קצת שקט פה לאחרונה

Tammie

New member
קצת שקט פה לאחרונה

אז בואו ננסה ליצור דיון מעניין, והנושא היום- עמידת ידיים. לטעמי תרגיל הבסיס החשוב ביותר, הוא משמש כבסיס להמון אלמנטים על כל המכשירים ובאקרובטיקה אי אפשר להתקדם לשום מקום בלי עמידת ידיים טובה. מה השיטות שלכן ללימוד/שיפור עמידת ידיים? מה הדגשים שאתן נותנות למתעמלות? ומה עושים עם ילדה שכבר השתרשה אצלה טעות?
 

אמא לה3

New member
עמידת ידיים

משפט מפתח שלי " לעמוד על הידיים כל אחד יכול, עמידת ידיים - רק מתעמלות יכולות". אכן, אחד האלמנטים הכי חשובים ובסיסיים בהתעמלות. באימון הראשון של המתעמלות שלי בו הן רק מנסות לעמוד על הידיים, אני מדגישה שני דברים....ידיים ישרות ועיניים שמסתכלות על הידיים...זה כל מה שצריך לעמוד על הידיים - כמובן שבהמשך אחרי שהילדה הפסיקה לפחד מנפילה על הגב (הפחד הכי גדול של הילדות), אני לאט מכניסה להן את השינויים בין עמידה על הידיים לעמידת ידיים. בשלב הראשון אני מלמדת אותן את המכרע לפני העמידת ידיים (פתיחה רחבה של הרגל ופתיחת כתף), יש רצף תרגילים מאוד נחמד ללימוד המכרע לפני עמידת הידיים: * עמידת מוצא: ידיים מתוחות למעלה, גב זקוף, רגל מתוחה לפנים. 1. צעד לפנים למכרע, ידיים ישרות וחזקות ליד האזניים ,גב זקוף. 2. ירידה לישיבת ברך, גב עדיין זקוף, ידיים מתוחות למעלה. 3. הנפת רגל מתוחה לאחור, ידיים על הקרקע, עיניים מביטות לאצבעות. 4. חזרה למכרע קידמי, ידיים מתוחות ליד האזניים 5. חזרה לעמידת מוצא. תרגילים לביסוס: 1. עמידות ידיים ליד קיר, עם הגב לקיר/ עם הפנים לקיר. 2. תרגילים ללימוד השימוש באצבעות הידיים לשיווי המשקל. לגבי ילדה שהשתרשה אצלה טעות, ובכן, זה משתנה מילדה לילדה, כל אחת והטעות שלה וההתיחסות שלי בהתאם לטעות.
 
עמידת ידיים

בהחלט תרגיל בין החשובים ביותר. המפתח לעמידת ידיים טובה, הוא פשוט אימון ותרגול. מי שיעמוד על הידיים מספיק שעות, בסוף תהיה לו עמידת ידיים יציבה וטובה. צריך כל הזמן לעמוד וללכת על הידיים. לימוד עמידת ידיים: לימוד מצבי סמיכה והישענות על הידיים. אם זה בישיבת עקבים פשוט להישען על הידיים, בעמידת שש, בסמיכה קדמית או בכל מצב שבו נשענים על הידיים. ללמד גם צמיחה ושקיעת כתף באותה הזדמנות. הרגלת הגוף למצב הפוך. תליית עטלף על סולמות, עמידת ראש, תליית ברכיים על מתח, סמיכה קדמית בשיפוע (רגליים גבוהות יותר). לאחר מכן עמידת ידיים עם בטן לקיר/לסולם. עמידת ידיים עם אמצעי עזר. תליית ברכיים על מתח, הנחת ידיים על הקרקע (יש לארגן גובה מתאים) ויישור רגליים, עמידת ידיים על קיר וסולם, ע.ידיים עם אמצעי עזר שתומך רק בחלק מהגוף (במקום קיר שתומך בכל הגוף), למשל ע.ידיים ליד ארגז 5 דיוטות, ליד במה, ערימת מזרני גבינה ועוד. במקביל, לימוד עלייה לע.ידיים וירידה ממנה. לימוד המכרע ומשמעותו. לימוד הנפת הרגל לאחור: הנפות אחורה בעמידה, בעמידת שש, בשכיבה, הנפות אחורה עם ידיים על הרצפה; הנחת ידיים על ספסל או משהו גבוה ותרגול הנפת רגל חזקה לאחור עם "קפיצה", תרגול מספרת ברגליים עם ידיים על הרצפה או על ספסל. שילוב הנפות וע.ידיים עם אמצעי עזר. עלייה לע.ידיים על קיר ועוד. עמידות ידיים במצבי רגליים שונים, הליכה על הידיים, עליות וירידות שונות לעמידות ידיים. דגשים: כפי שהוזכר ידיים ישרות, לא לכולם זה ברור ויש להדגיש. החזקת גוף חיונית להצלחת עמידת ידיים- בטן אסופה פנימה, ישבן מכווץ, צמיחה של הכתף מעלה, גב ישר (לא עגול ולא מוקשת). לגבי עיניים מסתכלות על הידיים: עוזר למתעמלות מתחילות להתמצא במרחב יותר בקלות ומונע פחד ובהלה. מעבר לזה, זה לא חיוני, ואפילו מפריע וגורם לטעות גדולה של הוצאת ראש החוצה. אם אני בחוגים רגילים ואני רוצה ללמד את המתעמלות לעמוד על הידיים בשביל הכיף, אני אלמד להתסכל על הידיים. אם אני בקבוצת מתקדמות, ואני רוצה אח"כ להוציא מהעמידת ידיים הזאת עוד דברים רציניים, אני לא אלמד להסתכל על הידיים. ילדה שהשתרשה אצלה טעות אז מתקנים את הטעות.
 

