ישראל שורק
New member
קריאה וחינוך הומניסטי
שלום חברים, לאחרונה אני מעורב בשאלה, באיזו מידה חיונית קריאת ספרות (אני מדגיש, ספרות יפה, שירה, מחזות, ביוגרפיות, אוטוביוגרפיות) להתפתחות האדם. השאלה חריפה מאוד ולחריפותה שני מוקדים: 1. לאחרונה פחות אנשים בכלל קוראים ספרות בכלל וספרות יפה בפרט. זה נכון לגבי ילדים אך גם באשר למורים ולמבוגרים בכלל. 2. האם קיים קשר סיבתי או קשר תורם (אפילו מתאם חיובי מובהק) בין קריאה של רומנים וספרות לבין התפתחות רגשות כמו אהבת אדם, חמלה, רגישות, עידון וכיו"ב. אני משיב לשאלה הראשונה, כמו מרתה נוסבאום, בחיוב. מצד שני קראתי לאחרונה מאמרים שתוקפים בחריפות את נוסבאום וגישתה (למשל דני סטטמן ואחרים). טענתם המרכזית היא שלא הוכח שום קשר סיבתי בין קריאה לבין התפתחות הומניסטית. מה דעתכם? עד כמה חיוני להתעקש על קריאה של ספרות בקרב הדור הצעיר? עד כמה עלינו להתעקש על קריאת ספרות בעצמנו? אחר כך יעלו שאלות נוקבות לא פחות: האם אנחנו יכולים בכלל להצליח (אם נרצה להיאבק...)? האם המחשב הוא אויבו של הספר? אם כן אולי עליכם להימנע מלהשיב לי ובמקום זה ללכת לקרוא משהו! איתכם ישראל
שלום חברים, לאחרונה אני מעורב בשאלה, באיזו מידה חיונית קריאת ספרות (אני מדגיש, ספרות יפה, שירה, מחזות, ביוגרפיות, אוטוביוגרפיות) להתפתחות האדם. השאלה חריפה מאוד ולחריפותה שני מוקדים: 1. לאחרונה פחות אנשים בכלל קוראים ספרות בכלל וספרות יפה בפרט. זה נכון לגבי ילדים אך גם באשר למורים ולמבוגרים בכלל. 2. האם קיים קשר סיבתי או קשר תורם (אפילו מתאם חיובי מובהק) בין קריאה של רומנים וספרות לבין התפתחות רגשות כמו אהבת אדם, חמלה, רגישות, עידון וכיו"ב. אני משיב לשאלה הראשונה, כמו מרתה נוסבאום, בחיוב. מצד שני קראתי לאחרונה מאמרים שתוקפים בחריפות את נוסבאום וגישתה (למשל דני סטטמן ואחרים). טענתם המרכזית היא שלא הוכח שום קשר סיבתי בין קריאה לבין התפתחות הומניסטית. מה דעתכם? עד כמה חיוני להתעקש על קריאה של ספרות בקרב הדור הצעיר? עד כמה עלינו להתעקש על קריאת ספרות בעצמנו? אחר כך יעלו שאלות נוקבות לא פחות: האם אנחנו יכולים בכלל להצליח (אם נרצה להיאבק...)? האם המחשב הוא אויבו של הספר? אם כן אולי עליכם להימנע מלהשיב לי ובמקום זה ללכת לקרוא משהו! איתכם ישראל