קשיי הסתגלות

סשה38

New member
קשיי הסתגלות

בוקר טוב ובהצלחה למנהלת הפורום החדשה... (אני חדשה כאן, הרגע נכנסתי וראיתי הודעה על כך)
אני רוצה להתייעץ איתכם בנוגע לקשיי ההסתגלות של בני הגדול ( 3.9 ). לפני כחצי שנה עזבנו את הארץ לאפריקה בעקבות רילוקיישן של בעלי. בארץ היה לנו טוב מאוד, הילד היה מאוד קשור למשפחה המורחבת, לגן שלו. ילד שאוהב ללכת לגן, אוהב חברת ילדים, ילד סקרן ושמח, ומאוד נבון.
כאן הוא הוא נכנס למסגרת של גן עד 13:00, כאשר השפה האנגלית היא השפה הרשמית כאן.
בחודשים הראשונים הילד למד את השפה, בעיקר הפנים אך אך סרב לדבר, ובאופן כללי סרב לקחת חלק בפעילויות הכתה וסרב ליצור קשרים חברתיים. הצוות החינוכי בהתחלה טען שזה חלק מההסתגלות וזה נורמלי. גם אני חשבתי כך ולפי מה שכולם אומרים ההסתגלות אורכת זמן רב. עם הזמן הצוות שינה דעתו בנושא... הם טוענים שלא מדובר בקשיי הסתגלות כי יש להם נסיון רב עם ילדים זרים, הם מרגישים שיתכן ומדובר בהיפראקטיביות וחוסר קשב. הם טוענים שהילד לא מרוכז בשיעורים (כן, יש להם כאן תוכנית לימודים קצת נוקשה, שיעורי קריאה, כתיבה, מחשב, דרמה, שחייה... בגיל כזה... בהתחלה זה היה נשמע לי נפלא ועם הזמן אני מבינה שזו מעמסה מאוד גדולה לילד..), לפעמים מנסה לצאת מהכיתה לחדרים עם משחקים שהוא יותר אוהב . הוא לא מוכן לשתף פעולה במשחקים עם חברים. הם הגדירו אותו בעדינות כ"ילד עם צרכים מיוחדים". אני ובעלי מאוד התנגדנו להגדרה הזו כי זה ברור לנו שיש כאן חוסר הבנה בסיסי לקשיים שהילד עובר ואולי מיהרו לתייג אותו. הם המליצו על הצמדת סייעת אישית ואנחנו מתוך רצון בטובת הילד שכרנו סייעת אישית. מאז השפה שלו השתפרה פלאים והוא מתקשר יפה באנגלית איתנו ועם הסייעת ועם הגננת אך עדיין מסרב ליצור קשרים חברתיים עם ילדים בגן או לקחת חלק בפעילויות. הוא כן מביע רצון שיבואו אליו חברים הביתה אך לרוב הוא לא ממש משחק איתם, ישנן אינטרקציות בינו לבינם אך הן מועטות.. בעיקר זה מתבטא בזה שהוא רץ לחדר מביא להם צעצועים שלו, לפעמים אפילו זורק עליהם... אבל בגדול הוא לא יוצר קשרים ולפעמים אף מתעלם מילדים שרוצים לשחק איתו.. לעומת