"קראש" (אפלטוני) על מנחה.

"קראש" (אפלטוני) על מנחה.

לפי שמישהו יחשוד בהיותי
- אני גולשת די ותיקה בתפוז, קוראת סמויה בפורום הזה מימיו הראשונים (לא שזה היה מזמן). הפוסט הזה נכתב מניק חדש לגמרי, בעיקר בגלל שהנושא רגיש, ואין ברצוני שייעשה לי אאוטינג, אפילו אם הדבר בספק. השאלה / בעיה היא כזו - איך מתמודדים עם מצב של משיכה אינטלקטואלית וחברתית למנחים (ואני שוב מדגישה, לא מדובר במשיכה ועניין מהסוג המיני או הרומנטי)? הדבר נכון הן לגבי יחסים בין סטודנט למנחה גבר, הן למצב בו מדובר בשתי נשים, וכמובן ליחסי גבר - אישה. למה כוונתי ב"קראש" אינטלקטואלי או חברתי? הכוונה היא לעניין מוגבר במנחה, לאיזושהי כמיהה להיות בחברתו, לשוחח אתו, אולי להיות חברים שלו. מצד אחד, זה דבר מאד טבעי - הרי המנחים הם תמיד המנוסים יותר, החכמים, לפחות אמורים להיות, פעמים רבות הם כריזמטיים. הם שופטים את העבודה שלנו, מלמדים אותנו המון, יכולים לדחוף ולקדם אותנו. אם הם טובים - הם יתנו לנו מוטיבציה ועידוד. כל זה מצייר אותם, לפחות בעיני חלק מהסטודנטים, כאנשים "נחשקים", מן הסוג שהיית רוצה להיות מיודד אתם. מצד שני, ברור שיש וצריך להיות דיסטנס, וברור שעבור מרבית המנחים הסטודנטים הם תלמידים ולא חברים. מה גם שהמונחה יכול להביט במנחה מלמטה למעלה, במעין הערצה, אך לא סביר שיקרה דבר הפוך. לפיכך, הסטודנט לעולם לא יהיה מעניין מספיק עבור מנחהו ברמה החברתית (ברמה הלימודית הוא יכול להיות מאד מוערך,חביב וכו'). אז מה עושים, למעשה? מתגברים ושומרים על יחסי עבודה קורקטיים? מנסים ליצור עם המנחה קשר חברתי יותר? זה לא ייראה לו מוזר או "מתעלק", סליחה על הסלנג? בקיצור, אשמח לשמוע אם זה קרה לעוד מישהו או שאני באמת עוף מוזר (וטוב שפתחתי לי ניק חדש).
 

22ק ו ס ם

New member
אני לא חושב שיש הרבה מה לעשות

אגב, זה לא נכון שאין אף פעם עניין הפוך או שדיסטנס הכרחי לקשר. זה מאוד תלוי במנחה ובמקום. בארץ זה אמנם פחות מקובל אבל בארה"ב ומקומות אחרים יש הרבה אירועים חברתיים רשמיים ולא רשמיים של המרצים והסטודנטים שלהם. מה שאת יכולה לעשות זה לנסות ללכת לאירועים כאלו אם הם קיימים אצלכם אבל לא הרבה יותר. אפשר גם לקחת את כל הקורסים שלו. מעבר לזה, פשוט לנסות להפגין את חכמתך בקרבתו אבל לא להגזים כי יכול להיות לזה אפקט הפוך.
 
אני אחדד את השאלה שלי

הכוונה היא לא "אלו מעשים לעשת כדי למשוך את תשומת לבו". הדברים האלה די ברורים וכלל אנושיים, וכולנו עושים דברים כאלה או אחרים כדי להתחבב על אנשים או לרכוש לנו חברים. השאלה היא אם זה בכלל נכון בסיטואציה כזו וביחסים מעין אלה? האם מנחה ומונחה יכולים/צריכים להיות משהו מעבר? האם הם יוכלו להיות ידידים או חברים או שזה משהו מעוות מלכתחילה וזה באמת "קראש" שצריך להדחיק ולהמשיך הלאה? ואני אמשח לשמוע הסבר לגבי המשפט האחרון שלך. שמעתי טענות דומות בעבר, ולא ירדתי לסוף דעתם של הטוענים אותן. האם עדיף להפגין טיפשות או פשטות, כדי לא לאיים על אנשים ושיחשבו שהם טובים יותר ממך? האם לזה הכוונה?
 

