוק של פילוני עם מפיקים ואמנים ג'מייקנים. מאז התקיימו עוד כמה אירועים גדולים ופסטיבלים, בהם פסטיבל הרגאיי בנמל ת"א, בהשתתפות טוני ריי, סילברדון ואחרים, וסצינה קטנה אך מגניבה של רגאיי ודאב התקיימה לה במועדון הדינמו דבש בת"א ולאחר מכן גם בג'ה פן. אבל רק לאחרונה כל עניין הרגאיי התחיל באמת לצבור כאן תאוצה. גיל בונשטיין, מומחה לרגאיי ומוסיקה אפריקאית, הוא מהאנשים המשפיעים ביותר על הרגאיי הישראלי, והאיש שאחראי למועדוני ופסטיבלי הרגאיי הראשונים בארץ. הוא ביקר בג'מייקה עשרות פעמים, נפגש ועבד עם כוכבי רגאיי בינלאומיים והביא חלק לא קטן מהם להופעות בישראל. בונשטיין גם תרגם לעברית את הספר "חייו של בוב מארלי" בהוצאת מודן, שכתבה אמו של המלך, סדלה מארלי בוקר, ולצורך התרגום בילה איתה בונשטיין לא מעט בכפר הולדתה בג'מייקה. "היא אישה מדהימה", משתפך בונשטיין. "הייתי ביום ההולדת שלה בהרים, בכפר בו היא ובוב נולדו. זה היה מרגש מאוד, ומאז אנחנו נפגשים בכל פעם שאני מבקר באי. לפעמים אני גם פוגש את הילדים של בוב כשהם באי. היא אישה מאוד מיוחדת. למרות שהיא כבר בת שמונים ועל כיסא גלגלים, היא ממשיכה לשמור על המורשת של בנה ולארגן פסטיבלי ענק יחד עם ריטה אשתו של בוב. תכף המשך..
 
סצנת הרגאיי בישראל התכוונתי - המשך-

לפי דבריו של גיל בונשטיין: "הקמתי את מועדון הסווטו ב-1985 והוא פעל במשך 15 שנה, והיה בעצם מועדון המוסיקה השחורה הראשון בארץ. זו הייתה תקופה מדהימה, עד שעברנו לקולנוע דן - שם לא הצלחנו להשתלט על קהל עצום שכבר כולו היה יוצאי אתיופיה". רשימת האמנים שבונשטיין הצליח להביא לארץ מרשימה ביותר, וכוללת עשרות אמני רגאיי בינלאומיים: "מזיגי מארלי וברנינג ספיר ועד לבוג'ו בנטון וכוכב הרגאיי היהודי-אמריקני מתיסיהו לא מזמן. מסביר בונשטיין, "היום כל אחד יכול להוריד את המוסיקה הכי חדשה, ממש כל סינגל חדש שיוצא בג'מייקה מופיע למחרת על הרשת. ההרגשה שיש רגאיי בכל פינה בארץ מוצדקת, מדן ועד אילת יש כמעט כל שבוע מסיבות רגאיי בקיבוצים ובמושבים. לפני עידן האינטרנט המוסיקה הזו הייתה הרבה פחות נגישה. עד היום יש רק שתי מחלקות רגאיי כמו שצריך בחנויות תקליטים בארץ – בקרמבו ובחוד המחט". למי שלא מסתפק בחנויות התקליטים המוכרות, חנויות תקליטים אתיופיות במתחם התחנה המרכזית מציעות היצע לא רע בכלל, לצד פוסטרים וגאדג'טים בניחוח הראסטה. "בקהילה האתיופית יש לרגאיי המון קהל, במועדונים כמו הסווטו והראסטה", מספר סינדרום (אוהד כהן), אמן רגאיי והיפ-הופ שמתקלט בין השאר במועדון הג'י ספוט. "פתאום אפשר לראות אנשים מרמת אביב ג' או צהלה שמגיעים למסיבות האלה ומשתלבים בכיף. הרגאיי תפס פה חזק ואי-אפשר להתעלם ממנו יותר". "אני חושב שכולנו עומדים להיות מופתעים מאיכות וכמות הכישרונות ברגאיי הישראלי", מוסיף בונשטיין. "אני מאמין שאיימר סאונד, רודבוי סאונד ומיי לורד סאונד ימשיכו להיות המובילים מבין הסאונד סיסטמס הישראלים. הייתי גם שמח אם הרדיו בארץ יתחיל לנגן את האלבום החדש של קנגורו, שהוא ממש מצוין לדעתי". "החיבור בין ג'מייקה לישראלים הוא מהדברים הטובים שקרו לנו. למשל, ההצלחה של פילוני בתור מפיק באי" מוסיף בונשטיין. מתברר שפילוני (שב"ק ס' לשעבר והיום המפיק של מוקי) נמצא בג'מייקה לא מעט ועובד שם עם כל המי ומי. הפעם הראשונה שהוא עבד על חומרים בג'מייקה הייתה במסגרת העבודה על האלבום "כנען 2000" של שב"ק. החלוץ היה מוקי, שנסע עם חבר לטיול שם, וחזר עם תקליטים שהדליקו את כל החבר'ה. השב"ק החליטו לנסוע, הגיעו לגיל בונשטיין ומאז הכל היסטוריה. לאחרונה הוחתם פילוני ע"י VP Records, חברת ההפצה הגדולה בעולם לרגאיי, ונחשב למפיק הלא ג'מייקני היחיד שחתום שם. "עבדתי עם רוב המוסיקאים הג'מייקנים הבולטים: סיזלה, בוג'ו בנטון, אנטוני בי ועוד", הוא מספר. לאחרונה אלבום בשם Never Give Up שהפיק לג'ה מייסון נבחר ע"י קוראי מגזין הרגאיי מס' 1 בצרפת לאחד משלושת אלבומי השנה הטובים ביותר. תכף המשך..
 