זאת בבית הוא מאוד שונה. מאוד פעיל, מאוד דברן..., מרבה לשאול שאלות ולהתעניין בהמון נושאים, יש לו עולם עשיר ומלא דמיון, אוהב להרכיב פאזלים ומסוגל לשחק יפה מאוד עם עצמו ועם אחיו הקטן בן 2. הוא לא תזזיתי מדיי, אך כן לאחרונה חורק המון שיניים בעיקר כשכועס. לפעמים חסר שקט בלילות. השאלות שלי הן כאלו:
האם יש כאן אנשים שחוו משהו דומה מבחינת קשיי הסתגלות עם ילדיהם? כלומר קושי חברתי שארך זמן רב? (אנחנו כאן כבר חצי שנה)
כמה זמן עליי לתת לזמן לעשות את שלו? אולי בכל זאת יש לילד הפרעה כלשהי או בעיה ויכול להיות שאני מבלבלת אותה עם קשיי הסתגלות או אפילו מאפיינים של גיל 3/4? אני שוקלת להתייעץ עם פסיכולוג כשנגיע לארץ העוד כחודשיים אך עד אז רוצה להשתיק קצת את המחשבות הרבות... (לפי מה שהבנתי אין כאן שירותי פסיכולוגיה טובים)
אציין שאנחנו נמצאים במדינה שהיא פחות מערבית, אין כאן פארקים וגני משחקים שאפשר לצאת אחר הצהריים לטייל עם הילדים... אנחנו גרים במתחם עם עוד 3 בתים אך ללא ילדים. אחר הצהריים אין כאן כמעט אפשרויות תעסוקה לילדים והרוב זה פעילות בבית או נסיעה לקניון הראשי כאן..
ניסיתי ליצור קשרים כאן עם כמה אמהות להזמין ילדים אחר הצהריים אלינו על מנת לעזור לו מבחינה חברתית אבל יש כאן קושי שהגן גם לא מוסר מספרי טלפון של ההורים.. אם רוצים ליצור קשר צריך לתת לגננת פתק המיועד להוריו של ילד מסויים שתשים לו בתיק ואם הוריו מעוניינים הם יצרו קשר.... (יש כאן מלא דברים שהמנטליות שמכתיבה אותם יכולה לשגע אותי...) אז הצלחתי לעשות זאת עם ילד אחד שבא אליו אבל עדיין אין חיבור ממשי בינהם. גם עם ילדים של חברים שרכשנו כאן אנחנו לא רואים שהוא מתקשר כפי שהיה בעבר בארץ.
חשבתי לשים אותו בגן אחר. הייתי בעוד גן (עם חינוך בריטי) שהתרשמתי לטובה ממנו כי יש קבוצת ילדים קטנה יותר והגננת והסביבה נראים לי "מכילים" יותר ואני שוקלת אם להעביר אותו ואת אחיו (בן 2) יחד לשם. אולי פשוט נפלתי על גן נוקשה (שאגב הוא מאוד מומלץ לכן הלכנו לשם מלכתחילה)... אני מתלבטת אם זה לא עלול להזיק יותר?
אשמח לכל עצה בנושא וכן לשמוע ממישהו שעבר חוויות דומות.
תודה!
 

