קשר עם הטרנסצדנטאלי בעיני ליבוביץ

קשר עם הטרנסצדנטאלי בעיני ליבוביץ

שלום רב.

צפיתי בדיון בין ישעיהו ליבוביץ ואבי נשר כאן http://www.youtube.com/watch?v=KuII-QjB1RI

בדיון עולה כי ליבוביץ אינו מכיר במושג חוויה דתית , ובכך שהאל יכול להתקשר עם האדם.

אם כך כיצד לדעתו הנבואה אפשרית? והריי היא התגלות הטרנסצדנטאלי אל הנברא?
 

u r i el

New member
ליבוביץ הוא פילוסוף המקיים מצוות.

קודם כל הוא פילוסוף המשועבד מבחינה תודעתית ללוגיקה הדיסקורסיבית. אח"כ הוא כל היתר - כולל שומר מצוות ( את חלקן ).
ככזה אין הוא יכול לקבל את הגדרת הנביא כפשוטם של דברים, כפי שמקובל ע"י המסורת היהודית הקלאסית.
אני לא זוכר התבטאות שלו המתייחסת לדעתו הפרטית בנושא הנבואה, אבל פעמים אין ספור הוא מצטט את הרמב"ם של מורה הנבוכים בבואו להתעסק בנושא זה. הרמב"ם של מו"נ - שגם הוא היה פילוסוף המשועבד ללוגיקה הדיסקורסיבית - מפרש את מושג הנבואה בכוון השלמות האנושית הגבוהה ביותר שהיא לדעתו ה"השגות השכליות". אם אדם מאמין - הרי שאם הוא "שלם" הרי שכל העיסוק השכלי שלו מכוון כלפי "שמים", כלומר כל מעשיו וכל פעולותיו כולל חלומותיו ודמיונותיו - כולם עסוקים באמונה. אין לכך שום קשר לחזוי העתיד. אדם שכל עולמו הוא המאמץ להכרת האל - הוא זה הקרוי 'נביא' ע"פ תפיסה פילוסופית לא מסורתית/דתית זו.
 

iricky

New member
שגיא, שגיא. אבי שגיא, לא נשר.

שמו אמנם שגיא, אבל בשיחה הזאת עושה ממנו ליבוביץ כזה קטן.

האל הוא לא רק טרנסצנדנטאלי אלא גם טרנסצנדנטי, ולכן הפליאה עוד יותר גדולה. ואמנם, הנבואה במובן זה של התגלות האל החוצני אל האדם היא מבחינתו של ליבוביץ בלתי אפשרית. לפיכך גם בתחום הזה הוא מחולל מהפיכה קאנטיאנית, סליחה - מהפיכה רמב"מית, והופך את כיוונו של החץ ממעלה למטה ל-ממטה למעלה. קרי: "דבר ה' לאדם משמעותו שהאדם מכיר את אלהים".
על מנת שהדברים האלה יהיו יותר נהירים לך אני מפנה אותך להערתו של ליבוביץ על פרשת נשא. המאמר מצוי באתר.

ואעפ"כ ולמרות שעבודו של ליבוביץ ללוגיקה וכו', יש בדברים האלה משהו בכלל לא לוגי. מה פירוש "שהאדם מכיר את אלהים"? איך אפשר להכיר את אלוהים? והתמיהה גדלה עוד יותר לנוכח ניסוחים ממש מיסטיים של' עושה בהם שימוש. האחד מהם חוזר פעמים רבות. כשהוא מדבר על מח' נביאים וז' נביאות שעמדו להם לישראל ולא החזירו למוטב אפילו נפש אחת, הוא מוסיף "אשר השכינה דברה מגרונם". מה פירושו של ביטוי זה? מיסתורין.
הניסוח השני מופיע בספר המכתבים - "רציתי לשאול". בפרק על "תורה מן השמים" הוא כותב: "התורה היא טרנסנדנטית וסופרא-נטורלית ... אולם היא פלשה לתוך העולם ולתוך המציאות האנושית ונעשתה ע"י כך ענין אנושי." איך תורה חוצנית פולשת לתוך המציאות האנושית? נו - זו בדיוק השאלה ששאלת. מיסתורין.

אין שום חשיבה דתית שניתן למצותה באיזושהי פילוסופיה. אפילו הרמב"ם וליבוביץ אינם יכולים לעשות זאת. בכל אמונה דתית מוכרחה להיות גם איזו מיסטיקה שאי אפשר לעשות לה רדוקציה לפילוסופיה. ומכיון שהמיסטיקה הזאת מצויה גם אצל ליבוביץ (ואין צריך לומר אצל הרמב"ם), יש להסיק שאוריאל טועה. ליבוביץ (ואין צריך לומר הרמב"ם) היה קודם כל מאמין, ורק אחרי זה פילוסוף. הפילוסופיה איננה תחליף לאמונה. הפילוסופיה היא הכלי לטיהור האמונה מן האמונה הטפלה, המצויה, כפי שאוריאל אומר נכון, הרבה מאוד במסורת היהודית.
 

u r i el

New member
תיקון :

המקור : הפילוסופיה היא הכלי לטיהור האמונה מן האמונה הטפלה, המצויה, כפי שאוריאל אומר נכון, הרבה מאוד במסורת היהודית.
התיקון : הפילוסופיה היא הכלי לטיהור האמונה מן האמונה, המצויה, כפי שאוריאל אומר נכון, הרבה מאוד במסורת היהודית.

אין דבר כזה אמונה טפלה.
כל אמונה היא או לא טפלה או טפלה.
אתה קובע מהו טפל ? למה מי אתה ( קבל בחיוך ) ?
 
מסכים עם כל מילה

 
למעלה