Tammie

New member
בקשר לראש על הידיים

זה תלוי באיזה תחום את. בהתעמלות מכשירים אני מסכימה- אין סיבה ללמד טעות מההתחלה. באקרובטיקה לעומת זאת הראש חייב להסתכל על הידיים. כתבתי את זה פעם בפורום כבר - באקרובטיקה רוב השימוש בעמידת ידיים הוא בהחזקות על הידיים/רגליים או כל מקום אחר בגוף של הגדולה. קשר עין הוא מאוד משמעותי בשמירה על יציבות ולכן מלמדים להסתכל על הידיים עם כל הראש. אחד התרגילים שאני אוהבת להשתמש בו והוא טוב רק לתחום האקרובטיקה הוא עמידת ידיים על הקיר כשהראש דוחף את הקיר. בעצם הראש הוא החלק היחידי שנוגע בקיר, וכל שאר הגוף צריך להיות מתוח למעלה. זה ממש משפר את העמידת ידיים ומזכיר את התרגיל שנועה אמרה על עמידת ידיים עם תמיכה רק בחלק מהגוף. כמובן שבהתעמלות מכשירים לא הייתי משתמשת בתרגיל הזה כי הוא מלמד הוצאת ראש. תרגילים שאני משתמשת ללימוד בנות קטנות (מעבר למה שכבר כתבתן): קפיצות ארנבת לעמידת ידיים (הקפצות ישבן) - מרגיל את הגוף לתחושה של החזקה על הידיים. לבנות ממש קטנות אני לא נותנת להגיעה לעמידת ידיים אלא רק להקפיץ את הישבן למעלה. רק אחרי שהן מגיעות למצב שבו הטוסיק נמצא מעל הראש אני אומרת להן לישר רגליים. הנפות רגלים (התחלה של עמידת ידים) על מדרגה או ספסל. בכלליות עבודה עם מדרגות מאוד מכוונת את הבנות. אמנם זה קצת יותר קשה כי הן צריכות יותר לדחוף, אבל זה משפר את הדחיפה, וכמו שאמרתי המטרה היא לא להגיע בדיוק לעמידת ידיים אלא רק להניף רגל אחת למעלה. וכמו שנועה אמרה - תרגול היא מילת המפתח. לקבוצות בוגרות יותר אני משתדלת לתת המון תרגילים של עמידות ידיים בחימום, עמידת ידים רגל ברך, או יציאה לעמידת ידיים רגל ברך, עמידות ידיים דחיפה, ללכת על הידיים לכל הכיוונים, עמידת ידיים גלגול, עמידות ידיים במצבים שונים (צבי, שפגט, פיסוק). וגם תרגילים בזוגות- אחת עושה עמידת ידיים והשניה דוחפת אותה למטה כאשר התפקיד של זאת שבעמידת ידיים הוא לא לשקוע מהכתף. אני גם נותנת לבנות להחזיק סטטית על קצות האצבעות בפתיחת כתף לחצי דקה או דקה. זה מפתח את החזקת הגוף ונותן אפשרות לתקן פתיחת כתף וכיווץ גוף במצב יותר פשוט.
 