carlimi

New member
יכולה רק לספר את הסיפור שלנו

אנחנו גרים בארה"ב.
הגענו לכאן לפני שנתיים וחצי עם שלושה ילדים בני 2.4 , 4.2 , 5.8 .
הגדולה נכנסה לחצי יום קינדרגארדן בבית ספר ציבורי.
שני הבנים נכנסו לגן פרטי, שגם אנחנו קבלנו עליו המלצה, והיה נראה ממבט ראשון כמקום מדהים ומושקע.
לבנים, ובעיקר לאמצעי, לא היה שם טוב. הם לא רצו ללכת לגן בבוקר, ובכו מאוד בפרידות.
אנחנו כמובן ייחסנו את זה לקשיי מעבר.
אחרי שלושה שבועות, משהו התחיל להרגיש לי לא טוב, בעיקר תחושת בטן, ובעלי הלך יום אחד לאסוף אותם מוקדם יותר, לא בשעה היעודה. הוא מצא את הבן הצעיר, בקצה אחד של הכיתה, ממרר בבכי, כשאף אחד לא נמצא לידו. הוא לא היה אפילו בן שנתיים וחצי ....
עוד באותו היום הוצאנו את הבנים משם. בהמלצה של חברה, מצאנו גן פרטי אחר, קרוב לבית, מונטסורי (לא שזה אמור לשנות).
גן חם, עם יחס אחר. (אגב, התוכנית שכתבת שיש להם בגן נשמעת לי ממש לא מתאימה לגיל שלו, ועומס זה ממש אנדרסטייטמנט).
האמצעי, שהוא ילד מאוד רגיש, ואיתו הייתה ההתסגלות הכי קשה מבין השלושה, חזר לחייך כבר באותו שבוע. הוא לא דיבר מילה בגן במשך 4 חודשים. ואז זה קרה ככה פתאום ביום אחד. הילדים האחרים כלכך התרגשו שהם רצו לגננת לדווח שהוא אכן מדבר (חשבו שהוא אילם). למעט ילד אחד לא היו לו חברים בכיתה, כי הוא פשוט לא יצר קשרים חברתיים. לא היה לו אפילו פליידייט אחד כל השנה הראשונה. ואז הגיע הזמן לעבור לבית הספר הציבורי, ואנחנו ממש התלבטנו, כי הייתה אפשרות להשאיר אותו שנה נוספת בגן. פחדנו ממעבר נוסף, למסגרת חדשה ותובענית יותר. ילדים חדשים, חוקים חדשים .....
בסוף החלטנו להעביר, וזו הייתה ההחלטה הכי טובה ונכונה שעשינו עבורו מאז שהגענו.
הוא נכנס לתוכנית של ההעשרה בבוקר, לחצי יום, שהמנהלת שלה היא האישה הכי מדהימה שפגשתי כאן.
תוך חודש הילד פשוט שינה עורו. מילד שהיה צריך להעביר ביד למורה, שלא הסכים לעמוד בליין-אפ, והיה נכנס יד ביד עם המורה, לילד שפותח את הדלת של האוטו ורץ אל החברים שלו בלי להתסכל אחורה ובלי להגיד שלום ...חחח
הוא אחד הילדים הכי פופולריים בכיתה, אוהב את בית הספר, הולך ל ומזמין חברים כל הזמן, ישן אצל חברים, ימי הולדת ומה לא.
היום הוא בכיתה א', ילד שמח ומאושר, חברותי ופעיל, ותלמיד מצטיין.
השנה הראשונה היא מאוד קשה. לכולם. גם אצלנו אגב, למעט בכיתה אחת, לא מחלקים מספרי טלפון (זה בעיקר תלוי במורה), ועל ההורים ליצור בעצמם פחות או יותר את הקשרים החברתיים. אני לא הייתי פנוייה לזה בשנה הראשונה, ולכן כמעט ולא היו להם מפגשים אחרי הצהריים. בשנה השנייה נפתחתי קצת, והיום זה בכלל לא אישיו מבחינתי הקטע הזה של הטלפונים. לומדים ומתרגלים, וגם הילדים לאט לאט הופכים ליותר פעילים וזה קצת פחות כבר תלוי בי.
יש ילדים שהם יותר רגישים מאחרים, ויותר קשה להם עם שינויים. אצל האמצעי שלי אגב זה גם עם דברים אחרים, ולא רק סביבה. כל שינוי מצב במהלך היום, קשה לו, לעומת אחים שלו. הוא פשוט כזה.
הבן שלך מאוד צעיר, ועבר המון טלטולים בחצי השנה האחרונה. מעבר לארץ חדשה, ניתוק מהמשפחה המורחבת, לימוד שפה חדשה, ניתוק מהחברים, ילדים חדשים, בית חדש, שיגרה אחרת, סדר יום שונה בתכלית בגן, עם עומס לא ריאלי לדעתי לגיל שלו.
לא יודעת איך אני יכולה לעזור, אבל אולי שיתוף של סיפור של מישהו אחר, יכול לנחם, או לשפוך אור מזוית אחרת.
מאחלת לכם המשך התאקלמות קלה יותר.

&nbsp
 

סשה38

New member
הסיפור שלך מעודד אותי

כי אני נחשפת להמון סיפורי הסתגלות שהקושי העיקרי בהם הוא רכישת השפה ומזה אני פחות חוששת כי כאמור יש שיפור משמעותי מאז ששכרנו לו סייעת.
אני רק מקווה שיוכל לחזור וליצור קשרים חברתיים כפי שהיה בעבר, שזה רק עניין של זמן כמו שכולם אומרים ושאני לא מפספסת כאן איזשהו קושי אחר, מעבר לזה שהוא חווה, שעשוי ליצור לו בעיות בהמשך.
תודה על השיתוף.

