קשר בין דת למדע

virus2

New member
קשר בין דת למדע

כותב המאמר המצורף מנסה ליצור קשר בין מוסר דתי לאי מוסריות המדע. האם הוא צודק? רמז: תגובה שלי נפסלה ולא פורסמה.
 

תום30

New member
חצי נחמד חצי פסיכי

חצי המאמר הנוגע להשוואות בין מדע כאמונה (כמעט דתית) וכו' הוא נחמד וידוע , אני חושב שגם דנו בזה בפורום הזה בהודעה הראשונה שבישרה את כניסתו של תום30 הנודניק לפורום הנ"ל. חצי המאמר השני הנוגע לזה שליהדות יש כושר הסתגלות ושפיטה וכו' שאין בדתות אחרות הוא פשוט קשקוש. הסיפא של המאמר נוגעת לבעיה ה"מטא הלכתית" שאותה הציג והעלה פרופ' לייבוביץ' עוד לפני כ 40 שנה שהיא ה-בעיה העיקרית בעולם היהדות הדתית כיום. ההקשר שעושה כותב\ת המאמר בין מציאת פתרון לבעיה זו והתוצאה של "אבן שואבת למעגלי התודעה אמונית"לדעתי הוא נכון רק במידה והוא לא התכוון להצטרפות אמונית דתית. אלא אמונית בלבד. זו דעתי.
 

preacher

New member
או כשהתשובה היא טריוויאלית

"מוסר המבוסס על מצוות הדת"
 

תום30

New member
טעות גדולה.

הנה עוד שימוש במונח שאת משמעותו אינך מבין (לכן היתממתי בשאלה "מהו מוסר דתי"). למרות שיש לא מעט "גדולי מוסר" בעולם הדתי כמו הרב סולובייצ'יק ורב ישראל סלנט וכו' ישנו הבדל משמעותי מאוד במונח "מוסר דתי" שגם על פי מה שהם כותבים (כולל הרמב"ם) ואם תרצה אשמח לתת לך הפניות לספרים. מהמצוות ניתן לגזור מוסר גם "דתי" וגם חילוני כאחד. המושג מוסר דתי הוא פיקציה שנכון שיש גם קצת דתיים שמשתמשים בו יש המון דתיים שלא עושים בו שימוש. אבל העובדה היא שהוא פשוט....לא קיים מתודית. ואני אסביר למה - המצוות והאיסורים לא יכולים להוות הצדקה מוסרית לדבר, הם ניתנו פשוטתם כמשמעם. הנסיונות - כל נסיון שלנו להעניק להם הסברים ראציונליים\מוסריים וכו' גובלת בעבודת אלילים ממש, היות ואם אתה יוצק להם הסבר אתה למעשה אומר "אני מבין את כוונתו\הגיונו\וכו' של האל". אלו אולי דברים חדשים לך, אך כאמור לא מעט דתיים דוגלים בהשקפה זו שאותה הרמב"ם שהיה ראציונליסט גדול וגדול הפוסקים הטמיע.
 

preacher

New member
ידעתי שתתפוס אותי במלה

האמת שחיפשתי מקבילה עברית ל-tenets אבל לא מצאתי. "מכלול האמונות והתפיסות היסודיות של דת" היה קצת מסורבל. הכוונה שלי היתה למוסר דתי באופן כללי, לא המוסר היהודי. ההגדרה של מוסר היא פשוטה: מוסר הוא ההבחנה בין התנהגות רעה לטובה. לפיכך מוסר דתי הוא זה ששואב את ההבחנה הנ"ל מכתבי הדת. בצורה הפשוטה ביותר, ניתן להגיד שהתנהגות טובה היא לעשות מה שאלוהים אומר. למשל, אוננות, ביהדות ונצרות, נחשבת לדבר רע. למרות שהועלו הרבה הסברים למה, בעצם זה כלל לא חשוב למה בדיוק. ברגע שאלוהים אמר שאסור, הרי שהדבר נהפך לרע לפי המוסר הדתי, וזהו.
 

תום30

New member
אחי ../images/Emo13.gif

אז קודם כל אני מצטער ש"תשפתי אותך במילה" בחיי נו
. ואגב סליחה על התפישה במילים השניה שלי (אתה רשאי לחייג 100 ולהסגיר אותי
) אבל מוסר אינו "מה נכון ומה לא נכון" אלא מה ראוי ומה אינו ראוי.ויש הבדל רב מהותי ומשמעותי בין מוסר יהודי דתי (שכאמור לא בדיוק קיים) לבין מוסר נוצרי דתי שקיים גם קיים. שנית עלית בדיוק על המוקש אותו ניסיתי לנטרל בהודעה הקודמת שלי באותו נושא. ניקח את הדוגמא שלך- אוננות היא אמנם דבר "רע" כי היא עומדת בניגוד לאיסור מהתורה אך למרות שהיא עומדת בניגוד לאחד מהאיסורים שבתורה היא אינה דבר "לא ראוי". תוכל לראות אנשים יהודים דתיים מקיימי תורה ומצוות בעלי תפישות מוסריות שונות לגמרי ולעיתים מנוגדות.
 

preacher

New member
בעצם, רק משהו קטן...

ציטוט מההודעה שלך: ...ואגב סליחה על התפישה במילים השניה שלי (אתה רשאי לחייג 100 ולהסגיר אותי ) אבל מוסר אינו "מה נכון ומה לא נכון"... עכשיו, מהמשפט הזה ניתן להבין שהמלים בתוך הציטוט הן מלים שלי שאתה מצטט. רק מה? הן לא. לא כתבתי את זה בשום מקום. מותר לדעת למה אתה מנסה לסלף את מה שאמרתי? את ההגדרה שלי למוסר לקחתי ממילון וובסטר, דרך אגב.
 

תום30

New member
סבבה אחי ../images/Emo13.gif

רק ששוב אני "קופץ" כמו עגל על מילים...אבל התרגום של right בהקשר המוסרי הוא אמנם "נכון" אבל בהקשר המוסרי הכוונה שקביעת הראוי הופך את הדבר ל-נכון.
 
אינני זוכר של מי הסיפור הזה,

נדמה לי שהוא שייך לאחד הקלסיקאים שלנו. רבי אחד, צדיק שבצדיקים, התחפש לגוי כפרי, יצא ליער, חטב עצים והביא אותם בשבת לאיזושהי זקנה חולה. עכשיו חפשו לזה הגדרה.
 
למעלה