ראש לשינויים מרפאל כהן

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

msch

New member
ראש לשינויים מרפאל כהן

א' בתשרי - ראש השנה – ראש השינויים לוח השנה העברי נקבע על פי מניין השנים לבריאת העולם. שנת תשס"ח, למשל, היא 5768 שנים לבריאה. יום בריאת העולם חל בתאריך כ"ה באלול ואילו ביום השישי לבריאה (כלומר בראש השנה - בתאריך א' בתשרי) נברא האדם. האדם מקבל את כוח החיים, הברכה והעוצמה האנושית ביום א' בתשרי. האדם נברא בראש חודש תשרי, אך התורה מציינת דווקא את חודש ניסן כראש החודשים: "החודש הזה לכם ראש חודשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (שמות יב, א). לעומת זאת, בפרשת "פינחס" (במדבר כט) מוזכר א' תשרי: "ובחודש השביעי באחד לחודש, מקרא קודש יהיה לכם, כל מלאכת עבודה לא תעשו, יום תרועה יהיה לכם", מכאן שחודש ניסן, חודש האביב, הוא החודש הראשון, ואילו תשרי הוא החודש השביעי. מדוע אם כן אנו חוגגים את ראש השנה בראש החודש השביעי, חודש תשרי, ולא בראש החודש הראשון, חודש ניסן, כפי שאפשר לצפות מראש השנה? תשובה אפשרית היא כי בחודש השביעי, חודש תשרי, ניתן לאדם כוח רב עוצמה. בכוחו של האדם להשפיע ולחולל שינוי. בחודש האביב, חודש ניסן, ה' הוציא אותנו ממצרים. כוח אלוקי רב עוצמה הוציא אותנו ממצב של עבדים, כלומר מחוסרי כוחות ויכולת להשפיע או לחולל שינוי. הכוח האלוקי נחת עלינו מלמעלה, שלף אותנו ממצרים, וכמו ילדים קטנים התחלנו תהליך חדש של צמיחה והתחדשות. שימו לב למילה "אביב". משמעותה: אב – י"ב. חודש ניסן הוא "האבא" של י"ב החודשים. עונת האביב וחודש ניסן הם תחילת השנה, ובזמן זה נכנס אלינו מלמעלה כוח של התחדשות ורעננות, ובהחלט אפשר להרגיש באוויר את האנרגיה הזו. בחודש ניסן נכנס אלינו כוח זה באופן אוטומטי ללא קשר למעשינו. רמז נוסף לכך חבוי בסדר האותיות : א – ב – יב (סדר האותיות הוא מן ההתחלה לסוף. האות אלף ואחריה האות בית, כלומר מלמעלה למטה). לעומת זאת, סדר האותיות במילה "תשרי" הוא הפוך: ת – ש – ר - י, כלומר מן הסוף להתחלה. מלמטה למעלה. זה הכוח של ראש השנה ושל כל חודש תשרי: הכוח שניתן לאדם, לעשייה שלנו מלמטה. ראש השנה הוא הזדמנות ומתנה גדולה (תשר- י =תשר = תשורה, כלומר מתנה מהבורא שמיוצג על ידי האות י' ). אנו נמצאים בעולם העשייה, שהוא העולם הנמוך ביותר יחסית לממדים ולעולמות גבוהים יותר, אבל לעשייה שלנו יש כוח ויכולת להשפיע גם על העולמות העליונים. במידה מסוימת חודש ניסן, החודש הראשון, הוא זמן הזיווג, ההיריון, ואילו חודש תשרי, החודש השביעי, הוא זמן ההולדה, לידת התינוק בפועל, לכן מבחינתנו ראש השנה הוא א' בתשרי, ולמעשה כל חודש תשרי הוא חג אחד ארוך שבו אנו מקבלים כלים וכוחות לעשות מהלכים ובכך להשפיע לטובה על מהלך השנה כולה. ברכה, הצלחה, שפע ואור גדול מתגלים בראש