אשמח לשמוע עוד מנסיונם של קוראי הפורום.
 

carlimi

New member
אני לא ממש חושבת

שהיה לו קושי עם השפה. לפחות לא יותר מאחיו. היה קושי בהסתגלות לשינוי המאוד גדול, והוא לא ידע איך להתמודד עם זה.
אז הוא נסגר.
כבר שמעתי לא פעם מהורים שעשו מעבר עם ילדים בגילאים שונים, שיש פחות או יותר שני סוגים - אלה ששותקים עד שלומדים את השפה (כמו האמצעי שלי), ואלה שזורמים ומדברים לאורך כל הזמן, לפי מה שהם יודעים, ואין זה ממש משפיע על התפקוד שלהם בחברה, כי הם לומדים להסתדר בדרכים אחרות (כמו הבת הבכורה שלי).
 
לי נשמע שהגן הזה לא מתאים לילד.

חצי שנה זה לא הרבה מצד אחד, מצד שני זה המון זמן במידה וזה לא טוב. את מספרת על התנהגות מאוד שונה בגן בישראל ובבית, לעומת ההתנהגות בגן, אז יש פה בעיה.

אם אני מצליחה לקרוא בין השורות, נראה לי שהגן השני נראה לך מאוד. אני הייתי מנסה אותו.

כמה חבל שילד בן 3 צריך ללמוד לקרוא ולכתוב, מה בוער להם מה?

משהיא כאן בקשר עם "לילית" ויכולה להפנות אותה לפוסט הזה? אולי היא יכולה לעזור מנסיונה?

ברוכה הבאה לפורום והמון בהצלחה לכם
 

סשה38

New member
גם לי זה מתחיל להראות כמו בעיה של הגן

ואני שואלת את עצמי מלא שאלות בנושא הזה. אני רק חוששת שאולי לא נתתי לזה מספיק זמן ובכל זאת הילד כבר מכיר את הגן, את הילדים, את הצוות, ואני קצת חוששת לנתק אותו שוב מכל מה שעד כה מוכר לו ולהכניס אותו לסביבה חדשה.. אני עוד מתלבטת אבל החלטתי שבינתיים אתן לזה עוד קצת זמן, עד סוף הרבעון (חודש וחצי בערך) ואם לא יחול שיפור - זה מה שאעשה.
אגב, מי זאת "לילית"? אשמח לשמוע ממנה אם ביכולתה לעזור לי....
תודה לך ובהצלחה עם ניהול הפורום!
 

carlimi

New member
בקשר למעבר לגן חדש, פעם שנייה

אחרי שעזבנו את הגן הראשון, כשבאתי לדבר עם המנהלת של הגן החדש, ידעתי מה אני רוצה "לדרוש", מה שלא עשיתי בגן הראשון.
סיפרתי לה על הקשיים, סיפרתי על ילד רגיש,שלא מדבר וקשה לו להתסגל.
ביקשתי להיות נוכחת איתו בגן, לפחות בהתחלה, על מנת להשרות עליו הרגשת ביטחון.
ואכן זה מה שהיה.
לא עשיתי את זה עם שני הילדים האחרים, כי הם לא נזקקו לכך. איתו כן.
הייתי איתו שם במשך כשבוע, כל יום כמה שעות. עזרתי לו להכיר את הגן, הצוות והילדים. את הנהלים.
עזרתי לילדים ולצוות להכיר אותו.
למרות שהוא לא דיבר אחכ עוד הרבה זמן, אני חושבת שזה מאוד עזר לו במעבר הנוסף לעוד מקום חדש ולא מוכר.
כל ילד והצרכים שלו.
&nbsp
 
