קריאת שמע ישראל

קריאת שמע ישראל

אבקש לדעת: 1. כמה פעמים ביום אני חייבת לקרוא שמע ישראל.... 2. האם אני חייבת לעמוד בזמן שאני קוראת זאת. 3. האם יש כוונה מיוחדת שאני צריכה לחשוב עליה בזמן קריאת שמע ישראל. תודה מראש.
 
הלכות השייכות לקריאת שמע ../images/Emo63.gif

שלום לך. קריאת שמע היא המלכת כבוד שמים, ויש לדקדק בה מאד. לשאלותייך. 1. קריאת שמע קוראים פעמיים ביום = בבוקר ובערב. ומלבד זאת קוראים את קריאת שמע שעל המיטה. יש שהקילו לנשים, בקריאת שמע בבוקר, ועל המיטה בלבד. 2. בזמן קריאת שמע מותר - לשבת - לעמוד - ואף לשכב, <לגבי שכיבה, אין לשכב פרקדן על הגב, וכן לא על הבטן. רק על הצד.> כל מה שמביא את האדם לריכוז מקסימלי - מותר. ואולם, מי שיושב לא יקום למצב עמידה לקראת קריאת שמע. כמו"כ אין להישכב לקראת קריאת שמע ישראל. 3.לפני שקורא את שמע, יכוון: "אני רוצא לצאת ידי חובת מצוה מהתורה של קריאת שמע. הכוונה הבסיסית בקריאת הפסוק הראשון של שמע ישראל, היא: שמע ישראל = שימעו ישראל ה' = היה הווה ויהיה, אדון כל, אלוקינו = תקיף ובעל יכולת, ובעל הכוחות כולם, ה' = היה הווה ויהיה, אדון כל, אחד = יחיד ומיוחד בשמים ובארץ, ומושל בארבעת רוחות העולם. ברכה והצלחה.
 
קריאת שמע והנשים.

בוקר טוב. לצערי הרב, הטעו אותך בהלכות "קריאת שמע". אחד הפרדוקסים הגדול בהלכה, (ויש רבים), הוא: "פטור לנשים מקריאת שמע". כלומר - נשים פטורות מקריאת שמע, ביום ובלילה. מדוע אמרתי שהוא "פרדוקס"?. משום כפי שנאמר, כאן: מטרתה של קריאת שמע, היא "קבלת עול מלכות שמים". והנה, חצי מהעם היהודי פטור ממצוה זו. למה הנשים פטורות? משום שחז"ל טבעו אימרה הלכתית, אש ר חוזרת בהרבה מצוות, והיא: "מצוות עשה שהזמן גרמן, נשים פטורות". ידוע, כי יש זמן מדויק לקריאת שמע, הן של ערבית והן של שחרית. על כל פנים, אפילו הגברים מחויבים בקריאת שמע, רק פעמיים ביממה. בברכה.
 
אכן........ אמנם.....

א. רבים הפוסקים הסבורים שחייבות אע"פ שזו מצוות עשה שהזמן גרמה. ב. כבר קיבלו עליהם הנשים בזמנינו לברך ברכות השחר, לקרוא ק"ש ולהתפלל לפחות תפילה אחת ביום. שו"ע אורח חיים סימן ע נשים ועבדים פטורים מק"ש מפני שהיא מצות עשה שהזמן גרמא ונכון הוא ללמדם שיקבלו עליהן עול מלכות שמים: הגה ויקראו לפחות פסוק ראשון (ב"י בשם אוהל מועד) משנה ברורה סימן ע (ד) ונכון הוא - משמע מצד הדין פטורין והב"ח פסק דחייבין מדינא לקבל מלכות שמים בפסוק א' עי"ש אבל (ה) הרבה אחרונים חולקין ע"ז: ברכה והצלחה.
 
למעלה