השנה, אך יש עוד גורם שמעוניין באור הזה, והוא ידאג להפריע, לקטרג ולמנוע מאיתנו לקבלו. מדובר בכוחות השליליים (שליליות שחלקה יצרנו בעצמנו בשנה האחרונה). כוחות אלו קיבלו רשות מהבורא להילחם בנו ולקטרג עלינו, לכן ראש השנה נקרא "יום הדין" כי בזמן זה מתחולל קרב בין הברכה והאור שרוצים להיכנס אלינו, לבין הכוחות השליליים שמפריעים ומנסים לחסום את האור הזה. ראש השנה הוא זמן מבוקש וחשוב משום שהוא הראש של כל השנה, ולכן בזמן זה נערכת מלחמה רוחנית חשובה. בראש השנה אנו שותלים את הזרעים, ובפירות נבחין במהלך השנה הקרובה. לפי המסורת היהודית, בראש השנה נקבע מצב בריאותו של האדם לשנה הקרובה, כמה כסף ירוויח בה, האם ירחיב את המעגל המשפחתי שלו ועניינים נוספים חשובים יותר או פחות. התרת הנדרים גורמת לפתוח את "הסתימות" בצינורות השפע הרוחני שלנו, שנגרמו עקב הבטחות שלא קוימו. השופר, שהוא כלי מטאפיזי רב עוצמה שנועד לשפר באופן משמעותי את מצבנו במלחמה הרוחנית נגד הכוחות השליליים, משמש גם הוא ככלי רב עוצמה למלחמה ולניקוי כל היבטי השליליות. השמחה, מתן צדקה, התרת הנדרים, אחדות ואיחולי "שנה טובה" איש לרעהו, כוח המילים והאותיות שנמצאות בתפילות החג, המאכלים וברכות החג ותקיעות השופר – כל אלו הם כלי נשק חזקים מאוד, ולנו ניתנה האפשרות להשתמש בהם כדי להילחם בשליליות. כך נוכל ליהנות ולקבל את האור והברכה של ראש השנה ("מקרא קודש" – כלומר נוכל לקבל ו"לקרוא" את הקודש). מי שאינו יכול להשתתף בתפילות החג או לשמוע את תקיעות השופר, כדאי שינסה להיות בשמחה, יימנע מכעסים וממריבות וינהג בצניעות ובנועם, משום שבימי החג נזרעים הזרעים שאת פרותיהם, השפעותיהם ותוצאותיהם נרגיש במהלך השנה הקרובה. זכרו: מדובר במלחמה, ולכן "הצד השני" (בארמית: "הסטרא אחרא") יעשה כל מאמץ כדי לגרום לנו לכעוס, לאבד שליטה ולהפסיד נקודות במערכה. המחשבות, המילים והמעשים שלנו בחודש תשרי ישפיעו השפעה מכרעת על הצלחתנו במהלך השנה הקרובה, לכן מופיעים החגים ראש השנה, כיפורים, סוכות ושמחת תורה ברצף – כדי לתת לנו כלים ואפשרויות ליצור שנה חדשה טובה יותר מקודמתה. בראש השנה נברא האדם ובו ניצוץ הבורא. קיבלנו את היכולת ליצור, ליזום, להשפיע. הבחירה בידנו, האם להישפט שלא בנוכחותנו ופשוט לשחק "בסרט" שנקבע בעבורנו מראש, או להגיע למשפט, להילחם ולדרוש את זכותנו המלאה לחיים טובים ומאושרים. שנה חדשה הרבה יותר טובה מקודמתה, שנה של בריאות, הצלחה, אהבה, צמיחה יצירתיות, שפע רב ויצירת שינויים חיוביים ומוצלחים. שתהא השנה – שנה טובה ממש ומתוקה יותר מדבש ! מאחל מכל הלב: רפאל כהן www.raphael-cohen.com
 

ליבליך

New member
אהבתי את מדרש השמות של החודשים

בעיקר בהתחשב בעובדה שמדובר בשמות של חודשים אכדיים שהתגלגלו לעברית... teshritu = התחלה באכדית. nisanu = ניצנים באכדית.
 
למעלה