תרגילים נחמדים

התרגיל בזוגות מעולה- אני גם משתמשת בו. עמידה סטטית על קצות האצבעות בפתיחת כתף- לא חשבתי על זה, נשמע לי מצויין.
 

אמא לה3

New member
גם אני אהבתי

את העמידה הסטטית, אתחיל היום באימון לעבוד על זה...
 
לגבי אקרובטיקה

אם חשוב קשר עין עם בת הזוג, אז למה ללמד דווקא עמידת ידיים עם ראש קדימה בחוץ? הרי אם את המתעמלת התחתונה, אז דווקא כדאי לך להכניס ראש פנימה כדי להיות בקשר עין עם זאת שלמעלה, או שאם את בשלישיה, אז עדיף ראש ישר כדי שתראי אולי את זאת שמולך; ואולי דווקא בת הזוג מבצעת משהו לידך... (אז צריך להסתכל הצידה?) והאם באקרובטיקה מלמדים גם גלגלון עם ראש בחוץ? ומה לגבי אלמנטים אחרים? או שאולי שווה ללמד את הילדה לעשות עמידת ידיים גם ככה וגם ככה, כדי שיהיה לה על כל מקרה
 

Tammie

New member
בדרך כלל באקרובטיקה הקטנה תהיי מעל לגדולה

ואז הקטנה צריכה להסתכל למטה, והגדולה למעלה. מעבר לזה שבאקרובטיקה היציבות בעמידת ידיים היא מאוד מאוד חשובה, וכמו שאמרת- יותר קל להתייצב כאשר מסתכלים על הידיים. זה גם מאוד עוזר להתסכל על החלק שאת מחזיקה (למשל הידיים או הרגליים של הגדולה) כדי להתייצב. כמובן שיש מצבים בהם לא ניתן לשמור על קשר עין, אבל בדרך כלל הגדולה כן תסתכל על הקטנה, גם עם הקטנה לא מסתכלת עליה. למשל בציפור, הקטנה חייבת להתסכל קדימה אבל הגדולה מסתכלת על הקטנה.
 

chuch1

New member
האמת

שאני אף פעם לא ייחסתי חשיבות גדולה למכרע ההתחלתי- מצב סמיכה, ישר שמתי דגש על דחיפה מהשכמות (צמיחה) ולא שקיעה, ופשוט אני מעמידה אותן המון המון המון בעמידות ידיים.. לדעתכן גם בגילאים בוגרים יותר יש צורך לתרגל איתן את המצב ההתחלתי של העמידת ידיים כפי שהזכרתי בתחילת ההודעה? למרות שהן כבר יודעות איך "עולים" לעמידת ידיים...? האם זה יכול לשפר להן את ההחזקה או שאין קשר (כפי שנראה לי..)?
 
עלייה לעמידת ידיים

זה לא משנה איך עולים לעמידת ידיים, אך העלייה צריכה להיות מבוקרת וברורה. תבחרי איך את רוצה שהבנות יעלו לעמידת ידיים, או שתתני להן לבחור, ותלמדי באותה צורה, אבל צריך בהחלט להדגיש את העלייה. העלייה ממכרע היא הכי פשוטה ולכן מומלץ ללמד מתחילות (קטנות או בוגרות) ממכרע, אך גם מצבים אחרים אפשריים. צורות עלייה לעמידת ידיים: "ע.ידיים קלאסית", ידיים באות מלמטה, לצידי הגוף, כלפי מעלה עד האוזניים. ע.ידיים ממאוזן, וכניסה בקלאסית. עמידת ידיים מעמידת פישוק, וניתור להרמת ישבן וסגירת רגליים. כנ"ל ברגליים צמודות, ישרות או כפופות. עמידה ברגליים צמודות, הנחת ידיים על הקרקע, וניתור דרך פישוק לעמידת ידיים. עמידת ידיים כוח מזווית או מעמידה. קפיצה קדימה לעמידת ידיים. חצי גלגלון לעמידת ידיים גשר רגל רגל לאחור ועצירה בעמידת ידיים. פליק-פלק ועצירה בע.ידיים. ע.ידיים מעמידת ברך רגל. עלייה לע.ידיים מישיבת עקבים בקפיצה או בכוח מעמידת ראש לחיצה לעמידת ידיים. יש עלייה לעמידת ידיים פחות נפוצה, מעמידה שפופה, מניחים יד אחת לאחור מיישרים רגליים לכיוון גשר ודוחפים עם הרגליים לכיוון עמידת ידיים (מעין ולדז אך מעמידה שפופה עם שתי רגליים, עולים רגל רגל) גלגול לאחור לעמידת ידיים יש למישהי משהו להוסיף?
 
