וקצת יותר בהרחבה
בתחילת שנות השבעים, הרוק הבריטי - שהיה בשנות השישים חדשני ופורץ דרך - התמסד והתמסחר. להקות כמו הסטונס, שבשנות השישים נחשבו ל"ילדים רעים", ואויבי הממסד, הסתובבו עתה עם שועי עולם, התפלשו במסיבות קוקטייל "יוקרתיות" ונסעו להופעות במטוסים פרטיים. להקות ואמנים רבים הפסיקו לחדש, וגרוע מכך - הם איבדו את הקשר עם קהלם המקורי ועם מקורות ההשראה שלהם. למגמה זו תרמו כמה וכמה גורמים, עליהם אנסה לעמוד כאן. ברקע הדברים יש לזכור, שברוב המקרים היה מדובר בבחורים צעירים עדיין, שבאו מרקע בריטי קרתני, ונחשפו באופן פתאומי לעולם הגדול ופיתוייו. מרבית הלהקות הבריטיות הוחתמו בשנות השישים על חוזי הקלטה דרקוניים, שנישלו מהם - בטווח הארוך - את זכויותיהם על שיריהם, ומכאן את התמלוגים על השירים. כנערים צעירים, הם היו נאיביים וחסרי נסיון, ולכן לא ידעו להגן על עצמם, בעת חתימה על חוזים עם חברות תקליטים ואמרגנים. כמו בשירים בהם דנו בשבוע שעבר - Welcome to the Machine ו-Have a Cigar, צעירים כשרוניים אך תמימים אלו האמינו להבטחות הגדולות של חברות התקליטים, אשר למעשה עשקו אותם. כך, לדוגמא, רבים מהם פותו לוותר על זכויות היוצרים על שיריהם, כי לא האמינו שלשירי "פופ" יש "חיי מדף" של יותר מכמה שבועות; הם לא העלו על דעתם שארבעים שנה אחר כך, אנשים עוד יאזינו לשיריהם. זה קרה לכמעט כל הלהקות באותה תקופה, כולל הביטלס. (וכך הזכויות במרבית שירי הביטלס נמצאות כיום בידי חברת סוני, ומייקל ג'קסון, ולא בידי חברי הלהקה או שאריהם). עם פרוץ שנות השבעים, השתנה המצב. ההצלחה הגדולה של להקות ואמנים בריטיים רבים בארה"ב הביאה להעצמתם, והם יכלו עתה לחתום על חוזים טובים בהרבה, מבחינתם. כתוצאה מכך, הגיע לידיהם כסף "נזיל" רב, באופן די פתאומי. עם הכסף, באו לעיתים קרובות גם חיי המותרות, הנלווים לו. זוכרים את המילים ל-Money?. פיתויים אלו כללו לא רק שהיה במלונות מפוארים, לימוזינות ומטוסים פרטיים (שלא לדבר על הסמים והבחורות) - אלא גם אפשרות לקנות בתים במקומות אקזוטיים בהם מזג האוויר יותר נוח מבבריטניה, ואפשרות להקליט באולפנים יותר "משוכללים" מאלו שהיו בבריטניה באותה תקופה - בלוס אנג'לס, למשל, או בג'מייקה (בשלב יותר מאוחר). יתרה מזאת, בשל מדיניות המס של ממשלת בריטניה באותה תקופה, לאמנים רבים היה יותר משתלם, כלכלית, לחיות מחוץ לבריטניה, ע"מ להמנע מתשלום המיסים הגבוהים. בשל כל סיבות אלו, בחרו יותר ויותר אמנים בריטיים לחיות מחוץ לבריטניה. המחיר, כמובן, היה הנתק מקהלם המקורי ויותר מכך, נתק משורשיהם החברתיים והמוסיקליים, השורשים שהזינו את כשרונם ויצירתם, מלכתחילה. נתק זה הביא מטבע הדברים לירידה באיכות המוסיקה שהפיקו אותם אמנים. במקביל, צמח בבריטניה דור צעיר, שצפה בתהליך ההסתאבות הזה בפליאה - ואח"כ בשאט נפש. הם ראו בכך, במידה רבה של צדק, כ"בגידה" בערכי הרוק המסורתיים, ושאפו לחזור לרוח המרד והחופש, אשר אפיינה את הרוק בשנות החמישים והשישים. הדגש הושם על הקמת חברות תקליטים עצמאיות (ומכאן רעיון ה"אינדי" - עצמאות מחברות התקליטים הגדולות והמסחריות), על הופעות באולמות קטנים, בפני קהל קטן יחסית, אך קרוב חברתית ורעיונית לחברי הלהקות. על הקמה-מחודשת של "סצינה" בה להקות פועלות במקביל זו לזו, ומפרות זו את זו (כפי שהיה, למשל, בסצינה הפסיכדלית של לונדון בשנים 1966-1967, או בליברפול של תחילת שנות השישים. או בסיאטל של סוף שנות השמונים). על יצירת שפה ואמנות יחודיים לדור "שלהם" - שכללו לא רק מוסיקה, אלא גם אמנות פלאסטית, שירה, קולנוע ואופנה. הפנאקיסטים הבריטיים גם התנגדו לז'אנר הפרוג, אותו גם ראו כהתרחקות מהרוח