ראשית קריאה, אצל ילד שאינו מדבר

ראשית קריאה, אצל ילד שאינו מדבר

שלום, אנחנו בראשית תוכנית ללמידה של קריאה. בני, ילד חמוד מהספקטרום האוטיסטי, מצלם מילים, יחסית בקלות, או אותיות, אך לא מתייחס למרכיבים פונולוגיים ולא מדבר כמעט. מנסיונכם, כהורים שמלמדים תחילת קריאה, והילד אינו היפרלקסי- האם ללמד מילים כיחידה אחת (זה נתפס יותר כתבנית עבורו וקל יותר) האם לפרק לאותיות בהמשך, או ליחידות פונולוגיות, הברות וכ"ו? לפי הבנת קלינאית התקשורת- כאשר מלמדים בחלקים הפונולוגיים, הוא חייב להגות את המילה והיות ואינו הוגה נכון, יהיה לו קושי ללמוד כך את המילה. מה היה יותר קל לילדים שלכם? בגן התקשורת, הגננת טוענת שהיא לא מלמדת, אלא ילמדו אותו בכיתה א', כי היא לא יודעת לאיזו מסגרת הוא יעלה- ולדעתה, אם הוא ילמד בשיטה אחת, ובכיתה א', תילמד השיטה השניה, זה יבלבל אותו ויקשה עליו את הלימוד... מה דעתכם\ן? מה ידוע לכן\ם על שיטות לימוד הקריאה בכיתות PDD? האם יש פה מורות או גננות שעובדות בתחום החינוך המיוחד, או אנשי מקצוע מהתחום האקדמי? הנושא של תבניות חשיבה, קריאה, פונמות ואבחנה פונולוגית, הוא חשוב מדי בכדי שאוכל לוותר לו... מדובר על ילד, בעל אוצר מילים גדול בהבנה, מצומצם מאד בהבעה, בגלל קושי בתכנון (אפרקסיה) ולכן, גם האספקט הצלילי של המילה ומרכיביה, אינו מוכר לו מספיק. אשמח לטיפים. תודה. חג- שמח לכולכם
ותודה רבה מראש על התגובות.
 
תוכלי להגדיר 'היפרלקסי'?

אגב, לכל מי שקורא את התשובה וחושב שאני נטפל לטפל אספר שעניתי כבר על השאלה בפורום אחר.
 

דליה.ד

New member
שלום לך וברוכה הבאה ../images/Emo140.gif

אני אם לחמישה ילדים מעולם לא לימדתי את ילדי לקרוא משום שלקריאה נחוצה בשלות ומוכנות בתחומים מאוד מדוייקים ואיני סבורה שיש בידי הורים "רגילים" היכולת והידע הדרושים להקניית קריאה (ועוד במיוחד לילדpdd). ארבעת תחומי המוכנות לקריאה הם: שיום (יכולת הילד לזהות תמונות וחפצים, אותיות וספרות ולקרוא בשמם הנכון. קידוד - יכולת הבנת הקשר בין הסמל לצליל (קשר גרפו - פונימי), כלומר כשרואים ח, שומעים חחחחח.... זכרון עבודה (או בשפת העם זכרון לטווח קצר) אותו זכרון ש"מחזיק לנו קלט מסויים למספר שניות עד שאנחנו מעבדים אותו. (בזכרון עבודה מתרחשים מספר תהליכים של תפיסה מרחבית, שינון תת - קולי, שליפה מהלקסיקון ועוד) ומודעות פונולוגית שזזו המיומנות החשובה ביותר. זוהי מיומנות מטא לשונית ומטא קוגנטיבית. זוהי המודעות, יכולת הגישה והמניפולציה על המבנה הצלילי של השפה הדבורה (ללא קשר למשמעות). עכשיו, שיעור מזורז מהי קריאה: הקריאה היא כמובן פעילות לשונית, שמטרתה העברת מסר משמעותי בין המוסר למקבל, התהליך במהותו הוא תהליך של המרת מסר חזותי במסר לפלט סמנטי המשלב בתוכו תהליכים של זיהוי מילה והפקת המשמעות שלה. לאחר ההרצאה הזו יש לי מספר שאלות: כיצד הילד מתקשר? ג'סטות? סימנים? הבעות? לוחות תקשורת? פלט קולי? כמו שהבנת אני מורה לחינוך מיוחד. בכיתתי ילד אפרקסי (אבל cp ולא pdd) המתקשר באמצעות שפת הסימנים הישראלית, ג'סטות ולוחות תקשורת. השיטה בה אני נוקטת היא שיטת "יש לי סוד אני קורא". קשה מאוד להקנות לו את הקריאה בשל האפרקסיה ואי יכולתו להגות את הצלילים. כי אם אני מלמדת "רכבת" וצריך להפריד צליל פותח וללמוד "ר" (קמוצה) קשה לו לענות לי על כך וההתקדמות שלו איטית ביותר. קיימות כמה שיטות לחינוך המיוחד, אבל בעיקרון ניתן לקחת אפילו חלקים משיטות שונות ולהרכיב לילד הספציפי שיטה משלו. לצורך כך נחוצה בהחלט מקצועיות בחינוך המיוחד ואני סבורה שהגננת צודקת. האם הילד מטופל אצל קלינאיות תקשורת ומה דעתן?
 

דליה.ד

New member
היפרלקסיה

יש כזה מושג בהחלט. זהו ליקוי התפתחותי המאופיין ע"י יכולת קריאה מפותחת מהרגיל לפני גיל 5 או עניין מוגבר באותיות מילים ומספרים. ליקוי המלווה בקושי מובהק ברכישת השפה, וכישורים חברתיים. ילדים היפרלקסים הינם 'לומדים ויזוליים. ילדים אלה מבינים את מה שהם רואים יותר טוב מאשר את מה שהם שומעים. הקשבה לדיבורם של אחרים, נשמע להם כמו שפה זרה.
 
דליה תודה רבה לך על העזרה והמידע!

תודה לך, הנושא אכן לא פשוט, אך אני מאמינה שהוא צריך ללמוד והיות והוא עובד בשיטת ABA , יש להן דרך לימוד שלא אהבתי ולכן רציתי לברר יותר פרטים. שוב תודה וחג- שמח
 
למעלה