-המשך-

אמן הרגאיי הישראלי שהצליח יותר מכולם בג'מייקה הוא סילברדון, שאף קיבל את כינויו באי. סילברדון ידוע בסגנון אותנטי ופטוואה עם צליל מקורי משלו, ולפני חמש שנים הוציא אלבום בעברית בשם "דברו", ששילב ראגא עם מוטיבים מזרחיים ולא זכה להצלחה מסחרית גדולה. מי שכן זכה להתייחסות מקומית לאורך השנים הוא אדם בן לביא, לשעבר פישי הגדול, שבשנתיים האחרונות מתחזק, לומד את סודות אמנות הלחימה היהודית "אביר" מנייג'ל האדמו"ר ומפציץ בשילובים מוסיקליים חדשניים ובשיתופי פעולה מעניינים. "מה שהולך עכשיו במוסיקה זה הניו אייג' – שילובים מעניינים בין רגאיי לג'אנגל, האוס, ברייקביט, רוק ומטאל. הלילה, למשל, אני מופיע עם האלמנה השחורה, וביחד נבצע שיר רגאיי-מטאל. הולך לצאת לי בקרוב אלבום , על טהרת הדאנסהול, שהפקתי יחד עם יוניטי סאונד. בנוסף, אני עובד על פרויקט שמשלב בין זמרים חרדים לבין זמרי דאנסהול והיפ-הופ, והכל על מקצבי רגאיי". "הרגאיי הולך להיות תחליף מאוד בריא להיפ-הופ, והוא יהיה ה-דבר בשנתיים-שלוש הקרובות. כל אמן שמכבד את עצמו יעשה לפחות טרק אחד של רגאיי. בדיוק מה שעבר על ההיפ-הופ יעבור על הרגאיי, רק שהוא יותר מתאים לארץ מההיפ-הופ, מבחינת הצבעוניות, האקלים והנוף פה, ואין סיבה שהרגאיי לא ישתלב פה יפה. הברסלבים יהיו תחליף מקומי משלנו לראסטפארים, ונשמע יותר רגאיי חסידי דוגמת מתיסיהו, שעושה רגאיי חסידי בניו-יורק ונחשב להצלחה אדירה. במקביל יתחילו לעשות שילובים מעניינים, כמו מה שסקאזי ואני עשינו – שילוב של טראנס, רוק ורגאיי. אני רק מקווה שאמני הרגאיי בארץ יעשו את המוסיקה שלהם כמו שצריך, בצורה מקצועית ולא חפיפניקית כמו שחלק מאמני ההיפ-הופ עשו. בנתיים הכל עובד מצוין, והרגאיי בארץ צפוי להתפתח לכל מיני כיוונים לא צפויים בשנים הקרובות". בארץ פעילים עוד הרבה אמני רגאיי מעניינים וחשובים. ממש בלתי אפשרי להזכיר את כולם, אבל הנה רשימה חלקית של הבולטים שבהם: סינג סונג סון, בזוקה, טבסקו, סול ג'יי, טראבין, ראס דניאל, צ'ולו, אקסום, טוני ריי, כוח ראסטה, ראסטה ליון, פוצ'י, IDF, רביע, סמיילי, וביג איי. אם השמות האלה לא אומרים לכם כלום, סימן שלא הייתם במספיק מסיבות או הופעות רגאיי, וזה בהחלט הזמן הנכון להתחיל ללכת, לפני שהישראלים מגלים את הרגאיי בהמוניהם. תברר שבג'מייקה מתים על הרגאיי שהישראלים עושים. השאלה היא מתי הישראלים יתחילו לאהוב אותו, והאם באמת הרגאיי הישראלי יפרוץ כאן בגדול, או שימשיך לרחוש על אש קטנה. למי שכבר בפנים זה לא ממש משנה. תמיד יהיה טוב, תמיד יהיה פנאן. הרבה אנשים, מעט אנשים, העיקר שלא תשכחו בבית את המצית. יום מוצלח
-כשף!
 

moshe alfasi

New member
מעולה!!! חידשת לי כמה דברים...

