קצת שודו עצמי...

mishel s

New member
קצת שודו עצמי...

התאמנתי קצת על כמה דברים.
די ברור שאני די גרוע, אבל נו, כולם גרועים בהתחלה :)
כתבתי "美人" שזה אדם יפה אבל בדרך כלל אישה יפה.
וכתבתי את שנת הכבשה (השנה) 羊年

באישה היפה שמתי לב שהקוים המאונכים שלי נגמרים לא טוב... צריך לעבוד על הסיום שלהם.
חוץ מזה שני הקוים הראשונים משום מה לא ממורכזים, צריך לדאוג לשפר את זה.

במילה השניה דווקא ניסיתי לשמור על המרכוז של שני הקווים הראשונים, נראה לי די בסדר.
אבל שם זה פעם ראשונה שהשתמשתי בקו האנכי שנגמר בשפיץ לא כל כך ברור לי איך אני מסיים את הקו הזה.
פשוט עם העלאת המכחול לאט לאט למעלה? או שתוך כדי גם צריך איזה טיפה תנועה סיבובית כנגד כיוון השעון?
אם אני לא עושה את התנוכה הסיבובית אז אם המכחול לא מוצף בדיו, לפעמים כשאני מרים אותו הוא לא חוזר לעצמו וכך אני מקבל מן סיום מכוער ומקושקש לקו, לא מסתיים בשפי.
אם אני מסובב אותו טיפה, אז גם אם המכחול לא מלא דיו, עדיין נוצר קו שפיצי.





 

herouth

New member
נראה מה גיא יגיד, אבל עד כמה שאני יודעת, לא מסובבים.

אתה צריך להתרגל לעבוד עם מכחול מלא בדיו, כל עוד אתה לא רוצה בכוונה לתרגל קאסורי.
&nbsp
אם מסובבים, זה גורם לשפיץ לנטות לכיוון שאליו סובבת. קשה יותר לשלוט בזה.
 

mishel s

New member
אז הקטע זה תמיד למלא את המכחול?

אבל אז אני צריך למלא אותו אחרי כל שני קוים בערך... נראה הגיוני?
אני רואה אנשים מציירים ביוטוב עם מכחול אות או מילה שלמה בלי למלא שוב את המכחול...
יכול להיות שזה הבכחול מתחילים שלי הלא כל כך איכותי?
&nbsp
או שאני מפספס משהו?
&nbsp
ומה זה הקאסורי הזה? זה החספוס של הדיו בסוף?
 

herouth

New member
תראה, אנשים מנוסים יותר מציירים מהר יותר, ופחות דיו נספג להם

...בנייר. אתה רואה שגם יש לך ״דליפה״ מהצדדים של הקוים.
&nbsp
אולי שווה לבדוק אם יש אפשרות להחליף נייר לנייר שסופג פחות כל עוד אתה מתחיל, ואז גם תצטרך פחות למלא את המכחול...
&nbsp
וקאסורי זה 飛白 - חפש בגוגל אימג׳ס (התרגום של ריקאי צ׳אן לא רלוונטי לשודו). הכתיבה היא המונח בסינית, והקריאה מגיעה מ־掠れ.
 
לכל סוג קו ההנחה, קצת שונה

בעוצמה, נפח וכד'.
מכחול שונה מאוד מעיפרון ואחד הדברים הבסיסיים ללמוד הוא איך וכמה דיו לשים. וכן, כל פעם צריך לחדש את המלאי.
ברגע שהמכחול כבר אינו ישר ועם שפיץ, הקו לא יצטייר כמו שתרצה.
חשוב להסתכל על המורה, איך היא עושה.
(או אפילו לקחת שעור במיוחד בשביל זה, אם היא לא לימדה). ואולי תמצא גם הדגמות ביוטיוב של "איך לכתוב/להניח מכחול" עבור כל סוג של קו/סיומת.
הכתיבה חשובה הרבה מעבר לתוצאה- היא נותנת אימון, הקשבה, התבוננות. הבנה שהאימון הוא חלק מהדרך והדרך יותר חשובה מהתוצאה.
כשתבין אתזה- התוצאה תהיה גם טובה יותר...

בדוק גם עד כמה אתה נושם תוך כדי, כיצד אתה מחזיר את היד, הכתף, שאר הגוף... (ז.א. וודא שאינך מתאמץ להצליח ואז עודף ריכוז משבש הכל)
 

mishel s

New member
תודה על נקודות המחשבה, לילך!