לילית היתה בפורום הזה המון שנים, היא חיה באוגנדה

עד לפני כחצי שנה, אולי יותר והם חזרו לארץ. היא פסיכותטפיסטית או משהוא כזה ומכירה את אפריקה יותר מכולנו, אז חשבתי שהיא יכולה אולי לעזור.
 

alphadelta

New member
סשה 38 יקרה

אני רוצה להתחיל בזה שהילד שלך מאד מבורך. הוא מבורך באמא קשובה. בגן האחרון שעבדתי, היו כמה מקרים שכשהערתי להורים בעדינות על קושי היו שלל תגובות. עוינות, מתעלמות ומתחמקות. אז לא משנה לנושא הזה אם זה הגן או ילד. את קשובה למצב וזה העיקר. עכשיו לנושא הבא. אם את לא סומכת על הגן אז לדעתי את יודעת את התשובה. אני לא יודעת אם כל הגנים כל כך אקדמים איפה שאתם נמצאים. אבל אם לא ואת חושבת שהשני יותר מתאים אז אולי כדאי לבדוק את הנושא. נושא הבא: בקשר לאיבחון, זה לא מזיק. אולי יש לו אתגר קטנטן שהשינוי שעשיתם דחף החוצה. ובמקום שהאתגר יצוץ עוד כמה שנים מסיבה אחרת ( ואם אכן יש אתגר זה יצוץ) אתם יכולים לגלות מוקדם ולתת את כל התמיכה לה קטנצ׳יק זקוק. אז איזה יופי. איבחון לא משנה את הילד. רק נותן כלים להורים.
דרך אגב, השינוי הוא לא רק המעבר למקום חדש והפרידה מהמוכר. המון השתנה. אפילו בהירות האורות ברחוב והריח של הסופרמרקט. הרעש ששומעים מהחלון והרגשה של המרקם השונה של הרצפה כשכפות הרגליים נוגעות בה בבוקר. הטעם של המלפפון וכולי וכולי. ילד נבון וחכם שם לב. וזה המון דברים שצריך לעבד. עם ילדים מאד עוזר לדבר כשנוהגים באוטו או כשדוחפים את העגלה והילד מביט קדימה. הם מרגישים יותר בטוחים לפעמים ללא קשר עין לספר דברים. אז תנסי. שולחת חיבוק.
 

Numi112

New member
מנסיוני האישי

גם אנחנו הגענו לארה״ב לפני כמה חודשים, וגם אנחנו הכנסנו את הקטנה (כשהגענו היתה בת 3.5) לגן מאוד מאוד מומלץ, ואפילו עם צוות שחלקו דובר עברית (מושלם לילדה שרוצים בשבילה נחיתה רכה, נכון?)
ילדה בוגרת, חברותית, חכמה מאוד
ובגן הזה היה לה נורא. היא פשוט נבלה לה. בכתה מאוד כל בוקר, בפירוש אמרה לנו (ולא בקטע של מרד) שלא טוב לה בגן. וזה לא שהצוות היה רע או משהו. פשוט לא היה לה שם טוב.
גם לנו היתה התלבטות אם שוב ״לעשות לה את זה״ ולהעביר אותה אחרי הטלטלה הגדולה של מעבר לבית חדש...
לאחר המון המון התלבטויות- העברנו אותה.
ההחלטה הכי טובה שעשינו פה.
To make a long story short-
אני ממליצה בחום רב להעביר אם הילד לא פורח בגן הזה ולא טוב לו.
אני מבינה מאוד את המקום שאת נמצאת בו, ואני בטוחה שאת מתלבטת מאוד, אבל אם הגן החדש מרגיש לך נכון, ואחרי חצי שנה שאתם שם אתם כבר לא חדשים-פעורים, יש לכם מושג מימינכם ומשמאלכם- לכו על זה.
באמת, תרוויחו ילד מאושר.
בהצלחה!!!
 

