רבותי הסוציאל- דמוקראטים! מה אתם חושבים

vladims2

New member
רבותי הסוציאל- דמוקראטים! מה אתם חושבים

על הסוגיה הבאה. האם מותר לעובדי מדינה לשבות?
 

פוקסי99

New member
כן מותר לשבות

אבל!! השאלה על מה שובתים ומה הנזק אשר יגרם אצלינו היום רוב הועדים צוברים כוח ולעיתים אין קשר בין השביתה למטרתה אלה הרצון להוכיח את הכוח של הועדים
 

vladims2

New member
אם כך, אז מותר לשבות גם לשוטרים, לחיילים,

למגן דוד אדום- הרי כל אלה מקבלים את משכורתם מהמדינה ובהחלט שייכים לזן homo sapiens...
 

denur1

New member
זכות השביתה אינה קשורה לאופי המדיניות הכלכלית

היא שמורה לכל העובדים למעט מקרים של פיקוח נפש או סכנה לקיום המדינה, גם בארה"ב יש שביתות.
 

vladims2

New member
כששובתים עובדים של איזה

בלבית-קמצן זה מוצדק לגמרי- מגיע לו. נניח, ישביתו עובדים איזה חנות ירקות אז אין בעיה- נקנה ירקות בחנות אחרת. לא כך הדבר כאשר מדובר ברכבת ישראל, חברת החשמל או נתב"ג. אין מצב שהוועדים-המונופוליסטים-המאפיונרים יחזיקו בביצים את כל אזרחי ישראל. הם עובדי המדינה. זה אומר שאני, אתה ושאר משלמי המיסים הם המעבידים שלהם. אז נגד מי הם שובתים? נגדנו? אז אני לא מסכים. אני משלם מיסים ואני דורש שהרכבות יסעו לפי לו"ז. הבעיות של הוועדים שלהם ושל מקורביהם מעניינים את התחת שלי.
 

Arfilit

New member
ראשית הם לא עובדי מדינה

הם עובדי תאגידים שבבעלות המדינה. שנית - הבעיה היא לא עצם השביתה, אלא העדר ההזדהות שלך עם השביתה. העובדה שאתה קורא להם מאפיונרים ומנופוליסטיים. כי נגיד, לצורך הדוגמא, שנהגי הרכבות היו מרוויחים 7 ש"ח לשעה ועובדים במשמרות של 12 שעות. בעיני מובן לחלוטין שמותר להם לשבות - וכל מי שחושב שבגלל שהם מפעילים שירות חיוני אסור להם לשבות שיטרח וישבות במקומם במחילה מכבודו ויפסיד ימי עבודה, או - מה שגם אפשר - שיתרום להם ממשכורתו עד להשוואת תנאים. הבעיה היא שתחושת הציבור היא שהשביתה לא מוצדקת במטרותיה מצד אחד, ושמדובר במונופול שממנף את המונופול שלו מן הצד השני ומתנהג בבריונות. עצם העבודה בשירות המדינה או אצל תאגיד שבבעלות המדינה אינה עובדה רלוונטית בעיני לזכות השביתה.
 

vladims2

New member
בסדר

הם עובדי התאגיד שבבעלות המדינה. מה זה משנה? עדיין המשכורת שלהם באה מהמיסים שאני משלם וגם אתה, אני מניח. לכן אופן ההעסקה שלהם שונה מאופן ההעסקה של עובד חנות ירקות או אתר בניה. יש להם אלף ואחד תנאים שאין במגזר העסקי. והמשכורת שלהם בכלל לא 7ש"ח פר שעה אלא הרבה יותר. בנוסף על כך, למעשה, לא ניתן לפטר אותם אפילו אם הם מתרשלים בעבודתם וזאת אחת הסיבות לתאונות רבות הקורות ברכבת ישראל. על כל דבר צריך לשלם. והגיוני יהיה שאם אסור לפטר עובד רכבת מצד אחד אז שיהיה לו אסור לשבות מצד שני. זה יכול להיות פתרון זמני עד הפרטת רכבת ישראל והקמת חברות מתחרות.
 
