קראתי והתרגשתי..

mykal

New member
עשיתי קצת שעורי בית,

כי לא הכרתי את המושג נוקטורנו--
התברר שזה כדור שינה,
אבל לפניו השתמשו במושג כשיר גם טשרניחובסקי,
שלא הצלחתי להעלות את מילות השיר.

כון המענין בשיר/פואמה, שהוא מוביל את השיח בינו למושא חלומו--נשמתו ואם,
האם זו אימו או אם ילדיו הוא מנוט בין כולם,
אבל לא מתליח להרדם.

מענין מאוד.תודה.
 

עדיה222

New member
נוקטורנו -

a work of art dealing with evening or night; especially : a dreamy pensive composition for the piano — compare aubade
3

השיר של יצחק לאור הוא "נוקטורנו" רק במסגרת שלו, המסגרת ה"קצבית - מוסיקלית" של הנשימות של אשתו.
שהרי בדרך כלל נוקטורנו הוא "מהורהר" ולכן רגוע, איטי.

כמובן יצחק לאור לא יכול לכתוב שום דבר רגוע מהורהר איטי.
שירתו גועשת, כועסת, נאבקת, אלימה, מגדפת ולעיתים להיפך כמו כאן הופכת למתוקה עד קיטשית.


אני חושבת שהרומן שכתב, שהוא מתייחס אליו בשיר, הוא "עם, מאכל מלכים", שמאוד מאוד הרשים אותי. אחר כך כתב עוד רומן בשם "ורד צלע" שלא יכולתי לקרוא.
 

עדיה222

New member
אשבל תודה על השיר של יצחק לאור

הזמן עובר, והתגובה שלי עליו השתנתה. כשפורסם, לפני זמן די רב, הייתי ערה (ערה!! בניגוד לאשה הישנה!!) בעיקר לתפקיד המסויים שיצחק לאור מעניק לאשתו, בתוך היחסים ביניהם. זה תפקוד של כמעט-אם. תפקיד זה עורר בי דחייה, וגם התקוממות תרבותית. למה שוב להיקלע למודל התרבותי הזה, "היי לי אם ואחות"? האם לא די ניטלה מאיתנו החופשיות על ידי התרבות הזאת? האם לא די הגבילו אותנו? בהתחלה, הדת הגבילה אותנו. אחר כך בארצות אשכנז עם החילון היינו אמורות להיות חופשיות ו"ארוטיות", אבל אז נתקלנו ב"בעיות הארוטיות" של הגברים, שהצמיחו סוג של הכפשת-נשים שרדף אותנו מכל דפי הספרות העברית... כולל כמובן מדפי הספרות שכתב יצחק לאור.

לנוח אצל אמא - נכון, זה אחד הדברים הנפלאים שהיו לנו, כשהיתה אמא, ויכולנו לנוח על ידה. בכל אופן על יד האמהות האהובות אפשר היה לנוח. אני מכירה חברות שכלל לא הרגישו את המנוחה הזאת על יד אמא שלהן.
אבל יצחק לאור כנראה מכיר את המנוחה, והוא ברא לו מנוחה כזאת על יד אשתו.
ויותר מזה, זאת תהיה מנוחה עתידית. בעתיד, כשהכל יהיה עוד יותר קשה, הוא ינוח אצלה.
היא תיקח אותו "מפה" - מן המקום של המאבק הכפול שהוא כל הזמן נאבק בו, המאבק על ההכרה בו כסופר משמעותי, המאבק על הפרנסה - תיקח אותו כמו שהיא לוקחת את הילד מהאמבטיה כשהוא עטוף במגבת ומאושר עד אין קץ

בינתיים עבר המון זמן. באמת, נראה לי שעברו יובלות מאז שקראתי את השיר הזה כשפורסם לראשונה. אני מבחינה שהפרפורים של הגבר שמדבר בשיר, פרפורי הקיום שלו, הבעיות שלו, נראים לי נושנים, כאילו כאן תיאור שקוראים מעל לוח בבלי בכתב יתדות, איש עתיק מעולם עתיק, איש עתיק שנותן עדות בכתב יתדות. ולעומת זאת, תיאור האם בשיר - תקף לגמרי. האמהות שורדת.
 

אשבל1

New member
נראה לי מאוד טבעי לחפש נחמה

אחד מוצא אותה באמונה, אחד באוכל האחר באישה... בפרט שיש נשים שהן מאוד אמהיות ומכילות... (כן גם את הבעל :) ) וההזדקקות הזאת לאמא, למגעה, למילתה , לדאגתה... אין לה באמת תחליף,

"מצדי יכולה האהבה ללכת קיבינימאט ואני רוצה דווקא את אמי הלילה / ולגעת בה אפילו שאני גדול והיא מתה מזמן", כתב לאור בשיר מוקדם ("נסיעה", 1982).
 

עדיה222

New member
כן בטח אין תחליף...