noaronen1

New member
לכי עם תחושת הבטן

הלוואי ואני הייתי עושה את זה לפני 8 שנים. אני חשבתי שהבת שלי עקשנית, כי הגדול שלי היה מאושר בגן והיא סבלה. כשהוצאתי אותה והעברתי אותה למטפלת הילדה שוב פרחה.
כמו שכל האחרות ציינו הגן נשמע מאד נוקשה בעיקר לילד שבא מסביבה שנותנת לילדים להיות ילדין ובהרבה ארצות אני מרגישה שלוקחים את הילדות ודוחפים תוכנית לימודית מוקדם מדי. כמו ש- alphabeta ציינה, זה לא רק הגן, גם האוכל, אפילו אתם קצת אחרים אחרי המעבר - כי גם עליכם עוברים דברים. והכי חשוב, ילדים מאד רגישים כשאנחנו משדרים להם שאנחנו לא סומכים על הגן הם יודעים ומרגישים את זה בהתנהגות שלנו וחשים בזה.
אני הייתי כמה שיותר מהר מוציאה אותו מהסביבה וכמו שכתבו לך - עכשיו את גם יודעת יותר - תספרי מי הילד - אל תספרי שבגן אחר אמרו שאולי הוא צרכים מיוחדים אלא שהחלטת שהסביבה לא מתאימה לו כדי שלא יתייגו אותו. ותשאלי אם יש גננת שיכולה לתת לו את התמיכה שהוא צריך ואם יש סביבה שיכולה לתת לו את מה שהוא צריך. תסתכלי אם ילדים מחייכים, משחקים, לא נמרחים על שולחנות ונראים משועממים. תסתכלי איך הגננות מדברות עם הילדים, אם הן מחבקות. תשאלי אם הם מחבקים את הילדים (אם זה חשוב לך). ואם צריך אני אומר משהו "קצת משוגע" תשאירי אותו איתך בבית עד גן חובה. אני משערת שיש פעילויות לילדים שנשארים בבית. אני בחרתי להישאר עם הקטן שלי בבית כי לא יכולתי לעמוד במחשבה שהקטן שלי יעבור את ההתנסות שהאמצעית שלי עברה. אבל באתי לשם ממקום של החלטה מאד מגובשת ושלמה. מקום שלא הייתי בו מייד אחרי המעבר מישראל שאז חשבתי שכל ילד חייב להיות בגן. בסופו של יום הקטן שלי מאושר היום בכל מסגרת.
המון בהצלחה, ברוכה לפורום ותעדכני אותנו איך הולך!
 

סשה38

New member
תודה לכן על השיתוף והעצות, זה ממש מעודד אותי!

יש הרבה חוכמה במה שאתן כותבות כאן ואכן "אין חכם כבעל נסיון".
נטיית הלב שלי היא אכן להעבירו לגן אחר, העניין הוא שאין כאן הרבה גנים טובים ואם אני עושה זאת כעת ומגלה שלא טוב לו גם שם (מכל סיבה שהיא) אז אין לי עוד אופציות ולחזור אחורה אינני יכולה... אז אני מנסה למצות את מה שניתן עם הגן הנוכחי.. לפחות עד הביקור הקרוב שלנו בארץ (בעוד כחודשיים) זה לא שרע לו, הוא פשוט לא נלהב כפי שהיה בארץ... ולגדל אותו בבית זאת גם אופציה שעלתה לי בראש אבל אני לא בטוחה שזה יהיה נכון עבורו, בעיקר בגלל הבעיה החברתית שאיתה נצטרך להתמודד בבוא העת וכמובן בגלל אפשרויות הפעילויות המצומצמות שיש כאן לילדים...
אבל מהתגובות כאן וממה ששמעתי מעוד אנשים אני מרגישה מעט יותר מחוזקת לגבי מה שעובר עליו, שכנראה אכן מדובר בקשיי הסתגלות וכל ילד מקבל זאת באופן שונה.
תודה לכן/ם. איזה כיף שגילתי את הפורום הזה. אעדכן בהמשך...
 
למעלה