קשיים בחשבון

א רויטל

New member
קשיים בחשבון../images/Emo5.gif

בעקבות "פריצתך" דינה לפורום הרפוי בעיסוק גיליתי את הפורום הנ"ל ונהנתי לדפדף פה. השאלה שלי קטנה ביחס למה שמתמודדים פה המשתתפים האחרים ובכל זאת. יש לי 2 בנות ,בריאות, בחינוך הרגיל . אצל הגדולה שהיום בכיתה ד´ גילינו לקראת סוף כיתה א´ לקות קלה בחשבון . הנושא טופל בחופש בין א לב´ וגם בין ב לג´. כרגע אנו עם יד על הדופק. יש קשיים בבעיות מילוליות בהבנת סדרות ואני לא מבינה מספיק בחשבון כדי למפות מה עוד. כרגע הבת הקטנה עלתה לכיתה א´ (וכמו הגדולה בקריאה והבנת הנקרא הן שתיהן מצוינות) אך בעקבות הרגישות התחלתי לראות בעיתיות בחשבון כמו למשל שאין שימור כמויות בנוזל ומוצק (עפ"י פיאז´ה) כך היה גם עם הגדולה כשגילינו את הבעיה. בקיצור שיטת הבדידים ממש לא מתאימה האם אפשר שיטה שונה? איזה שיטות קיימות ? אילו ספרים מומלצים? מאיפה מוצאים מידע בנושא? האם יש מקרים שבכיתה רגילה ילד ילמד בשיטה שונה? (ילדה אחת מתוך 40)
 

Diana M

New member
שלום רויטל וברוכה הבאה../images/Emo20.gif

וכן כל קושי אשר מציק לילד ונושא עבורו תסכול הוא מקור לאי נחת להורים ורצון טבעי מצידם לסייע לו. אני מבינה כי לגבי בתך הגדולה זו הלומדת בכתה ג´ הנושא טופל וכעת אתם פשוט ערניים לראות שלא נוצרים פערים חדשים בחשבון. יחד עם זאת חשוב לציין כי כאשר מדובר בקשיים של הבנת סדרות ובעיות מילוליות חשוב מאוד לבדוק תיפקודים ואיכות הפקת משמעות מטקסט (הבנת התנקרא) כי אלה קשיים אשר באים לביטוי גם בתחום זה. לגבי הקטנה, קשיים בשימורים אכן מלמדים על קשיים אפשריים בהתפתחות התפיסה החשבונית. קשה מאוד לתת עצות מעשיות על פי הנתונים שהבאת ומבלי להכיר את הילדה. אך אם אכן מדובר בכך ששיטת הבדידים אינה מתאימה, וזה נכון אגב לגבי ילדים רבים שכן הבדידים מייצגים "אורך" ולא "כמות" ולילד ולו עם הקושי הקל ביותר בחשבון יש בעיה משמעותית להבחין בין השניים, וכאשר מדובר בליקויים בתחום הסדרתי הנושא בולט עוד יותר. במצב כזה רצוי ומומלץ לנסות את "תבניות ליי". לגבי לימוד בשיטות שונות באותה כתה. למעשה זה לא רק רצוי אלה מתבקש, גם בחשבון , גם בקריאה, באופן תתווך את התכנים הלימודיים בכלל. ישנן מחנכות אשר מבינות זאת ואכן אין להן שום בעיה ללמד באמצעות מספר שיטות באותה כתה ואפילו ללמד במספר שיטות ילד אחד. הן פשוט מבינות כי על מנת להגיע למצב בו הן מתווכות את החומר בצורה היעילה ביותר עליהן להיות הקלקטיות. אחרות, הפחות טובות יראו קושי עצום בכך ויתעקשו ללמד את כולם על פי אותה שיטה. במצב כזה יהיה עליך לגייס את כישורי ההסברה שלך ואולי גם גורמים אחרים בבית הספר. בענין, ספרות, חפשי ספרים של דסי סגל, תלמה גביש, שמחה שרף, כולן מתעסקות בחשבון ויש להן גם רעיונות לא רעים כלל. אם הקושי ממשיך להתקיים, בצעי איבחון חשבון. די
 

א רויטל

New member
תודה, ../images/Emo51.gif

אבדוק בחנויות את המלצתך ואדבר עם המורה. מהן תבניות ליי? ובפורום שלנו (רפב"ע) משהי הזכירה שיטה של חווה תובל מהי? עדיין לא קבלתי על כך תשובה אצלינו. כל הכבוד למהירות התגובה.
 
שלום לך רויטל!

בתור מורה להוראה מתקנת אני עובדת הרבה עם ילדים כמו שאת מתארת, הלומדים בכיתות רגילות ומגלים קשיים בחשבון. יש הרבה מאד ילדים שמתקשים בשימוש בבדידים, כפי שהסבירה דיאנה, בגלל שהם אינם מייצגים כמות אלא גודל. (מומלץ בעניין זה לקרוא את המאמר המצויין: "אל תתנו להם בדידים - יתכן לשלעולם לא תוכלו לתקן את הנזק" של תלמה גביש. יש לי את המקור הבביליוגרפי אם תרצי). שיטתה של דסי סגל, ממש תפורה לילדים אלו, והיום כבר מתחילה להכנס גם לחינוך הרגיל. את יכולה לחפש את הספר: "חיבור וחיסור בעשרת הראשונה באמצעות תבניות ליי" של דסי סגל ואהובה רענן, בהוצאת רכגולד, או את הספר (חדש ומעודכן יותר) "אחת ולתלמיד, לכיתה א´ - חלק ב´. אשמח לעזור לך בשאלות ותהיות נוספות אם יש לך, תוכלי לפנות אלי במסר אישי. בהצלחה!!!
 
למעלה