אשתדל לשים לב באמת גם לכמה אני לחוץ/מתוח בזמן הכתיבה וכו.
זה אכן יכול לשבש את הכל ובאמת שלא שמתי על זה דגש עד עכשיו.
 

Tenguy

New member
צודקת לגמרי - האימון הוא המפתח להטמעת ההבנה

ככל שתתמיד באימון איכותי של קליגרפיה - הגוף, התודעה וההבנה ישתלבו ויתבהרו עם הזמן וייהפכו לחלק בלתי נפרד ממך
המכחול שכרגע הוא עדיין כלי זר - יהפוך לחלק מהיד שלך ותתחיל לכתוב בצורה שוטפת עם בטחון עצמי ובהרבה פחות מאמץ, ומתוך ידיעה שעכשיו זה הכי טוב שיש ותמיד אפשר להשתפר בהמשך הדרך....
&nbsp
בשלב מתחיל - קשה להימנע מן הרצון "להצליח" אבל כמו שלילך צודקת במה שהיא אומרת: הכתיבה באה ממקום רגוע של אימון אחד מיני רבים. דווקא הרצון להצליח עם עודף ריכוז או ביקורת במהלך הכתיבה - יכשילו אותך בכתיבה.
&nbsp
 

mishel s

New member
אהבתי את המשפט

עכשיו זה הכי טוב שיש ותמיד אפשר להשתפר בהמשך הדרך.
&nbsp
&nbsp
 

Tenguy

New member
לגבי טעינת המכחול - זה מעניין


מבחינה חוזרת של הקליגרפיות אני רואה כי :
1) תנופת כתיבת הקו מן ההתחלה עד הסוף היא לא אחת ויחידה -
זה בולט בקו # 5 של ה-YO (כבשה) האופקי הגדול ובקו # 8 של ה-BI (יפה) שרואים שעצרת ממש לפי ביצוע השפיץ שהתפצל...
טיפ: רצוי לדעת מראש לפני איפה אתה מסיים ולשם לרוץ עם המכחול בהינף יחיד וללא מעצור....
2) אתה כותב לאט מידיי כי לפעמים רואים פה ושם התפשטויות / כתמים - זה בולט כמעט לאורך כל הקווים שלך...

לדעתי יש מצב שהמכחול שלך הוא שיער סוס, לא ? נסה לקנות מכחול עם שיער כבש (לבן), זה שיער יותר דק וסופח יותר נוזלים יחסית למכחול עם שיער סוס. ככה יהיה יותר נוזל דיו במכחול יחסית ותוכל לטעון פחות פעמים את המכחול ולכתוב יותר קווים אחרי טעינה אחת.
טיפים נוספים :
1) נסה נייר פחות סופג.. נייר ש"שותה" דיו גם גורם ל"בזבוז" דיו ולהתפשטויות של דיו בכתיבה איטית. נסה לכתוב על נייר מסוג sized
כשאני קונה נייר בסין אני שם לב לסוגי הספיגה:
נייר טבעי (סופג) - Natual - בסינית: 全生紙
נייר חצי סופג - Half sized - בסינית: 半礬紙 ( מבטאים : bàn fán xuànׂׂ )
נייר לא סופג - Sized - בסינית: 礬紙 או 全礬紙 ( מבטאים : fán xuànׂׂ )
2) תשאל את המורה שלך אחרי כמה קווים צריך לטעון את המכחול שלך שוב?
יכול להיות שגם אני הייתי טובל את המכחול לפני שלושת הקווים האחרונים של סימנית BI כדי שהשפיצים שלי יהיו טובים.
3) שימוש עם דיו בלבד - ללא שום תוספת מים, כי המים גורמים להתפשטות הדיו בוודאות.
 

mishel s

New member
הנייר שאני משתמש בו פשוט

נקרא האשין. 半紙 והוא מיוצר ביפן נרא לי שמוכרים אותו לפי עובי/משקל כל דף, כי יש כמה חבילות שונות שעולות אותו דבר רק שבאחת יש מאה דפים וכתוב שזה לאימון ובאחת יש שישים דפים וכתוב שזה ל"דבר האמיתי".
&nbsp
אני אכן משתמש בדיו בלבד, לא מערבב עם מים.
לקחתי את שאר הנקודות לתשומת ליבי והיום כשהלכתי כתבתי הרבה יותר מהר וחלק.
אפילו הפתעתי את עצמי איזה נחמד זה שכותבים מהר ויוצא נחמד :)
&nbsp
אעלה בהודעה נפרדת את הדפים שכתבתי היום יחד עם הדפים של המורה.
&nbsp
 

