קשיים בהבנת הנקרא (הודעה ארוכה ../images/Emo13.gif)
שלום לכולם, אני עובדת כרגע עם נער מקסים בן 12- הוא לומד בכיתה רגילה אף על פי שיש לו איזשהן בעיות- לא יודעת בדיוק מהן ההבחנות. העניין שאני עובדת עליו, בעיקר, הוא הבנת הנקרא. "למדנו" ביחד גם לשון ואנגלית, והוא מסתדר בסדר גמור עם החומר. אין לו שום בעיות בקריאה שוטפת. הבעיה הגדולה היא, כאמור, הבנת הנקרא, ולפי מיטב הבנתי יש רקע נוירולוגי להפרעה. המקצוע שהוא הכי מתקשה איתו הוא תנ"ך. מלבד השפה הקשה בכל פרק יש הרי עלילה מסובכת, לעתים מופשטת (רגשות, יחסם עם אלוהים...). האופן שאני עובדת איתו בינתיים הוא: - הילד קורא פסוק -אנחנו עוברים על המלים הקשות, ואני רושמת על דף גדול את פירושי המלים. -אני אומרת לו לומר מה הוא מבין מהפסוק. אם אני רואה שמדובר במפשט מורכב, אני מפרקת אותו למשפטים פשוטים. -הרבה פעמים נדרש תיווך נוסף בינו לבין הטקסט: למשל, בסיפור על שאול ובעלת האוב- שאול פונה לבעלת האוב כיוון שהוא פוחד מהמלחמה הקרבה עם הפלשתים בגלבוע. דיברנו על פחד, אחריות, ניסיתי להבהיר לו מדוע שאול מפחד. וכאן מגיעה הבעיה: נניח שאחרי הסברים מאוד ממושכים הוא מבין את העניין. אחרי כמה פסוקים הוא יכול לשכוח לחלוטין את הפסוק שדיברנו עליו בהתחלה- והוא הרי הכרחי להבנת המאורעות! אני כל הזמן מזכירה לו, שואלת אותו שאלות ברמות שונות (הבנה-כפשוטו, מלים). הוא מאוד מתקשה בהבנת סדר מאורעות (אחרי שדיברנו שעה על כך ששמואל הועלה מהמתים- ושאלתי אותו למי בא השליח לבשר על מות שאול, הוא עונה "שמואל?" יענו, מנחש ולא מבין/זוכר)- סיבה ותוצאה גם כן (למה הלך שאול לבעלת האוב? למה השליח כרע על ברכיו לפני דויד?). כל התהליך לוקח, כמובן, המון זמן: יותר משעה וחצי לפרק. (בל יש לי סבלנות, זה בסדר
). הוריו של הילד מודעים לקשייו, וביקשו ממני להתחיל לעבוד איתו ספציפית על נושא הבנת הנקרא (בלי קשר לש"ב) ואני מחפשת שיטות עבודה נוספות, אולי סכימות עבודה כלשהן לשיפור מיומנויות הבנת הנקרא שלו, כי בינתיים אני עובדת איתו בעיקר לפי תחושה. אני רגילה להסביר נושאים ע"י אנלוגיות ("נכון שאתה מדבר יפה עם המורה, ולא כ"כ יפה עם אח שלך, כי המורה היא המעמד גבוה יותר..... ככה השליח מדבר יפה עם דויד, כי דויד הוא המלך" וכד') – וזה לא עובד כמעט במקרה הזה. אני מנסה להמחיש לו מאורעות – ממש to act out. לצייר תרשימי זרימה- חצים של "מי אמר למי"- .לא עובד בכלל. השאלה שלי אם יש עוד אסטרטגיות, עוד שיטות ? האם יש שיטות עבודה שונות לאנשים עם קשיים ספציפיים? אני לא מצפה ל"שיטת פלא", מובן לי שיש כאן עבודה רבה ואני מאוד נלהבת להשקיע אותה, אבל רציתי להתייעץ וללמוד מניסיונכם, אולי לפתוח את הראש לגישות אחרות. תודה רבה מראש לכל העונים- אשמח לכל רעיון ולכל הצעה. (שמתי את ההודעה גם ב"אסטרטגיות למידה" וב-"חינוך מיוחד")
שלום לכולם, אני עובדת כרגע עם נער מקסים בן 12- הוא לומד בכיתה רגילה אף על פי שיש לו איזשהן בעיות- לא יודעת בדיוק מהן ההבחנות. העניין שאני עובדת עליו, בעיקר, הוא הבנת הנקרא. "למדנו" ביחד גם לשון ואנגלית, והוא מסתדר בסדר גמור עם החומר. אין לו שום בעיות בקריאה שוטפת. הבעיה הגדולה היא, כאמור, הבנת הנקרא, ולפי מיטב הבנתי יש רקע נוירולוגי להפרעה. המקצוע שהוא הכי מתקשה איתו הוא תנ"ך. מלבד השפה הקשה בכל פרק יש הרי עלילה מסובכת, לעתים מופשטת (רגשות, יחסם עם אלוהים...). האופן שאני עובדת איתו בינתיים הוא: - הילד קורא פסוק -אנחנו עוברים על המלים הקשות, ואני רושמת על דף גדול את פירושי המלים. -אני אומרת לו לומר מה הוא מבין מהפסוק. אם אני רואה שמדובר במפשט מורכב, אני מפרקת אותו למשפטים פשוטים. -הרבה פעמים נדרש תיווך נוסף בינו לבין הטקסט: למשל, בסיפור על שאול ובעלת האוב- שאול פונה לבעלת האוב כיוון שהוא פוחד מהמלחמה הקרבה עם הפלשתים בגלבוע. דיברנו על פחד, אחריות, ניסיתי להבהיר לו מדוע שאול מפחד. וכאן מגיעה הבעיה: נניח שאחרי הסברים מאוד ממושכים הוא מבין את העניין. אחרי כמה פסוקים הוא יכול לשכוח לחלוטין את הפסוק שדיברנו עליו בהתחלה- והוא הרי הכרחי להבנת המאורעות! אני כל הזמן מזכירה לו, שואלת אותו שאלות ברמות שונות (הבנה-כפשוטו, מלים). הוא מאוד מתקשה בהבנת סדר מאורעות (אחרי שדיברנו שעה על כך ששמואל הועלה מהמתים- ושאלתי אותו למי בא השליח לבשר על מות שאול, הוא עונה "שמואל?" יענו, מנחש ולא מבין/זוכר)- סיבה ותוצאה גם כן (למה הלך שאול לבעלת האוב? למה השליח כרע על ברכיו לפני דויד?). כל התהליך לוקח, כמובן, המון זמן: יותר משעה וחצי לפרק. (בל יש לי סבלנות, זה בסדר
