קריאה משותפת

netad169

New member
קריאה משותפת

לאחר הצלחתו של פרויקט הקריאה המשותף של הספר "יוליסס" מאת ג'יימס ג'ויס, אנחנו מתכוונים לקרוא יחד ספר נוסף והפעם את "גרגנטואה ופנטגרואל" מאת פרנסואה רבלה, מבחינה טכנית מדובר על קריאה של כ-5 עמודים בכל יום וכתיבת ההבנות האישיות מאותם עמודים, תוך דיאלוג על ההבנות עם שותפי הקריאה הנוספים בבלוג מיוחד. אם מישהו יכול למצוא בזה עניין, אשמח להצטרפותו. יעקב, בא לך? שלחו לי מסר ואסביר יותר. בברכת יום מלא גשם.
 
נטוש - קראתי את הסיכומים של הספר "יוליסס"...

בבלוג. קריאה זו רק אישרה את שידעתי, ואם אני לא טועה כל אחד יודע אם הוא מוכן להיות ישר עם עצמו. לדוגמא אביא לכאן קטע מפרק מתוך "המסע האישי שלי" המוסב, לצורך העיניין לקריאה. "אם נקודת מבט דומה לנקודה, למקום ממנו אני מביט, ניתן לתאר את ההבדל בין נקודת מבט אחת לנקודת מבט אחרת במונחי הפרספקטיבה: גם החלק הפסיבי שלה, כלומר; המראה המתגלה מאותו מקום אבל אינו מתגלה ממקום אחר, וגם החלק האקטיבי שלה, משמע; מגוון האפשרויות המעשיות הנראים מאותו מקום, אבל אינם נראים ממקום אחר. ההבדלים החשובים במהות השאלה, בכלל וככלל, היא הנקודה ממנה אני מציג את השאלות לעצמי. האם השאלות הנשאלות מקורן בעצמי החיצוני, דרך מבט שכלי הגיוני, או הגיוני לכאורה, המתעלם מהעצמי הפנימי. או האם אני שואל את השאלות דרך העצמי הפנימי הטהור "המנתח" את העצמי החיצוני. ניתן לומר שאותה השאלה הנשאלת מהנקודה הפסיבית, התשובה שתתקבל, מקור נביעתה יהיה, נקודת מבט אחת שאינה מתגלה ממקום אחר. ומהנקודה האקטיבית, שבמקרה זה, התשובה שתתקבל, מקור נביעתה יהיה, מגוון האפשרויות המעשיות הנראים מאותו המקום, אבל אינם נראים ממקום אחר. התיאור הזה על נקודות המבט אינו מספיק לכשעצמו להבנה מובנת ברורה, אז כדי לצאת מהסבך, אנסה לגרום לעצמי לחוש בה. לשם כך חייב אני להשתמש ולהפעיל גם את הדמיון וגם את הזיכרון, הזמין והזמין פחות. לצורך זה אעביר את עצמי אל תוך ביתי החם והנעים, ישוב בנוחות, וקורא בספר עלילתי שתוכנו הוא מסע מפרך, השזור בתלאות וסכנות, של קבוצת אנשים המהלכת ימים רבים במקום לא ידוע, כדי להגיע בסופו אל מקום לא ידוע אחר. תוך כדי קריאה, לפעמים אני מוצא את עצמי נרגש ומתוח, לעיתים אני מגלה שאני משועמם וחסר סבלנות; פעמים אני מזדהה עם דמות כלשהי ופעמים אני מרגיש זרות וניכור. אך יהיה הרגש אשר יהיה, לעולם איני יוצא מגדר קורא בעלילה המתרחשת הרחק ממני, במקום אחר, בעידן אחר, במאה אחרת, ואף במרחב אחר, הדמיון. כמכיר בעובדות אלה, אני יכול למצוא את עצמי עסוק בעיסוקים שונים ומשונים תוך כדי קריאה. אני יכול לקום ולהכין לעצמי כריך טעים ללעיסה. אני יכול לענות לטלפון שצלצל. יתכן אפילו שאחליט לרגע לצפות בתשדיר חדשות אקטואלי, או לחדול מלקרוא בכלל. עתה, אני מנסה לדמיין לעצמי, שדרך מציאות וירטואלית, אני נכנס אל תוך עלילת הספר כמשתתף. מרגע זה אני חדל להיות קורא אדיש, והמסע חדל להיות עבורי מרוחק ומנותק. מרגע זה המסע הופך להיות חלק ממשי בתוך מציאות חיי. שוב אין אני ישוב בכורסה נוחה בביתי החם והנעים, אלא פוסע בדרך וחווה את תלאות הדרך ככל דמות אחרת בספר, כאשר השמש קופחת על ראשי ללא רחם, ואני חשוף לתלאות הדרך, ואפילו לסכנות קיומיות ממש. הנה הייתי בשני מקומות שונים: מהמקום הזה והזמן הזה עברתי למקום אחר ולזמן אחר, בעידן אחר. כך נראה המעבר שלי מהכורסה הנוחה שבביתי. ואילו מכיוון עלילת המסע, עברתי ממקום אחר ומזמן אחר, משם ומאז למקום הזה, לזמן הזה, לכאן ועכשיו. כאן ודאי שיש מקום לשאלה אז מה ההבדל? ובכן, המסע כקורא פסיבי, ימצא בעולמי במקום שונה לחלוטין מזה שהוא ימלא שעה שאני כקורא אקטיבי בעלילה. כדי להבין זאת היטב, כל שעלי לעשות הוא לא רק לחשוב על ההבדל, אלא גם לחוש בו באמצעות חוויות ורגשות הנוגעות לעניין, בעזרת הדמיון ובעזרת הזיכרון. על מנת לדעת מהו ההבדל הזה משמעו להיות בעל "ידיעה רב-צדדית", כלומר; ידיעה שבנוסף לצד ההבנה השכלית האינטלקטואלית, יש לה צדדים מסוגים אחרים, וביניהם הדמיון, התחושה, הרגש והחוויה. ההבדל בין נקודות המבט השונות נעוץ ביחס שבין המקום שמביטים ממנו ובין הנוף שמביטים עליו. למשל; אפשר לומר בביטחון, שכאשר אני מביט בעלילה "מבפנים". נקודת מבטי נמצאת בתוך המציאות שבעלילה. לעומת זאת, אם אני מוציא את עצמי מהעלילה ומביט בה "מבחוץ". נקודת המבט שלי לא נמצאת בתוך מציאות העלילה. אם כך, יש לנו שתי נקודות מבט באותה העלילה. האחת נקודת מבט פנימית ואילו האחרת תהיה נקודת מבט חיצונית. שתי נקודות מבט אלה עושות את כל ההבדל בין להיות או לא להיות! משמע; האם אני מוכן להיות חלק מ... מצב זה מחייב אותי לחפש עמוק בתוכי ולהבין מדוע ההזדהות שאני חש כלפי דמות כזו או אחרת בעלילה. במצב השני, הפסיבי, אני פשוט בורח מעצמי ומעדיף לנתח דמות כלשהי בעלילה, ו"כמובן" שהוא ה... ולא אני!
 
