קריאה מתחדשת בThe Wheel of Time, סיכום ביניים

קריאה מתחדשת בThe Wheel of Time, סיכום ביניים

תודה רבה לכל מי שטרם את דעתו לדיון שפתחתי לפני איזה שבועיים בנושא. החלטתי לתת צ'אנס לסנדרסון ולנסות לסיים את הסדרה שמלווה אותי מאז כיתה ו'. התחלתי עם ספר 12 - The Gathering Storm

אז ככה -
קודם כל, מזמן לא נהניתי ככה מספר. האלף ומשהו עמודים פשוט טסו לי, ובין לבין מצאתי את עצמי חושב על הספר, והוא אפילו השתרבב לחלום שלי. ההרגשה שלי הייתה שסנדרסון התחיל בצורה רצינית ומתודית לקדם את הסדרה לקראת סופה, מה שג'ורדן לא היה יכול, או שנמאס לו, לעשות. קווי עלילה נסגרו, דמויות יצאו מהמשחק. קווי עלילה התפתחו והשתלבו ביחד. אירועים ודמויות מ-11 הספרים הקודמים נארגו בקלילות לתוך העלילה, כשלפעמים נוסף משפט או שתיים מפי הדמויות שמזכיר, בצורה אורגנית, במה מדובר - ג'ורדן בחיים לא היה עושה את זה. ובלי משקל כל ספרי הסדרה הקודמים, הספר עובד גם מאד טוב בפני עצמו - הונעתי, הוטרדתי והופתעתי. ונשארתי חסר סבלנות לקראת ההגעה של הספר הבא.

ובכל זאת, אי אפשר בלי קצת צרימות -
ה"קול" לפעמים מחליק קצת. ג'ורדן הצליח במלאכת בניית העולם שלו, לטעמי, בין השאר על ידי יצירת מונחים ייחודיים, אפילו לתופעות אנושיות מאד ברורות ומוכרות בעולמנו. לסנדרסון, מתפלקות מדי פעם מילים שמזכירות שקוראים את הספר בשפתם של האנגלים/אמריקאים ולא בשפת Randland. מושגים שלא הופיעו בספרים קודמים כמו ethical, או politics (שלדוגמא בהקשר מקומי אחד נקרא בספרים הקודמים The Game of Houses), או dandee, סלנג בריטי מאד מובחן. זה סה"כ קרה איזה חמש פעמים בכל הספר, וזה די בקטנה, אבל זה כל פעם זרק אותי החוצה ועצר לי את שטף הקריאה בניסיון להבין מה הבעיה.

צרימות אחרות לא קשורות לסנדרסון, ואפילו לא לג'ורדן אלא להתבגרות שלי כקורא ביקורתי, שפוגש מחדש את ז'אנר הפנטזיה (האפית). העיסוק ברוע מוחלט ובמקור קונקרטי שלו בעולם מאד מנכר אותי, כי בעיניי זה מאד אסקפיסטי ולא משקף מורכבויות שיש בחיים שלנו. גם העיסוק בגורל ובבריחה ממנו / כניעה לו, מרגיש לי מאד זר לתרבות בה אני חי. וגם, בכל מה שקשור לעיסוק המגדרי, למרות שיש בספר עיסוק מתמיד ובסיסי בשבלונה זכרי/נקבי, הוא אינו מפריד בינו לבין הגברי/נשי, ובסופו של דבר יוצא מאד שמרני ולא רדיקלי.

Having said all that, בין אם אסיים את הסדרה וארגיש שקראתי מאסטר-פיס ששינתה את חיי, ובין אם זה סתם יהיה גילטי פלז'ר נחמד, אני מאד נהנה ומחכה לקרוא את הספר הבא.
 

restored

New member
מעניין שהזכרת את זה

כי בזמנו שמתי לב שהמילה באנגלית MAGIC לא הוזכרה כלל בספרים עד הספר ה-13 (או ה-12).
אבל הסדרה כל כך מלאה חורים וסתירות, שעבורי פשוט לגמור אותה יהיה דבר לסיים, ההנאה כבר די מזמן נעלמה.
 

dingaleboom

New member
תודה, סיכום מעניין

אני גם בקריאה מחודשת, אחרי שבעבר הגעתי עד ספר תשע (לפני כמעט שמונה שנים). עכשיו אמורה להתחיל את ספר חמש. ביקורות כמו שלך נותנות לי תקווה להמשיך
דווח איך הספר האחרון כשתגיע אליו.
 

מעיןבר

New member
הביקורת שלך על עניין השפה אכן הושמעה

רבות וארוכות בפורומים הייעודיים. אני נחשפתי לסדרה בבגרותי ועבר הרבה זמן בין ספר לספר, אז אני מודה שלא התעמקתי עד כדי כך בנושאים הללו. בעיני, TGS הוא הטוב בטרילוגיה הסוגרת ו- AMoL היה פשוט מעצבן, מקווה שלא תרגיש כך.
 

shiningSnow

New member
שמח מאוד שנהנית


אני מקווה שתיהנה גם מ-13.
אתה מסכים איתך שלפעמים שמים לב שהסופר התחלף, אבל אני מניח שזה מסוג הדברים שאין מה לעשות לגביהם. עצם העובדה שסנדרסון הצליח להישאר כל כך קרוב לג'ורדן היא כבר נס.
 
מאוד מסכים

אני קורא עכשיו את זכרון האור ונהנה מאוד.. מזכיר לי את ימי הטובים שלא יכולתי להשאיר ספר מעניין בצד בלי לגמור אותו....
גם אני חושב שסנדרסון הצליח לסגור היטב את הסדרה ולשפצר אותה לאחר שבספרים האחרונים של ג'ורדן ניכר היה איזו עייפות ובלבול עם מרחנות יתרה, אולי בגלל מצבו הרפואי....
 

shiningSnow

New member
מרתק

באמת יש גם בספרים האחרונים של מרטין נטייה מסויימת להתמרחות על דמויות לא מעניינות ולא מרכזיות כל כך. נקווה שזה לא יחמיר בהמשך לסימפטום ג'ורדן. אם כן, זה יהיה חבל מאוד.
 

restored

New member
זה בגלל שהוא נתקע במצב

שבו הספרים כנראה לא אמורים לסתור יותר מדי את הסדרת טלוויזיה (למרות שההיפך כבר קרה).
 
אגב מה שאני מרגיש זה איזה שינוי בדמויות

במיוחד של רנד ושלושת הנשים המרכזיות. הן הרבה פחות נוקשות, הרבה יותר אנושיות ו"רכות"...
 
למעלה