אודות הפרשי הזמנים שבין מולד למולד
שלום רב! לדוד שלום! היה צר לי לקרוא את מכתבך אודות הפרשי הזמנים שבין מולד למולד. הסיבה לצערי נובעת מכך שנושא זה הינו אחד השטחים בהם ניכרת באופן גלוי ומודגש חכמתם של חז"ל והעובדה שהיתה להם קבלה איש מפי איש עד ה' שמסרה למשה. אדגיש, החישוב המופיע בדברי רבן גמליאל מתייחס לחישוב הממוצע. קיימות תנודות הקרובות ל-15 שעות במרחק שבין מולד למולד. הדברים הללו הינם גלויים לעין של כל מתבונן ואינם דורשים מומחיות. הדברים היו ידועים גם בעבר, שהרי התנודות הללו נמדדות באופן הפשוט ביותר. הנידון כאן שונה לחלוטין והוא השקלול של כל התופעות, הגורמים לשינויים, סיכום כל סוגי השינויים, האם קיימת מחזוריות בשינויים אלו ועוד. כל החישובים הללו יוצרים מספר ממוצע שהוא 29 יום, 12 שעות ו-793/1080 חלקי שעה. מספר מדוייק זה הושג בחישובים אחרונים ע"י מדידות לווייניות. אין כל אפשרות ולו רחוקה ביותר שבן העולם העתיק ידע עליה, אלא אם כן היתה לו קבלה נבואית! סוד זה, שנקרא סוד העיבור ועוד, נשמר בסוד ע"י חכמי ישראל ועל פיו בחנו את העדויות של עדי החודש. הוא התגלה בזמן חיבור הלוח העברי ע"י הלל (שהיה צאצא של הלל הזקן). גילוי הסוד חולל מהפכה בעולם האסטרונומי העתיק ורבים הכירו באלוקיותו של אלקי ישראל. בהצלחה! צוות "ערכים" -----תודה על הנתונים בהקשר לחידושה של הלבנה. אתייחס למס' נקודות: "לא פחותה מ..." משמעותו שהזמן יכול להיות זהה או גבוה יותר. מנוסח זה, בו רמזו חז"ל שהמספר מסוגל להיות גבוה יותר, מוכח שהם היו ערים לעובדה שקיימים שינויים, לעתים חדים, במרחק שבין מולד למולד בהתאם למיקום השמש, הירח, כדור הארץ, המרחקים ביניהם ומהירותם באותה שעה (קיימות כידוע תנודות במהירות, המשפעות מהמיקום במסלול האליפטי). בהתייחס לנקודה הראשונה, נוסח חז"ל זה מציין למעשה את הממוצע של זמני המולד. חישובים עכשוויים מורים שהדיוק של חז"ל הינו מכסימלי ובפרטי חישוב זה נלקחו כל הגורמים הקובעים. הקביעה: כ"ט, י"ב, תשצ"ג, כלומר, 29 יום, 12 שעות ו- 793/1080 של השעה, קביעה שרק באחרונה גילוה במדוייק, מורה שבידי חז"ל היתה קבלה נבואית בתחום זה, שהרי באמצעי המדידה הקדומים, לא היתה כל אפשרות להגיע לדיוק זה. בהצלחה!