נטוש - אני מתאר לעצמי שידוע לך...

שזו סדרה בת חמישה ספרים. אפשר אומנם לומר שכל ספר עומד בפני עצמו, אבל בסיכומו של דבר יש קיים קו די עבה
העובר בין כל החמישיה.
 

netad169

New member
לא ידעתי

אני מכירה ספר אחד. אחריו אמורים להיות עוד 4? אחלה. באשר לטקסט ששמת פה. קראתי אותו כמה פעמים והתחושה שלי היתה שאני "ליד" ההבנה של הנאמר. כל פסקה לבדה, היה בסדר, אך השלם לא הסתדר לי. דיברת על פשטות וכתבת בסיבוך, אבל זה בטח רק אני:)
 
נטוש שבוע טוב...../images/Emo42.gif

או לפניו 2 ואחריו 2...
ובקשר למסובך ופשוט - אמר פעם פילוסוף דגול (לא זוכר את שמו אבל יודע שהיה דגול
) כאשר מישהו כותב דבר מה עליו לכתוב זאת כך שהוא עצמו יבין זאת בצורה הטובה ביותר, כלומר, לאחר קריאה חוזרת, הוא בטוח שהוא עצמו מבין את הכתוב היטב. אחר-כך ינסה לנסח זאת אחרת על מנת שכל הקורא יוכל להתחבר ולהבין זאת. אז אנסה, ומקווה שאצליח, לנסח זאת בקצרה ובדרך שכל אחד יוכל להבין את הנאמר. נקודת מבט; מקום ממנו אני צופה על... בנוסף נקודת מבט מקורה יכול להיות שתיים (יתכן ויש יותר אך אני מתמקד כאן רק בשתיים) האחת, נקודת מבט פנימית, והאחרת נקודת מבט חיצונית. האחד ממקמת אותי בתוך העלילה, כלומר אני מזדהה אם דמות כזו או אחרת שבתוך העלילה. השניה מותירה אותי מחוץ לעלילה וכל העובר על הדמויות שבעלילה אינם נוגעים לי כלל. האחת, מעצם היותה פנימית מאלצת אותי לבדוק מדוע אני מזדהה עם דמות כזו או אחרת בעלילה (בדרך כלל יהיו אלה דמויות מובילות בעלילה) ולגלות היכן אני מוצא מאפיינים זהים ביני לבין הדמות, ותהיה דמות זו אשר תהיה. השניה, החיצונית, לעולם לא מאפשרת לי הזדהות כלשהי - משמע אני לא מאפשר לעצמי הזדהות כלשהי עם דמות כזו או אחרת, כי קשה לי לראות את המאפיינים של דמות זו בתוכי. משמע אני בורח ממאפייני הדמות, שזה בעצם בורח מעצמי. כל זה על רגל אחת - תראי מה יקרה כאשר אעשה זאת על שתי הרגליים
 