ואפשר לציין לזכותו של השיר הזה של לאור, שהכותב מאפשר לאשתו להיות אם לבנו, הוא לא כועס או מתחרה בבן שלו, לא כועס על כך שיש לבנו אמא, אלא הוא יותר מתפעל ממה שהוא רואה, איך אשתו לוקחת את בנו במגבת מהאמבטיה. היחס שלו הוא השתאות, התפעלות, ואהבה לאשה שהיא אם לבנו.
זה נכון.
אבל בכל זאת - בדיון המופשט הוותיק על שאלת האישה, מעמד האישה וכו' - קשירת כתרים לאישה כאם מחזקת את הצד השמרני בדיון.
 

אשבל1

New member
נכון, ובעייני שלי

כמה שידונו, ויעצימו, ויפעלו למען השיויון המגדרי.... האישה נושאת הריון, האישה יולדת, האישה מניקה , לאישה יש בכל חודש מחזור, ותסמונת לפני ותסמונת שאחרי... ושוב נושאת הריון.. ושוב יולדת ושוב מניקה וכו'.... האישה נולדת עם רחם.. וכפי שאני רואה ברוב המקרים , זה מגיע עם תכונות שלא תמיד קיימות אצל הגבר, לכן תחליף לאם לא נמצא לרוב אצל גבר... :)

אבל מה שריגש אותי בשיר, ולא משנה אם זה בעיני גבר או אישה, הזיכרון המשותף לרוב בני האדם מאמא....
 

עדיה222

New member
כן נכון! באמת בסופו של דבר בשיר הזה

נותרת האם, תמונת האם.
והשיר שצירפת על הצורך באמא - באמת מוסיף ומפרש את העולם של הכותב בשירים האלה של יצחק לאור.
 

עדיה222

New member
ומצד נוסף - כידוע - הצורך המוחלט באם

החשיבות של האם, הבסיסיות של האם, האם שהיא התשתית לכל - הדברים האלה גם כלאו וכולאים את הנשים בתוך האידאל הזה. ולפעמים האידאל לא כולא את הנשים, הן כבר בחוץ, אבל האידאל רודף אותן. למשל בכלכלה הישראלית של ימינו. בכלכלה זאת, משקי הבית והמשפחות זקוקים לעבודתם של שני ההורים מחוץ לבית. האמהות הופכת למין אידאל גבוה שרודף את האם באופן יומיומי.
 

עדיה222

New member
חייבת חייבת להוסיף עוד... על אב ואם...

כן כן!! יש הבדלים בין-מיניים!! אבל התפקידים האמהיים והאבהיים הם גם תולדה של תרבות והתפתחות טכנולוגית וכלכלית. באירופה ילדים גדלו אצל אומנות, ילדים נשלחו לכפרים, ילדים נשלחו לפנימיות ולמנזרים. מצד שני בתחתית סולם המעמדות ילדים עבדו עבודה קשה, נמסרו לחונכות בגיל צעיר מאוד, ובכלל היו המון צורות של חוסר הגנה וחוסר עניין בילדים. וכמובן היתה תמותת תינוקות וילדים שכנראה קבעה הרבה מאוד מהיחס ומההתקשרות עם הילדים.
את כל הדברים האלה אני מונה כדי להזכיר שהאם המטפלת המסורה שהיא כל כולה הכלה ונתינה - זאת תמונה שהיא תלוית-תקופה.
 

אשבל1

New member
זה בעיקר עניין של בחירה וסדרי עדיפויות

עם ההחלטה ללדת ילד, באות החלטות איך הוא יגדל, הלוואי וכל זוג, ובפרט כל אמא , תוכל לבחור ולהחליט ללא יסורי מצפון וללא רגשות אשמה.
כמובן שקיים גם הפן של האופי האישי של בני הזוג, לקיחת השליטה, האם היא הדדית? חלוקת התפקידים וכו'

ומשהו אישי, אני חייבת להודות שהיתמות שלי השתלטה על הזהות שלי...והפכה אותי לאם מאוד מודעת, מאוד מגנה, מאוד מחוייבת (לעצמי ולילדיי) להיות שם עבורם כמה שיותר, ברור לי שזה לא קיים אצל כל אישה. (ואני רוצה לספר שהחברים של ילדי היו מאוד רוצים גם את אמא בבית כשחוזרים מביה"ס ).

מאוד ממליצה לצפות בתוכנית "משפחה מאושרת" ובפרק 3 בפרט :

http://www.mako.co.il/mako-vod-keshet/happy-family
 

עדיה222

New member
סדר עדיפויות - מעריצה מאוד

אני לגמרי לגמרי מעריצה אנשים שסדר העדיפויות שלהם ברור, ושהם מודעים ל"תחליפיות", זאת אומרת, יודעים היטב במה הם זוכים ובמה אינם יכולים לזכות כשהם בוחרים בדרך שלהם.

כנראה שהנושא מסובך. כמה האמהות הן פגיעות וכמה האמהות היא קשה. כי הרי, לא כל אם יכולה לבחור ולהציב את סדר העדיפויות שלה.
 
למעלה