תודה רבה!
רק משהו חשוב, סילברדון הוציא את אלבומו הראשון ב1994 ולא לפני 5 שנים!
כבוד רב על ההשקעה!
 
נו.. אנחנו לא בשנת 1999 עכשיו??

חהחהחה אני ניקרעת ממני.. שמע רגע, לפי מה שאתה אומר סילברדון הוציא את אלבומו הראשון ב- 94'?? עכשיו השאלה היא האם "דברו" הוא אלבומו הראשון חהחה????? יום טוב -כשף!
 
כמובן.. כמו תמיד אני מנהלת משא..

ומתן עם עצמי.. קצת סדר בעניינים!!! סילברדון הוציא ת'אלבום הראשון שלו ב- 94'.. ובסוף שנת 2000 הוא הוציא את "דברו". סבבה?!?!?!?!?
-כשף!
 
קצת על סילברדון..

סילברדון נולד באשדוד, וילדותו התחלקה בין הפלגות ארוכות באוניות שבהן היה אביו רב חובל, ובין עיר הנמל הרבגונית. מסעות אלו חשפו אותו לקולות ולצלילים של יבשות רחוקות, אפריקה, אוסטרליה, אסיה ועוד, והשפיעו רבות על טעמו המוסיקלי. את שנות העשרה לחייו בילה סילברדון כאחד מגולשי הגלים המובילים בחוף אשדוד (הוא ממשיך לגלוש עד היום, ואף זכה במקום השני בתחרות הסניורים הפתוחה של ישראל), ובהאזנה למורה הרגאיי הגדול, בוב מארלי, מה שביסס את הרגאיי כסגנונו המוסיקלי. לאחר הצבא נסע סילברדון לארה"ב, ושם נחשף לקהילה הג'מייקנית. היכרות זו הובילה לנסיעתו הראשונה למולדת הרגאיי, ב1990. בג'מייקה, תוך שהוא קולט הניב המקומי, החל סילברדון להופיע במועדונים מקומיים ועל רחבות הריקודים הפתוחות בחוצות קינגסטון וספאניש-טאון, בהן התגורר. במהלך 1991 הוציא סילברדון שני סינגלים לשוק המקומי בג'מייקה. אחד מהם,Hebrew Patterns" ", היה קטע דאנס-הול (סגנון רגאיי מתקדם יותר הקרוב ברוחו לראפ). בעקבותיו קיבל סילברדון הצעה מהמפיק הג'מייקני הנודע Steelie להצטרף לחברת התקליטים שלו: "Steelie & Cleavy". אלבומו הראשון של סילברדון נקרא בפשטות Silverdon 1. האלבום, שיצא לאור ב-1994, כלל את השירים:"Salama Ya Salama" , Try"" וביצועים חדשניים ל"אם ננעלו" התימני ול"יו-יה" של להקת כוורת. הוא זכה להצלחה רבה בג'מייקה, יפן, גרמניה ושוויץ, ולאהדה רבה גם בקהילת הרגאיי בארץ. שנתיים לאחר מכן נסע סילברדון לארה"ב, והחל לעבוד על אלבומו השני, בהפקת קרל ג'יימס ודון דייווידסון, שעבדו בין השאר עם מריה קארי, רוברטה פלאק ועוד. האלבום,Silverdon 2 , יצא ב-1997, והושפע מרית'ם-אנד-בלוז. הוא כלל שיתופי פעולה עם אמנים כדוגמת ליסה פישר (שזכתה בפרס גראמי כפול). באלבום בלט הלהיט"Celebration" , שהופץ כסינגל על ידי חברת "סוני" העולמית. אלבומו השלישי של סילברדון, דברו !, יצא בסוף 2000. אלבום זה היה ניסיון חדשני למצוא את הקו המשותף לרגאיי ולמוסיקה המזרחית, וסילברדון שיתף בו פעולה עם כוכבי ראפ ישראליים כמו נמרוד רשף (נימי-נים) ופישי גדול. את האלבום הפיק מוסיקלית יובב שליט (שעשה בעבר עיבודים למרגלית צנעני). מתוך האלבום יצאו לרדיו השירים: "הנסיכה שלי", "הפצצה" (דואט עם נימי-נים) ו"ישראל" (דואט עם פישי הגדול). יום סאטלות שיהיה לכם!!
-כשף!
 
למעלה