netad169

New member
אני מבינה את ההסתכלות

בשתי נקודות המבט שהצגת, אבל נותנת לזה פרשנות אחרת. ההזדהות עם דמות (ביצירה ספרותית או בחיים) יוצרת נקודת מבט מעוותת במקצת. נקודת מבט שניזונה מתוספות שנרכשו במהלך השנים (מה שאתה מכנה "חומרים מיד שניה"). התבוננות בדמות באופן הניטרלי ביותר האפשרי מאפשרת התבוננות בעצמי. רוצה לומר = הזדהות הוא רגש בעייתי כאשר רוצים ללמוד משהו על עצמנו. תמשיך כך. תפשט. על רגל אחת, שתיים, מה שבא לך. תן להדיוטות הזדמנות :)
 
נטוש - כפי שאני אומר תמיד ../images/Emo13.gif

אנו דוברים באותה השפה אך לוקחים את המילה המדוברת או הכתובה למקום שהכי נוח לנו. הזדהות = איתור, גילוי, דמיון, זהות, חיפוש, חפיפה, מיקום, תיאור וכו' - מתוך התזאורוס של השפה העברית. מיצאי לך את המילה המתאימה ביותר עבורך והחליפי את המילה הזדהות בה, על מנת שדברי יובנו אחרת למרות או עם "החומרים מיד שניה!" בוקר טוב
 

maysabel

New member
המון סיבוך אה?

וגם הפרדה ..כשדיברנו על פשוט ואיחוד דווקא ואי היצמדות להגדרות..ככה מרגיש לי הדו שיח הזה -לפחות לי.. ויש לי להוסיף לכך..בפשטות: הזדהות היא חלק מהתהליך, כשרוצים באמת ללמוד משהו על עצמנו, חשובלחוות את זה מבפנים רק כך תיתכן התבוננות "מהצד" אח"כ -התבוננות של אמת.. השאלה עד כמה באמת רוצים ללמוד דבר מה על עצמינו.. התבונוות "ניטרלית" חשובה מאד אכן,אך היא יכולה להיות הדחקה מתוחכמת ביותר ללימוד עצמי..בעיקר אם לא חווינו ולא עברנו דרך תהליך להרגיש את זה בבשר ומבפנים.."התבוננות ניטרלית" כניתוק הרגש מהאירוע כאילו זה לא מדבר אליי..או עליי? אני רואה בהתבוננות אמיתית ואמיצה(מתוך מודעות ומ"למעלה") כחלק נוסף של תהליך הכולל הזדהות כאמור לעיל, מה זה עורר בי..מה הרגשתי וכו..וכן הלאה?קחי למשל חלום שאדם חולם-כמה יכול ללמוד על עצמו וזה לאחר שמתבונן בחווית החלימה.. שהיא תמיד באה מהחולם עצמו ..מבפנים..הנקודה היא לא הזדהות או אי-הזדהות אלא לדעת "לצאת" מזה ולהתבונן ממקום "נכון"-בכמה רמות בו זמנית(האם באמת קיימת התבוננות ניטראלית?או שפשוט מודעת?או שהתכוונת לדבר אחר?) ההזדהות היא חלק לדעתי, אחרת כיצד נסביר שבשביל ללמוד על עצמינו בפיזי באנו לחוות ולהתנסות באופן אקטיבי למען החיבור לידיעה שממילא שם..? מקווה שהתנסחתי ברור ושלא ניכנס ל"תחכומי" סמנטיקה .. יאלללה לשמש בחופש(כמה חופש אני לקוחת אה? חח) חג שמייח לכם ומחויך, ממני
 
ועל כך נכתב במקור למעלה...