לדעתך, אסור לשבות רק לעובדי המדינה

לדעתך, אסור לשבות רק לעובדי המדינה ולעובדי התאגידים בבעלות הממשלה? ואם הממשלה תפריט את הרכבת? יבוא איזה טייקון ויקנה את הרכבת, אז יהיה מותר לשבות, מבחינתך? אגב, גרימת תאונה בגלל רשלנות - דינה כמעשה פלילי, והיו כבר עובדי מדינה, וגם המנהלים הבכירים ביותר, שעמדו לדין על כך.
 

vladims2

New member
העניין של מונופול תמיד בעיתי בין אם

מדובר בטייקון בין אם מדובר במדינה. לכן על מנת למנוע מצבים אלה צריכים להפריט את רכבת ישראל. ברור שיש לעשות את זה בצורה חכמה- לא למכור לטייקון אלא לפצל אותה לחברות קטנות ומתחרות. באופן כללי לעובדים של שירותים חיוניים (ומערך הרכבות הוא שירות חיוני) לשבות אסור. את האיסור הזה יש לפצות על ידי מתן משכורות גבוהות יותר וגם על ידי ייצוג משפטי מוזל. הרי לא שובתים סתם כך. לשביתה יש סיבה- שזה סכסוך עבודה. המטרה של השביתה זה לא השבתת החיים במדינה אלא פתרון הסכסוך. את הסכסוכים במקרים אלה ניתן ועדיף לפתור בבית משפט. מובן לכול שרשלנות זה עניין פלילי ולא משאירים את זה סתם כך. מה שמדאיג זה ריבוי מקרי הרשלנות. ולריבוי זה יש סיבה שהיא חוסר האחריות של העובדים (פעם תצפיתן נרדם במשמר, פעם קורות תקלות טכניות שלא אמורות לקרות וכו'). בחברה פרטית כל אחראי על בלגן היה הולך הביתה תכף ומייד (וזה בנוסף לאחריות פלילית). במקרה של תאגיד בבעלות המדינה לפטר עובד ואף להעביר אותו לתפקיד פחות קריטי- זה בעיה.
 
שאלות ל- vladims2

האם לדעתך אסור לעובד לשבות בכל תנאי? האם העובד חייב להסכים לעבוד בכל שכר? האם אתה, vladims2, תסכים לעבוד בשכר של 2 ש"ח לשעה, למשל? אתה יודע, יש מקומות בעולם שעובדים מקבלים שם אפילו פחות מזה. וחסר להם שינסו לשבות שם. גם ברוסיה הקומוניסטית היה אסור לעובד לשבות. האם אתה, vladims2, רוצה שנהיה דומים להם?
 

vladims2

New member
לא אמרתי שאסור לשבות בכלל.

לשבות מותר ואף רצוי אם מדובר על איזה בלבית "פארסי" המתקמצן ומנצל. אך אלה שמקבלים משכורת מהמדינה ובנוסף על כך אינספור הטבות שאין אותם לאזרח רגיל מחויבים למשהו. בכל מדינה מתוקנת יש חוקים נגד מונופולים. רכבת ישראל היא המונופול. אין לה מתחרים. לכן היא מחזיקה בביצים את כל המדינה. ואם הוועד שלה מחזיק בביצים אותה עצמה אז הוא מחזיק בביצים את כל המדינה, כולל אותי ואותך. לא ייתכן מצב שלקבוצה מצומצמת של אנשים בעלי אינטרסים צרים (טובתם האישית וטובתם של קרובי המשפחה שלהם) יהיה כוח כזה עצום. לכן לוועדים של החברות הממשלתיות השולטות בכל השוק (כמו רכבת ישראל, לדוגמא) לשבות אסור.
 
צריך להזהר בהטלת מגבלות על זכות השביתה

אפשר בקלות לעבור על הגבול הדק, ולפגוע בזכות בסיסית זאת. כבר עכשיו קיימים בארץ חוקים המסדירים את זכות השביתה הבעיה בארץ, שהחוקים (ולא רק בתחום הזה) לא נאכפים כמו שצריך.
 

vladims2

New member
אתה צודק. אנחנו לא יכולים לאסור שביתות בכלל

כי זה נוגד את החירויות הבסיסיות של אדם. אך מצד שני לכל דבר יש גבול. הרי גם אלה שמשביתים את התחבורה הציבורים בכל הארץ (מערך הרכבות לצורך העניין) מפירים את זכויות הנוסעים. מאחר ורכבת ישראל היא תאגיד בבעלות המדינה על המדינה לשאת באחריות על השביתה ולפצות את כל הנוסעים הניזוקו ממנה.
 

יוֹאב

New member
בוודאי

ראה מה זה - אפילו הרופאים שובתים (ומגלים אחריות רבה בשביתתם אגב). ומאות מהם גם מתפטרים. ראית? מותר להם! חיילים זה עניין אחר, וויכוח אחר, אגב. וכמובן שגם לשוטרים צריכה להשמר זכות השביתה.
 

vladims2

New member
לגבי הרופאים זה סיפור קצת שונה

מי ששובת אלה המתמחים שאותם מנצלים חבל"ז (וזה לטובת הקביעותניקים המוגנים על ידי הוועדים). ברור שחלק מהשביתות מוצדקות לגמרי. אך כאשר מדובר בפילות של וועדים של חברות בעלי מונופול על משהו העניין מתחיל להיות מאוד בעייתי.
 
למעלה