22ק ו ס ם

New member
זה מאוד תלוי אין פה דברים קבועים

בעוד שתמיד ישאר דיסטנס מסוים יש הרבה סיטואציות שהדיסטנס הזה לא בא לידי ביטוי. אצלנו למשל מקובל להזמין מרצים למסיבות של סטודנטים והרבה פעמים הם באים. רק את יכולה לדעת כמה זה מקובל ועד כמה יש סיכוי שזה יתקבל יפה, זה לא משהו של שחור ולבן. יש הרבה סטודנטים שהופכים לחברים של המנחים, בייחוד אם הם קרובים אליהם בגיל או בתחומי העניין שמחוץ לאקדמיה. אצלנו יש מרצים שיוצאים לטיולים עם סטודנטים, שלא לדבר על אלו שמעשנים כל מיני עשבים עם הסטודנטים שלה בהזדמנויות אלו או אחרות. אל תשכחי שבהסופו של דבר הדוקטורנטים הופכים לדוקטרים בעצמם ואז הם עמיתים שווי ערך למנחים וחברויות כאלו הרבה פעמים נמשכות כל החיים. לגבי המשפט האחרון, הכוונה הייתה שלפעמים כשמתאמצים יותר מדי להראות חכמים אומרים דברים טיפשיים או שהניסיון הזה מאולץ ושקוף. בדיוק כמו שיש את התלמידים שמנסים לשאול את כל השאלות המתחכמות בכיתה. הכל עניין של מידה.
 
במקום בו למדתי, המנחים והמרצים היו

הורים לילדים בני גילם של ילדיי. הלכתי ואני הולכת אליהם הביתה, הילדים שלי ושלהם חברי נפש (לפעמים), אני שומעת על הרבה בעיות, תהיות, חשבונות נפש, וגם רכילות על סטודנטים אחרים, לפעמים. אני משתדלת לא להתערב ולא לערב, ועם הזמן למדתי שניתן לקיים קשרים חברתיים שהם במישור אחר מהאקדמי. למרות זאת, בהחלט השקעתי בדברים האלה מחשבה, ויש דברים שלא העליתי בגלוי בנוכחות מרצים (בעיקר עניניים של סטודנטים אחרים, שנבחנים על ידם או שמונחים על ידם).
 
המנחה שלי לשעבר ואני ביחסים מצויינים

אבל בהחלט, בהחלט, בהחלט, ביחסים שבהם אין שיוויון. הוא תמיד יהיה המנחה שלי לשעבר, ואני תמיד תלמידתו. הוא בגיל מתאים להיות אבא שלי, והוא אכן אבהי כלפי, ובהחלט אתיעץ איתו בכל מיני נושאים (חלקם לא אקדמיים כלל, אלא אישיים), ואני שומעת ממנו הרבה על חייו האישיים, באופן טבעי. עם זאת, ישנו מחסום מסויים שאני לא חושבת שצריך לשבור. אז אנחנו הרבה פעמים מחליפים בינינו טקסטים, לרוב הוא מתקן אותי, לפעמים אני מתקנת לו. הוא שואל אותי בעניינים שונים שקשורים בהצגת המידע, והוא יודע שהביקורת שלו מאד חשובה לי, וגם החיזוקים שלו. יש לו סטודנטים לשעבר, שחלקם כבר מנחים באוניברסיטאות אחרות, וגם הם צוחקים שכשהם באים להרצות "אצלנו" הם חושבים: תראה אבא, מה עשיתי היום בגן
אז זה קיים בהרבה רמות. באופן בריא, הייתי חושבת שלרצות להשאיר רושם טוב על הבוס, להעריך אותו וללמוד ממנו, זה בהחלט מצב רצוי וסביר (בתנאי שקיבלת בוס שהיחס הזה מגיע לו!).
 

d a p h n a

New member
לנסות ולהתנהג בצורה סבירה

לקחת קורסים שלו/ה זה בסדר. אם הוא/היא מראים סימנים של נכונות להנחייה מוגברת מבחינה אקדמית (למשל לקרוא עבודות שלך או משהו כזה) אז אפשר להשתמש בזה. ובמצבים מסויימים מאוד, הם גם יראו נכונות למערכת יחסים קצת יותר ידידותית (ידברו לא רק על דברים אקדמיים, יזמינו לקפה מדי פעם או משהו כזה). אבל חשוב מאוד להתאים את ההתנהגות שלך לשלהם. אל תשכחי שגם אם הם נכונים להנחות, יש להם עבודה משלהם ורוב הזמן הם צריכים לעבוד עליה ולא לפטפט איתך. וסביר להניח שגם לא יתאים להם לנהל ממש מערכת יחסים חברתית איתך. חשוב לא "להתעלק", להבין סימנים של "לכי אני רוצה לעבוד", ובאופן כללי לדאוג שה"קראש" לא ישפיע יותר מדי על המצב. בגדול, את לא "עוף מוזר". אני מכירה הרבה מאוד אנשים שהיו להם או יש להם קראשים כאלה.
 