"כדי להבין זאת היטב, כל שעלי לעשות הוא לא רק לחשוב על ההבדל, אלא גם לחוש בו באמצעות חוויות ורגשות הנוגעות לעניין, בעזרת הדמיון ובעזרת הזיכרון. על מנת לדעת מהו ההבדל הזה משמעו להיות בעל 'ידיעה רב צדדית', כלומר; ידיעה שבנוסף לצד ההבנה השכלית האינטלקטואלית, יש לה צדדים מסוגים אחרים, וביניהם הדמיון, התחושה, הרגש והחוויה."
 

netad169

New member
הזדהות היא חלק מהתהליך

של החוויייה הפנימית. מסכימה. כך מעבדים את הרגשות שעולים ויכולים להיכנס לעומק. גם את אומרת שאח"כ אפשר להתבונן "מהצד". אולי אלו שני שלבים באותו תהליך. התכוונתי התבוננות מודעת. (ולא נייטראלית כפי שכתבתי) אני חושבת שגם אם ניסחנו את הדברים מעט שונה, התכוונו לאותו דבר. תבלי בשמש. גם אני חזרתי ממנה עכשיו. אגב, מישהו יודע היכן ניתן למצוא קונכיות מסוגים שונים?
 

netad169

New member
כייף לה

האם אתה יכול לשאול אותה מהיכן? האם מצאה אותן או קנתה?
 
יש לה ועוד מיוחדים ויפים

אפילו עשתה לבן שלי חנוכיה מהם והוא זכה במקום ראשון בתחרות החנוכיות
 

netad169

New member
ברור

ויש לי משם הרבה אבל מחפשת גדולות יותר, שונות, בצבעים שונים.
 

maysabel

New member
אחח איזו שמש..נהניתי..תודה :))

קראתי שוב את מה שכתבת למעלה ואת מה שכתבתי אני.. לא חושבת שהתכוונו לאותו הדבר אבל לא משנה,ב"סופו של דבר" יש אמת אחת :) גם לא חשוב להסכים להכל נכון? הכל בסדר.. אני גם לא חושבת כמו שכתבת ש"הזדהות הוא רגש בעייתי כאשר רוצים ללמוד משהו על עצמנו"-אולי ניסוח לא הכי הכי או אולי לא הבנתי אותך אבל כפי שזה נראה כתוב נראה לי לא נכון או לא מדויק. למה מתעקשת לכתוב את זה?כדי שאובן נכון ונראה לי חשוב הפעם להיות ברורה: המילה אח"כ במשפט שכתבתי וציינת נשארה בטעות כשמחקתי משפט בעת עריכת הטקסט לפני לשלוח,ומהצד כתוב במרחאות כפולות.. אני לא חושבת שזה שלבים נפרדים ואולי אפילו לא ממש שלבים,אני לא חסידה של תאוריות התפתחותיות שהן תאוריות השבלים הרואות דברים ברצף,בציר,האחד אחרי השני, שלב שני יבוא כששלב ראשון פטור וכו..זה מגביל לדעתי הבנה וראות לעומק ומלמעלה. אני לא חושבת שאלה שלבים ובעיקר לא שלבים שונים אלא שלובים ביחד. תראי שבסוף דבריי כתבתי:" לדעת "לצאת" מזה ולהתבונן ממקום "נכון"-בכמה רמות בו זמנית" אני מתחברת לתנועה הספיראלית של התרחבות וצמיחה ואינסופית. בעניין קונכיות- יש לי מלא מלא שאספתי-תמיד מגיעות אליי הקונכיות הנכונות לאותו הרגע ומיוחדות.. ניתן לקנות כמובן שכל מיני חנויות שנטיות-בנטיות לי יש מזבח ממש בחדר -אלה הקישוטים שלי בכל מיני צורות ומשונות ואפילו הבית שלי מקושט מחלזונות -מבחוץ וגם בפנים -יש כעת מינים של חלזונות אצלי שהקונכיות שקופות ורואים את החילזון בפנים-מדהים ממש-הן שקופות ויש כמה שהטון מוזהבות וחלק שהטון כסוף משו משו-בחיי שהלב שלי התרחב מהן שיווווווווו כמה שאני מדברת בחופש.. אגב נטע,אני זוכרת שלא פעם ראשונה את שואלת על הקונכיות נכון?לפני כמה זמן גם שאלת. אז פשוט קומי ולכי תאספי,תקני,תתכוונני והן כבר יבואו :) יאלללה חיבוק ענק ומחוייך ממני :)
 
למעלה