המקורית של הרוק. כבדות, מורכבות מוסיקלית והתרחקות מהמבנה המסורתי של שירי רוק, שירים שעסקו באגדות או פנטזיות במקום בעולם המציאות וקשייו, ויומרנות אמנותית באופן כללי, היו חלק מהדברים שהפנקיסטים דחו, ובצדק. יש לציין שלא היתה כאן דחייה של ה-art rock. נהפוך הוא: יש לזכור שכמעט כל אמני הפאנק מהשורה הראשונה, בשנים 1976-1977, היו בוגרי בתי ספר לאמנות, או חברים של הנ"ל, ואמנות היתה חלק בלתי נפרד מתרבות הפאנק. למחאה היה פן מעמדי בולט. מרבית אמני הפרוג (במובן הרחב של הז'אנר) כמו גם הסינגר-סונגרייטרים ששלטו אז במצעדים - היו מהמעמד הבינוני, ויצירותיהם שיקפו את ערכי מעמד זה. הפאנקיסטים היו - לפחות בתאוריה - נציגי מעמד הפועלים, הדור ה"מזויין", המובטלים וחסרי העתיד, אשר בזו למעמד הבינוני ויומרותיו. למעשה, רבים מאמני הפאנק היו בעצמם מהמעמד הבינוני (ואף הגבוה, כמו במקרה של ג'ו סטרמר מהקלאש, למשל). אבל הביקורת שלהם על כך שהלהקות הגדולות והמצליחות אינן משקפות את הבעיות החברתיות האמיתיות של הצעירים בבריטניה, היתה מוצדקת לחלוטין. הפלויד נתפשו - שלא בצדק, לדעתי - כאחת מאותן להקות "דינוזאורים", המנותקות מהמציאות. הסיבות לכך, קרוב לוודאי, הן ההצלחה המסחרית המאסיבית של הפלויד, בעיקר בעקבות DSOTM; הופעות הענק שלהם באיצטדיונים, מול קהל של עשרות אלפים, עמם לא היה ללהקה קשר ישיר; הסירוב של הפלויד להתראיין לעיתונות, וההופעות בהן הלהקה היתה כמעט מוסתרת ע"י התאורה והתפאורה, הפכו את חברי הלהקה לאנונימיים, יחסית,ובכך יצרו עוד חיץ בינם לבין קהלם; וכמובן - המורכבות היחסית של יצירותיהם נתפשה באותה תקופה כיומרנות מוסיקלית ובומבסטיות - מול הפשטות של הרוקנרול הוותיק. בהזתדמנות אחת, הופיע ג'וני רוטן, סולן הסקס פיסטולס, עם חולצת טי של הפלויד עליה הוסיף בטוש: "אני שונא את.." היינו: I hate Pink Floyd. הפלויד היו מאז ומתמיד מטרה לחיצי מבקרי המוסיקה הבריטיים, אך ביקורת זו לא נבעה, במקור, בהכרח מהסיבות שמניתי. המבקרים הבריטיים הנחשבים יותר זכרו את הפלויד מתקופת בארט, ולעיתים קרובות טענו שהלהקה אינה עוד טובה או "חדשנית" כפי שהיתה בתחילתה. עם עליית הפאנק, נוספו למבקרים עוד חיצים בהם השתמשו כנגד הלהקה. עם השנים, התפישה הדומיננטית בקרב הביקורת, לגבי הפלויד, היתה שזו להקה מנופחת, בומבסטית ויומרנית. גם אני "גדלתי" על תפישה זו, אך כיום אני יודעת שזה איננו נכון: למרות ההצלחה המאסיבית שלהם, הלהקה לא הסתאבה, מוסיקלית או אישית. לא רק שהם לא התפתו לחיי הדוניזם מחוץ לבריטניה (בשנות השבעים, בכל אופן) - הם אף כתבו שירים בהם תקפו בארסיות בדיוק את התופעה הזו. יצירותיהם לא היו בומבסטיות, גם אם היו בעלות יומרה; במקרה שלהם, ליומרה היה כיסוי (חוץ מב-Atom Heart Mother). הפלויד גם מעולם לא היו להקת פרוג (AHM הוא הקטע היוצא-דופן מתוך מכלול יצירתם, במובן זה), והנסיוניות המוסיקלית שלהם נשמעת כיום מרתקת. מהפך דומה עבר גם על עיתונות המוסיקה הבריטית, בעשר השנים האחרונות: בעוד הפרוג לא הצליח לשקם את תדמיתו, ומרבית להקות ה"דינוזאורים" עוד "סוחבות על הגב" את הביקורת מאותה תקופה, הפלויד נהיו בעשור האחרון לחביבי המבקרים (לפחות מה שהם עשו עד "החומה"). העניין בפלויד רק הולך וגובר עם השנים, אם כי יש להודות שהעניין העיקרי בהם עדיין מתמקד בתקופת-בארט, ובבארט בכלל. ובהקשר זה יש לראות את דבריו של גלדוף, אשר היה מנהיג להקת ה-Boomtown Rats האירית, ואשר גדל אף הוא על התפישה האנטי-פלוידית, ושינה דעתו עם הזמן. אף ג'וני רוטן עצמו, הסביר מאוחר יותר שהוא בעצם לא שנא אף פעם את הפלויד, ואף היה אוהד שלהם - אז והיום. מעניין.