קריאה נכונה

  • פותח הנושא ET2k
  • פורסם בתאריך

ET2k

New member
קריאה נכונה

אני מתכנן ללמוד בשנה הבאה באוניברסיטה,והבנתי מהרבה אנשים שכמויות החומר שצריך ללמוד הן עצומות לעומת התיכון. בתיכון הייתי משקיע המון זמן בלימודים.מכיוון שאני קורא מאוד מהר,הייתי חוזר על החומר המון פעמים.לפעמים היתה לי הרגשה שאני לא קורא מספיק בעיון או שאני קורא מהר מדי ומפספס פרטים חשובים. זה קורה לי לפעמים גם כשאני קורא סתם ספרים,אבל אז זה לא בשביל ללמוד,אז אין ממש בעיה. הציונים שלי היו מצוינים,אבל אני חושש שבאוניברסיטה אני אתקל בקשיים. קראתי לפני ממש הרבה זמן מודעה (אני אפילו לא זוכר איפה) על קורס בקריאה בעיון.משהוא דומה ל"אתם קוראים עמוד במשך 5 דקות ולא זוכרים כלום או לא יודעים על מה קראתם?". הסתכלתי בקישורי הפורום וקצת איבדתי את הכיוון מרוב המאמרים.
 
קריאה משמעותית

קודם כל שיהיה לך בהצלחה באוניברסיטה ! כשאתה קורא צריך להפוך את הקריאה למשמעותית. הכיצד ? שלב I - לבדוק מה צריך לקרוא, כמה עמודים יש, מהן הכותרות - זה שלב שנקרא "טרום קריאה". שלב II - "קריאה מרפרפת" - המשפט הראשון והאחרון של כל פרק - לקרוא אותו. שלב III - לקרוא רק פרק אחד, אבל... גם אותו לחלק לפסקאות - בסוף קריאה של פסקה יש לכתוב במילים או במשפט קצרצר על מה מדובר בפסקה. כך עוברים פסקה פסקה. אחרי שקוראים מספר פסקאות, הכיוון של הפרק נהיה מובן יותר. הסבר קצרצר על מה זה עושה לנו במוח - כשרק בודקים מה יש לפנינו לקרוא - זה כאילו שפותחים איזו מגרה או תא במוח ומחליטים על מה יוכנס בתוכו. כשמרפרפים, שמים קצת רמזים באותה "מגרה". אחר כך החומר ייכנס באופן חלק יותר לאותו מקום של המוח. השיטה הזו עוזרת בכמה אופנים - גם הקריאה משמעותית - ואתה הופך להיות מלומד פסיבי ללומד אקטיבי (צורת הקריאה השונה מכריחה אותך לכך). וגם - כל החומר של אותו קטע קריאה יהיה מרוכז ב"מגרה" אחת או במקום מסוים שממנו יהיו הקשרים לאחרים. כשתצטרך לשלוף את האינפורמציה הקשורה במאמר, הוא יהיה זמין יותר, כיוון שמסודר יותר. כמו בארון מסודר, שאפשר לשלוף את החולצה שמעוניינים בה - בצורה מהירה יותר.
 

ET2k

New member
מעניין

את מתכוונת שצריך לסכם בראש או על נייר כל הזמן את מה שקוראים? חוץ מזה שכדאי תמיד לקרוא פיסקה פיסקה?
 
סיכום הפסקאות

תמיד צריך לסכם בכתב. המיקום - לפי היכולת, אם אפשר בצד של הפסקה לכתוב על מה מדובר שם, זה הכי טוב. אם במקרה יש בעיה לכתוב על הספר, או על הכתוב - אפשר לצרף דפים או לכתוב במחברת. פעם המליצו על מרקרים להדגיש בתוך הפסקה. כיום נראה לי, שהדרך הזו נכונה רק למטרות מסוימות ולא באופן כללי, כן אפשר להדגיש שמות או תאריכים, מושגים וכו'. לא כדאי לכתוב את המשפט המרכזי, או משפט המפתח, כמו שקוראים לו, לא כדאי להדגיש רעיונות חשובים, כי אף פעם אי אפשר לדעת מה בעצם רוצים בפעם אחרת לעשות עם המאמר הזה. וכשקוראים את המאמר פעם נוספת, לפעמים נקודת המבט משתנה. לפעמים הצורך שונה, ולכן רצוי לכתוב בצד על מה מדובר, כך אפשר להשתמש בטקסט למטרות שונות. בעניין של פסקה פסקה - כדי להיכנס ל"ראש" של המאמר או של כותב המאמר או העניין, רצוי בהתחלה לקרוא פסקה פסקה. לפעמים אפשר כמה פסקאות ביחד - וזה תלוי במידת הריכוז, כמה המאמר מעניין, כמה היכולת לזכור וכו'. כשאני צריכה לקרוא מאמר, גם אם הוא 10 עמודים ומעלה, כך פועלת. מומלץ.
 

RAV35IT

New member
סיכופ פסקאות

יונה, לגבי הרישום של הרעיון המרכזי בצד הטקסט/לכתוב על מה מדובר בפיסקה, מנסיוןשלי, זה גם נכנס לראש כך. אני אפילו מצלמת את החומר שיישאר לי עותר נקי, ועל המקור/העותק מסכמת.
 
למעלה