מכרע

אני לא יודעת אם זה מה שהתכוונת, אבל יש כאלה שחושבים בטעות שצריך לעשות מכרע, להניח את הידיים על הקרקע (כמו מצב של סמיכה קדימה עם רגל אחת קדימה כפופה) ואז להניף את הרגליים. זה לא נכון. הנפת הרגל האחורית צריכה להיות בקו ישר עם הגוף, בו בעת עם המכרע, כלומר שום "שבירה" שום כיפוף במותן.
 

chuch1

New member
כשקראתי

שוב את מה שכתבתי- הבנתי שלא הייתי ברורה מספיק.. השאלה העיקרית שלי היא האם בנות בוגרות שכבר עושות עמידות ידיים כמה שנים טובות, ואיתן אני "נלחמת" על ההחזקות בעמידת ידיים, בעיקר, צריכות גם לתרגל את עניין ה"גישה" לקראת עמידת הידיים ? האם צעד נכון ומכרע יעזרו לעמידת ידיים טובה או רק ל"הגעה" לעמידת ידיים? שווה לי עכשיו ,לצורך העניין, ללמד בנות בגילאים 14-15 מכרע ואז עמידת ידיים? זה ישפר להן את עמידת הידיים הקיימת? או שמה התרגיל הזה הוא ללימוד "הגעה" לעמידת ידיים למתעמלות חדשות.. :)
 

אמא לה3

New member
כן, כן וכן...

זה תרגיל מאוד מאוד חשוב , כמו שכבר כתבתי לך, בכל גיל, בכל שלב ובכל רמה. כמו שמתרגלים עמידות ידיים בכל גיל/רמה ככה גם את נושא הדחיפה והעלייה הנכונה.
 
לא

לבנות בגיל 14-15 שכבר יודעות עמידת ידיים ואת רוצה לשפר את העמידת ידיים עצמה, הגישה וההגעה לעמידת ידיים לא תשנה את העמידת ידיים. צריך ללמד אותן להחזיק גוף ולמצוא את נקודת שיווי משקל כדי לשפר את העמידת ידיים. יחד עם זאת, המכרע וההגעה לעמידת ידיים חשובים מהבחינה האסתטית, שהיא כמובן חשובה מאוד בהתעמלות, כי לא חשוב רק ה"מה" עושים אלא "איך" עושים. גם מבחינת ההרגלים, הבנות צריכות להתרגל שכל תרגיל בהתעמלות, לא משנה מה, אפילו צעדי ריצה או צעדים רגילים, הרמת יד, רגלן או אצבע, צריכים להיות מבוקרים, ברורים ויפים. זה מאוד מהותי. לבסוף, המכרע והצעד רלבנטים ביותר להרבה תרגילים אחרים, כמו למשל ערבית, קפיצת ידיים ועוד, וכדי שזה יצליח באלמנטים האחרים (ושם זה ממש חובה, בניגוד לעמידת ידיים שיכולה להצליח כמו שאמרת גם בלי זה), צריך קודם כל לדעת לבצע את המכרע לעמידת ידיים.
 

chuch1

New member
תודה

אני אישית שמה דגש על כל עניין הצעד לפני התרגיל ויש לי משפטים קבועים בנוגע ל"צעד ענק" ו- "ידיים רחוקות " כדי שהן יעשו הנפה טובה, זה אצלי תופס לכל התרגילים, גלגלון, ערבית וכו'...
 

Tammie

New member
הרבה פעמים הצעד משפיע על היציבות בעמידת ידיים

בנות שעושות צעד קטן, ושמות ידיים מאוד קרוב לרגל, הרבה פעמים "יעופו" קדימה ולא יצליחו לשלוט בעלייה ולייצב את עצמן. אפשר לראות את זה בזה שאת עוזרת להן ומביאה אותן למצב הנכון ואז הן מצליחות להחזיק בזכות עצמן, אבל לבד, הן בכלל לא מגיעות לנקודה הזאת
 
למעלה