אני לא סנגור של הרצליה
כבר היה דיון בנושא עלוית המון פעמים בעבר. ואני לא סנגור של הרצליה או משהו כזה. בסך הכל, ציינתי שבשביל להפעיל את הממונה על ההגבלים העסקיים צריכה להיות התארגנות לא חוקית שיש לה הוכחות - שהרי מדובר בפלילים, וחובת ההוכחה (או הבאת הסברים טובים) עליך - לא על החברות ובטח לא עלי. העליות הן: עלות הון המטוס (7% משווי המטוס) דלק, ביטוח, (היום כ 8000$ למטוס ואף יותר) חניה, אגרות, פחת, תיקונים (ויש הרבה עם תלמידים ששוברים כל הזמן דברים קטנים) בלאי מנוע (עבור אוברול) בלאי אחר (צבע, צמיגים, ברקסים...) על כל העלויות שמישהו קורא/חושב בארה"ב יש להוסיף יבוא ומע"מ. אלו עלויות תפעול ישירות. אחר כך יש משרד, מזכירה, וכו´. מטוס 172 לדעתי שלא עושה 50 שעות בחודש ב 500 שקל ממוצע לשעה - החברה מפסידה עליו כסף (בשורה התחתונה). וממוצע זה אומר שאם הוא מושבת למשך חודש בגלל מנוע, חלק שצריך ליבא או סתם תקלת חשמל לא פתירה, אז ביתר 11 החודשים הוא נדרש ל 55 שעות, וכו´. אני יכול לומר לך ששלמתי 400 שקל רק בשביל שמישהו יבדוק את הרדיו בפיטס שלי ויחתום כשירות ל COFA. ה"בדיקה" היא לשאול את הרצליה "איך קולטים?" ... וזאת רק דוגמא אחת. המנהל הישראלי הוא שורש הבעיה, כי הדרישות שלו בלתי סבירות בעליל. בין היתר הם דורשים בדיקה כל 500 שעות של מנועי ליקומיג על פי SERVICE BULITIN של היצרן, שבארה"ב אף אחד לא שמע עליו ואף אחד לא מבצע. היצרן הוציא נייר לכל סוגי המנועים כ"כיסוי תחת", ה FAA בדק ולא קבע את זה כחובה, אבל בישראל כמובן יותר צדיקים מהאפיפיור. כך מטוס הפיטס שלי שהגיע מארה"ב עם EXPORT COFA (מה שאומר שה FAA בדק את המטוס על פי דרישות היבוא של ישראל כפי שהוא יודע והמטוס כשיר לטיסה) נדרש לכיולים שונים ומשונים ולבדיקות שאף אחד בארה"ב לא עושה. כל הסיפור הזה מייקר מאד את העסק. אני מסיים בשתי נקודות: 1. מי שלא רכש ותפעל מטוס בארץ לא מודע לכל העלויות מסביב 2. הרבה יותר קל לבנות עסק ב EXCEL ולהראות רווחיות מאשר בעסק אמיתי, עם בנקים, ספקים, לקוחות, וכו´.