מממאיה35

New member
אין לי קראש למנחה שלי

ובכל זאת בכל פגישה מקצועית איתו אני יוצאת המומה מכמות הידע, דרך החשיבה וכו' שיש לו ושאני לומדת ממנו, מה שמביא לי מוטיבציה ללמוד ממנו כמה שיותר. אז מה אני עושה? אני מנסה בכל מפגש מקצועי שלי איתו להפנים וללמוד ממנו כמה שיותר. אני לא יוצרת מפגשים מאולצים או שיחות "סמול טוק" כדי להיות בקרבתו או ליצור איתו קשר. יש פעמים שיש גם שיחות כאלה, מבחינתי הן בגדר התעניינות "מינימלית הגיונית" (למשל אם חזר מחו"ל - אשאל אותו איך היה..) אבל ובעיקר - כשאני מרגישה שהוא יכול לתרום לי מקצועית, אני פונה אליו ומנסה לנצל כמה שאני יכולה את הידע, צורת ודרך החשיבה,ההסתכלות וכו', שהוא יכול להעניק לי כמנחה|סדגש שלי. מנסה ללמוד כמה שאפשר, ושוב, תוך גבולות ברורים סביב המטרה - הנחייה.
 
אני בהחלט מבין אותך

הדיסטאנס המתחייב, באופן פראדוקסלי, דווקא יכול לדחוף אותך לאפיקים שיובילו להידוק הקשר עם המנחה בדיוק בהקשרים שהובילו ל- "קראש". ככל שתהיי מקורית, יצירתית ותורמת יותר בעבודתך המחקרית כך יש סיכוי רב יותר שממילא המנחה יבקש את קרבתך כעמיתה לעיסוק המדעי. הוא יתעניין יותר בדעתך על נושאים רלבנטיים ויחתור לעבודה משותפת גם עם תום התואר.
 

מריםXX

New member
בתור מרצה צעירה ( יחסית)

אני יכולה לספר לך על סטודנטיות שלי שהפכו (אחרי שסיימו ללמוד אתי) לחברות. זה לא קרה עם הרבה : כשאני חושבת על זה, בעצם רק אחת הפכה להיות ממש חברה, ושותפה לעניין (אנחנו כותבות עכשיו מאמר יחד, ומעבר לזה יש גם חברות אמיתית). אחרות הן ידידות אהובות שאני ממשיכה ללוות. שימי לב שביחס ל"ידידות" נשמרים יחסים א-סימטריים במובן מה. זה לא רע, אני אוהבת אותן והן חשובות ויקרות לי - אבל עם כל הכבוד וההערכה והאהבה, לא אבוא לבכות על כתפן כשרע לי. בשביל חברות אמיתית צריכים להתקיים עוד תנאים אישיים, כמו קירבה בגיל וגם שלב דומה בחיים (לי ולחברתי שהיתה פעם תלמידה שלי ילדים בגילאים קרובים) - רק אז יכולה להיווצר חברות אמיתית. אבל ענין הדדי? יכול להיווצר ואומר מעבר לזה - חייב להיווצר!!!! מורה שאינו מתעניין בתלמידיו ואכפתי לגביהם בכלל אינו מורה בעיני. אהבה משותפת לתחום ענין משותף הרי מולידה עניין רחב יותר מההיבט ה"פונקציונלי" של המורה. העניין חייב להיווצר - יחסים אישיים, גם לאחר הפירוט המסוים שלי, זה כבר דבר מורכב בהרבה.
 
באמת?

מעניין, אנשים שמבוגרים ממני בעשור, לעתים גם מרצים צעירים, דווקא מוצאים את הכתף שלי נוחה מהבחינה הזו... אין חוקים להיווצרות קשרים, הם פשוט נוצרים וזהו.
 
למעלה