ראשית ישראל

squishi

New member
ראשית ישראל

אני קוראת עכשיו את ספרו של פרופ' פינקלשטיין שבוודאי אתם מכירים את דעותיו בתור ארכיאולוג שמנסה למצוא הוכחות למהימנות/חוסר מהימנות המקרא... בעודני קוראת את ספרו, אני תוהה.. אם אתם, שומרי המצוות, הייתם קוראים את ספרו האם זה לא מכניס בכם מעט פקפוק לגבי דרך חייכם...? לפי ספרו ניתן להבין כי הרבה מהדברים שנכתבו במקרא, נכתבו בהתאם לצרך מסוים שהיה קיים באותה תקופה, באותו מקום מסוים. למלא איזשהם אינטרסים. למשל נאמר כי לא נמצאה שום הוכחה שיציאת מצרים אכן התקיימה, ואולי כל סיפור יציאת מצרים נכתב כדי לאחד את העם, אולי למען הצלחה במלחמות קרבות.. יחד עם זאת, רוב הדברים נכתבו בתקופות מאוחרות יותר. אז עד כמה מהימן הכתוב במקרא? (כל הדברים האלו נכתבו בהתאם לממצאים ארכיאולוגים ומחקרים, שלו ושל אחרים) מה שאני תוהה לגביו זה אם אתם מכירים בדעות האלה(שודאי לא מוצאות חן בעיניכם), ואם לא הטלתם פעם ספק בקיום המצוות, במהימנות המקרא, באמינותו.. בברכה, ניצן מ
 

bios

New member
נראה שלא הבנת את מהות הפורום

הפורום נועד לדון בסדרת הספרים "שיחות עם אלוהים". הגישה שמוצגת שם רחוקה מלחפוף את הגישה היהודית האורתודוכסית שמזוהה עם "שומרי מצוות". הרושם הכללי שקיבלתי מהספרים הוא שבתנ"ך יש אומנם גרעינים של אותנטיות, אבל הרבה ממנו ומהפרשנות שניתנה לו זה מיתולוגיות שבני האדם המציאו מסיבות פוליטיות כאלה ואחרות.
 

שרiןבן

New member
אז כנראה שלא ירדת להבנת הקבלה.

הקבלה היהודית מלמדת אחד לאחד את מה שכתוב בספרים שיחות עם אלוהים מלבד הסיפורים המיותרים על גיהנום. זה שיש שמפרשים את הדברים לפי הנוחות שלהם לא בהכרח פוגע בתכנים.
 

bios

New member
לא טענתי שאני מבין בקבלה

אבל הקבלה היא לא הזרם המרכזי של היהדות האורתודוכסית, שהיא הזרם של "שומרי המצוות" שהכותב דיבר עליהם ואליהם. רק בעשור האחרון בערך העיסוק בקבלה הופך לעממי והמוני יותר. אם תגיד לרוב הדתיים שאין אסור ומותר, שאין אף אדם או דרך שעדיפים על אדם או דרך אחרים, ושאין בעייה בהתאבדות (כפי שנטען ב"שיחות עם אלוהים") - רוב הסיכויים שהם יתנגדו בתוקף. חוץ מזה, התנ"ך מלא בסיפורים על זה שאלוהים מעניש אנשים ועמים מסויימים בגלל חטאים שלהם, דבר שאינו הגיוני לפי "שיחות עם אלוהים". בכלל דמות האלוהים בתנ"ך היא בדיוק האלוהים שנאמר ב"שיחות" שבני האדם המציאו, ולא איך שהוא באמת (אוהב ללא תנאי למשל). איך הקבלה מסבירה את זה בלי לכפור באותנטיות של התורה?
 

שרiןבן

New member
אי אפשר ממש לצפות ..

מאדם שמקבל על עצמו דברים שאחרים אומרים, על איך ועל מה צריך לעשות או להגיד או לחשוב - אי אפשר לצפות שאותו אדם יחשוב בעצמו, הרי כל דרכו היא דרך שאחרים אמרו שצריך לעשות.
 
למעלה