Tenguy

New member
לא מסובבים את המכחול
הודעה מעודכנת

בעיית השפיץ היא בעייה מוכרת אבל אתה צריך לקחת בחשבון שני דברים :
1. תמיד שיהיה מספיק דיו במכחול, לא יותר מידיי ולא פחות מידיי -
הבדיקה נעשית על גבי שולי הסוזורי הפנימיים - אם מעבר של שיער המכחול על קצה הדופן מוציא טיפות דיו שזולגות חזרה לתוך הסוזורי - זה אומר שיש יותר מידיי דיו במכחול - בפעם הראשונה שאתה רואה שאין יותר זליגה של עודף דיו מן המכחול = המכחול מוכן לכתיבה.
2. שפיץ מושלם זה נדיר - הדוגמא של "שנה - nen" התחתונה מימין, היא דוגמא מצויינת לשפיץ תקין לגמריי,
למרות שאינו עם חוד מושלם ה"קונץ" בחוד אנכי הוא דווקא די פשוט - אתה פשוט מרים את המכחול החל מן הרבע התחתון של הקו למעלה... ואם יש מספיק דיו במכחול תראה ששיער המכחול "מתכנס" לחוד בלי שום צורך לסובב את המכחול בכלל, ושאתה מרים את המכחול לאויר תראה ששיער המכחול נשאר מחודד עם שפיץ ומוכן להמשך כתיבת שאר הקווים של הסימנית (באם ישנם....).
סיבוב של המכחול אסור מסיבה נוספת - הוא מפתל את השיער של המכחול ומקשה על השליטה על המכחול בהמשך הכתיבה. כאשר שיער המכחול מפותל - אין לך ברירה אלא שוב לחזור לסוזורי ולעבור שוב עם שיער המכחול על הדופן הפנימית כדי ל"יישר" בחזרה את השיער.

עצה חשובה : טעות נפוצה אצל תלמידים לראות הדגמות של המורה לקליגרפיה היא לראות או להסתכל רק על קווי הסימנית שנכתבים ואז בהחלט לא מבינים איך הם נכתבים, במקום זאת יש להסתכל על שיער המכחול איך הוא "כותב" את הקווים של הסימנית ורק אז אתה מבין ולומד גם איך המכחול נע ואיך הוא "כותב" את קווי הסימנית

למעשה זה השלב השני שאפשר לקרוא לו "המכחול אנכי והשיער ישר", אחרי השלב הראשון בו אתה מטמיע את ההבנה כי "היד והמכחול קבועים", כלומר - שורש כף היד אינו מתפתל ומקל המכחול לא מסתובב על צירו


גם בתרגול עצמי חשוב להסתכל על שיער המכחול יותר מאשר על הקו, כי ככה אתה לומד איך לכתוב נכון וגם להבין מה הטעויות שגרמו לפקשוש בכתיבת הקו/וים והכי חשוב - ככה אתה לומד איך לא לחזור על הטעויות. בגלל זה המורה חשוב - רק דרכו אפשר לראות איך המכחול נע ואיך שיער המכחול מבצע את הקווים
 

Tenguy

New member
גם לי היה קצת שודו אתמול והיום


אתמול כשהגעתי לסטודיו . היו שתי תלמידות מבוגרות בסטודיו שלידי שהתעניינו בסטודיו שלי, אז אחת מהן ביקשה שתי קליגרפיות לנכדים שלה : טל ומיה, אז כתבתי על פתק את השמות ושאלתי אם זה ההיגוי הנכון. זה מצא חן בעיניה וביקשה שאכתוב בנפרד על נייר יותר גדול, ושאוסיף בקטן פרח שזיף ... אז כתבתי פעמיים כל שם על שני חצאי האן-שי (חצי דף), והיא לקחה את השניים היותר מוצלחים... ופה אני מביא את השניים שנותרו אצלי

היום סיימתי לגלף עוד חותמת בעובי 1.5x1.5 ס״מ ... בעיצוב כפי שהיא רצתה






 

mishel s

New member
פשוט מושלם

ועוד אלו החלקים שיצאו פחות טוב :)
רק לא הבנתי איך טל הפך לדן?
&nbsp
מה כתוב על החותמת חוץ מהיקארי?
את החותמת עשית עבור התלמידה?
&nbsp
 

Tenguy

New member
טעות.... השם הוא באמת דן


לא מבין איך כתבתי בהודעה טל

למטה בחותמת כתוב "זיו." (עם נקודה) - זה השם של התלמידה עבורה אני גילפתי את החותמת
 
למעלה